Kör någon fortfarande Squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 01:19

Jag har alla Squeezebox produkter som gjorts (flera classic, boom, radio, touch, duo, transporter) men använder dem inte så mycket längre då andra mediaspelare jag har DLNA och kan köra musiken från NAS etc.

Är det någon som fortfarande kör sina Squeezprylar och ser fördelar med detta (förutom det ekonomiska att inte behöva köpa nytt).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Tangband » 2020-02-02 10:37

Jag har haft SB duet och då den lät fint så var den väldigt ostabil med wi-fi. Touchen har jag testat mycket och den var bättre.

Naim streamern jag sedan hade var ett lyft på alla sätt, tills den gick sönder .
Yamaha wxc 50 är bättre på alla sätt än ovanstående alternativ.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-02 10:43

Är inne på fjortonde året nu och har inga planer på att byta ner mig. [emoji6]

LMS är ju helt fantastisk bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav rqu » 2020-02-02 11:03

Jag kör! Har en classic, en duo och två radioapparater. Sen kör jag AirPlay-gateway till en Teenage engineering-OD11, den funkar sådär. Inte så responsiv, ibland vägrar den bara att starta uppspelningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2020-02-02 11:11

Kör fortfarande med en Classic och en Touch. Den främsta anledningen är väl att det är så jobbigt att installera ny programvara och få det att fungera. LMS i all ära, men det skulle vara trevligt att kunna bläddra bland skivomslagen istället för bara textsökningar. Ungefär som man kan göra i Tidal- och Spotifyappen. Skulle också vara trevligt att kunna lyssna på tex Tidal utan att behöva en NAS eller server igång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Harryup » 2020-02-02 11:26

Roon är jättejobbig att komma igång med. Man måste betala,, sen laddar man ner, klickar igång installern, loggar in, pekar ut var musiken ligger, klickar i rutan vill du köra LMS och sedan låter den stå en dag. Sen är alla taggar och bilder fixade, blev det sämre på någon skiva klickar man i att behålla original taggningen. Arbetsinsats långt under en timme.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 11:33

Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.

Enklare fråga: Vad är syftet med den?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 11:36

Jag kör! Har två duet, en radio och en transporter som funkar utmärkt tillsammans med en Synology-NAS. Egna skivor, radio, Spotify och Tidal använder vi dagligen.

B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 11:39

Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.

Enklare fråga: Vad är syftet med den?


Att slippa datorn, dvs att använda en dedikerad apparat i stället för att boota upp en dator varje gång du vill lyssna på BBC 3 till frukost.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 11:48

Åfan!

Men jag måste väl ändå ansluta den till något så att jag hör något?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-02 12:07

Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.

Enklare fråga: Vad är syftet med den?


Är det Windows på datorn kan du lätt testa. Installera LMS, lägg till pluginet Material skin och hämta Squezeelite-x i Microsoft store.

Surfa sedan till HTTP://datorns_ip_adress:9000/material på din mobil och rocka på. Kostar bara lite tid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 12:26

Är det en högtalare i klämboxen? Eller måste den anslutas till något annat för att det skall bli ljud?
Måste jag slå igång datorn för att få den att spela upp BBC3 eller vad jag nu vill lyssna på? Eller kan jag trycka fram BBC3 direkt på klämboxen?
Finns det ett hörlursuttag på klämboxen? Vad blir då skillnaden mot att lyssna på BBC3 med hörlurar anslutna till mobiltelefonen?
Den här verkar ju vara allt i ett förstås. Men det är ju laptopen också. Kanske lite sämre ljud i den senare, men sannolikt inte såpass bra ljud i den förra för annat än nyheter eller ett gammalt sommarprat...
Bilagor
logitech-squeezebox-radio.jpg
logitech-squeezebox-radio.jpg (24.51 KiB) Visad 8090 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 13:30

Strmbrg skrev:Åfan!

Men jag måste väl ändå ansluta den till något så att jag hör något?


Jo, det förstås. Om man vill köra lyssna på egna (datorlagrade) plattor, måste man ha någon slags dator som kan stå på för jämnan, annars duger det bra att koppla direkt till molnet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 13:33

Strmbrg skrev:Är det en högtalare i klämboxen? Eller måste den anslutas till något annat för att det skall bli ljud?
Måste jag slå igång datorn för att få den att spela upp BBC3 eller vad jag nu vill lyssna på? Eller kan jag trycka fram BBC3 direkt på klämboxen?
Finns det ett hörlursuttag på klämboxen? Vad blir då skillnaden mot att lyssna på BBC3 med hörlurar anslutna till mobiltelefonen?
Den här verkar ju vara allt i ett förstås. Men det är ju laptopen också. Kanske lite sämre ljud i den senare, men sannolikt inte såpass bra ljud i den förra för annat än nyheter eller ett gammalt sommarprat...


Precis en sådan har jag vid sängen, som jag slår på till morgonekot kl 06:00. Den låter fylligt och fint, klart bättre än de laptoppar jag hört.

Snabbvalsknappar för P1, P2, BBC3 och någon konservativ Trump-radiokanal.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 13:39

Den ser trevlig ut.
Jag har bara en väckarklocka.
Förvisso med högtalare, men därur kommer bara en kraftigt distorderad 50Hz-ton, eller vad det nu är.
Bilagor
410354.jpg
410354.jpg (7.28 KiB) Visad 8062 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 13:53

Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 13:56

Squeezebox Radio har stått och varit försummad i köket några år.... mycket bättre att ta den till sovrummet, tack för den idén.

Poddar o sånt :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav oa51 » 2020-02-02 14:13

Jag kör fortfarande LMS. Använder f.n. två Boom, två Touch och en Classic antingen direkt eller via separat DAC. Suveräna att lyssna på internetradio på. Kommer att använda dem som Roon endpoints så snart jag får ordning på nätverket.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2020-02-02 14:50

PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.

Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav rqu » 2020-02-02 15:01

Barnen lyssnar på Radion varje kväll. Godnattsagor. Man kan på sidan mysqueezebox.com lägga till poddar. Väldigt smidig.
Man kopierar in en XML-URL från exempelvis Sveriges radio https://api.sr.se/api/rss/pod/22966, från sidan https://sverigesradio.se/vaffelhjartatibarnradion. Sen dyker Ulla Skoogs underbara inläsning av Våffelhjärtat upp i klämboxen.
Screenshot_20200202-134257.jpg
Screenshot_20200202-134257.jpg (739.96 KiB) Visad 8020 gånger

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bamsefar » 2020-02-02 16:42

Yes, har en Touch i vardagsrummet som all radio och musik spelas på, och en Radio i sovrummet som gör Wake Up, och Turn Down (dvs högtalarvolymen ökar resp sänks över tid, morgon resp kväll). Dessvärre kom aldrig någon video funktion till LMS så jag har en Dune media spelare för filmer osv. Allt drivs av en Intel NUC med en 4TB SSD som lagrar rubbet, and then some. Har också Spotify injackat.

Någon som snabbt och enkelt kan göra en snabb sammanfattning till streamingleverantörer som Tidal, Roon osv.? :mrgreen: Jag verkar totalt missat tåget?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 18:43

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.

Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?

/ B


Vad använder för app?

Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-02 19:28

Även jag använder Squeezebox än. Har en Touch, en Boom, en Radio och en Classic igång. En Touch och en Classic finns "i reserv". Har aktiverat uppspelning i iPeng, så Iphone och Ipad kan också användas som spelare.

Har för det mesta kört LMS på min server som kör WHS 2011, där även musik (rippade CD) finns lagrade. Tycker dock att den drar lite väl mycket ström för att stå på så jag har nu installerat piCorePlayer på en Raspberry Pi och kör nu LMS (7.9.2) på denna. Kör pCP 5.0.0 nu, men ska nog uppgradera till 6.0.0 (b7) snart.

Jag har ännu inte sett något system jag skulle vilja byta till. Skulle möjligtvis vara Roon då, men jag har inte utvärderat det. Det kommer trots allt med en kostnad och ett jobb för att byta samt att lära sig ett annat system. LMS funkar så bra och utvecklas hela tiden, så jag håller mig nog till det ett tag till.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Mirage » 2020-02-02 19:37

avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)

Förmodar att det var din som var på Hifitorget tidigare i dag då? Såg annonsen och var faktiskt lite sugen. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till, men det är en gammal dröm att ha en sådan. Eftersom jag kör digitalt ut från min Touch till försteget så har jag nog inget att vinna med en Transporter här. Tänker mig dock att jag nån gång ska göra en tvåkanalsanlägigning med mitt Advantage P1 och då skulle det sitta fint med en Transporter med XLR ut. :)

Med tanke på hur snabbt den blev såld finns det helt klart intresse för dessa gamla apparater än!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 21:28

Mirage skrev:
avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)

Förmodar att det var din som var på Hifitorget tidigare i dag då? Såg annonsen och var faktiskt lite sugen. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till, men det är en gammal dröm att ha en sådan. Eftersom jag kör digitalt ut från min Touch till försteget så har jag nog inget att vinna med en Transporter här. Tänker mig dock att jag nån gång ska göra en tvåkanalsanlägigning med mitt Advantage P1 och då skulle det sitta fint med en Transporter med XLR ut. :)

Med tanke på hur snabbt den blev såld finns det helt klart intresse för dessa gamla apparater än!


Stämmer bra....

Jag kör nu istället med Node2 som förutom alla format på Tidal, att köra spottan även har indexerat upp 10000 tals låtar som jag har på min NAS så jag kan köra på samma sätt som med en Squeezeboxprodukt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav TCM » 2020-02-02 22:55

Kör min SB3 mer eller mindre dagligen sen 2005 och en SB2 nästan lika länge.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-03 10:32

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.

Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?

/ B


Är inte riktigt med. Kan du ta en skärmdump och lägga upp här?

Mvh
Bernt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Bill50x » 2020-02-03 10:44

PerStromgren skrev:Vad använder för app?

Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?

En app som heter Squeeze Commander.

Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)

Har även testat Squeeze Orange och Logitechs egna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav PerStromgren » 2020-02-03 10:48

Bill50x skrev:Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)


OK. Hur skulle du vilja ha det, då? Sorterade efter färg? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-03 11:15

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Vad använder för app?

Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?

En app som heter Squeeze Commander.

Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)

Har även testat Squeeze Orange och Logitechs egna.

/ B


Testa Material skin. Installeras som ett Plugin. Surfa sedan till http://datorns_ip_adress_där_LMS_ligger:9000/material i din mobil. Spara länken som en web-app eller vad det heter i Android.

Skärmdump från datorn men det ser likadant ut i mobilen.
material.png
material.png (331.19 KiB) Visad 7753 gånger


Nästan som Roon till och med.
info.png
info.png (407.99 KiB) Visad 7752 gånger


Dynamic Playlist och SQL Playlist är ett par favorit plugins.
random.png
random.png (205.34 KiB) Visad 7751 gånger


Artist Radio med Spotty (Spotify). Antar att det funkar likadant med Tidal.
spotty.png
spotty.png (250.5 KiB) Visad 7748 gånger

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster