"Smartplugg" till hifi-anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

"Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Mr_Miyagi » 2020-01-23 18:18

Hej!

Min Hifi-elektronik består av DAC, rörförförstärkare och slutsteg men som av sambotekniska skäl står i ett skåp. Jag ser alltid till att ha dörrarna öppna vid användning för ventilationens skull men det blir ändå ganska varmt. Jag är därför noga med att stänga av allt om jag går hemifrån men det är ändå lätt hänt att man glömmer. Tidigare nämnd sambo har en ökad tendens att glömma detta, det blir inte bättre av att hon ofta även stänger skåpsdörrarna då hon av någon märklig anledning tycker anläggningen är "ful".
Eftersom att jag fastnat lite i hemautomationsträsket så funderar jag på en lösning till detta. Jag vill koppla in en smartplugg med energimätning så att man kan få en varning ifall man gått hemifrån ifall stereon inte är avstängd och att man därmed kan koppla ifrån strömmen på distans.

Min fråga är helt enkelt om detta kan anses vara en dålig idé av någon anledning? Dels om det kan störa ljudkvalitén på något vis eller om det är dåligt att man då frångår de inbyggda strömbrytarna när man slår på eller av strömmen. Kan det leda till strömspikar eller liknande som kan vara skadligt?
Slutsteget har ingen inbyggd skyddselektronik för att tillverkaren tycker det ger bättre ljudkvalité på detta vis. Detta är vad jag förstått mest ett problem om det skulle bli en kortslutning någonstans, men klart man funderar på om detta ökar en eventuell risk i detta fallet.

Smartpluggar kan vara av typ med wifi eller zigbee-styrning (eller möjligen z-wave).

Vad tror ni?

Edit: lade till länkar för exempel på pluggar
Senast redigerad av Mr_Miyagi 2020-01-23 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav peterh » 2020-01-23 18:23

Låter som en bra ide.
Enklaste utförandet är en timer som sätts i väggkontakten, clas har sådana för någon 100-lapp.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav bootstrap » 2020-01-24 01:16

Deltaco har en wifi smartplugg som är riktigt billig, en med och en utan energimätare. Jag har inte köpt en själv så jag vet inte hur bra den fungerar eller om du når den hemifrån med deras egen app.
En reedbrytare och magnet så kan du hålla koll på om luckan är öppen eller inte.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Mr_Miyagi » 2020-01-24 11:44

bootstrap skrev:Deltaco har en wifi smartplugg som är riktigt billig, en med och en utan energimätare. Jag har inte köpt en själv så jag vet inte hur bra den fungerar eller om du når den hemifrån med deras egen app.
En reedbrytare och magnet så kan du hålla koll på om luckan är öppen eller inte.

Jag har kikat på Deltacos brytare, ser ut att ha fått bra kritik och dessutom går det att flasha dem med Tasmota vilket innebär att man inte behöver förlita sig på någon molnlösning utan kan hålla all kommunikation inom det lokala nätverket. Enda nackdelen är att Deltaco-brytaren ser ut att ta mycket plats runtom vilket gör att man kanske inte får plats med en kontakt i uttaget bredvid.
Bra tips för att hålla koll på luckorna, det tänkte jag inte på. Kanske kan bli ett DIY-projekt sen när jag kommit igång med Arduino-byggena (som jag tänkt komma igång med i flera år men som man har svårt att hitta tiden till...)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav pontareee » 2020-01-24 11:49

Jag skulle rekommendera dig att införskaffa fläktar för ventilation, du lär förlänga livslängden på din elektronik rejält.

Jag kör en Nexa plugg, dock inte till stereon per se men till en fläktkontroller som slår på automatiskt när min reciever varit på i 5 minuter (automation i homeassistant) denna fläktkontroller driver sedan 4 fläktar i min mediamöbel med tempsensorer som då automatiskt höjer och sänker varven på fläktarna efter tempen. Fläktkontrollern slår sedan av 5 minuter efter jag stängt av recievern.

Störs jag av fläktarna? Nej, dem är tysta och musiken/film/serier överröstar fläktarna med stor maginal.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Mr_Miyagi » 2020-01-24 13:31

pontareee skrev:Jag skulle rekommendera dig att införskaffa fläktar för ventilation, du lär förlänga livslängden på din elektronik rejält.


Ja det borde man faktiskt fixa. Jag har funderat lite på någon fläktlösning vid något tillfälle. Temperaturstyrningen, är det något som finns inbyggt i fläktkontrollern eller har du kopplat på något extra? Vanliga (tysta) datorfläktar eller? Var i mediaskåpet har du satt dem? Jag har undvikit att sätta dit baksidan för att få ventilation och för att kunna dra tjockekablarna, bästa vore kanske att ha fläktar precis vid elektroniken men kan bli lite svårt att få till, kanske räcker att sätta dem baktill så man får ruljans på luften, kan ju sugas in från fronten så att säga.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav bootstrap » 2020-01-24 14:07

Mr_Miyagi skrev:
bootstrap skrev:Deltaco har en wifi smartplugg som är riktigt billig, en med och en utan energimätare. Jag har inte köpt en själv så jag vet inte hur bra den fungerar eller om du når den hemifrån med deras egen app.
En reedbrytare och magnet så kan du hålla koll på om luckan är öppen eller inte.

Jag har kikat på Deltacos brytare, ser ut att ha fått bra kritik och dessutom går det att flasha dem med Tasmota vilket innebär att man inte behöver förlita sig på någon molnlösning utan kan hålla all kommunikation inom det lokala nätverket. Enda nackdelen är att Deltaco-brytaren ser ut att ta mycket plats runtom vilket gör att man kanske inte får plats med en kontakt i uttaget bredvid.
Bra tips för att hålla koll på luckorna, det tänkte jag inte på. Kanske kan bli ett DIY-projekt sen när jag kommit igång med Arduino-byggena (som jag tänkt komma igång med i flera år men som man har svårt att hitta tiden till...)


Ser att jag lyckades med syftningsfel :) Jag menade inte hemifrån utan utanför hemmet. Vill du nå den utanför hemmet så är det smidigt med en molnlösning.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav pontareee » 2020-01-24 14:09

Mr_Miyagi skrev:
pontareee skrev:Jag skulle rekommendera dig att införskaffa fläktar för ventilation, du lär förlänga livslängden på din elektronik rejält.


Ja det borde man faktiskt fixa. Jag har funderat lite på någon fläktlösning vid något tillfälle. Temperaturstyrningen, är det något som finns inbyggt i fläktkontrollern eller har du kopplat på något extra? Vanliga (tysta) datorfläktar eller? Var i mediaskåpet har du satt dem? Jag har undvikit att sätta dit baksidan för att få ventilation och för att kunna dra tjockekablarna, bästa vore kanske att ha fläktar precis vid elektroniken men kan bli lite svårt att få till, kanske räcker att sätta dem baktill så man får ruljans på luften, kan ju sugas in från fronten så att säga.

Tempstyrning ingår i fläktkontrollern, jag använder en moddad sån här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463237 Du behöver mata med 5v för kontrollern och 12v till fläktarna.

Där jag har dörrar för så har jag utblås baktill i överkant. Där jag har öppet för AVR och slutsteg där har jag fläktar bakom som blåser mot fronten, det funkar bra för mig och mitt slutsteg/avr blir aldrig varmare än 36C på toppen (Marantz SR-7011 och Rotel RMB-1095.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Nattlorden » 2020-01-24 14:48

( Sätter ut en gå-hemifrån-knapp vid dörren så kan den ju stänga åt dig, så slipper du bli varnad )

Jag har plugg på tv-rumsanläggningen, en Fibaro Wall Plug.

Dels för att jag var intresserad av vilka saker som drog hur mycket, men också för att saker inte skulle slå igång så fort strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott - tar hellre "smällen" att jag får sätta på denna själv (eller automatisera påslag tills ström varit tillbaka X minuter).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Kribban » 2020-01-24 14:52

Vad har du för telefon?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Re: "Smartplugg" till hifi-anläggning

Inläggav Mr_Miyagi » 2020-02-06 23:33

Tack för input. Ska nog införskaffas en smartplugg med strömmätning samt fläktar. Nu gäller det bara att hitta tiden, brukar vara den biten som är svårast. Velar lite om jag ska fortsätta med OpenHab eller om man ska testa Home Assistant också. Men först ska det kopplas upp nyinförskaffade LED-strips i köket :D


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], grenander och 15 gäster