Moderator: Redaktörer
Ted_B skrev:Det är T-kvot som IÖ avser, alltså vinkelrätt från lyssningsplats mot linjen mellan högtalarna. (Mellan diskantelementen)
Skickat från min G8341 via Tapatalk
Tangband skrev:Med avstånden 1:1,18 blir det istället såhär.
Avståndet mellan högtalarna är som ett exempel 3 meter och avståndet till lyssningsplatsen blir då 3,54 meter.
Vinkeln ändras och ljudet infaller till öronen i en annan vinkel från de två högtalarna om de har 1:1 avstånd eller 1:1,18.
Vid avstånd 1:1,18 ändras , enligt min hypotes som jag upplever är rätt, den nödvändiga korrigeringens frekvens, till 1440 Hz istället.
petersteindl skrev:
Dessutom är dina angivelser, exempelvis 1:1,18 inte någon vinkelangivelse. Vinkel mäts i grader eller radianer. Det du anger är avståndsförhållande. Vill du ange vinkel så får du räkna ut vinkeln och ange den i grader.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Men tycker ni det alltid fungerar bäst att med mått-bestämdhet avgöra var högtalarna ska stå?
Jag anser att man bör ta rummet i beaktande och helt enkelt lyssna sig fram vad gäller högtalarnas avstånd till angränsningsytor, avståndet mellan dem och avståndet till lyssningsplats, och även lyssningsplatsens position i rummet och dens förhållande till angränsningsytorna.
Den lyssningsmässigt bästa positionen är den bästa positionen för högtalarna i det specifika rummet, att sitta och mäta fram en kvot med måttband är endast att följa tumregler.
Här är en bra tråd med tips på tillvägagångssätt för att hitta rätt positionering av högtalare.
viewtopic.php?f=9&t=69779
Strmbrg skrev:Det är ju så himla många faktorer som tillsammans ger ett resultat. Triangelns form, rummets form, triangelns läge i rummet, högtalarnas baffelvinkel mot lyssnaren, väggarnas, golvets och takets material, materialet bakom tex gipsskivan, väggreglarnas lägen, spalten mot den hårdare väggen där bakom, möbleringen, högtalarens egna egenskaper, apparaturens egenskaper...
Till råga på allt detta: Hur mycket påverkar respektive faktor?
Det blir närmast oöverskådligt när man tänker efter.
Det betyder såklart inte att det inte går att nå avsevärda förbättringar. Men det betyder att det är väldigt komplext.
Att i någonting väldigt komplext fokusera på en enskildhet kan leda till att man lägger ner väldigt mycket resurser på något som ändå drunknar i helhetssammanhanget.
Förändringar är däremot väldigt enkla att åstadkomma.
Tangband skrev:...
Tex om man väljer att ställa upp högtalarna med avstånd 1:2 istället.
STDI skrev:Tangband skrev:...
Tex om man väljer att ställa upp högtalarna med avstånd 1:2 istället.
Alltså t ex 3 meter mellan högtalarna och 6 meter från lyssnaren till en tänkt linje mellan högtalarna. Det blir en liten vinkel. Tolkar jag dig fel eller blev det fel i siffrorna nu igen?
goat76 skrev:Finns det någon vänlig person här som skulle vilja ge sig på en tydlig beskrivning av detta stereosystemfel, varför det blir ett fel och hur det artar sig, och varför just vissa frekvenser?
goat76 skrev:Finns det någon vänlig person här som skulle vilja ge sig på en tydlig beskrivning av detta stereosystemfel, varför det blir ett fel och hur det artar sig, och varför just vissa frekvenser?
jansch skrev:goat76 skrev:Finns det någon vänlig person här som skulle vilja ge sig på en tydlig beskrivning av detta stereosystemfel, varför det blir ett fel och hur det artar sig, och varför just vissa frekvenser?
När 2 högtalare producerar samma signal ("monosignal) kommer dessa signaler att summeras i lyssningsrummet i varje enskild punkt. Beroende på avstånd mellan punkten och till respektive högtalare kommer fasen på respektive ljudvåg i punkten att resultera i att ljudvågorna att samveerka eller motverka varann.
Vid 1/2 våglängds aståndskillnad sker total utsläckning.
Då vi har 2 öron är "sweetspot" precis i mitten av huvudet. D v s vänster öra är längre ifrån högra högtalaren och höger öra längre från vänstra högtalaren.
Vid en viss våglängd kommer alltså utsläckning ske när både vänstra och högra högra högtalarens ljudvåg når örat.
Det går alltså enkelt att räkna ut vid vilken frekvens detta sker genom basal trigonometri om man mäter sträckorna till öronen eller känner till öppningsvinkeln.
I praktiken är det inte helt enkelt att räkna fram det exakt då huvudets "akustiska" (avståndet mellan öronen) storlek förändras något med öppningsvinkeln.
Ovanstående gäller ju också bara för direktljud och huvudets riktning/läge/fram eller bakåtlutat spelar roll.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 21 gäster