Moderator: Redaktörer
Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.
Ser framemot en snabbeskrivning av F/E test
Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
Hur bra det i slutändan låter beror först och främst på inspelningskvaliteten på skivan.
StefanB skrev:Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.
StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.
Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep.Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.
De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma.
Det är klart att en kund som inte accepterar den vanliga BS krängarharangen är en besvärlig kund
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...
StefanB skrev:Kan det vara så, och här kanske min poäng kommer, att vissa produkter kan man inte mäta på samma traditionella vis som man mäter andra produkter? Det kanske inte är produkten som är dålig utan mätmetoden?
Jag hade en gång ett Rotel RB-991. Ett slutsteg som mäter väldigt bra, i alla fall enligt Hifi & Musik och so låter helt ok. Då jag bytte bort det mot ett Copland CTA-505 som säkerligen på alla parametrar mäter sämre, blev det ändock så mycket roligare att lyssna på musik.
Sitter nu med ett par rörmonoblock och ett Ice Power ASP 1000 och funderar vad jag tycker bäst om. Jag vill nog påstå att båda är väldigt kompetenta förstärkare, men de låter väldigt olika. Här har jag ingen nytta av någon mätning utan här kommer mina öron och min uppfattning av musiken att fälla avgörandet för vilket som får spela och vilket som hamnar i garderoben.
StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...
Användare som besöker denna kategori: Mirage och 40 gäster