Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav shifts » 2020-01-20 19:48

Såg att paa efterlyste lite mer entusiastiska trådar nyligen. Kom då på att jag haft en tråd postad annanstans men glömde bort Faktiskt. Även om den beskrivna evenemanget gick av stapeln sent i November får ni den nu.

27:e november hade Audio Concept öppet hus där Genelec visade upp The Ones (8351B [osäker om det var exakt den modellen] + W371A). Sverigepremiär var det definitivt för W371A, vilket var anledningen till att jag var där. Det är inte unikt, men klart ovanligt, att ett kommersiellt företag ger sig på att släppa så pass bastanta (pun intended) baslösningar.

Den som kan något om ljudåtergivning och konstruktion, vet att för att kunna leverera högkvalitativ basåtergivning, kan en låda inte göras (för) liten. Fysik osv. Däremot görs de ändå trots allt för små, då folk inte vill ha stora lådor i hemmet osv osv. Konstigt folk det där… Små lådor är duktiga på att presentera hög distorsion och entonsbas. Det är för mig obegripligt att det går att sälja endast på litenhet, men det verkar det göra trots allt, även till kräsna ljudfantaster. Gnäll åtsidan var det mycket glädjande att se Genelec presentera denna lösning. Och det lät bra!

På framsidan tornar en 14" upp sig och på baksidan gömmer sig en 12". Det är en STOR skapelse, dryga metern hög och 40 cm på övriga mått. -6 dB-punkten ligger förvånansvärt högt på 23 Hz och kunde märka att de inte gick fullt så lågt som min egen baslösning. Däremot var den bas som fanns högkvalitativt återgiven! Audio Concept har ett stort lyssningsrum att fylla, men det gjorde det med besked. Dn dynamiska förmågan var kraftigt mycket bättre med tornen och då tycker jag ändå Genelecs större monitorer inte direkt är dåliga på den punkten solo.

Satt en stund på lyssningsplats och spelade väl valda verk från Lassigue Bendthaus, Hanne Hukkelberg, Thomas Köner och Arve Henriksen och njöt i fulla drag! Det var lite problem med kantrande ljudbild på sidoplatserna (kan ha varit inspelningsberoende), men i mitten öppnade sig ljudlandskapet ordentligt. Skulle vara kul att lyssna på kombinationen där W371A inte agerar stativ, utan kan placeras där i rummet de gör mest nytta någon gång.

Tackar Audio Concept för fin lyssning och kaffestund!

Genelecs egen information här: https://www.genelec.com/w371a

Bild
Bild
Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav hifikg » 2020-01-20 22:33

Tack för att du delar med dig, önskar ibland att jag bodde närmare Audioconcept, de bjuder ofta på trevliga demos. Var där när Jan Allan o Georg Riedel lirade t ex, en skön musikalisk happening!
Bilagor
riedel_5737.jpg
riedel_5737.jpg (59.16 KiB) Visad 3188 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Bill50x » 2020-01-20 22:56

hifikg skrev:Tack för att du delar med dig, önskar ibland att jag bodde närmare Audioconcept, de bjuder ofta på trevliga demos. Var där när Jan Allan o Georg Riedel lirade t ex, en skön musikalisk happening!

Var också där och såg när du smög runt med kameran :-)
Väldigt trevlig afton och den signerade boken av Allans dokumentation av (huvudsakligen) 50-talet var värd hela kvällen, bara den.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Tangband » 2020-01-20 23:20

shifts skrev:Såg att paa efterlyste lite mer entusiastiska trådar nyligen. Kom då på att jag haft en tråd postad annanstans men glömde bort Faktiskt. Även om den beskrivna evenemanget gick av stapeln sent i November får ni den nu.

27:e november hade Audio Concept öppet hus där Genelec visade upp The Ones (8351B [osäker om det var exakt den modellen] + W371A). Sverigepremiär var det definitivt för W371A, vilket var anledningen till att jag var där. Det är inte unikt, men klart ovanligt, att ett kommersiellt företag ger sig på att släppa så pass bastanta (pun intended) baslösningar.

Den som kan något om ljudåtergivning och konstruktion, vet att för att kunna leverera högkvalitativ basåtergivning, kan en låda inte göras (för) liten. Fysik osv. Däremot görs de ändå trots allt för små, då folk inte vill ha stora lådor i hemmet osv osv. Konstigt folk det där… Små lådor är duktiga på att presentera hög distorsion och entonsbas. Det är för mig obegripligt att det går att sälja endast på litenhet, men det verkar det göra trots allt, även till kräsna ljudfantaster. Gnäll åtsidan var det mycket glädjande att se Genelec presentera denna lösning. Och det lät bra!

På framsidan tornar en 14" upp sig och på baksidan gömmer sig en 12". Det är en STOR skapelse, dryga metern hög och 40 cm på övriga mått. -6 dB-punkten ligger förvånansvärt högt på 23 Hz och kunde märka att de inte gick fullt så lågt som min egen baslösning. Däremot var den bas som fanns högkvalitativt återgiven! Audio Concept har ett stort lyssningsrum att fylla, men det gjorde det med besked. Dn dynamiska förmågan var kraftigt mycket bättre med tornen och då tycker jag ändå Genelecs större monitorer inte direkt är dåliga på den punkten solo.

Satt en stund på lyssningsplats och spelade väl valda verk från Lassigue Bendthaus, Hanne Hukkelberg, Thomas Köner och Arve Henriksen och njöt i fulla drag! Det var lite problem med kantrande ljudbild på sidoplatserna (kan ha varit inspelningsberoende), men i mitten öppnade sig ljudlandskapet ordentligt. Skulle vara kul att lyssna på kombinationen där W371A inte agerar stativ, utan kan placeras där i rummet de gör mest nytta någon gång.

Tackar Audio Concept för fin lyssning och kaffestund!

Genelecs egen information här: https://www.genelec.com/w371a

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Intressant basstöd. :)

Har försökt hitta info om denna men kan inte hitta någon uppgift om hur de där två basarna är kopplade.
Vilken delningsfrekvens har de ? Klart är att den bakre basen spelar lägre frekvenser med hjälp av en slitsport. Den övre spelar troligen högre, kanske från 80 Hz och uppåt ? Fungerar den övre basen som ett slags basstöd upp mot 3-400 Hz ?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav shifts » 2020-01-21 00:12

Tangband: Det där var frågor jag ville ha svar på, men Genelec-representanten var på villovägar. Fick tyvärr inget svar om konstruktionstänket bakom.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-21 01:05

Tyvärr är dom väl inte helt gratis, de där finska skapelserna... Frågan är hur konkurrensen ser ut i den prisklassen?

Edit, 7.600 Euro/st.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav DVD-ai » 2020-01-21 05:25

Det är ju en redig slant... 8O
Alltså 15000kr paret för enbart basstöden, det känns lite i saftigaste laget.
Dock kan dessa göra mycket bra för ljudet med deras avlastning och ev minskning av utslåckningar av det undre registret, så nog lär det bli som att man får ett par helt nya högtalare. :)
Synd att dom inte gick lägre i frekvens för dom pengarna dock... Så att dom i studion märker vad som händer där längst ner och kan fatta medvetna beslut.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Tangband » 2020-01-21 07:49

DVD-ai skrev:Det är ju en redig slant... 8O
Alltså 15000kr paret för enbart basstöden, det känns lite i saftigaste laget.
Dock kan dessa göra mycket bra för ljudet med deras avlastning och ev minskning av utslåckningar av det undre registret, så nog lär det bli som att man får ett par helt nya högtalare. :)
Synd att dom inte gick lägre i frekvens för dom pengarna dock... Så att dom i studion märker vad som händer där längst ner och kan fatta medvetna beslut.


Du glömde en nolla....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav shifts » 2020-01-21 07:58

Ptja, vet inte om jag tycker det är så värst dyrt med tanke på att få liknande produkter ens existerar. Ser man till vad många är villiga att lägga på DAC:ar och förstärkare så tycker jag dessa är rent ut sagt svinbilliga – räknat per investerad välljudskrona.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav DVD-ai » 2020-01-21 08:03

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Det är ju en redig slant... 8O
Alltså 15000kr paret för enbart basstöden, det känns lite i saftigaste laget.
Dock kan dessa göra mycket bra för ljudet med deras avlastning och ev minskning av utslåckningar av det undre registret, så nog lär det bli som att man får ett par helt nya högtalare. :)
Synd att dom inte gick lägre i frekvens för dom pengarna dock... Så att dom i studion märker vad som händer där längst ner och kan fatta medvetna beslut.


Du glömde en nolla....


Ja det ska såklart vara 150000kr :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav DVD-ai » 2020-01-21 08:11

shifts skrev:Ptja, vet inte om jag tycker det är så värst dyrt med tanke på att få liknande produkter ens existerar. Ser man till vad många är villiga att lägga på DAC:ar och förstärkare så tycker jag dessa är rent ut sagt svinbilliga – räknat per investerad välljudskrona.


Jag vidhåller att det är en redig slant och att jag tycker det är i saftigaste laget för funktionen basstöd som inte går ”hela vägen ner” samt att det kan vara ett enormt lyft, så det är inte säkert att det är ej prisvärt. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-21 08:15

Målgruppen är väl inte basknarkande hifi-nördar, utan just professionella ljudstudios och då är priset kanske inte så avskräckande, sett till totalkostnad för en bra studio.
Genelec säger dessutom själva att det inte är en subwoofer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Tangband » 2020-01-21 08:16

Det övre elementet ser ut att ha stor konarea, men liten slaglängd och troligen hög känslighet. Båda elementen drivs troligen aktivt.

Kanske ett bra sätt att få en god kapacitet i mellanbas-området ? Jag törs nästan tro att dessa basmoduler är basförstärkning istället... möjligen med 6 dB filter uppåt vid kring 125 eller 250 Hz ? Och den undre subbasen delas garanterat under 80 Hz. Tror jag. Alltså borde denna basförstärkningsmodul egentligen vara ett tvåvägssystem.

Jag tror också att ett högpassfilter finns inbyggt för koppling till Genelec topparna. Troligen lite olika delningar beroende på olika toppar ?

Märkligt lite konsument-info på en sån dyr produkt :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav hifikg » 2020-01-21 08:34

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Det är ju en redig slant... 8O
Alltså 15000kr paret för enbart basstöden, det känns lite i saftigaste laget.
Dock kan dessa göra mycket bra för ljudet med deras avlastning och ev minskning av utslåckningar av det undre registret, så nog lär det bli som att man får ett par helt nya högtalare. :)
Synd att dom inte gick lägre i frekvens för dom pengarna dock... Så att dom i studion märker vad som händer där längst ner och kan fatta medvetna beslut.


Du glömde en nolla....


Tänkte väl, inte många prylar i den butiken som går att köpa för så små slantar. Jag är kanske deras "minsta" kund med tanke på att jag bara köpt en DAC där.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Ronnie » 2020-01-21 08:48

Inte superontopic kanske, men jag tycker det är svårt att avgöra när Genelecs högtalare är avsedda enbart för närfältslyssning i studio och när de är tänkta att även funka i vardagsrummet. Har typ aldrig lyssnat på några.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav paa » 2020-01-21 10:34

Jag hittade den här texten, som väl närmast ser ut som en pressrelease, på studio.se

The W371A Adaptive Woofer System is a truly unique concept, designed specifically to seamlessly complement 8341, 8351 and 8361 monitors, and in conjunction with these models creates a series of full-range monitoring solutions with unrivalled neutrality and supreme levels of control over directivity and the effects of room acoustics. For the first time ever, studios can now experience all the benefits of a main monitor, but with the freedom to locate this free-standing system in optimal positions within the control room; even providing the option to switch between nearfield and main monitors without image-shifting.

Standing at 1100 mm (43 1/4 inches) high and featuring dual high performance woofers, one forward-facing and one rear-facing, the W371A introduces a palette of novel ways to custom- tailor system performance carefully to the room over the critical lowest four octaves. As a result, the W371A offers vastly superior performance compared to standard free-standing loudspeakers or supporting subwoofers, since it offers a flatter and smoother in-room frequency response with more coherent low frequency imaging - yet achieves this without sacrificing envelopment.

Augmenting the dual woofers of The Ones coaxial models with a complementary W371A yields four woofers in total per channel, and these are combined using advanced acoustic measurement to reduce destructive cancellation and standing wave artefacts - through a host of tools including crossover frequencies, polar response and directivity. As a result, the W371A goes further than any other monitoring system in removing the detrimental influences of the listening room on low frequency reproduction – universally recognised as a key issue in all modern studios.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav gcs » 2020-01-21 15:58

Jag köpte för några år sedan ett par Genelec 8260A som är trevägare bestående av en 10" bas och en 5":s coaxialhögtalare. Tre slutsteg med inbyggd rumskorrektion. De låter utmärkt bra. Högtalarna kan drivas både analogt och digitalt och jag kör enbart digitalt upp till 96KHz.
Det var två gubbar från Genelec här hemma hos mig och mätte in lyssningen. Enligt mätprotokollet spelar högtalarna från 16 >20KHz och det var enbart med 8260. Jag har senare kanske i onödan kompletterat med en subwoofer Genelec 7070A. Subwoofern är en digital 12:a med inbyggd eq.
Till de som tycker att Genelec 8260 stativ högtalare är dyra, så kan jag inte hålla med om det. Man får alltså tre slutsteg med eq och det låter otroligt bra med högsta kvalitet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Tangband » 2020-01-22 08:16

gcs skrev:Jag köpte för några år sedan ett par Genelec 8260A som är trevägare bestående av en 10" bas och en 5":s coaxialhögtalare. Tre slutsteg med inbyggd rumskorrektion. De låter utmärkt bra. Högtalarna kan drivas både analogt och digitalt och jag kör enbart digitalt upp till 96KHz.
Det var två gubbar från Genelec här hemma hos mig och mätte in lyssningen. Enligt mätprotokollet spelar högtalarna från 16 >20KHz och det var enbart med 8260. Jag har senare kanske i onödan kompletterat med en subwoofer Genelec 7070A. Subwoofern är en digital 12:a med inbyggd eq.
Till de som tycker att Genelec 8260 stativ högtalare är dyra, så kan jag inte hålla med om det. Man får alltså tre slutsteg med eq och det låter otroligt bra med högsta kvalitet.


Jovisst, många aktiva högtalare har ju redan slutsteg inbyggda, och är mer flexibla med placering i de fall de har möjlighet för elektronisk kompensation för olika placeringar. Räknar man i kronor blir det ofta prisvärt. Genelec:s serier har väl ibland anklagats för alltför små lådor med eq-kompensering istället. Den kritiken verkar inte gälla dessa basstöd. :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav gcs » 2020-01-22 11:09

Genelec 8260 är av motsvarande storlek som de två TAD modellerna som kostar 200-400K. TAD har inga slutsteg och saknar rumskorrektion. När jag köpte mina högtalare fanns nästan inte några stativhögtalare som vara kompletta och med digital ingång/analog. det bästa
är också att man knappast behöver någon subwoofer. Annat är det så klart med alla nya nuvarande modeller från Genelec. Till sist så har jag har alltid gillat JBL horn som för mig har blivit en referens sedan jag hörde Paragon och Olympus för första gången.
Jag hörde dem 1963 och har även ett par stora aktiva. Jag måste säga att det låter bättre en verkligheten enligt mig och flera andra som hört. Genelec har jag i mitt vardagsrum för TV, film och musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Bill50x » 2020-01-22 13:05

För mig låter Genelec (generellt) som ok eller tom bra upptill kanske typ 500 Hz. Över det låter dom som vilken datorhögtalare som helst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav gcs » 2020-01-22 13:26

Det är vore fel att jämföra Genelec trevägs högtalare, de olika modellerna med koaxialelement mot deras mera konsumentvänliga småhögtalare. Mina gamla Logitech med en 8" subwoofer låter hyfsat bra för att vara datorhögtalare. Men jag har inte kunnat jämföra dem med någon av Genelecs datorhögtalare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audio Concept: Genelec presenterade W371A

Inläggav Tangband » 2020-01-22 14:20

Bill50x skrev:För mig låter Genelec (generellt) som ok eller tom bra upptill kanske typ 500 Hz. Över det låter dom som vilken datorhögtalare som helst.

/ B


Detdär håller jag inte alls med om. Du verkar ha lyssnat till 8010, som defakto ÄR en datahögtalare.
De större 8040, 8050 modellerna spelar bättre än de flesta högtalare av samma storlek, oavsett pris. Tycker jag 8)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster