Mera nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Mera nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-24 12:50

Jag skulle kunna kalla mig för en öppensinnad, prestigelös och samtidigt skeptisk person.
Men nu var det inte mig det skulle handla om.

Det skall däremot handla om en liten - och beträffande sitt innehåll - galet överprissatt väggbula.
Väggbulan är emellertid inte försedd med en transformator och lågspänningsutgång. Istället har man pulat in ett kretskort med komponenter, som skall förhindra att distorsion hos nätspänningen - orsakad av andra prylar i hemmet - når hifi-apparaturen.
Den sticks in i ett ledigt nätuttag, exempelvis ett i en grendosa, där även hifi-apparaterna är anslutna.
Jag har förstått att grunkan kan benämnas "shunt-filter".

Jag har en hyfsat "högupplösande" anläggning, som jag gissar bjuder goda möjligheter att höra effekten av diverse signalpåverkande förändringar.
Högtalare: Magneplanar MG3.7i
Slutsteg: Rotel RB1590
DAC/försteg: Chord Hugo 2
DDC (upsampler): Chord Hugo M Scaler

Den lilla "shunt-filter-grunkan" har såhär långt lett till och/eller inbillat mig att den lett till:
Ett slutsteg helt utan mekaniskt trafo-ljud.
Att orkestermusiken och soloinstrumentet i diverse fiolkonserter presenteras med god stabilitet avseende instrumentens position i panoramat.

Jag är medveten om att jag har betalat extremt mycket mer än vad väggbulan är värd ur ett materialmässigt perspektiv. Jag valde ändå att betala det begärda priset eftersom den i hifisammanhang ändå inte är någon stor kostnad relativt de andra apparater som ingår i uppsättningen och trots att till och med jag borde kunna löda ihop en motsvarande till en bråkdel av priset.

289ISOTEKISOPLUG_1.jpg
289ISOTEKISOPLUG_1.jpg (275.49 KiB) Visad 3918 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2020-01-30 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav miaber » 2020-01-24 14:54

När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-24 15:31

miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Ja, jag syftar på mekaniskt trafo-ljud. Jag har även en Supra DC-blocker sedan tidigare. Ett svagt morrande kvarstår även med Supran inkopplad, dock så försvann morrandet helt då jag dessutom kopplade in shunten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav landa » 2020-01-24 16:02

Vad kostar den?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-24 16:10

miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav xeizo » 2020-01-24 16:15

landa skrev:Vad kostar den?


Google säger 1500Kr, går tydligen att bygga med delar från Elfa för ca. 40Kr.

Om det är bra eller inte, har ingen aning, men något motsvarande finns gissningsvis i switchade nätagg.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-24 16:15

landa skrev:Vad kostar den?


Vågar knappt berätta att den kostar 1400 spänn. Men det är ju å andra sidan alltid småskoj att basunera ut sin fullständigt besinningslösa galenskap.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav philipbtz » 2020-01-24 17:01

Bra val, man har inte tid i livet att endast sitta och löda allt själv. Lite bekvämt skall det allt vara med. Trafo-brum kan vara störande och jag misstänker att detta typ av ljud samt relaterade sådana ljud som även kan dyka upp i högtalarna tillkommer utav lite olika anledningar. Jag har även märkt att beroende på hur bra ström man har i huset så får man olika mycket problem. Detta kan jag säga utan tvekan, inget snack om saken. Har man lite otur med strömmen så får mycket elektronik det lite kämpigt visar det sig. Jag trodde ärligt talat att detta var en myt innan jag bytta boende och allt blev knäpptyst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-24 17:13

Strmbrg skrev:
landa skrev:Vad kostar den?


Vågar knappt berätta att den kostar 1400 spänn. Men det är ju å andra sidan alltid småskoj att basunera ut sin fullständigt besinningslösa galenskap.
:D


1400 spänn är snorbilligt. Jag trodde den kostade 2500 £.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Morello » 2020-01-24 17:18

petersteindl skrev:
miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


Offset är per definition DC-obalans. :) Det är inte en tolkningsfråga.

Vad en sådandäringa magisk väggbula gör kan man ju undra. Den plockar definitvt inte bort någon likspänning på elnätet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-24 17:28

Morello skrev:
petersteindl skrev:
miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


Offset är per definition DC-obalans. :) Det är inte en tolkningsfråga.

Vad en sådandäringa magisk väggbula gör kan man ju undra. Den plockar definitvt inte bort någon likspänning på elnätet.


Njaee. Du kan inte filtrera bort denna 2a-tonsdistorsion eller DC-obalans med en DC-fälla/filterkondensator, vilket innebär att problemet kvarstår efter filter. Tar du bort 2a-tonsdistorsionen så försvinner problemet. Med nätfrekvens på 50 Hz är det 100 Hz komponenten som på något sätt skall filtreras bort.

Har du istället DC, så försvinner DC-komponenten med vanlig filterkondensator i serie.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Morello » 2020-01-24 17:42

HUr i hela friden skall du filtrera bort en överton om 100 Hz utan med ett shuntelement? (retorisk fråga)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-24 17:50

Morello skrev:HUr i hela friden skall du filtrera bort en överton om 100 Hz utan med ett shuntelement? (retorisk fråga)


Vad är det du frågar?? Menar du "utan" eller menar du "med"?? Frågar du mig?? I så fall, varför frågar du??
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-24 18:19

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:
landa skrev:Vad kostar den?


Vågar knappt berätta att den kostar 1400 spänn. Men det är ju å andra sidan alltid småskoj att basunera ut sin fullständigt besinningslösa galenskap.
:D


1400 spänn är snorbilligt. Jag trodde den kostade 2500 £.


Man får ju alltid vad man betalar för. Så, då är den nog inte särskilt bra då...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav jansch » 2020-01-26 14:47

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:
Vågar knappt berätta att den kostar 1400 spänn. Men det är ju å andra sidan alltid småskoj att basunera ut sin fullständigt besinningslösa galenskap.
:D


1400 spänn är snorbilligt. Jag trodde den kostade 2500 £.


Man får ju alltid vad man betalar för. Så, då är den nog inte särskilt bra då...


Strmbrg - För 1400:- kan man få ganska mycket nätfilter. Dock anser jag att pris/prestanda i detta fall inte är "vad man betalar för".

INNEHÅLLET
OM det är det innehåll i "bulan" som man kan se på schema på när man googlar är det komponenter för max 40kr (som någon skrev). I massproduktion klarar man nog sig med 25:- för komplett enhet.
Nu kanske detär så att serierna är små och med mycket manuellt arbete kan man nog "tvinga upp" tillverkningskostnaden till några hundralappar.
Utvecklingskostnaden ..... tja.... en kafferast eller två

FUNKTION
MAN "kortsluter" högre frekvenser och spikar(vilket också är högre frekvenser). "Bulan" gör samma sak som alla elektroniska apparater som är någorlunda vettigt konstruerade och också följer EU regler (bl.a. EMC). I dina förstärkare och väggbulor, mm hittar du kondensatorer, grafitkärnor och spolar som finns där av samma skäl. Dom finns såväl "på vägen in" t.ex. som nätbrunnar med filter eller grafitkärnor eller inne i elektroniken, t.ex små kondensatorer i en nätdel eller avlösningskondensatorer invid IC kretsar mm.
Gör "bulan" någon nytta? Den BORDE INTE göra någon nytta. Dock, har man t.ex en dåligt konstruerad förstärkare kanske den filtrerar mer än vad förstärkaren tar han om själv.

HUR LÅTER DET DÅ UTAN -VAD BLIR BÄTTRE MED?
Först och främst, med analog teknik och frekvenser inom hörbara området hör man i första hand störningen.
Vid digital teknik skulle mani första hand få läsfel och då sker nästan undantagslöst omläsning.
Man hör ofta kommentarer som: det blev mer dynamik eller intrumenten blev mer framträdande eller luftigare osv. Det är ytterligt svårt att logiskt motivera sådana uttalande. Det som att konstatera att bilen går bättre när instrumentbrädan är putsad.

MARKNADSFÖRINGEN
Det finns några youtube videos där man har någon "mätare" som mäter skräp (distorsion) på elnätet och påvisar hur "bra" bulan är. Detta är oseriöst då mätaren/instrumentet mäter i "enheter" och 1000 enheter är max. Vad är "enheter"?????
Liknelse: Hur stark är din moped ? Den är på 850 enheter! Oj, så mycket! Japp, jag ska trimma den rejält så jag kommer upp i åtminstone en halv hästkraft.
(hur tillverkaren marknadsför produkten vet jag inte)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-26 21:44

Ja, jag är som jag sagt tidigare i tråden fullt medveten om att jag har betalat vansinnigt mycket mer för bulan än vad innehållet är värt.
Men jag struntade i det, och köpte den ändå, med syftet att ta reda på vad den kunde åstadkomma.

Det som är lite intressant med expertis - oavsett ämnesområde egentligen - är att det hävdas från någon expert att det är på ett visst sätt, för att i nästa stund från någon annan expert få veta att det är tvärtom.

Därför tar jag mig friheten att prova lite olika saker emellanåt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Tangband » 2020-01-26 21:47

Strmbrg skrev:Ja, jag är som jag sagt tidigare i tråden fullt medveten om att jag har betalat vansinnigt mycket mer för bulan än vad innehållet är värt.
Men jag struntade i det, och köpte den ändå, med syftet att ta reda på vad den kunde åstadkomma.

Det som är lite intressant med expertis - oavsett ämnesområde egentligen - är att det hävdas från någon expert att det är på ett visst sätt, för att i nästa stund från någon annan expert få veta att det är tvärtom.

Därför tar jag mig friheten att prova lite olika saker emellanåt.


Ja, detdär är väl väldigt förnuftigt? :)
Det Jansch beskriver är väldigt intressant. Så detdär med extra filter eller ej och svaret på om det behövs kanske är : ” det beror på ” ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Strmbrg » 2020-01-26 22:03

Den där "mätaren" som används på videorna är såklart mysko så till vida att den visar siffror som inte representerar någon specificerad enhet.
Å andra sidan så är den ju också försedd med en liten högtalare som väsnas mer eller mindre beroende på om filterbulan är istucken eller ej.
Någonting måste ju rimligen generera ljudet respektive utslaget på displayen.
Å tredje sidan så spelar det kanske inte så stor roll om mätaren ger utslag eller ej när man ansluter den i grendosan. Det vore ju betydligt intressantare att ansluta mätaren inne i hifi-apparaterna för att ta reda på om den ger utslag även efter nätdelen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav music4ever » 2020-01-27 02:25

Om den fixa bort mekanisk trafobrum så är 1400 kr småpotatis. Trafobrum är fruktansvärt störande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-27 03:04

music4ever skrev:Om den fixa bort mekanisk trafobrum så är 1400 kr småpotatis. Trafobrum är fruktansvärt störande.


Exakt min mening.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav jansch » 2020-01-27 12:14

Strmbrg skrev:Ja, jag är som jag sagt tidigare i tråden fullt medveten om att jag har betalat vansinnigt mycket mer för bulan än vad innehållet är värt.
Men jag struntade i det, och köpte den ändå, med syftet att ta reda på vad den kunde åstadkomma.

Det som är lite intressant med expertis - oavsett ämnesområde egentligen - är att det hävdas från någon expert att det är på ett visst sätt, för att i nästa stund från någon annan expert få veta att det är tvärtom.

Därför tar jag mig friheten att prova lite olika saker emellanåt.


Givetvis! Man ska vara öppen för att prova och om "bulan" tog bort ditt transformatorbrum är det ju bra.

Kolla om du kan uppnå samma sak med att skifta nätuttag eller ta bort en grendosa, osv. Generellt är det bättre att ha korta sladdar samlade på en grendosa (Om du behöver grendosa). Broende på konstruktion kan man ibland ta bort störningar genom att vrida elkontakten ett 1/2 varv ("skifta" fas och nolla).

Det handlar inte om "expert" eller "expertis". Fysikens enkla lagar gäller. Kondensatorerna i "bulan" bildar ett lågpassfilter och är störningens impedans hög kommer störningen mer eller mindre kortslutas av kondensatorn.
Tyvärr går det inte att använda stora kondensatorer för då påverkas också 50Hz frekvensen - Det blir kortis. Det blir alltså en kompromiss där "bulan" kan dämpa vid väsentligt högre frekvenser förutsatt att störningen är "snäll" = dess impedans är hög i relation till kondensatorn.
Lite förenklat förklarat............

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav WhereNextColumbus » 2020-01-27 14:58

petersteindl skrev:
miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.



Strmbrg:
En sak som man skulle kunna föreställa sig att en sån här grej kan göra är att, förutom att filtrera bort högfrekvent-skräp är att höja spänningen i dina uttag.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav petersteindl » 2020-01-27 16:17

WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:
miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.


Ja, och? Det finns i ett sådant fall med andratonsdist ingen DC-komponent som du kan filtrera bort med en seriekondensator. Lägg på en seriekondensator och samma offset består efter kondensatorn. Nättransformatorn ser denna offset på samma sätt som om det vore en DC-komponent. Mekaniska vibrationer från en transformator beror på lindningar som kan vibrera och/eller magnetostriktion som kan uppkomma hos magnetmaterial som går i mättnad och då blir det mekaniskt brum från transformatorn även om lindningarna inte kan röra sig. Lindningarna kan åtgärdas med vacuumimpregnering och att man ugnsbakar in transformatorn i plastmassa. Magnetostriktion måste undvikas om man vill ha transformatorn helt tyst om nätspänningen har DC-offset på grund av andratonsdist. Det är valet av magnetmaterialet som bestämmer. Då kan man välja magnetmaterial som till del tål att gå i mättnad.

Då jag utvecklade nättransformator till min gamla DAC och till slutsteg och till en mellantrafo på 5 kVA tillsammans med företaget Microtraf i Växjö så gick vi igenom alla tänkbara steg och gjorde även DC-fällor. Detta var kring 1990. Vi fick samtliga transformatorer att bli helt tysta och de var helt tysta även med en viss mängd DC-komponent som en DC-fälla kunde filtrera bort. Därmed behövdes ingen DC-fälla på mina apparater. Nättransformatorerna var helt tysta.

Jag vill bara förmedla att det är skillnad på att ha offset på grund av andratonsdist som yttrar sig som DC-förskjutning kontra DC-komponent. Transformatorer ogillar båda. DC-fälla funkar enbart på ena.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav jansch » 2020-01-27 16:28

WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:
miaber skrev:När du säger transformatorljud, syftar du på mekaniskt brum då? Det brukar väl förorsakas av likspänning I elnätet. Rensar dosan bort denna?


Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.



Strmbrg:
En sak som man skulle kunna föreställa sig att en sån här grej kan göra är att, förutom att filtrera bort högfrekvent-skräp är att höja spänningen i dina uttag.


Hur menar du med det understrukna?

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav WhereNextColumbus » 2020-01-27 16:45

petersteindl skrev:
WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:
Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.


Ja, och? Det finns i ett sådant fall med andratonsdist ingen DC-komponent som du kan filtrera bort med en seriekondensator. Lägg på en seriekondensator och samma offset består efter kondensatorn. Nättransformatorn ser denna offset på samma sätt som om det vore en DC-komponent. Mekaniska vibrationer från en transformator beror på lindningar som kan vibrera och/eller magnetostriktion som kan uppkomma hos magnetmaterial som går i mättnad och då blir det mekaniskt brum från transformatorn även om lindningarna inte kan röra sig. Lindningarna kan åtgärdas med vacuumimpregnering och att man ugnsbakar in transformatorn i plastmassa. Magnetostriktion måste undvikas om man vill ha transformatorn helt tyst om nätspänningen har DC-offset på grund av andratonsdist. Det är valet av magnetmaterialet som bestämmer. Då kan man välja magnetmaterial som till del tål att gå i mättnad.

Då jag utvecklade nättransformator till min gamla DAC och till slutsteg och till en mellantrafo på 5 kVA tillsammans med företaget Microtraf i Växjö så gick vi igenom alla tänkbara steg och gjorde även DC-fällor. Detta var kring 1990. Vi fick samtliga transformatorer att bli helt tysta och de var helt tysta även med en viss mängd DC-komponent som en DC-fälla kunde filtrera bort. Därmed behövdes ingen DC-fälla på mina apparater. Nättransformatorerna var helt tysta.

Jag vill bara förmedla att det är skillnad på att ha offset på grund av andratonsdist som yttrar sig som DC-förskjutning kontra DC-komponent. Transformatorer ogillar båda. DC-fälla funkar enbart på ena.

Mvh
Peter


Jag vet inte riktigt vad du försöker säga (ärligt talat, jag kan ta på mig ansvaret här.), MEN, jag tycker att det låter som att du skriver om peakar som är asymetriska kring medelvärdet som offset. Jag har inte varit med om att offset har använts på det sättet. Jag försökte bara illustrera att 2a-tonsdist inte behöver innebära en offset. Har du en offset så har du en DC-komponent, även om assymetri över medelvärde fortfarnde kan leda till högre momentana strömmar och därmed högre risk för mättnad. Men det är äpplen och päron.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Morello » 2020-01-27 22:45

petersteindl skrev:
WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:
Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.


Ja, och? Det finns i ett sådant fall med andratonsdist ingen DC-komponent som du kan filtrera bort med en seriekondensator. Lägg på en seriekondensator och samma offset består efter kondensatorn. Nättransformatorn ser denna offset på samma sätt som om det vore en DC-komponent. Mekaniska vibrationer från en transformator beror på lindningar som kan vibrera och/eller magnetostriktion som kan uppkomma hos magnetmaterial som går i mättnad och då blir det mekaniskt brum från transformatorn även om lindningarna inte kan röra sig. Lindningarna kan åtgärdas med vacuumimpregnering och att man ugnsbakar in transformatorn i plastmassa. Magnetostriktion måste undvikas om man vill ha transformatorn helt tyst om nätspänningen har DC-offset på grund av andratonsdist. Det är valet av magnetmaterialet som bestämmer. Då kan man välja magnetmaterial som till del tål att gå i mättnad.

Då jag utvecklade nättransformator till min gamla DAC och till slutsteg och till en mellantrafo på 5 kVA tillsammans med företaget Microtraf i Växjö så gick vi igenom alla tänkbara steg och gjorde även DC-fällor. Detta var kring 1990. Vi fick samtliga transformatorer att bli helt tysta och de var helt tysta även med en viss mängd DC-komponent som en DC-fälla kunde filtrera bort. Därmed behövdes ingen DC-fälla på mina apparater. Nättransformatorerna var helt tysta.

Jag vill bara förmedla att det är skillnad på att ha offset på grund av andratonsdist som yttrar sig som DC-förskjutning kontra DC-komponent. Transformatorer ogillar båda. DC-fälla funkar enbart på ena.

Mvh
Peter


Om man exciterar ett system av typen y=ax + bx^2, med en sinus så får man utöver grundtonen även andratonen samt en konstant, dvs DC-komponenten. Den filtreras bort med en kondensator och kvar blir grundtonen och andratonen, men andratonen kommer inte att medföra mättnad av kärnan som likspänningen medför. Det du skriver är faktiskt i huvudsak helt fel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Morello » 2020-01-27 22:48

music4ever skrev:Om den fixa bort mekanisk trafobrum så är 1400 kr småpotatis. Trafobrum är fruktansvärt störande.


Ja, men man kan inte plocka bort likspänning från elnätet med ett shuntelement (som den där dosan skulle kunna innehålla)- det krävs en kondensator i serie med trafen och dosan kan inte införa något i serie med trafen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav WhereNextColumbus » 2020-01-29 17:23

jansch skrev:
WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:
Nej, det uppstår i de flesta fall på grund av 2a tonsdistorsion som ger upphov till osymmetri av sinusen hos nätspänningen. Osymmetrin ger upphov till en offset. Denna offset tolkas som DC-förskjutning.

Mvh
Peter


https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.



Strmbrg:
En sak som man skulle kunna föreställa sig att en sån här grej kan göra är att, förutom att filtrera bort högfrekvent-skräp är att höja spänningen i dina uttag.


Hur menar du med det understrukna?


Nu vet inte jag exakt vad som sitter i den där lådan, men jag utgår ifrån att det är någon typ av kondensator som går mot jord. Shuntkondensatorer används ju på kraftledningar just för att höja spänningen i mottagaränden av en nod. Samma sak kan hända här också, men jag utgår från att dom som konstruerat lådan är medvetna om detta och att ev sådan påverkan är försumbar.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav Michael » 2020-01-29 23:12

Morello skrev:Ja, men man kan inte plocka bort likspänning från elnätet med ett shuntelement (som den där dosan skulle kunna innehålla)- det krävs en kondensator i serie med trafen och dosan kan inte införa något i serie med trafen.

Nu hade han inte bara denna dosa, utan även en DC-blocker. Med tanke på namnet, kan man tänka sig att det sitter något i serie däri.
Strmbrg skrev:Ja, jag syftar på mekaniskt trafo-ljud. Jag har även en Supra DC-blocker sedan tidigare. Ett svagt morrande kvarstår även med Supran inkopplad, dock så försvann morrandet helt då jag dessutom kopplade in shunten.


Jag är väldigt intresserad av att höra hur en konding kan höja spänningen, som skrivs om ovan. Någon som kan förklara?

//Michael

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätfiltrering, inbillning och upplevelser

Inläggav jansch » 2020-01-29 23:36

WhereNextColumbus skrev:
jansch skrev:
WhereNextColumbus skrev:
https://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+from+0+to+0.02+%28cos%282*pi*50t%29%2Bcos%282*pi*100t%29%29

Offset är DC-förskjutning. Ju.



Strmbrg:
En sak som man skulle kunna föreställa sig att en sån här grej kan göra är att, förutom att filtrera bort högfrekvent-skräp är att höja spänningen i dina uttag.


Hur menar du med det understrukna?


Nu vet inte jag exakt vad som sitter i den där lådan, men jag utgår ifrån att det är någon typ av kondensator som går mot jord. Shuntkondensatorer används ju på kraftledningar just för att höja spänningen i mottagaränden av en nod. Samma sak kan hända här också, men jag utgår från att dom som konstruerat lådan är medvetna om detta och att ev sådan påverkan är försumbar.


Hm...... Det där något helt nytt för mej och jag fattar inte hur det teoretiskt ska funka.... är du säker på det? Kan du hänvisa till någon dokumentation eller nåt...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Frippland och 7 gäster