Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-28 11:19

Det kanske inte är riktigt rätt forum för det här, men jag testar i alla fall.

För första gången kollade jag på en film i min nya (typ) setup med OPPO BDP-83SE, Accuphase E-203 och HPM-100-högtalare.

Outputen från OPPOn är så låg att jag får dra upp volymen på förstärkaren ohyggligt mycket. Jag har inte rotat i några inställningar för spelaren (ställde in den för stereo osv. 2016, skummade manualen nyss), volymen står på max och så... Spelar man en CD (i CD-spelaren då) på samma volym på förstärkaren blir det fruktansvärt högt.

Är det någon som vet vad det kan bero på, eller om det här kanske är i sin ordning tom.?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-28 12:01

Om det finns en inställning för Dolby Digital "Line mode" eller "RF mode" så kan du välja "RF mode", då blir ljudnivån lite högre från Dolby Digital-kodade filmer. Men film kommer fortfarande oftast att låta svagare än CD. I övrigt är det normalt att ljudnivån blir starkare från CD eftersom ljudet oftare är mycket starkare lagrat på CD eftersom det inte finns någon standard för hur det ska göras. Tyvärr får du vänja dig att ställa in volymen på din förstärkare.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-29 02:21

Johan_Lindroos skrev:Om det finns en inställning för Dolby Digital "Line mode" eller "RF mode" så kan du välja "RF mode", då blir ljudnivån lite högre från Dolby Digital-kodade filmer. Men film kommer fortfarande oftast att låta svagare än CD. I övrigt är det normalt att ljudnivån blir starkare från CD eftersom ljudet oftare är mycket starkare lagrat på CD eftersom det inte finns någon standard för hur det ska göras. Tyvärr får du vänja dig att ställa in volymen på din förstärkare.


Ok! Ska kika på det i morgon då jag kan labba lite med hög volym. Grannarna gillar det inte vid den här tiden (01:09). :)

Det var verkligen absurt låg output från OPPOn tycker jag. Jag drog upp volymen på ~tre och idag tänkte jag testa det med vinyl, men så högt kan man inte riktigt spela. Däremot blev inte inte ohyggligt hög volym på OPPOn kring ~tre på volymen. Tycker det verkar vara lite väl stor skillnad?

Jag har inte användt OPPOn särskilt mycket det senaste året, men såvitt jag minns har jag inte riktigt haft så här stor skillnad på dom tidigare förstärkarna i alla fall. Accuphasen är "nyinstallerad" då.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav STDI » 2020-01-29 06:42

Byt till någon annan ingång och kolla nivån. Sätt någon annan källa i ingången och kolla nivån. Då kan du avgöra om "felet" ligger i förstärkaren eller OPPOn.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav PekkaJohansson » 2020-01-29 10:14

Ytterligare ett tips om du fortfarande misstänker att Oppon spökar är att kolla nivåerna i menyn "speaker configuration".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-31 01:49

STDI skrev:Byt till någon annan ingång och kolla nivån. Sätt någon annan källa i ingången och kolla nivån. Då kan du avgöra om "felet" ligger i förstärkaren eller OPPOn.


Ja, jag testade faktiskt aldrig det. Kanske för att det kändes som ett lite ovanligt fel att ha på förstärkaren? Nu blev det inte av att testa det här idag, och nu är det sent och jag får labba med det här i morgon. Jag kör den på Tape 2 f.ö.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-31 01:50

PekkaJohansson skrev:Ytterligare ett tips om du fortfarande misstänker att Oppon spökar är att kolla nivåerna i menyn "speaker configuration".

Med vänlig hälsning

Pekka


Ah. Tack för det tipset. Ska kolla i morgon. Jag var in och rotade i Speaker Configuration igår. Varken såg eller tänkte på några nivåer där.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-02-01 15:00

God eftermiddag, gossar!

Jag har rotat lite i det här och:
- jag hittade ingen inställning för Dolby Digital "Line mode" eller "RF mode"
- jag hittade bara "Trim" (som står på 6dB) i inställningarna på "Speaker configuration". Vet inte vad det innebär riktigt?
- jag testade att köra OPPOn på Aux istället för Tape 2, men det är lika låg volym där
- jag testade också med en annan film (Apocalypse Now) istället för T2, lika låg volym

Ska det vara så här? Skillnaden mellan CD/Vinyl och OPPOn i ljudnivå är *riktigt* radikal alltså.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav PekkaJohansson » 2020-02-01 18:11

Hela historien låter skum och du kanske ska gå tillbaka och prova en sak i taget. Dubbelkolla för säkerhets skull att du har anslutit spelaren via rätt utgång, det vill säga vänster och höger fram (märkta FL/FR) alternativt de dedikerade stereoutgångarna (märkta L/R). Ytterligare en kontrollfråga: har du med säkerhet konstaterat att det blir stora skillnader när du spelar samma cd-skiva i Oppo-spelaren respektive annan spelare som kopplas till likvärdig ingång? Oppo ska faktiskt ha något högre utnivå än de hos cd-spelare ofta förekommande 2V.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Låg ljudoutput från OPPO BDP-83SE

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-02-28 00:58

PekkaJohansson skrev:Hela historien låter skum och du kanske ska gå tillbaka och prova en sak i taget. Dubbelkolla för säkerhets skull att du har anslutit spelaren via rätt utgång, det vill säga vänster och höger fram (märkta FL/FR) alternativt de dedikerade stereoutgångarna (märkta L/R). Ytterligare en kontrollfråga: har du med säkerhet konstaterat att det blir stora skillnader när du spelar samma cd-skiva i Oppo-spelaren respektive annan spelare som kopplas till likvärdig ingång? Oppo ska faktiskt ha något högre utnivå än de hos cd-spelare ofta förekommande 2V.

Med vänlig hälsning

Pekka


Det här har legat på is ett tag eftersom jag pysslat med mycket annat än krånglande stereogrejer (det är annat som har krånglat istället). Jag ska testa det här snart. Jag återkommer med resultat! :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 14 gäster