Jordade element ger mycket bättre ljud.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Helmut » 2020-01-21 02:15

Var på biblioteket och bläddrade igenom tidningen Ljud och bild. Läste om en liten högtalare till ett svindyrt pris och som skulle ha toppenbra ljud. Ville man kunde man koppla till en svindyr kabel som man skulle jorda via en vanlig stickpropp som man stack in i ett jordat vägguttag. Den andra ändan på kabeln ansluter man till man till högtalarelementens metall korg..
Enligt tidningen ljud och bild var den svindyra kabeln "6000:-" ett måste om man ville ha bra ljud. Resultatet med den anslutna kabeln blev bättre bas och en klar förbättring av ljudet till den grad att kabeln var ett måste.
Funderar på om man kan jorda vilken högtalare som helst och få klart mycket bättre ljud om metallen i högtalarelementen är jordade. Någon som testat att jorda era högtalare för att avnjuta en klar förbättring av ljudet. Funderar också på om ljudet är så bra eftersom ljudet blir klart mycket bättre när man jordar elementen. En bra högtalare borde ha så bra ljud att det blir omöjligt att förbättra ljudet?
Ps Funderar på om folket på Ljud och bild har superöron som kan höra skillnaden på ljudet. Var tydligen ingen blindtest? Eller bara en lösning att sälja superdyra mediokra högtalare till ett svindyrt pris?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav xeizo » 2020-01-21 07:43

Låter som lurendrejeri, och inget annat.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Morello » 2020-01-21 09:38

Bondfångeri - har ljud b& bild sjunkit till sådan bottennivå?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-21 12:18

*suck*

Synd att inte branchen, speciellt tidnignarna, inte förstår hur mycket sådant här skadar hela HiFi-branchen och intresset hos det som skulle kunnat ha varit kunder.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Perfector » 2020-01-21 12:21

Jag tycker mig minnas en tid då man skulle jorda elementkorgen mot förstärkarens jordplan.
Redan då (tidigt 70-tal) var man oense om det faktiskt funkade.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav gopnik » 2020-01-21 13:07

Var det Tannoy? De har väl kört någon sådan variant på sina dyrhögtalare ganska länge. En extra, grön, banankontakt i kontaktbrunnen som ska jorda elementkorgarna - för att ... eh... :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Perfector » 2020-01-21 13:22

Möjligt, men jag tycker mig minnas att man från siemens på tidigt 50-tal och även tidigare använde den principen då man körde med elektromagneter istället för ferritmagneter för att få bort brum ur elementet.
Annars kommer jag tyvär inte ihåg vilket fabrikat det var som hade det på 70-talet.
Lång tid ingen sjö, om man säger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Harryup » 2020-01-21 15:01

gopnik skrev:Var det Tannoy? De har väl kört någon sådan variant på sina dyrhögtalare ganska länge. En extra, grön, banankontakt i kontaktbrunnen som ska jorda elementkorgarna - för att ... eh... :roll:


Vet inte om den var extra dyr men minns det som att det ett tag var standard ifrån Tannoy.


Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Anders J » 2020-01-21 18:17

Jisses! Det är ju lätt att F/E-testa, man behöver ju inte ens koppla in den i signalvägen och det är ju praktiskt!

När man ändå håller på så kan man ju jorda sig själv och lyssningsfåtöljen!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav petersteindl » 2020-01-22 00:49

Jag föredrar att elementen hemma har jordpotential, än t.ex. 10 kV.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav hifikg » 2020-01-22 01:37

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-22 09:06



Ormolja på tub. Eller ett av Patrick82s Hifi-projekt. Ring upp och fråga om dom har något "kraftbalsam". Har dom inte det så är det någon annan som håller på. Kanske ett projekt på konstfack? Dom verkar hålla på med en massa konstigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Eri » 2020-01-22 09:37

I "gamla" audio pro:s subwoofrar ( B1-20, B2-50, A4-14 ) var baselementens chassi kopplat till jord. Varför vet jag inte, men det fanns säkert någon anledning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-22 10:06

petersteindl skrev:Jag föredrar att elementen hemma har jordpotential, än t.ex. 10 kV.


Elementen eller elementen?! :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Almen » 2020-01-22 10:15

Jord är ju ett av de fyra elementen, så att det...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Strmbrg » 2020-01-22 11:43

Om man mäter på jordförbindelsen - går det någon ström över den?
Om ja: påverkar den ljudet eller ej?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav jansch » 2020-01-22 23:10

Faen va trött man blir..... förstår inte folk att man ska jorda öronen* istället och installera spamfilter på vissa journalister.

*jorda öronen gör man bäst med att sitta i saltbad upp till hakan. (Obs! Inte jodsalt som kan störa elektronflödet till fåntrattsnerverna i örats båggång.)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Eri » 2020-01-23 10:01

Är det ingen här som har något vettigt att säga om detta. Var det någon som såg mitt inlägg ovan? Jag tror inte Karl Erik Ståhl ägnade sig åt bondfångeri eller några ormoljeteorier. Det fanns säkert ett gott själ till varför högtalarelementens chassi i hans konstruktioner var kopplade till jord. Ibland undrar jag om inte allt barnsligt trams som uppstår här på forumet är till för att dölja att man inte kan eller vet och inte vill erkänna detta. Väx upp.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-23 11:28

Eri skrev:Är det ingen här som har något vettigt att säga om detta. Var det någon som såg mitt inlägg ovan? Jag tror inte Karl Erik Ståhl ägnade sig åt bondfångeri eller några ormoljeteorier. Det fanns säkert ett gott själ till varför högtalarelementens chassi i hans konstruktioner var kopplade till jord. Ibland undrar jag om inte allt barnsligt trams som uppstår här på forumet är till för att dölja att man inte kan eller vet och inte vill erkänna detta. Väx upp.


Det är väl dom som påstår att denna jordning her så otroliga skillnader som skall förklara hur det går till?
Tills vi har den förklaringen så är det inget annat än pubsnack.
Sedan har vi priset på kablen, 6000, som inte är något annat än rent bondfångeri de Luxe.

KE Ståls konstruktioner var helt annrolunda i flera avseenden. Dessutom så är i alla fall inte jag främmande för jorda alla större metalldelar i en produkt som en aktiv subwoffer (eller annan elektrisk apparat med större metalldelar som man eventuellt kan komma åt att peta på eller som skulle kunna ställa till något).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav spiii » 2020-01-23 16:01

Man skulle ju kunna tänka sig att ett elementchassie skulle kunna laddas upp statiskt och att det i sin tur skulle kunna ha påverkan.
En högre potential i ett elementchassie skulle kanske kunna påverka magnetfält i högtalaren tex.
Den skulle i så fall kunna ledas bort till jord så att eventuell påverkan minskades/eliminerades.
Om det är överteoretisering vet jag inte, men att det då skulle behövas några märkvärdigare kablar för att leda bort detta tror jag knappast.
Men att koppla ihop elementchassin till en gemensam jordpunkt kan väl knappast göra någon skada.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Kurben » 2020-01-23 19:46

Kan tänka mig katastrofala följder för förstärkaren om ett av elementen går sönder och kortsluter mot jordplanet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav Perfector » 2020-01-23 20:03

Kurben skrev:Kan tänka mig katastrofala följder för förstärkaren om ett av elementen går sönder och kortsluter mot jordplanet.

Den löser bara ut om det händer.
Ta bort slingan och allt är bra igen.
I alla fall hyfsat moderna förstärkare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Jordade element ger mycket bättre ljud.

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-23 23:22

Eri skrev:Är det ingen här som har något vettigt att säga om detta. Var det någon som såg mitt inlägg ovan? Jag tror inte Karl Erik Ståhl ägnade sig åt bondfångeri eller några ormoljeteorier. Det fanns säkert ett gott själ till varför högtalarelementens chassi i hans konstruktioner var kopplade till jord. Ibland undrar jag om inte allt barnsligt trams som uppstår här på forumet är till för att dölja att man inte kan eller vet och inte vill erkänna detta. Väx upp.

Du menar i de aktiva lådorna? Inte så konstigt is så fall. Det kan ha med både skärmning av elektroniken och elsäkerhet att göra.
-På självvald "semester".


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster