Strmbrg skrev:Otydlig rubrik, men vad det gäller är ljudpanoramats bredd i relation till avståndet mellan högtalarna.
Jag sitter här hemma i musikrummet, jobbar och spisar musik.
Jag har alltid haft Magneplanarerna (MG3.7i) uppställda med diskantbanden ytterst.
Nu fick jag för mig att skifta, så att diskanterna hamnar innerst.
Klangen var väl det som intresserade mig, det vill säga på vilket sätt klangen påverkas av att byta plats på skärmarna.
Jag utgick dock ifrån att det - oaktat klangändring - måste rendera i ett smalare ljudpanorama. Eftersom högtalarna står ganska tätt ihop, så blir den procentuella avståndsminskningen mellan diskantbanden ganska stor. Så, det tog jag för givet.
Nu blev det snarare så att panoramat vidgades.
Till saken hör att jag även har vinklat in skärmarna ganska mycket mer än då diskanterna var på utsidan. Detta eftersom tillverkaren rekommenderar ett par, tre centimeters längre lyssningsavstånd till banden än till basmembranet.
Så, egentligen, två fysiska förändringar som båda borde rendera i ett "smalt" ljud, gav motsatt effekt.
Det är ofta en missuppfattning att diskanten kommer att dominera riktningskänsligheten. Alltså det ljud som i stor utsträckning resulterar i "stereobredd".
Örats största riktningskänslighet ligger i området ca 1kHz - 4kHz (ungefär, jag orkar inte kolla dokument just nu). relativt stora skillnader om du sitter med huvudet "rakt upp" eller om du är tillbaka lutad.
Det är också därför förvånande att nästan alla mäter "0n axis" = diskantens 0-axeln (Det är off topic för denna tråd men kan inte låta bli att ta upp det även här)
Nästan all musik ger "riktningskänsla" med transienterna (typ anslag), vad resten av ljudet kommer ifrån är ganska ointressant då när väl hörseln har "låst" riktningen är det svårt att övertyga hjärnan om en annan riktning. Detta är ju en jäkla tur (eller rättare sagt evolutionens fantastiska förmåga att optimera när det verkligen behövs) annars hade vi aldrig upplevt någon stereobild i ett vanligt lyssningsrum! Alltså det vi kallar för förta vågfront gäller...
I ett vanligt rum har du inte en chans att höra riktning på STATISKA ljud (toner) över ca 1 kHz, du måste identifiera riktning innan reflexerna från väggar kommer.(om nu inte vägarna är allt för nära)
Om du nu analyserar musikinstrument eller röster/sång kommer du upptäcka att just det området, dvs 1 - 4 kHz kommer från "anslagsljud" , även från rösten i form av de flesta konsonanter och i synnerhet från t.ex. "p", "t".
Det mest tydliga och roligaste exemplet är elbas och kontrabas, framförallt om kontrabas spelas utan stråke. En 41,2Hz ton (låga E-strängen) har rejäl energi i bästa "riktnings-frekvensområde" om man inte medvetet skär av övre frekvenser.
Så.... om du upplever en bredare stereobild och de högtalare som producerar ljud "längs ut" har hand om frekvensområdet ca 1- 4kHz så hör du alldeles rätt