Stort THD blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Stort THD blindtest

Inläggav Tell » 2020-01-26 15:14

Archimago är tillbaks med ännu ett stort blindtest. Förut testade han fyra olika DACar där det visade sig att en iPhone låg i klass med en dyr Oppo, o den här gången ska det testas hur mycket THD folk faktiskt tål innan det blir ett problem.
Vi hade ju en liknande tråd uppe för inte så länge sen där dom få av oss som vågade på oss det testet klarade att höra dist som låg mellan -20 till -40dB på musik, alltså tåldes det mellan 1 och 10% THD innan det var ett problem.
Dock är ju det här ett större test, o jag uppmanar fler folk att våga testa sin hörsel, speciellt ni med dyra anläggningar o som anser er ha bra och vältränad hörsel. Både för att hans lilla studie ska få så mycket data som möjligt, men också för er egen skull. Alltid bra att utmana sig själv o sitt kunnande med sånt här :)
http://archimago.blogspot.com/2020/01/i ... monic.html

Har själv inte hunnit testa än, men ska göra det så fort jag får tillfälle till det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stort THD blindtest

Inläggav Tangband » 2020-01-26 17:40

Tell skrev:Archimago är tillbaks med ännu ett stort blindtest. Förut testade han fyra olika DACar där det visade sig att en iPhone låg i klass med en dyr Oppo, o den här gången ska det testas hur mycket THD folk faktiskt tål innan det blir ett problem.
Vi hade ju en liknande tråd uppe för inte så länge sen där dom få av oss som vågade på oss det testet klarade att höra dist som låg mellan -20 till -40dB på musik, alltså tåldes det mellan 1 och 10% THD innan det var ett problem.
Dock är ju det här ett större test, o jag uppmanar fler folk att våga testa sin hörsel, speciellt ni med dyra anläggningar o som anser er ha bra och vältränad hörsel. Både för att hans lilla studie ska få så mycket data som möjligt, men också för er egen skull. Alltid bra att utmana sig själv o sitt kunnande med sånt här :)
http://archimago.blogspot.com/2020/01/i ... monic.html

Har själv inte hunnit testa än, men ska göra det så fort jag får tillfälle till det.


Intressant test. :)
Förra testet var kul att göra.
Jag tror det blir svårt att höra så mycket lägre distorsion än -40 dB vid normala ljudnivåer, vilket väl motsvaras av 1 % dist ? Med musik ?
Inte många högtalare som har lägre distorsion än 1% vid lite högre pådrag .
Det ger lite perspektiv av att sila mygg och svälja elefanter i många fall.
En jämn frekvensgång tror jag spelar betydligt större roll.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Stort THD blindtest

Inläggav shifts » 2020-01-26 21:07

Hoppas jag orkar. Har laddat ner filen i alla fall. Stör mig lite på att ingen av filerna är en utpekad referens. På okända musikstycken som dessa, vad är det man ska jämföra och ranka då?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Stort THD blindtest

Inläggav sprudel » 2020-01-26 21:21

shifts skrev:Hoppas jag orkar. Har laddat ner filen i alla fall. Stör mig lite på att ingen av filerna är en utpekad referens. På okända musikstycken som dessa, vad är det man ska jämföra och ranka då?


Nej, det blir nästan omöjligt, och det är kanske syftet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Stort THD blindtest

Inläggav Tell » 2020-01-27 00:07

Tangband skrev:Intressant test. :)
Förra testet var kul att göra.
Jag tror det blir svårt att höra så mycket lägre distorsion än -40 dB vid normala ljudnivåer, vilket väl motsvaras av 1 % dist ? Med musik ?
Inte många högtalare som har lägre distorsion än 1% vid lite högre pådrag .
Det ger lite perspektiv av att sila mygg och svälja elefanter i många fall.
En jämn frekvensgång tror jag spelar betydligt större roll.

Mm lite så jag tänker också, så ska bli intressant o se reslutatet sen när testet är färdigt.

shifts skrev:Hoppas jag orkar. Har laddat ner filen i alla fall. Stör mig lite på att ingen av filerna är en utpekad referens. På okända musikstycken som dessa, vad är det man ska jämföra och ranka då?


Den som har minst dist är referensen ;) O det är ju det som är hela poängen att man ska se om man lyckas höra det. Hör du inte skillnad på vilken som nu är referensen o den med kanske 1% THD så finns det ingen vidare poäng att fundera på om man ska byta förstärkare från en med 0.001% THD till en med 0.0001%.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Stort THD blindtest

Inläggav shifts » 2020-01-27 08:32

Självfallet, men hur identifierar du dist på ett okänt musikstycke? Jag kan ju inte produktionen eller vad för effekter som kan finnas i originalet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Stort THD blindtest

Inläggav DVD-ai » 2020-01-27 09:09

Disst är inte entydigt, olika typer av disst/förvrängning och dess ursprung är olika hörbara, vad är det för disst man lyssnar på i testet?
En rekommendation kan vara att bla lyssna på senaste Ino-lab podden där dom faktiskt går in lite på just, detta med olika typer av disst och hur ursprunget har betydelse för hörbarheten.

Sedan bör det vara tydligt vilket stycke som är referensen, hur vet lyssnaren hur det "ska låta" så att man inte väljer det stycke som upplevs bäst = dissten kan vara av sådan art att den subjektivt förskönar?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stort THD blindtest

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-27 09:38

Tangband skrev:Intressant test. :)
Förra testet var kul att göra.
Jag tror det blir svårt att höra så mycket lägre distorsion än -40 dB vid normala ljudnivåer, vilket väl motsvaras av 1 % dist ? Med musik ?
Inte många högtalare som har lägre distorsion än 1% vid lite högre pådrag .
Det ger lite perspektiv av att sila mygg och svälja elefanter i många fall.
En jämn frekvensgång tror jag spelar betydligt större roll.


Nu sägs det inte vara riktigt samma sak med distorsion från högtalare och elektronik. Ingvar Öhman har ofta påtalat det. Kanske någon hittar hans inlägg om den saken?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Stort THD blindtest

Inläggav dewpo » 2020-01-27 10:30

Yo-Yo Ma / Chris Thile / Edgar Meyer ”Bach Trios” finns på TIDAL

Jag lyssnade på alla versioner från Archimago men jag måste ha något problem med filerna :(
För alla från A-D verkade låta distat jämfört med TIDAL versionen :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Stort THD blindtest

Inläggav Tell » 2020-01-27 13:19

shifts skrev:Självfallet, men hur identifierar du dist på ett okänt musikstycke? Jag kan ju inte produktionen eller vad för effekter som kan finnas i originalet.

Dist är ju övertoner, så om t ex en basgitarren låter som den har mer övertoner i en fil än en annan så är den mer distad. Dist gör alltså att ljud generellt sett låter "mer".

DVD-ai skrev:Disst är inte entydigt, olika typer av disst/förvrängning och dess ursprung är olika hörbara, vad är det för disst man lyssnar på i testet?
En rekommendation kan vara att bla lyssna på senaste Ino-lab podden där dom faktiskt går in lite på just, detta med olika typer av disst och hur ursprunget har betydelse för hörbarheten.

Sedan bör det vara tydligt vilket stycke som är referensen, hur vet lyssnaren hur det "ska låta" så att man inte väljer det stycke som upplevs bäst = dissten kan vara av sådan art att den subjektivt förskönar?


Som sagt så är ju dist övertoner, O som sägs i podden så finns det "bra" och "dåliga" övertoner. Vi tål o tillomed kan föredra musik med tillagd dist i form av jämna övertoner, därför är dom "bra". Medans ojämna hörs tydligare o låter generellt sett dåligt.
Om ni sen läser på det Acrhimago skriver så har han lagt till dist utan att välja den ena före den andra, det är med andra ord antagligen rätt jämt fördelat :)
"Suffice it to say, I added specific amounts of harmonic distortion with no preference to odd or even order, aiming at certain target levels of THD including some that would be quite/very "high" for modern digital audio performance."

Så alltså, OM ni hör disten så bör det höras som att det låter "mer", o det oavsett om det är jämna eller ojämna övertoner. Sen är det upp till er att isf bedömma om det är bättre eller sämre, o jag tänker mig att det bör låta sämre iom att han introducerar ojämna övertoner. Om ni istället inte hör nån skillnad mellan nån av dom så är disten under eran tröskel o är därmed inget problem. Men det är ju fortfarande intressant att rapportera för testet i sig eftersom poängen är att ta reda på var den generella tröskeln ligger för folk.


dewpo skrev:Yo-Yo Ma / Chris Thile / Edgar Meyer ”Bach Trios” finns på TIDAL

Jag lyssnade på alla versioner från Archimago men jag måste ha något problem med filerna :(
För alla från A-D verkade låta distat jämfört med TIDAL versionen :?

Är du säker? Är det samma master? Har du lust att rippa nån av dom så vi kan jämföra?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stort THD blindtest

Inläggav Morello » 2020-01-27 14:06

Det bildas inte bara övertoner, utan också intermodulationsprodukter, dvs blandtoner, om man spelar en signal innehållande mer än en spektral komponent.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster