Ljudinställningar MacBook

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

undrande

Ljudinställningar MacBook

Inläggav undrande » 2020-02-09 20:14

Vilken av inställningarna ska jag ha som "default-läge" för att få ut bästa ljud från min MacBook Pro 2016?
Bifogar skärmdump.

1. Från USB-C till iFi idsd black - i alternativet "inbyggd utgång"

2. Från USB-C till apples egna mini-dongel "USB-C to 3.5mm" i alternativet "USB-C to 3.5mm" eller ska jag även här köra via "inbyggd utgång"?
Bilagor
macljud.png
macljud.png (602.88 KiB) Visad 1170 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Ljudinställningar MacBook

Inläggav Ogjort » 2020-02-09 21:10

undrande skrev:Vilken av inställningarna ska jag ha som "default-läge" för att få ut bästa ljud från min MacBook Pro 2016?
Bifogar skärmdump.

1. Från USB-C till iFi idsd black - i alternativet "inbyggd utgång"

2. Från USB-C till apples egna mini-dongel "USB-C to 3.5mm" i alternativet "USB-C to 3.5mm" eller ska jag även här köra via "inbyggd utgång"?

Av de alternativ du visar, bör "2" ge bäst resultat. Apples mini-DAC i "dongeln" är förvånansvärt hyfsad.
Samplingsfrekvens väljer du utifrån källans.

Bättre ändå är att plocka ut den digitala signalen och pluppa in den i en rejält kompetent DAC.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

undrande

Inläggav undrande » 2020-02-09 21:34

Så om jag har ett musikbibliotek med varierande samplingsfrekvenser så behöver jag in och pilla "låt för låt"?

Men om jag skickar det direkt till iFi idsd black (som jag hoppas är en kompetent dac) så behöver jag inte pilla utan dacen "fixar allt"? Eller behöver jag ställa in ngt speciellt i det fallet med en extern dag?

..å sen tänker jag ju att båda sfi black och hörlursdongeln är ju båda dacar? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-09 21:40

Jag använder appen BitPerfect. Den ställer in alla parametrar, annars skulle jag ställa på maxvärdena o försöka glömma det o bara lyssna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-09 21:49

undrande skrev:Så om jag har ett musikbibliotek med varierande samplingsfrekvenser så behöver jag in och pilla "låt för låt"?

Men om jag skickar det direkt till iFi idsd black (som jag hoppas är en kompetent dac) så behöver jag inte pilla utan dacen "fixar allt"? Eller behöver jag ställa in ngt speciellt i det fallet med en extern dag?

..å sen tänker jag ju att båda sfi black och hörlursdongeln är ju båda dacar? :)

Jag förvillades av "inbyggd utgång".... ursäkta.
Skicka den digitalt till iFi idsd black, du.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

undrande

Inläggav undrande » 2020-02-09 22:32

Behöver nog lite mer guidning.. :)

Så "maxa" utparametrar och sen löser dacen (ifi black resp. apples egna USB-C till 3.5 mm) resten utan att jag behöver bekymra mig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-10 00:00

undrande skrev:Behöver nog lite mer guidning.. :)

Så "maxa" utparametrar och sen löser dacen (ifi black resp. apples egna USB-C till 3.5 mm) resten utan att jag behöver bekymra mig?

Utan BitPerfect ställer inte min DAC om några parametrar, men den är inte purfärsk, nya kanske klarar sig utan den appen. Det borde vara lätt att prova, vad anger DAC-en för värden när du spelar MP3, CD-kvalitet respektive 24/96 o 24/192? Ställer den om sig så är allt gott och väl. Jag får ställa om manuellt om jag inte använder appen. Det hade jag aldrig tagit mig tid till så då tänker jag att jag skulle ställa in datorn på högsta möjliga nivå o räknar med att det inte blir någon hörbar försämring. Många använder sina CD-spelares översampling o det fungerar, andra kör sina DAC-ar på maximal översampling hela tiden och det fungerar. Jag har valt att inte göra det, men jag har fått en anledning att prova mer, bara jag får ordning på min CD-fix.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-10 00:51

hifikg skrev:

Utan BitPerfect ställer inte min DAC om några parametrar, men den är inte purfärsk, nya kanske klarar sig utan den appen. Det borde vara lätt att prova, vad anger DAC-en för värden när du spelar MP3, CD-kvalitet respektive 24/96 o 24/192? Ställer den om sig så är allt gott och väl. Jag får ställa om manuellt om jag inte använder appen. Det hade jag aldrig tagit mig tid till så då tänker jag att jag skulle ställa in datorn på högsta möjliga nivå o räknar med att det inte blir någon hörbar försämring. Många använder sina CD-spelares översampling o det fungerar, andra kör sina DAC-ar på maximal översampling hela tiden och det fungerar. Jag har valt att inte göra det, men jag har fått en anledning att prova mer, bara jag får ordning på min CD-fix.

Mina DAC:ar ställer in sig automatiskt allihop, beroende på vilken ström de får.
Men... min portbla "ljuddator" (MacBook Pro) kör äldre systemprogram (av stabilitets- och funktionsskäl) där Apple inte har de häringa valmöjligheterna.
(t.ex. för att kunna ligga kvar å köra Logic 9 och kommunicera via FireWire. Logic 10 är gräsligt!)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-10 02:02

Ogjort skrev:
hifikg skrev:

Mina DAC:ar ställer in sig automatiskt allihop, beroende på vilken ström de får.
Men... min portbla "ljuddator" (MacBook Pro) kör äldre systemprogram (av stabilitets- och funktionsskäl) där Apple inte har de häringa valmöjligheterna.
(t.ex. för att kunna ligga kvar å köra Logic 9 och kommunicera via FireWire. Logic 10 är gräsligt!)

Det slår mig att det är längesen jag ens testade utan BitPerfect, det kanske inte behövs längre. Får göra ett prov någon dag.

Återgå till Generellt om hifi