Opera i barna öron :(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-27 20:07

Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-27 21:28

2 saker har hänt:
- Din hörsel har blivit sämre.
- Din smak har utveckalts. Inte bara opera låter bättre nu, utan sannolikt också annan musik som kan vara svårtillgänglig för små barn, t.ex. tidiga Einstutzende Neubauten, Fron 242, tidiga Kraftwerk (alltså innan dom blev ett synthband).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Michael » 2020-01-29 22:50

Avses opera live eller uppspelad via något?

Undra om opera innehåller höga frekvenser... du kanske hör de sämre nu.

PS. Opera har jag alltid haft svårt att lyssna på, tycker inte alls om det. Men på senare år har jag varit på opera, alltså live (har aldrig tidigare hört det live). Det gick bra. ..hmm, jag är ju äldre nu :?

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-29 23:49

dewpo skrev:Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?

Det är ganska mycket som ändras när man blir vuxen. Smak för mat och dryck tex. Det är få barn som gillar whisky till exempel, svamp brukar inte heller gå ner. Beska, strama smaker är också sådant som ogillas.

Så varför skulle inte detta gälla musik? I unga åldrar är hörseln mycket bättre, ja. Därför tycker man ofta inte om höga kraftiga ljud.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-30 00:17

8O Jag har annars klarat mig ganska bra från kulturell indoktrinering.
Skyr fortfarande kokta grönsaker som pesten :twisted:
Bara att tänka på melodifestivalen får mig att må illa 8)
Det är faktiskt mycket få saker som jag ändrat uppfattning om som vuxen,
Jag antar att det har med min personlighet att göra :oops:

Men jag vill förstås ha maten lite starkare nu än som barn,
Och musiken lite hårdare :twisted:

Sen har jag lärt mig att man inte alltid skall vara sann och ärlig, Det uppskattas inte :roll:
Men någon duktig lögnare har jag aldrig blivit :wink:

Så jag lutar åt att Opera faktiskt låter annorlunda i en vuxen människas öron :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 00:26

dewpo skrev:Så jag lutar åt att Opera faktiskt låter annorlunda i en vuxen människas öron :|

Ska jag vara ärlig är jag inte heller speciellt förtjust i opera, trots att jag numera är pensionär. Och att se skäggiga karlar springa omkring i beiga trikåer och sjung-prata sig igenom svamliga texter utan handling är inte riktigt min kopp the.

Men det finns lite modernare saker som jag gillar, Schnittke tex har gjort en del bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-30 01:14

Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D



I modern tappning.



I kontrast är Puccinis La Boheme.



Annars är väl Carmen en av de mer lättsmälta.



Opera utan Birgit Nilsson är otänkbart. Elektra är en av hennas paradroller. Jag såg Birgit på Operan i Stockholm i bl.a. just Elektra på 70-talet. Den andra föreställningen var Tristan och Isolde. Vi köade i 29 timar för biljetter. Jag var nummer 5 i kön. :)



Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-01-30 01:59, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 01:21

dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-30 01:29

:D Bra med exempel, Men vi saknar ännu en förklaring på varför jag, Och tror jag, Andra med mig som barn undrade vem som plågade tanten som skrek i falsett.
Medans jag nu nästan uppfattar det som sång :oops: Är det bara tillvänjning som gör skillnaden eller hör barn bättre/annorlunda?

Ronnie skrev:
dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.


Live var det inte, Så mycket vet jag.
Menar du att min upplevelse skulle vara färgad av en dålig 80-tals aluminium diskat eller något liknande?
Så skulle det ju kunna vara, Jag minns inte att exakt hur och var jag hörde operan, Bara att jag upplevde de kvinnliga rösterna som hemskt vassa och mycket förställda!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 03:41

dewpo skrev::D Bra med exempel, Men vi saknar ännu en förklaring på varför jag, Och tror jag, Andra med mig som barn undrade vem som plågade tanten som skrek i falsett.
Medans jag nu nästan uppfattar det som sång :oops: Är det bara tillvänjning som gör skillnaden eller hör barn bättre/annorlunda?

Ronnie skrev:
dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.


Live var det inte, Så mycket vet jag.
Menar du att min upplevelse skulle vara färgad av en dålig 80-tals aluminium diskat eller något liknande?
Så skulle det ju kunna vara, Jag minns inte att exakt hur och var jag hörde operan, Bara att jag upplevde de kvinnliga rösterna som hemskt vassa och mycket förställda!

Jag har ingen fobi för aluminiumdiskanter, men att få plats med ljudet av en oförsiktig sopran i ett bostadsrum utan att det blir en obehagligt klirrande ljudgrogg av det hela är en utmaning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 09:33

Är ju inget utpräglat operafan men uppskattar det ändå i lagom doser. Med intresse följde man Ingemar Bergmans filmatisering av Mozart's Trollflöjten. Fast just Trollflöjten tycker jag inte är så kul, hellre Don Giovanni. Den var vi och lyssande på i Savonilinna's Operafestival, jävlar vad bra! Hade väldigt bra platser i mitten på andra raden. Amadeus-filmen gav också en kick. Var i somras en vecka i Lucca, Italien, Puccinin's födelsestad. Där ges under sommarmånaderna entimmesförställningar i en av kyrkorna. Givetvis var vi där och lyssnade. Italien och opera, åtminstone italiensk opera, verkar finnas i folksjälen på något vis. Var på en utomhusförställning i Enna, Sicilien, för många år sedan. Spelades Tosca av Puccini, vilken publik, hela familjer med picnickkorgar och sedan sjöng de med! På något vis verkar de kunna sin sångskatt i Italien. På vägen upp mot Skandinavien gjorde vi ett uppehåll i nationalparken i Abruzzerna. På morgonen vaknade vi av att någon sjöng, en kille som stod och diskade vid utomhusköket en bit bort. Samme kille hade vi språkat med på kvällen, en "vanlig" italienare. Wagner har man också segat sig igenom, 5½ timme Götterdämmung. Det är häftigt men lite utdraget för en annan. Carmen har jag aldrig upplevt på scen men där finns några härliga partier. Lite roligt är att många äldre inspelningar är riktigt bra ljudmässigt, de kunde väl sitt hantverk de ljudteknikerna...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Harryup » 2020-01-30 10:09

Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 10:39

petersteindl skrev:Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D
...
Annars är väl Carmen en av de mer lättsmälta.

[ YouTube ]

...

Mvh
Peter


Fantastiskt framförande och produktion!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 11:52

Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-30 12:04

Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Du menar att det egentligen inte är en massa högt "skrikande" tanter (och gubbar) som sjunger något som man inte hör vad det är och där man springer ut och in på scen ifrån olika håll? 8O
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Harryup » 2020-01-30 12:31

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Du menar att det egentligen inte är en massa högt "skrikande" tanter (och gubbar) som sjunger något som man inte hör vad det är och där man springer ut och in på scen ifrån olika håll? 8O



Jo, men att barn genomskådar att det är just det. Att börja njuta av det kräver att man släpper lite på sina försvarsmekanismer.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Tell » 2020-01-30 13:33

Opera är en rätt bissar o konstig sång ja. Men som vuxen har man ju blivit mer eller mindre utsatt för det i många många år vilket gör att man är lite mer van vid det o accepterar det lättare än vad ett barn gör. Men det är fortfarande en rätt konstig sång imo :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 13:59

Tell skrev:Opera är en rätt bissar o konstig sång ja. Men som vuxen har man ju blivit mer eller mindre utsatt för det i många många år vilket gör att man är lite mer van vid det o accepterar det lättare än vad ett barn gör. Men det är fortfarande en rätt konstig sång imo :)


Som musikintresserad vuxen så lyssnar man ju på en massa annan bisarr och konstig musik också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 16:10

2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-30 16:18

STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s


Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 16:38

Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? Den föreställningen i Savonlinna jag skrev om längre upp, sker i en gammalborggård med tak. Där vi satt gick det höra sångtexten fullt ut, fast så slängda i förståelsen av italienskan är vi inte men det fanns ju textremsor på engelska och italienska ovanför scenen (som var rejält bred). Misstänker att tydligheten fick god hjälp av den stora stenväggen bakom scenen. alltså ingen djup scen med en massa öppningar åt sidorna där bakom ridån. Upphör inte att förvånas av hur mycket kräm sångarna har, det är något annat än vissa trubadurer (framföralt kvinnliga) som knappt överröstar gitarren. Operasångarna behöver inget PA i rimligt väl lämpade lokaler.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 16:55

RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 18:07

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.


Jag har också varit där, dock inte i opera-sammanhang. Man hör utan vidare ett vanligt samtal långt upp på läktaren, så någon förstärkning på en operasångare behövs inte.

Hur fungerar det annars att köra utomhus-opera inne i stan sådär? Blir det inte mycket störljud från trafik, gapande ligister och annat? Väldigt bra idé annars.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 18:13

Max_Headroom skrev:
STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.


Jag har också varit där, dock inte i opera-sammanhang. Man hör utan vidare ett vanligt samtal långt upp på läktaren, så någon förstärkning på en operasångare behövs inte.

Hur fungerar det annars att köra utomhus-opera inne i stan sådär? Blir det inte mycket störljud från trafik, gapande ligister och annat? Väldigt bra idé annars.

Jag minns ingen störning, annan än värmen. Det hade varit stekande hett under många dagar. Solen värmde upp all sten i arenan så även under kvällen när solen gick ner var det mycket varmt. Min sambo hade köpt "stolplats" åt oss. Vi satt på en plåtstol med ryggstöd. Det var ryggstödet hon var ute efter. Våra reskamrater satt på billigare platser med medhavd dyna direkt på stenplattformarna. Det gick väl an ergonomiskt, men stenen värmde extremt mycket för dem. Så vi satt svalare. Framför allt första kvällen hade sjukvårdsgängen mycket att göra med att ta hand om åskådare med mer eller mindre allvarliga värmeslag. Det blir nog svalare i morgon för oss.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-30 18:14

Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 19:30

Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?

Tror det har med att göra den bristande kvaliteten på sångarna. Att sjunga ut rejält kräver sin hen (se där, man kan använda hen adekvat :-)) och många tar till förstärkning för att fixa sången. Såg en känd irländsk folkmusikgrupp (som jag förstås inte minns namnet på) i Göteborgs konserthus och trots den enorma förstärkningen som sker i den lokalen så valde man att köra via PA. Vilket såklart lät piss.

Jag tror att många musiker/producenter vill ha KOLL, dvs de kör in allting via mikrofoner (från röster) och instrument in i en mixer, för att kunna kontrollera vad som går ut via ett PA. Mycket dålig strategi på akustisk musik i bra lokaler. Men som inom alla yrken finns det bra yrkesmän - och dåliga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 19:59

Hittade denna information: "The opera productions in the Verona Arena had not used any microphones or loudspeakers until a sound reinforcement system was installed in 2011."

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-30 21:32

petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter


Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2020-01-30 21:38, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-30 21:37

Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?


Är det verkligen rimligt med ett principiellt motstånd mot förstärkning?
Är det inte som alltid hur som är viktigare än "att"?

Idag borde snarare mikar o förstärkning användas oftare inom operakonsten, så man äntligen kan få en vaggvisa viskad istället för SKRIKEN i örat på bäbisen. (det senare gör det föga trovärdigt)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 21:44

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter


Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.


Jag skulle inte förstå vad de sjunger ändå, p g a att det är på utrikiska. Svensk opera vill jag inte höra.
Textning är väl jättefiffigt? Använder det alltid t o m på engelskspråkiga filmer när man kan välja.
Ett smärre problem blir all sång om muffar och och bävrar i La Boheme, men andra kanske inte associerar som jag. :lol:
Sen är det väl sällan oerhört intressanta storys? Jag lyssnar iaf nästan uteslutande på opera för att det låter vackert.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster