Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)

Inläggav StefanB » 2005-07-22 12:23

Jag besöker ju detta forum med jämna mellanrum, även om min normala hemvist är bland de ”Troende” på Hifi Forum och Euphonia.

Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar. Det verkar också vara så att saker i anläggningen som färgar ljudet eller som inte återger saker 100% neutralt är dåligt och man kan nästan övergå i personangrepp vid dessa diskussioner. Jag har inte satt mig in i vad F/E testning är men en gissning är att det har något att göra med att signalen skall vara lika opåverkad efter en kabel, försteg eller liknande som den var då den kom in. Om jag gissar fel om detta så ber jag om ursäkt. Ser framemot en snabbeskrivning av F/E test.

Som troende så tycker jag dessutom att det är helt ointresant hur ett par högtalare, en kabel, en förstärkare eller annat mäter. Visst, det kan vara intressant att veta hur en förstärkare mäter så man vet om den kan driva de högtalare man har eller vill köpa. Men i övrigt är det helt ointressant. Likaså struntar jag i om eller hur man kan mäta en signalkabel, en Bybee eller något annat. Går det att mäta så kan det vara en bra förklaring och säljargument, men annars så saknar det i min värld betydelse.

Vad är då viktigt för mig? Jo att jag tycker att det låter bra. Om högtalarna inte är frekvensraka, om min klass D förstärkare distar, om rörförsteget har de brister som det kan ha, om Shaktistenens funktion inte kan förklaras och mätas med normala metoder, osv, osv så är det inte speciellt viktigt. Vad som är viktigt är att jag tycker om det jag hör, färgat eller ej. Om jag kan lyssna spå musik som avkoppling, om jag väljer att spela en skiva istället för att se på tv, om jag ”bara skall spela en låt till” innan jag lägger mig på kvällen, ja då fyller musikanläggningen i mitt hem sitt syfte.

Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?

Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)

Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-07-22 12:34

Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.

Att det alltid skulle röra sig om enkla tekniska förklaringar kan jag inte köpa rakt av. Ibland kan det röra sig om klart komplexa resonemang (något som ofta lyser med sin frånvaro på andra ljudforum).

Ser framemot en snabbeskrivning av F/E test

kolla in: http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf
http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?

Det skulle jag kunde vända till: Vad har jag för glädje av en musikanläggning som färgar kraftigt, mäter dåligt och därför också presterar mindre trevlig musikåtergivning?

Fast egentligen tycker jag båda frågeställningarna är tendensiösa.
Verkligheten är aldrig så svart/vit men min personliga erfarenhet är att ju mer ofärgande anläggningen är (omfattar rum, högtalare och apparater (och kablar :wink: )) desto mer engagerar och lockar den till musiklyssning! Anläggningen blir inte målet, utan medlet och står inte i vägen för den inspelade musiken på skivan.
Hur bra det i slutändan låter beror först och främst på inspelningskvaliteten på skivan.
Senast redigerad av hifirocker 2005-07-22 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-22 12:35

Hej Stefan!

Som relativt nybliven LTS-medlem och MoLt-skribent kan jag skriva
under i det mesta du beskriver, dvs. att jag oxå struntar i hur hifi:n
mäter, eller hur "ofärgad" den är. Däremot förstår jag samtidigt att
det är väldigt viktigt att vara objektiv då man konstruerar hifi och
att somliga helt enkelt har andra mål med sin anläggning än vad du
och jag verkar ha gemensamt. Alla lika - alla olika!

PS:
Hur bra det i slutändan låter beror först och främst på inspelningskvaliteten på skivan.

Så vill inte jag ha det, eftersom ju mina skivor oftast låter ganska illa,
därför föredrar jag en lagom färgning efter mitt eget tycke och smak.

MVH
Stefan

Användarvisningsbild
norman

Re: Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning

Inläggav norman » 2005-07-22 12:43

StefanB skrev:Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.

Hmm vet ju inte riktigt om alla tekniska förklaringar är så enkla, du måste vara otroligt begåvad inom teknik/fysik om du tycker så. :wink:
Varför tror många fortfarande att vi* bara mäter, man lyssnar ju först och främst och sedan mäter man om man vill förstå vad som gör att det låter på ett visst sätt. Alla är ju inte intresserade av hur det funkar och då behöver man förståss inte mäta nåt men jag tycker det är dumt att beskylla dem som är tekniskt intresserade för att inte kunna lyssna...

(*vilka är "vi" förresten? alla på faktiskt? :) )

Själv lyssnar jag på musik! Och det där med att tweaka, gör som jag istället och skaffa/bygg en bra anläggning direkt så slipper man tweakandet och kan koncentrera sig på bra skivor! :wink:
Senast redigerad av norman 2005-07-22 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-22 12:44

StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?

Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)

Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.

Om du hade haft rätt i ditt påstående så hade ju svaret varit "ingen", men nu är det ju inte så att en ofärgad anläggning inte engagerar eller lockar till lyssning. (utan tvärtom möjliggör det i större utsträckning enl. vår uppfattning.)

Jag tror du blandar ihop det med anläggningar som du uppfattar som om de vore neutrala som du tycker är tråkiga... medan i själva verket de bara färgar på ett annat sätt. Det finns många som påstår neutralitet som menar det på ett subjektivt sätt vilket strular till det för folk.

Sen finns det ingen här som "bara mäter". :lol: Det är bara komiskt att det uppfattas så eftersom det pratas mycket om det... men musiknjutandet är underförstått att det finns där som huvudsaken.

Och nej, man lyssnar inte för att "mäta med öronen"... det skall vara om man letar efter fel eller är inblandad i ett test för ögonblicket, annar lyssnar vi med samma extatiska lycka som alla andra.

Dock så lyssnar vi inte "på apparaterna" eftersom de inte skall höras i en neutral anläggning, utan vi lyssnar på musiken!

Musiken är allt, ofärgad anläggning vägen dit, mätningar kan man (eller någon annan) behöva göra för att hitta var vägen finns.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-22 12:46

Viktigt fr mig dårå:

1. Ljud. Hur det låter kan man till väldigt stor del lista ut utifrån mätresultat, men inte enbart. Dock har jag aldrig hört talats om en apparat som mätt bra och låtit dåligt.

2. Design. Apparaten ska ha dom funktioner jag vill och dessa ska gå att använda på ett enkelt och bra sätt. Apparaten ska helst se bra ut också, men framförallt vara ändåmålsenligt formgiven.

3. Teknisk spec. Det duger helt enkelt inte att grejjorna låter bra. Dom måste vara bra rent tekniskt också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-22 12:51

Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep. :) Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.

De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-22 12:59

Egentligen är det väl inte konstigare än att man har olika smak, en del vill ha ofärgat (kanske av principskäl) och andra vill färga för att de tycker det låter bra. I första fallet är det bra att kunna ta till mätningar för att förstå vad som är fel om det låter konstigt när man lyssnar.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-22 13:04

Eftersom jag inte livnär mig på min hobby, vilket en del personer på forumen faktiskt gör, så känner jag heller inget behov av att bevisa något. Säljare, försöker hela tiden bevisa att de har rätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 13:06

Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep. :) Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.

De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma. 8)

Instämmer till fullo.
Samtidigt knackar den lille mätNissen inom mig på och undrar varför jag tycker att det "låter bra" när jag tycker det. Mätnissen är på något sätt fyrkantig och vill ha bevis. Nästan byråkratisk. Vi brukar ta en kopp fika och diskutera det. MätNissen är då mycket noga med att det ska vara ett rågat mått kaffe per kopp espresso. Själv kan jag slarva lite.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-22 13:23

Flint: :D Detta kanske är något för Lasse Åberg: "Den ofrivillige mätnissen". 8)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-22 13:26

Jag tror det finns flera orsaker till att faktiskt skiljer sig från andra fora. De två viktigaste (tror jag) är att man inte bara vill veta hur något låter (vilket generellt också är tämligen situationsberoende och ofta inte är jämförbart från ett tillfälle till ett annat) utan också varför. Dessutom har de flesta accepterat placebo, inte som ett skällsord, utan som en parameter att ta hänsyn till.

För at vara lika tendetiös och fördomsfull som du: Det är klart att en kund som inte accepterar den vanliga BS krängarharangen är en besvärlig kund, och givetvis är det extra irriterande att allt finns att läsa på nätet :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-22 13:27

Flint, 7 g närmare bestämt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 13:33

Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!

Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-22 13:46

Det är klart att en kund som inte accepterar den vanliga BS krängarharangen är en besvärlig kund

Detta är inget problem, eftersom du själv redan insett att det är BS. Du har fortfarande din fulla frihet att lyssna och tycka. Däremot tror jag det lättare att bli hjärntvättad av en säljare som faktiskt går över huvudet på en. Det är lätt att friheten omedvetet krymps.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 13:54

Som säljare bör man icke agera hjäntvättande.
Det slår tillbaka på en själv förr eller senare.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-07-22 13:57

Jag lyssnar inte på anläggningen, jag lyssnar på musiken!

… och då ska anläggningen inte låta (så mycket). :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 14:02

berma skrev:Jag lyssnar inte på anläggningen, jag lyssnar på musiken!

… och då ska anläggningen inte låta (så mycket). :wink:

Det är målet med ljudutrustning. Glöm den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-22 14:29

Flint skrev:

Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.

Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-22 14:32

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:

Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.

Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...

snacka om att komplicera kaffekokning :wink:

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-07-22 14:36

Jag hoppas inte jag agerar hjärntvättande varken som privatperson eller som säljare. Det jag skriver här i denna tråd har jag även skrivit innan jag började med Akkelis Audio.
I rollen som Akkelis Audio erbjuder jag och förespråkar jag 14 dagars öppet köp. Inte på det sätt som många butiker gör, dvs att man inte få använda apparaten/produkten utan tvärtom, den skall användas men vårdas ömt så att den kan returneras i nyskick, med pengarna tillbaks om man inte gillar det man hör. Men nu är inte detta min säljtråd så vi lämnar detta för tillfället.

Att jag kallar alla på Faktiskt för Ni vet jag är en grov generalisering. Likaså är det en grov generalisering att kalla alla på Euphonia eller Hifi forum för ”troende”. Men man kan se vissa tendenser på olika forum och för att inte peka ut personer är generaliseringar bra.

Att jag återigen tar upp detta ämne beror blandannat på att jag läst om mätningen av Tacts slutsteg. Följde tråden första sidan, sedan tappade jag intresset. Jag har aldrig hört Tacts slutsteg så hur det låter vet jag inte. Däremot dras gärna alla ”klass d” slutsteg med i detta ”fall” och det är väldigt orättvist. Jag har hört PS Audios HCA-2, (låter jättebra) LC Audios Zappulse (ok i basen, resten inget vidare) olika varianter av Ice Power. (en del jättebra, andra mindre bra och ett riktigt dåligt). Nu tappade jag tråden lite, men vart jag tror jag vill komma är att det i slutändan är det viktiga hur det låter. Stereophile anser tex PS Audios HCA-2 låta jättebra, men de var konfunderade över mätningarna. Slutligen så ”sket de” i mätresultaten och gav den en placering på deras klass A lista över rekommenderade produkter. Det lät ju så bra. Kan det vara så, och här kanske min poäng kommer, att vissa produkter kan man inte mäta på samma traditionella vis som man mäter andra produkter? Det kanske inte är produkten som är dålig utan mätmetoden?

Jag hade en gång ett Rotel RB-991. Ett slutsteg som mäter väldigt bra, i alla fall enligt Hifi & Musik och so låter helt ok. Då jag bytte bort det mot ett Copland CTA-505 som säkerligen på alla parametrar mäter sämre, blev det ändock så mycket roligare att lyssna på musik. Med Coplandsteget fick musiken en helt annan närvaro och lyster. Man fick en rumskänsla i inspelningarna, man kunde nästan se sångerskan framför sig. Basen lät betydligt sämre, bumlig och svulstig, men den kompromissen var jag beredd att ta. Det blev ju så trevligt att lyssna på musik, och framförallt den musik jag lyssnade på.

Sitter nu med ett par rörmonoblock och ett Ice Power ASP 1000 och funderar vad jag tycker bäst om. Jag vill nog påstå att båda är väldigt kompetenta förstärkare, men de låter väldigt olika. Här har jag ingen nytta av någon mätning utan här kommer mina öron och min uppfattning av musiken att fälla avgörandet för vilket som får spela och vilket som hamnar i garderoben.

Mätningar har dock varit till nytta vid några tillfällen. Tex vid musikrumsbygget och det lät skitdåligt. Då jag så småningom fick hjälp att mäta upp frekvensgången kunde jag tydligt se hur stora och vart problemen låg.

Även vid uppställningen av mina nya MILES högtalare var det bra att mäta. Där använde vi mätningen för att placera högtalarna så att basen ställde till med minst problem. Därefter vidtog lyssning av invinkling och småjusteringar.

Slutligen är det kul att se att det finns ”alla sorter” även på Faktiskt. Dvs både riktiga mätnissar och de som fullkomligt skiter i mätningarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-22 14:54

StefanB skrev:Kan det vara så, och här kanske min poäng kommer, att vissa produkter kan man inte mäta på samma traditionella vis som man mäter andra produkter? Det kanske inte är produkten som är dålig utan mätmetoden?

Nej. ( Men det är självklart viktigt att mäta rätt sak. Hur många candela lysdioderna är på säger ju t.ex. inte så mycket. :wink: )

Däremot är poängen att det är helt okej att få tycka om en produkt som de facto förändrar musiken. Man bör dock helst vara medveten om sitt val så man inte börjar påstå en massa saker pga att det passar ens egen personliga smak.

Jag hade en gång ett Rotel RB-991. Ett slutsteg som mäter väldigt bra, i alla fall enligt Hifi & Musik och so låter helt ok. Då jag bytte bort det mot ett Copland CTA-505 som säkerligen på alla parametrar mäter sämre, blev det ändock så mycket roligare att lyssna på musik.

Lite hypotetiskt resonemang utan att påstå något om RB991 och dyl, för att belysa olika arbetssätt:

Det är också möjligt att det du gjorde var att välja en komponent som till sina "fel" matchade dina övriga "fel" i anläggningen bättre. Du hade hypotetiskt kanske kunna förbättre hela alltet ännu bättre om du hade gått vidare och valt bort ytterligare en av dina övriga färgande komponenter. Då hade du kanske kunna få både det som var bättre och behålla den fina basen.

Sitter nu med ett par rörmonoblock och ett Ice Power ASP 1000 och funderar vad jag tycker bäst om. Jag vill nog påstå att båda är väldigt kompetenta förstärkare, men de låter väldigt olika. Här har jag ingen nytta av någon mätning utan här kommer mina öron och min uppfattning av musiken att fälla avgörandet för vilket som får spela och vilket som hamnar i garderoben.

Att de låter olika bevisar* ju klart och tydligt att minst ett av dem gör rejält fel... har du otur så beror det på att båda gör ganska mycket fel, men på olika sätt.

Med detta inte sagt att du inte får tycka om det. Vad som är mest rätt, om man bryr sig om vad som är rätt, har du dock väldigt svårt att kunna avgöra med öronen.

*om båda inte gjort annat än förstärka hade de ju låtit exakt lika
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-22 14:56

Stefan B skrev:[quote]Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)

Om man nu vill köpa en förstärkare så tar man ju reda på fakta, tester o dyl så att den inte mäter åt h-e! Gediget bygge, funktioner som man vill ha osv. Funkar den i hop med resten av grejorna? Gillar du utseendet på stärkaren? Vill du ha ett samboförhållande många år framåt? Blir du engagerad ( viktigt för mig )i musiken. 8) Taskiga artister skall inte förskönas alltför mycket :x
På detta forum stöts och blöts olika uppfattningar i bland av den enkla anledningen att det är tillåtet! Personangreppen är
sällan förekommande och med endast några personer inblandade.
Det som någon gång kan kännas tråkigt är angrepp på övriga forum typ " Eufånia " Dagisvarning på det uttrycket!

Den överväldigande delen respekterar varandra 8).
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 16:30

Hm,,, Intressant läsning.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-07-22 19:28

Man kan ju alltid fråga sig vilken typ det är som blir mest upphetsad av apparater och diverse kringutrustning, speciellt bilder på dessa! :roll:

Ett forum är alltid ett forum och det kommer nog alltid vara svårt att få en musikalisk upplevelse där.

Trevlig lyssning på er alla. :D

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-22 19:30

StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)

För mig är det enkelt. Jag har aldrig utfört en endaste mätning på någon av mina hifiprylar jag har ägt. Någonsin.

När jag lyssnar är det för avkoppling, engagemang och rekreation, oavsett hur det låter. Väldigt ofta är det trevligt att lyssna på musik i bilen, inte för att det är bra ljud där utan man ofta sitter och inte har någonting annat för sig än att tänka och att lyssna på musik.

Skulle jag testa apparater och "finlyssna" dagarna i ända skulle jag aldrig få något gjort. Jag kom över två Nad 208 billigt på rekommendation av bl.a. LTS, och eftersom de inte gjort mig ett dugg besviken har jag fortsatt i det spåret, och är verkligen inte missnöjd. Missnöjd har jag dock varit varje gång jag gått på "hifimässa", även om produkterna kostat mångt mycket mer än mina grejor och varit mycket "häftigare".

Svar på dina frågor?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-22 19:38

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:

Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.

Jag tackar för bruksanvisningen och ska nästa gång jag fikar med MätNissen försöka impa lite. Jag tycker mig ha märkt att MätNissar gärna låter sig imponeras av utförliga fakta. Ty sådan är MätNissens natur.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-22 19:52

Trådens titel:
"Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)"

jag hade gärna svarat om titeln var:

"Vad är viktigt för Oss på Faktiskt? (om musikåtergivning)"

Ordmärkeri? Nej, det tycker jag inte. Du (StefanB) är ju uppenbarligen medlem här. För övrigt många bra svar som jag sympatiserar med.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-07-22 23:01

Sen är frågan om man nu har en anläggning som mäter bra, låter det garanterat bra då? Hur låter det när det låter bra?

Eller är det bara med mycket stor erfarenhet i ämnet och ett otal
anläggningar senare som man vet när det låter bra?

Vad kan man vara säker på låter bra om man sitter där i sin miljö med sin anläggning och inte har annat att gämföra med, annat än att lyssna i butiker med deras miljöer?

Om man köper en anläggning som visar lysande data i alla enheter och sedan tycker det låter kass när man sitter hemma, skall man då försöka lära sig tycka om det man hör?

Bara några reflektioner, springer och vrider/omplacerar mina högtalare fortfarande + testar absorbenter här o där...hmm

Jag skulle önska att det fanns ett ställe man kunde åka till där merparten av gräddan inom allt vad ljud i musikform heter kunde enas om att den här anläggningen, den låter bra!

Så fick man åtminstone en sorts referens att utgå ifrån och att sträva efter, förståss måste man tycka om det man hör då...hehe.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-23 00:33

Viktigast är ljudåtergivningen,iallafall i mitt fall! :lol:
Jag använder min anläggning främst till att lyssna,såklart!
However...kabeldåre som man är 8) blir det ju alltid lite omkopplingar samt efterföljande (omedvetna) tester!
Tycker mina Cyrus har sån fantastiskt ofärgat ljudåtergivning,
så de förtjänar det bästa.(inom min budget,då)

Nya kablar förresten,Van den Hul såklart! 8) Kolla min fotosida,ni hittar den under min presentation.
Kommentarer välkomnas :D
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi