Kör någon fortfarande Squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Klenkar
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2004-12-27
Ort: Zabok

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Klenkar » 2020-02-07 18:53

Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav dewpo » 2020-02-07 19:52

Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?

ROON+TIDAL+Squeezebox fungerar klockrent...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav bootstrap » 2020-02-07 23:12

Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?


Har en touch och kör Spotify. Vad är det som inte funkar?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-08 09:02

Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?


För mig funkar Spotty (Spotify) bättre än någonsin även om jag inte riktigt trivs med ljudet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bamsefar » 2020-02-10 17:10

ROON-fråga för en LMS användare: Jag styr min LMS delvis från HS3 (HomeSeer 3, alltså en hemautomationslösning), framförallt på/av, val av favorit spellista. Hur gör man det med ROON? Alltså finns det något API som man kan skicka http anrop till och styra på motsvarande sätt?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav carpelux » 2020-02-10 19:49

Tre st Squeezebox radio och en touch är i bruk här hemma. Används dagligen coh det fungerar ypperligt.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bamsefar » 2020-02-10 20:27

Bamsefar skrev:ROON-fråga för en LMS användare: Jag styr min LMS delvis från HS3 (HomeSeer 3, alltså en hemautomationslösning), framförallt på/av, val av favorit spellista. Hur gör man det med ROON? Alltså finns det något API som man kan skicka http anrop till och styra på motsvarande sätt?


Svarar mig själv, och vet inte om allt jag behöver verkligen finns men såhär nära har jag kommit så att säga:
https://github.com/st0g1e/roon-extension-http-api
https://roonlabs.github.io/node-roon-api/RoonApiBrowse.html
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2020-02-10 22:30

ottovonkopp skrev:För mig funkar Spotty (Spotify) bättre än någonsin även om jag inte riktigt trivs med ljudet.

Squeezeboxen (i mitt fall Classic och Touch) funkar riktigt bra med Spotty, likaså med Tidal. Sökfunktionerna, speciellt på Tidal, är dock ganska enkla även om de fungerar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-10 23:09

Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Jag kör servern i min NAS just nu (netgear duo)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2020-02-11 00:22

avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Jag kör servern i min NAS just nu (netgear duo)

Det finns tredjepartstillägg (Spotty och Tidal) att installera i LMS som skapar den funktionaliteten. Det krävs dock (ISpotifies fall) att man prenumererar på tjänsten och har en login att presentera. Samma sak med Tidal om jag minns rätt.

Med Spotify kan man använda sig av Spotify Connect, dvs man kan strömma direkt från mobilen till LMS.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pingvinen » 2020-02-11 09:46

Kör fortfarande min Duet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-11 12:22

installera i LMS ?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-11 12:28

avr7000 skrev:installera i LMS ?


Japp. Du behöver en så kallad "plug-in" som gör det du vill göra. Logga in på din LMS, i mitt fall når jag den på http://lagret:9002/ ("lagret" är namnet på min NAS, en Synolgy-maskin). Väl där, klicka "Settings" och fliken "Plug-ins". Nu kan slå på och av av hjärtans lust!

Men det kanske inte var detta som var problemet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-11 22:26

Kanske värt att nämna att standardinställning i LMS är port 9000, men man kan själv ändra till t.ex. 9002.

Har man inte ett särskilt namn använder man serverns (NAS:ens) IP-adress när man ska logga in, då blir det t.ex. 192.168.0.22:9000

När man kommit in där är man bara i ett spelarfönster, för lägga till plugins trycker man på Inställningar nere i högra hörnet.

Väl inne där får man gå till fliken Plugin-program och leta reda Spotty, markera kryssrutan och trycka på Verkställ nere i högra hörnet.

Programmet installeras då och sen får man trycka OK på att starta om LMS. Därefter så får man leta reda på Spotty i listan, klicka på inställningar på den raden och ange sitt användarnamn och lösenord för Spotify.

Man ska även ange vilken strömmningskvalitet man vill ha samt vilka spelare man vill använda för Spotify Connect.

Om rutan fram följande text är markerad så ska man bocka ur den"Don't announce Squeezebox players running in Spotify Connect mode in your network. Check this option if you don't want your Spotify Connect enabled Squeezebox player to show up in all Spotify apps in your network. "

Sen trycker man på verkställ igen. Därefter ska det vara klart för att spela Spotify genom spelarens gränssnitt (eller app) eller via Connect från annan enhet.

Vill man läsa mer om Spotty så finns tråden om senaste versionen här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... Squeezebox

Sen har jag för mig att det är nåt problem med Spotty och LMS 7.8, men att både 7.7 och 7.9 funkar. Är dock lite osäker på detta.

Hur man gör med Tidal var nyligen uppe i en tråd här: viewtopic.php?f=18&t=69701
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-11 22:50

Om man vill ha volymnormalisering på Spotty så kan man i inställningarna konvertera till flac. Inbillar mig att det låter lite trevligare då.

Jag kan ha fel att man måste konvertera till flac nu för tiden då det var länge sedan jag pillade med detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-11 22:59

Jag har ställt in för att omvandla alla filtyper till PCM. Läste en gång i tiden att det skulle låta bättre då servern oftast har mer kraft att omvandla än spelarna. Blir dock mer data som ska gå mellan server och spelare så det ställer högre krav på nätverket.

Hur man gör detta står det om i den här gamla tråden på HiFi-Forum: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85235
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-13 21:18

I går kom en uppdatering av appen iPeng med en mycket efterlängtad förbättring:
- Faster artist image rendering with LMS 7.8 and newer.

Under säkert ett par år har det stört mig att bilderna på artister laddas så sakta, vad jag minns så jag det mycket snabbare förr. Eftersom jag bytt hårddisk och installerat om min Windows-server så har jag trott att jag ställt in något fel, men inte kommit på vad. Har även testat med LMS på annan Windows-dator och kör nu på en Raspberry Pi. Bilderna laddades alltid lika sakta, varför jag trott att jag ställt nån cache-lagring eller så fel.

Så kommer denna uppdatering av iPeng som gör att bilderna nu laddas jättesnabbt! Jag hade inte tänkt tanken att appen kunde vara problemet, men är förstås glad att Squeezebox precis blev ännu bättre! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav phon » 2020-02-14 01:50

Kör en SB radio sen många år, lyssnar på den nu i bakgrunden. Fungerar väldigt bra, låter bra också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-14 09:17

phon skrev:Kör en SB radio sen många år, lyssnar på den nu i bakgrunden. Fungerar väldigt bra, låter bra också.


Boom låter ännu bättre. Skulle vilja påstå att den spöar de flesta småhögtalare. Tyvärr börjar de bli svårt att få tag på hela då kanterna på elementen har försvunnit eller så är displayen dålig.

Än så länge funkar en av tre.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-14 11:19

Ja, det är synd att Boom åldras så. Min Boom börjar bli svag i displayen, högtalarna har jag inte undersökt.

En kompis körde tidigare med Boom plus en lite sub (tror det var en XTZ 8") i sitt skapligt stora uterum och det lät riktigt bra där.

Jag har min Boom i sovrummet för att bara lyssna lite svagt på innan jag somnar. Har dock en gammal Mirage-sub 8" ståendes och har funderat på att koppla in den. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-04-04 13:22

Läste just om en intressant ny funktion i LMS 8. Det ska nu gå att lägga till musik från strömmningstjänster i musikbiblioteket, så man ser dessa ihop med egna musikfiler. Ska fungera med alla strömmingstjänster som stöds i LMS (Spotify, Tidal, Qobuz m.fl.).

I LMS 8 måste man lägga till en plugin som heter "Online Music Library Integration" och för Spotify uppdatera Spotty till 4.0.
Mer om detta i denna tråd: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)

LMS 8 är fortfarande beta, så man får vara beredda på att uppdatera ofta. Jag kör 7.9.2 än, men ska nog testa det här snart.:)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-04-05 17:37

Tog tag i det här i dag och installerade LMS 8. Eftersom jag kör piCorePlayer så fick jag köra ssh med hjälp av Putty för ett byte till en helt ny LMS.
Inga konstigheter egentligen, bara att följa instruktionen här: https://www.picoreplayer.org/how_to_upgrade_lms.shtml

Uppenbarligen hade mherger redan ordnat så pluginen "Online Music Library Integration" installeras som standard, för den var redan på plats för mig.
LMS 8 drog direkt igång och sökte igenom musikbiblioteket och nu var både Tidal och Spotify inkluderade i sökningen direkt.

Så här ser det ut på sidan för inställningar.

Online Music.png
Online Music.png (379.26 KiB) Visad 7236 gånger

Man kan alltså välja om en eller flera tjänster ska användas, samt om det ska visas en logga för tjänsten. Man kan även välja att albumen från strömningstjänster inte visas om samma album finns bland egna filer. Funktionen för genre är om det inte anges en från tjänsten, då kan man själv ange för varje artist.

När man spelar kan det se ut så här i en webbläsare.

LMS 8.png
LMS 8.png (838.98 KiB) Visad 7236 gånger

Det första albumet finns alltså även bland mina egna filer, medan det andra bara finns på Spotify och Tidal.
Knapparna för Browse on Spotify/Tidal leder till sidor där man kan välja om man vill söka vidare på Album, Toppspår etc.

Några brister som jag upptäckt är att loggan för Tidal alltid är svart här, så på mörka album syns den inte. Använder Material Skin funkar det dock bättre, där blir loggan vit på mörka album. Använder man iPeng syns inga loggor alls. Knapparna för Browse.... finns inte i varken Material Skin eller iPeng. Jag förmodar att det här kommer att rättas till efter hand. Jag ska nog skriva om det på Squeezebox-forumet.

Jag tycker det här var en stor förbättring, riktigt bra att kunna integrera strömmad musik så här. Väl värt besväret att uppgradera till LMS 8 nu. :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-04-05 18:07

Jag har nu upptäckt att funktionen Browse on Spotify/Tidal finns i Material Skin om man kör det i webbläsaren på datorn, men ligger under knappen med tre prickar. Se bilden nedan.

Material Chris.png
Material Chris.png (1.37 MiB) Visad 7229 gånger

Med Material Skin på Ipad finns dock inte dessa alternativ, vilket är lite konstigt då jag kör Safari på både den och datorn.

Sen har jag även upptäckt att loggan för Tidal inte växlar till vit med bakgrunden, det är en svart cirkel med vit logga i på alla album i Material Skin.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-05 19:34

Snyggt! Helt obegripligt att inte alla i hela världen använder LMS o Squeezebox. [emoji851]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Tompa_39 » 2020-04-06 18:50

Nån som vet varför det blir så här? inget händer när jag försöker göra 'Add Account' ..iofs står det operativsystemproblem...men nog ska det väl funka med Synology DSM 6.2.2 ?
Bilagor
spotty_error.JPG
spotty_error.JPG (69 KiB) Visad 7160 gånger
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-06 19:24

Jag har för mig att SSL-nånting måste vara installerat på systemet för att Spotty ska funka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-04-06 19:51

Annars kanske det kan vara att du kör en gammal version av LMS. Ser att det står att du rekommenderas att uppdatera till 7.7.6, vilket tyder på att du har en rätt gammal nu.

Jag har för mig att mherger har skrivit att Spotty funkar bäst med 7.9 eller senare. Vill man få den här nya möjligheten att integrera musik från Spotify i Min musik så får man gå på 8.0.

Alla de senaste beta-versionerna av LMS, för alla plattformar, finns här: http://downloads-origin.slimdevices.com ... /index.php

Vill man ha senaste "slutliga" så är det 7.9.2, den och andra äldre finns här: http://downloads-origin.slimdevices.com

Om det inte funkar på NAS:en kan jag verkligen rekommendera att köpa en Rapsberry Pi och köra piCorePlayer som server. Ingen stor investering och funkar väldigt bra. https://www.picoreplayer.org
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Tompa_39 » 2020-04-06 20:14

"Logitech Media Server-status
Logitech Media Server Version: 7.7.6 - 1452060463 @ Thu Jan 21 02:17:04 UTC 2016"

verkar dessvärre inte finnas nån nyare till Synology OS...eller jag fattar iallafall inte hur man isf installerar en nyare...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-04-06 20:21

Jag har aldrig grejat med LMS på NAS, men här finns en liten tråd om 7.9.2 på Synology: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 2-packages

Vill du gå på LMS 8 så finns den tråden här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... *-packages

Instruktioner för installation i första inlägget i respektive tråd.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bamsefar » 2020-04-06 20:39

Hur udda det blir ibland...

Jag har haft djupa och svåra utmaningar med om jag skall byta till Roon. Men med LMS8 så känns inte det längre aktuellt.
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 18 gäster