Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
dewpo skrev:Så jag lutar åt att Opera faktiskt låter annorlunda i en vuxen människas öron
dewpo skrev:Hej alla!
Jag har en fråga till expertisen
Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning
Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera
Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?
Ronnie skrev:dewpo skrev:Hej alla!
Jag har en fråga till expertisen
Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning
Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera
Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?
Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.
dewpo skrev::D Bra med exempel, Men vi saknar ännu en förklaring på varför jag, Och tror jag, Andra med mig som barn undrade vem som plågade tanten som skrek i falsett.
Medans jag nu nästan uppfattar det som sång Är det bara tillvänjning som gör skillnaden eller hör barn bättre/annorlunda?Ronnie skrev:dewpo skrev:Hej alla!
Jag har en fråga till expertisen
Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning
Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera
Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?
Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.
Live var det inte, Så mycket vet jag.
Menar du att min upplevelse skulle vara färgad av en dålig 80-tals aluminium diskat eller något liknande?
Så skulle det ju kunna vara, Jag minns inte att exakt hur och var jag hörde operan, Bara att jag upplevde de kvinnliga rösterna som hemskt vassa och mycket förställda!
petersteindl skrev:Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.
En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen.
...
Annars är väl Carmen en av de mer lättsmälta.[ YouTube ]
...
Mvh
Peter
Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.
Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.
/Harry Up
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.
/Harry Up
Du menar att det egentligen inte är en massa högt "skrikande" tanter (och gubbar) som sjunger något som man inte hör vad det är och där man springer ut och in på scen ifrån olika håll?
Tell skrev:Opera är en rätt bissar o konstig sång ja. Men som vuxen har man ju blivit mer eller mindre utsatt för det i många många år vilket gör att man är lite mer van vid det o accepterar det lättare än vad ett barn gör. Men det är fortfarande en rätt konstig sång imo
STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.
Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.
För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI
Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s
RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...
STDI skrev:RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...
Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.
Max_Headroom skrev:STDI skrev:RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...
Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.
Jag har också varit där, dock inte i opera-sammanhang. Man hör utan vidare ett vanligt samtal långt upp på läktaren, så någon förstärkning på en operasångare behövs inte.
Hur fungerar det annars att köra utomhus-opera inne i stan sådär? Blir det inte mycket störljud från trafik, gapande ligister och annat? Väldigt bra idé annars.
Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?
petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.
Mvh
Peter
Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?
Ogjort skrev:petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.
Mvh
Peter
Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.
Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).
Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.
Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!
Anders O.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster