Kör någon fortfarande Squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pontareee » 2023-03-16 15:38

pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?

Enklaste/enda lösningen verkar vara att köra LMS i docker om din nas klarar det. Verkar vara dessa i 216-serien som klarar köra docker: DS216+II, DS216+.
Senast redigerad av pontareee 2023-03-16 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2023-03-16 15:38

Bill50x skrev:För mig funkar Squeezebox/LMS bra. Jag kör Touch till att lyssna på sådant som ligger under "Musikmapp" och som jag har under en egen mapp för att musiken inte ska blandas under "Album Artist" på min Linn (Kazoo). Sorterar man på Album Artist hamnar ju varenda låt från en given artist under artistmappen vilket då givetvis inkluderar alla samlingsalbum. Troligen kan man samla samlingsalbum under "Various Artists" men problemet kvarstår så länge man benämner "Artist" som just denne (tex Bowie).

Eller finns det något smart sätt att behålla samlingsalbum för sig?

/ B

Så här ser mina inställningar ut.
lms.png
lms.png (18.69 KiB) Visad 1364 gånger


I blandalbum har jag satt fältet "Album Artist" till "Various Artists" och fältet "Artist" till låtens artist. Har också lagt till taggen Compalitions = 1 men jag tror inte det behövs.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2023-03-16 15:40

pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?


En Raspberry med PiCorePlayer (välj LMS endast vid installation) och låt din NAS vara just en NAS.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 16:22

pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?


Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.
... tycker jag!

Per

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pontareee » 2023-03-16 19:42

PerStromgren skrev:
pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?


Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.

Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pingvinen » 2023-03-16 21:40

pontareee skrev:
PerStromgren skrev:
pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?


Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.

Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pontareee » 2023-03-16 21:47

pingvinen skrev:
pontareee skrev:
PerStromgren skrev:
Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.

Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.

Prova den här guiden: https://lindehoff.se/?smd_process_downl ... ad_id=2424 Länk till pdf med instruktioner på svenska.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pingvinen » 2023-03-17 09:33

pontareee skrev:
pingvinen skrev:
pontareee skrev:Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.

Prova den här guiden: https://lindehoff.se/?smd_process_downl ... ad_id=2424 Länk till pdf med instruktioner på svenska.


Tack! Jag ska försöka med det.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pingvinen » 2023-03-17 11:07

Det verkas som att min DS216 play inte stödjer Docker. Däremot så ligger jag kvar på DSM6, och det verkar vara i DSM7 som PHP5 tagits bort så att LMS inte fungerar. Jag har PHP5.6 som körs, men LMS går inte att köra.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pontareee » 2023-03-17 12:50

Ok, prova det här.

Instruktioner på tyska: https://www.abacus-electronics.de/forum/viewtopic.php?f=31&t=317 Dock fungerar Chromes översättning väl.

The steps of the solution are ;

Uninstall LMS and PERL if they are already installed on Synology.
Disable Auto-Update from Synology Package Center settings if it is currently enabled
(Recommended by me) If you have multiple drives on Synology and have at least one fast SSD drive, change the default package installation volume to your fast SSD drive from Synology Package Center settings.
Be sure that Auto-Update is disabled before this step. Install manually Perl-i686-5.24.0-0071.spk file under https://archive.synology.com/download/P ... .24.0-0071
Now that you have installed Perl with an old compatible version, it is time to find the compatible LMS 8.X spk file for DSM 6.X and Synology DS214PLay. There's a german web page for that.. https://www.abacus-electronics.de/forum ... f=31&t=317
Before installing the following file, be sure that your default installation Volume is one of your SSD drives so that LMS can run faster. Install the file https://www.abacus-electronics.de/aroio ... 166211.spk from the page(there are 3 alternatives listed for Synology DS214Play. Install the most up-to-date version that you do not receive error when you try to install manually. I have received error for LMS 8.1.X). Please note that for LMS Tidal integration, you should at least install MS 8.0.x.
After the installation is completed, you'll see that everything is working including the LMS Tidal integration. Just open the LMS interface and make the settings(squeezebox account, mount drive for your audio files etc). I have a dedicated PI4-based music streamer running in the same network. When it is on and active, LMS automatically detects it and use it as a remote player.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2024-01-10 01:41

Nu fick jag ett ryck och kopplade upp Klämbox grejer...

En Rasberry Pi med PiCoreplayer och LMS.

En SB Touch med plugg för högupplöst digitalsignal och Tidal och Plugg för Cobuz.

En extra SB Classic och en Duet med Tidal och Cobuz, -som inte går att skruva upp i högupplöst?

Spelarna körs på batteri.

Skall jämföra ljudkvalité mot mina moddade Bluesound Node.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2024-01-10 01:41

Kul att pilla :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav imac » 2024-01-14 21:44

Skall jämföra ljudkvalité mot mina moddade Bluesound Node.


Hur går det med testandet?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2024-01-14 23:46

Den (Touch) låter lite plattare än moddad Node.

Den (Touch) skulle mad all sannolikhet stå sig väldigt bra mot en omoddad Node.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav imac » 2024-01-18 19:44

Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2024-01-19 12:30

imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?


Vet ej.... är inte tillräckligt insatt i hur allt funkar eg.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav VintageHiFi » 2024-01-19 16:12

imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?


Hur menar du här???

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav imac » 2024-01-19 18:16

Det går att sätta så mediaserver kodar om(av) tex FLAC till PCM så att mediaspelaren inte behöver göra det, del menade att det blev bättre. Vet inte hur det är nu o vad Touchen spelar bäst, kan vara något att testa?

Står väl en del här https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... ality.html

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2024-01-21 03:14

Det finns även gammal tråd på HiFiForum där det står lite om det här med avkodning i servern: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85235

Så här kan det se ut.

Bild
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

LMS 8.4

Inläggav ottovonkopp » 2024-02-09 11:34


Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: LMS 8.4

Inläggav Bill50x » 2024-02-09 15:09

ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released

Var kan man ladda ner 8.4,1? Jag hittar fullständiga listor på allt som är fixat (buggar etc) och nya funktioner, men inte var man laddar ner program-filen.

I Kontrollpanelen påstås att jag har senaste versionen - 8.3.1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: LMS 8.4

Inläggav ottovonkopp » 2024-02-09 15:57

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released

Var kan man ladda ner 8.4,1? Jag hittar fullständiga listor på allt som är fixat (buggar etc) och nya funktioner, men inte var man laddar ner program-filen.

I Kontrollpanelen påstås att jag har senaste versionen - 8.3.1

/ B

https://lms-community.github.io/lms-server-repository/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: LMS 8.4

Inläggav Bill50x » 2024-02-09 17:01

När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Kalle_H » 2024-02-12 18:07

Ruttnade förra veckan på att Touchen strular med anslutningen till WiFi:t.
Byggde istället ihop en ny "SB Touch" med en Raspberry Pi 4 och en Touchskärm.
Eftersom jag ville ersatte en gammal Touch, så blev mjukvaran PiCorePlayer.
Allt funkade smidigt förutom att jag först provade en billig 5" skärm från Amazon, men på den funkade inte pekfunktionen, så det fick bli den officiella 7" skärmen istället.
Lite små intrimningsproblem men inget allvarligt. Skärmen kunde haft lite bättre betraktningsvinkel, särskilt som den står lite rakare än Touchen. Jag tror att jag får experimentera med lutningen.

Spelaren ser nästan löjligt likt ut SB Touch, men det var ju meningen. Om jag vill prova en annan spelare är det ju bara att byta minneskort.
Totalpriset blev runt 2000kr. Hade jag letat lite mer hade jag nog kunnat sparat några hundra på skärmen men det blev lite bråttom när den första skärmen inte funkade

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smile och 18 gäster