Kör någon fortfarande Squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2022-07-26 15:22

Jag tror också att man behöver ha Spotify Premium för att det ska funka, men kommer inte ihåg säkert.

Vad är det som inte funkar? Hur långt kommer du i installationen? Har du varit på sidan för inställningar för Spotty och verifierat ditt Spotify-konto via app på annan enhet?

Tidigare har det varit en del problem med att det blir för många användare av Spotty samtidigt. Det går att lösa genom att skaffa ett eget Client ID hos Spotify (jag har det). Den långa tråden om Spotty har svar på det mest, om inte så svarar mherger oftast snabbt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)

På senare tid har det varit en del problem som går att lösa genom att man ställer in Spotty för att ansluta till "Spotify's Fallback Access Point". Står om det i den här tråden: https://forums.slimdevices.com/showthre ... er-anymore

Jag fick det senare problemet häromveckan men löstes enligt ovan.

Det senare verkar drabba även andra enheter som använder Spotify Connect, men där är nog tillverkarna inte alltid lika snabba att lösa det som mherger är.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav HenrikTornquist » 2022-07-27 09:21

Jag använder så sällan Spotify, så jag lägger inte ner någon tid på det.
Behöver jag det, och det är uteslutande för jämförande av olika versioner av en låt, så går det bra med datorn.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2022-07-27 09:45

OK. För de som är intresserade av att köra Spotify på SB med Spotty så har mherger nu lagt in Fallback AP som standard, i.o.m. version 4.8.3.

Spotty 4.8.3.jpg
Spotty 4.8.3.jpg (62.34 KiB) Visad 2188 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tux
 
Inlägg: 690
Blev medlem: 2003-10-05
Ort: Trollhättan

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Tux » 2022-08-18 12:36

Jag har ju hängt med länge, men i vintras så hade min musikdisk ett missöde så jag är ute ur squeezbox-ligan. Den skall dock till doktorn för service och se om det går att rädda.
Numera så är det faktiskt moddad bluenode som står för streamingen.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Zzombie » 2022-08-18 12:38

Tux skrev:musikdisk ett missöde

Säkerhetskopiera, 3-2-1

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 12:45

Zzombie skrev:
Tux skrev:musikdisk ett missöde

Säkerhetskopiera, 3-2-1


Jupp, Squeezeboxarnas musik-bibliotek på en NAS med speglad disk som backas till en (offsite) NAS med fyra disk RAID. Allt hämtat ur elektronikskrotlådan. 8)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Zzombie » 2022-08-18 12:47

Det tog mig över 14 dagar att rippa alla cd. Tänker inte göra om det. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 12:57

Zzombie skrev:Det tog mig över 14 dagar att rippa alla cd. Tänker inte göra om det. :)


Å allt taggande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2022-08-18 14:25

ottovonkopp skrev:Å allt taggande.

Yepp. Har, till och från, hållt på i några månader och har klarat av halva L. Därutöver har jag samlingsalbum (rysning) och klassiskt (dubbelrysning). Jag slänger väldigt mycket musik, sådant som jag förmodligen aldrig kommer lyssna på. Vissa artister har jag haft precis allt jag kommit åt men nu sparar jag bara det väsentliga och länkar till Tidal/Spotify för det övriga. Skulle detta försvinna, må så vara för jag hade aldrig spelat albumen ändå.

Men mycket pyssel är det...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 14:46

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Å allt taggande.

Yepp. Har, till och från, hållt på i några månader och har klarat av halva L. Därutöver har jag samlingsalbum (rysning) och klassiskt (dubbelrysning). Jag slänger väldigt mycket musik, sådant som jag förmodligen aldrig kommer lyssna på. Vissa artister har jag haft precis allt jag kommit åt men nu sparar jag bara det väsentliga och länkar till Tidal/Spotify för det övriga. Skulle detta försvinna, må så vara för jag hade aldrig spelat albumen ändå.

Men mycket pyssel är det...

/ B


foobar2000 med MusicBrainz-pluginet underlättade för mig både när det gäller ripning och taggning.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2022-11-05 12:30

Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released

Inga stora nya funktioner, om man inte kör LMS på macOS. Citerar första inlägget i tråden ovan.
I finally released Logitech Media Server 8.3.0. It's mostly a maintenance release without any major new features. Oh, hold on... unless you're a Mac user! Apple provided a good reason to get LMS 8.3.0 out: macOS 13 Ventura removed the Perl version we've relied on for about a decade. So, the new feature is:

Support for macOS 13 (native Apple Silicon as well as Intel)


But there are a ton of changes, smaller or bigger. Many of which have been contributed by you guys out there. Thanks a lot!

A few noteworthy changes:

Updated French, British English, Czech, and Dutch translations.
Improved indexing performance for the Fulltext Search of large playlists (thousands of tracks).
Improved security for the MySqueezebox.com integration.
Improved JavaScript support for the Settings pages in the Classic/Light skin (and thus Material).
More robust https streaming for some very long (but finite) streams and larger files (hires).
...and so much more you can find in the Changelog


While I was adding support for Apple's latest CPU I decided to also remove some legacy: PowerPC, Sparc, i386 (Mac), and really old Perl versions are no longer part of the builds.

And another note: There might be changes coming to MySqueezebox.com which will require LMS 8.3 or later. It's time to update.

Free the Music!

Uppdatering av programvara i SB Touch kom också i dag, 8.0.1-r16907. Kräver att man installerat plugin "Community Firmware for Touch/Radio/Controller".

Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 13:12

Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released
Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.

Det är ju fantastiskt att det fortfarande kommer uppdateringar efter att produkterna slutat tillverkas för typ 15 år sedan. Jag har fortfarande en Touch och en Classic i bruk och de funkar hur bra som helst. Serverprogramvaran är bättre än någonsin.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav dewpo » 2022-11-05 13:23

Bill50x skrev:
Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released
Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.

Det är ju fantastiskt att det fortfarande kommer uppdateringar efter att produkterna slutat tillverkas för typ 15 år sedan. Jag har fortfarande en Touch och en Classic i bruk och de funkar hur bra som helst. Serverprogramvaran är bättre än någonsin.

/ B

Japp ROON stödjer ju Squeezebox slutpunkter :| Så servermjukvara som är prima finns :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2022-11-05 14:50

Roon är säkert bra, men när LMS funkar så bra (och är gratis) så ser jag ingen anledning att lägga pengar på något annat.

Startade min SB Radio i köket förut och den ville också uppdatera programvara. Det krånglade dock, det avbröts och det stod Försök igen. Efter ett par försök så gav jag upp, men efter några minuter så började den spela. :D
Information om ny programvara finns här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... ost1064348

Jag har blivit lite sugen på att prova Apple Music. Tidigare har jag inte brytt mig om att kunna använda SB med Airplay, men nu installerade jag pluginet ShairTunes2W: https://forums.slimdevices.com/showthre ... ws-support)

Jag har inget abonnemang på Apple Music, men väl en massa egna filer i appen Music på paddan. Öppnade den och startade en låt, sen var det bara att välja någon av mina SB så spelades musiken på denna. Så nu är det i ordning, i fall jag vill testa Apple Music (har även ATV om jag vill köra den vägen).

Den omvända funktionen, att ansluta spelare med Airplay till LMS, har jag redan i LMS via pluginet AirPlayBridge.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 16:58

Mirage skrev:Roon är säkert bra, men när LMS funkar så bra (och är gratis) så ser jag ingen anledning att lägga pengar på något annat.

Roon verkar ha allt jag önskar av ett gränssnitt men jag gillar inte betalningsmodellen. Antingen betala per månad eller år alternativt att betala en försvarlig summa som engång. Alldeles för dyrt för vad man får enligt mig.

LMS till Squeezeboxarna är gratis, Asset/Kazoo till Linn DSM likaså. Roon kostar $10/månad eller $700 för resten av livet. 10% hade varit OK.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav mn12 » 2023-02-25 17:03

Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2023-02-25 17:23

Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav imac » 2023-02-25 17:29

Har du provat med dom plugins som finns för S o T?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav VintageHiFi » 2023-02-25 19:49

avr7000 skrev:Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan

Jag kör sen många år Spotify Connect utan problem finns som sagt fin plugin för det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2023-02-25 21:08

avr7000 skrev:Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan

Kör både Tidal och Spotify i minSqueezebox Touch. Fast numera sker den mesta spelningen i Linns gränssnitt eftersom jag har bytt streamer. Men jag kör SB i källaren (Classic) och i "stereon" (Touch) när jag vill lyssna på sådant jag inte vill blanda in i Linns bibliotek.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2023-02-25 23:15

mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?

Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2023-02-25 23:22

avr7000 skrev:Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan

Har man Spotty installerat så kan man både göra gränssnittet i LMS (eller Material Skin eller app) och Spotify Connect.

Pluginet för Tidal ger inte möjlighet att köra Tidal Connect (jag har iaf inte hittat det). LMS, Material Skin eller app (iPeng) funkar dock bra. Vill jag använda Tidals gränssnitt på padda/telefon så kör jag via pluginet AirPlay bridge. Då blir det dock inte "Connect" utan strömming från enheten, men det funkar det med.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav mn12 » 2023-03-15 19:25

Mirage skrev:
mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?

Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.

Nu har jag fått tummen ur och testat. Innan uppdateringen stannade uppspelningar på radion då och då men det verkar vara löst i och med uppgraderingen (hoppas jag, svårt att säga med problem som kommer ibland).
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav LeifB » 2023-03-15 20:42

Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den. :wink:
Optimera mera!

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-15 21:06

LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den. :wink:

Jo dom fungerar alldeles utmärk det kommer med jämna mellanrum uppdateringar till LMS.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav LeifB » 2023-03-15 21:35

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den. :wink:

Jo dom fungerar alldeles utmärk det kommer med jämna mellanrum uppdateringar till LMS.

+1
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2023-03-15 23:24

mn12 skrev:
Mirage skrev:
mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?

Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.

Nu har jag fått tummen ur och testat. Innan uppdateringen stannade uppspelningar på radion då och då men det verkar vara löst i och med uppgraderingen (hoppas jag, svårt att säga med problem som kommer ibland).

Bra!

I morse när jag slog på min Radio fanns en uppdatering tillgänglig. Jag valde att starta hämtning, men den misslyckades. Försökte igen ett par gånger, men det gick inte; och nu gick det inte att spela med den. Gick in under inställningar och letade reda på programuppdatering där och startade den därifrån, det funkade! Installerades, startade om och sen började den spela. Senare under dagen så slutade den spela, och började inte när jag trycke på knappen. Startade om den och sen funkade den igen.

Startade just uppdateringen av min Touch, den verkar funka direkt.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2023-03-16 00:29

För mig funkar Squeezebox/LMS bra. Jag kör Touch till att lyssna på sådant som ligger under "Musikmapp" och som jag har under en egen mapp för att musiken inte ska blandas under "Album Artist" på min Linn (Kazoo). Sorterar man på Album Artist hamnar ju varenda låt från en given artist under artistmappen vilket då givetvis inkluderar alla samlingsalbum. Troligen kan man samla samlingsalbum under "Various Artists" men problemet kvarstår så länge man benämner "Artist" som just denne (tex Bowie).

Eller finns det något smart sätt att behålla samlingsalbum för sig?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pontareee » 2023-03-16 13:54

Jag kör också LMS och picoreplayer på en Rpi 4. Kör dock bara squezeelite (picoreplayer) på Rpi'n och inte hela altet med LMS som också går och göra såklart.

Hittade ett roligt plugin till LMS som audiofiler verkar gilla: C-3po plugin: https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/101879-c-3po-plugin-a-trnscoding-helper

Många verkar vilja upsampla till högsta möjliga bitrate deras DACar klarar av för att på så sätt förbigå eventuella undermåliga filter i DACar. Jag testade lite med min nya Topping E70, men märkte ingen större skillnad. Men kanske kan vara bra för någon.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav pingvinen » 2023-03-16 15:04

Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster