Man ska nog inte ta något för givet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 15:09

Otydlig rubrik, men vad det gäller är ljudpanoramats bredd i relation till avståndet mellan högtalarna.

Jag sitter här hemma i musikrummet, jobbar och spisar musik.
Jag har alltid haft Magneplanarerna (MG3.7i) uppställda med diskantbanden ytterst.
Nu fick jag för mig att skifta, så att diskanterna hamnar innerst.
Klangen var väl det som intresserade mig, det vill säga på vilket sätt klangen påverkas av att byta plats på skärmarna.

Jag utgick dock ifrån att det - oaktat klangändring - måste rendera i ett smalare ljudpanorama. Eftersom högtalarna står ganska tätt ihop, så blir den procentuella avståndsminskningen mellan diskantbanden ganska stor. Så, det tog jag för givet.

Nu blev det snarare så att panoramat vidgades.

Till saken hör att jag även har vinklat in skärmarna ganska mycket mer än då diskanterna var på utsidan. Detta eftersom tillverkaren rekommenderar ett par, tre centimeters längre lyssningsavstånd till banden än till basmembranet.

Så, egentligen, två fysiska förändringar som båda borde rendera i ett "smalt" ljud, gav motsatt effekt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-28 15:39

Jag har ju föregångaren MG 3.6 och har flera gånger ändrat uppställningen likt det du gjort. Nu har jag diskanterna inåt och högtalarna har 243cm mellan sig, kant till kant. Invinklingen är relativt kraftig, diskanternas huvudaxlar korsar ca 1m framför lyssningplatsen. Öppningsvinkeln från lyssningplats till högtalarnas diskanter är ca 40 grader, för mellanregistren är den ca 44 grader eftersom de sitter nära mitten av bafflarna. Nu är det ju inte bara öppningsvinkeln som spelar in, även avtånd till sidoväggar och väggen bakom högtalarna förändrar såväl klang som djudbild. Även i mitt rum låter det bredare med diskanterna inåt. Jag får dock en puckel i basen runt 90-100 Hz med den uppställningen. Den kräver en PEQ för att reduceras i mitt fall. Flyttar man högtalarna längre ut från den bakomvarande väggen flyttas puckel nedåt i frekvens och tvärt om närmare väggen. Hur ljudbild och klang uppfattas på lyssningsplats har även att göra med hur utstrålningen från högtalarna summeras i olika riktningar. Är inte helt snyggt på högtalare som har diskant- och mellanregister en bit ifrån varandra i sidled. Antar att det vore bättre om de satt närmare varandra än vad som är fallet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 15:48

Vad menar du med öppningsvinkel i detta sammanhang?
Tillverkaren menar att man skall fokusera på en avståndsskillnad snarare än på en vinkel. Det vill säga - i mitt fall - skall diskanten vara någon tum längre från hörat än basen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-28 16:31

Ja, att skatta vinklar är svårt, avstånd är enklare (sysslar med geodesi i mitt yrke).
PDF:en visar geometrin i min uppställning.

https://www.dropbox.com/s/uu3f9lj5nn9pp ... l.pdf?dl=0

Så får du tänka dig att de står med diskanterna inåt.

Bild

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav JM » 2020-01-28 19:28

Strmbrg skrev:Otydlig rubrik, men vad det gäller är ljudpanoramats bredd i relation till avståndet mellan högtalarna.

Jag sitter här hemma i musikrummet, jobbar och spisar musik.
Jag har alltid haft Magneplanarerna (MG3.7i) uppställda med diskantbanden ytterst.
Nu fick jag för mig att skifta, så att diskanterna hamnar innerst.
Klangen var väl det som intresserade mig, det vill säga på vilket sätt klangen påverkas av att byta plats på skärmarna.

Jag utgick dock ifrån att det - oaktat klangändring - måste rendera i ett smalare ljudpanorama. Eftersom högtalarna står ganska tätt ihop, så blir den procentuella avståndsminskningen mellan diskantbanden ganska stor. Så, det tog jag för givet.

Nu blev det snarare så att panoramat vidgades.

Till saken hör att jag även har vinklat in skärmarna ganska mycket mer än då diskanterna var på utsidan. Detta eftersom tillverkaren rekommenderar ett par, tre centimeters längre lyssningsavstånd till banden än till basmembranet.

Så, egentligen, två fysiska förändringar som båda borde rendera i ett "smalt" ljud, gav motsatt effekt.

I ett ekofrittrum med två stereohögtalare finns inga reflexer vilka ger spatial upplevelse.
I ditt fall har du förändrat reflexerna i hela frekvensområdet men direktljudet är i princip oförändrat. Direktljudet ger ingen spatial upplevelse endast lokalisation vilken nu blir något smalare.
Diskanternas reflexljud går nu med dina kraftigt invinklade dipoler mer lateralt och möjligen längre innan du nås av första laterala reflexen. Detta breddar ljudet i ditt rum. Klokt av dig att ha kraftigt invinklade dipoler i ditt rum - minimerar den skadliga reflexen från väggen bakom högtalarna. Läs Toole mfl.

Mina Quadar ger på ett liknande sätt bredare ljud om de likt dina högtalare står nära väggen bakom högtalarna och samtidigt relativt nära varandra.
Ännu bättre spatial upplevelse får jag om jag flyttar mina dipoler ca 2.5 m från bakväggen med lyssningspositionen/högtalarna i hörnen av liten liksidig triangel. Högtalarna är kraftigt invinklade. Dipolernas 8-utbredning ger nu mer optimala första laterala reflexer (med avseende på tid, intensitet, frekvens) och även i mitt fall minimerar dipolernas 8-utbredning den störande första reflexen från väggen bakom högtalarna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav petersteindl » 2020-01-28 19:29

Om jag minns rätt så skulle diskanpanelerna i de gamla Magneplanarerna (70/80-talet) sitta närmast varandra. Det var så de lät bäst vad jag minns.

Det blir mellanregister/baspanelen som bestämmer ljudbilden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-28 19:47

petersteindl skrev:Om jag minns rätt så skulle diskanpanelerna i de gamla Magneplanarerna (70/80-talet) sitta närmast varandra. Det var så de lät bäst vad jag minns.

Det blir mellanregister/baspanelen som bestämmer ljudbilden.


De gamla 70-talarna som Tympani ID hade de olika elementen väldigt spritt placerade och alla hade riktningsinformation. Senare modeller var annorlunda och det gäller även hela 3-serien. Jag tycker det är mellanregistren som styr ljudbilden mest i 3-serien. De spelar i registret ca 500-4000 Hz i 3.7i.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav petersteindl » 2020-01-28 20:09

Jag tänker på Tympani. Här är en bild från någon knäppgök :twisted: :D jag hittade på google.

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav jansch » 2020-01-28 20:13

Strmbrg skrev:Otydlig rubrik, men vad det gäller är ljudpanoramats bredd i relation till avståndet mellan högtalarna.

Jag sitter här hemma i musikrummet, jobbar och spisar musik.
Jag har alltid haft Magneplanarerna (MG3.7i) uppställda med diskantbanden ytterst.
Nu fick jag för mig att skifta, så att diskanterna hamnar innerst.
Klangen var väl det som intresserade mig, det vill säga på vilket sätt klangen påverkas av att byta plats på skärmarna.

Jag utgick dock ifrån att det - oaktat klangändring - måste rendera i ett smalare ljudpanorama. Eftersom högtalarna står ganska tätt ihop, så blir den procentuella avståndsminskningen mellan diskantbanden ganska stor. Så, det tog jag för givet.

Nu blev det snarare så att panoramat vidgades.

Till saken hör att jag även har vinklat in skärmarna ganska mycket mer än då diskanterna var på utsidan. Detta eftersom tillverkaren rekommenderar ett par, tre centimeters längre lyssningsavstånd till banden än till basmembranet.

Så, egentligen, två fysiska förändringar som båda borde rendera i ett "smalt" ljud, gav motsatt effekt.


Det är ofta en missuppfattning att diskanten kommer att dominera riktningskänsligheten. Alltså det ljud som i stor utsträckning resulterar i "stereobredd".
Örats största riktningskänslighet ligger i området ca 1kHz - 4kHz (ungefär, jag orkar inte kolla dokument just nu). relativt stora skillnader om du sitter med huvudet "rakt upp" eller om du är tillbaka lutad.
Det är också därför förvånande att nästan alla mäter "0n axis" = diskantens 0-axeln (Det är off topic för denna tråd men kan inte låta bli att ta upp det även här)

Nästan all musik ger "riktningskänsla" med transienterna (typ anslag), vad resten av ljudet kommer ifrån är ganska ointressant då när väl hörseln har "låst" riktningen är det svårt att övertyga hjärnan om en annan riktning. Detta är ju en jäkla tur (eller rättare sagt evolutionens fantastiska förmåga att optimera när det verkligen behövs) annars hade vi aldrig upplevt någon stereobild i ett vanligt lyssningsrum! Alltså det vi kallar för förta vågfront gäller...
I ett vanligt rum har du inte en chans att höra riktning på STATISKA ljud (toner) över ca 1 kHz, du måste identifiera riktning innan reflexerna från väggar kommer.(om nu inte vägarna är allt för nära)

Om du nu analyserar musikinstrument eller röster/sång kommer du upptäcka att just det området, dvs 1 - 4 kHz kommer från "anslagsljud" , även från rösten i form av de flesta konsonanter och i synnerhet från t.ex. "p", "t".
Det mest tydliga och roligaste exemplet är elbas och kontrabas, framförallt om kontrabas spelas utan stråke. En 41,2Hz ton (låga E-strängen) har rejäl energi i bästa "riktnings-frekvensområde" om man inte medvetet skär av övre frekvenser.

Så.... om du upplever en bredare stereobild och de högtalare som producerar ljud "längs ut" har hand om frekvensområdet ca 1- 4kHz så hör du alldeles rätt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-28 20:15

petersteindl skrev:Jag tänker på Tympani. Här är en bild från någon knäppgök :twisted: :D jag hittade på google.

[ Bild ]


Knäppgöken har tidigare under kvällen varit ute i sitt garage och befriat en av de åtta drivelementens plastfilm från tråd och gammalt lim. Jo, han har kvar de där fast de är helt nedplockade. Ska ge sig på att få igång baselementen, de fyra i mitten på bilden. Har även en uppsättning av de mera vanliga Tympani ID och de sista i Tympani-serien, IVa. Alla i någon fas av återställande/modifiering. Det finns många knäppgökar i hifidjungeln!

jansch skrev:Så.... om du upplever en bredare stereobild och de högtalare som producerar ljud "längs ut" har hand om frekvensområdet ca 1- 4kHz så hör du alldeles rätt


Mellanregistren hamnar något längre isär om man har diskanterna utåt, alltså tvärtom mot din tes. Misstänker dock att det finns en lobning hos högtalarna som ger den effekt som Strmbrg rapporterar om.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 20:50

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Strmbrg 2020-01-28 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 20:52

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 20:58

petersteindl skrev:Jag tänker på Tympani. Här är en bild från någon knäppgök :twisted: :D jag hittade på google.

[ Bild ]


Är det Erich Honecker som klär om där bakom?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav hifikg » 2020-01-29 00:16

Strmbrg skrev:[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]


Mysigt lyssningsrum!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav Strmbrg » 2020-01-29 00:23

Lite grått.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Man ska nog inte ta något för givet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-29 08:51

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:Jag tänker på Tympani. Här är en bild från någon knäppgök :twisted: :D jag hittade på google.

[ Bild ]


Är det Erich Honecker som klär om där bakom?


Var tvungen att förbruka DDR-Marken och gick in på närmsta varuhus. Flaggan låg sedan överst i resväskan som de östtyska tullgubbarna ville inspektera. Gick bra även om visumet var överskridet! Honecker var för övrigt nakenbadare och hade nog inte gömt sig bakom några skärmar.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster