Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Inläggav darkg » 2020-02-18 17:38

JM skrev:.... Problemet med att upplevt stereo-ljud som kommer till fel öra - cross talk - minskar.

Stereo cross talk basically means how sound bleed there is between the left and right channels. If there's lots of cross talk then that means that you are more likely to hear some of the sound destined for the left speaker sneak out of the right speaker as well (and vice versa).


JM

Som Madhatstand säger i ditt citat och som jag och Peter har meddelat i tråden betyder cross-talk överhörning, dvs i det här fallet att vänster högtalare spelar lite högerkanalsljud och höger högtalare lite vänsterkanalsljud. Pga operfekt kanalseparation. Inte att vänster öra får högerörsljud eller något sådant.

Edit: jag såg inte att Peter repeterat detta. Inte meningen att slå in öppna dörrar. Ord kan betyda olika saker, men notera alltså att ditt citat inte är ett exempel på det.
Don’t just do something, sit there.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Inläggav JM » 2020-02-18 18:31

darkg skrev:
JM skrev:.... Problemet med att upplevt stereo-ljud som kommer till fel öra - cross talk - minskar.

Stereo cross talk basically means how sound bleed there is between the left and right channels. If there's lots of cross talk then that means that you are more likely to hear some of the sound destined for the left speaker sneak out of the right speaker as well (and vice versa).


JM

Som Madhatstand säger i ditt citat och som jag och Peter har meddelat i tråden betyder cross-talk överhörning, dvs i det här fallet att vänster högtalare spelar lite högerkanalsljud och höger högtalare lite vänsterkanalsljud. Pga operfekt kanalseparation. Inte att vänster öra får högerörsljud eller något sådant.

Edit: jag såg inte att Peter repeterat detta. Inte meningen att slå in öppna dörrar. Ord kan betyda olika saker, men notera alltså att ditt citat inte är ett exempel på det.


Läs och återkom om du har några frågor.

Crosstalk cancellation (XTC) yields high-spatial-fidelity reproduction of binaural audio through loudspeakers allowing a listener to perceive an accurate 3-D image of a recorded soundfield.
Aside from the sought fundamental insight, the analysis led to the formulation of band-assembled XTC filters, whose optimal properties favor their practical use for enhancing the spatial realism of two-loudspeaker playback of standard stereo recordings containing binaural cues.


http://pcfarina.eng.unipr.it/Aurora/crostalk.htm
http://www.princeton.edu/3D3A/Publicati ... alXTC.html

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Inläggav darkg » 2020-02-18 19:33

JM skrev:länkar


Tack för det; jag måtte ha sökt sämre än jag tror att jag brukar! Jag påverkades visserligen av citatet du valde, som ju inte klargjorde saken. Likväl, det är nu uppenbart för mig att ordet används även på detta vis, och jag framstår antagligen som måttligt konstruktiv och rätt sträv. Jag ber om ursäkt.
Don’t just do something, sit there.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Inläggav JM » 2020-02-18 19:56

Jag är glad att du frågar.
I min värld finns inga dumma frågor.
Genom våga fråga når vi "faktiskt" kunskap.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen beroende av öppningsvinkeln?

Inläggav petersteindl » 2020-02-18 20:21

JM skrev:
darkg skrev:
JM skrev:.... Problemet med att upplevt stereo-ljud som kommer till fel öra - cross talk - minskar.

Stereo cross talk basically means how sound bleed there is between the left and right channels. If there's lots of cross talk then that means that you are more likely to hear some of the sound destined for the left speaker sneak out of the right speaker as well (and vice versa).


JM

Som Madhatstand säger i ditt citat och som jag och Peter har meddelat i tråden betyder cross-talk överhörning, dvs i det här fallet att vänster högtalare spelar lite högerkanalsljud och höger högtalare lite vänsterkanalsljud. Pga operfekt kanalseparation. Inte att vänster öra får högerörsljud eller något sådant.

Edit: jag såg inte att Peter repeterat detta. Inte meningen att slå in öppna dörrar. Ord kan betyda olika saker, men notera alltså att ditt citat inte är ett exempel på det.


Läs och återkom om du har några frågor.

Crosstalk cancellation (XTC) yields high-spatial-fidelity reproduction of binaural audio through loudspeakers allowing a listener to perceive an accurate 3-D image of a recorded soundfield.
Aside from the sought fundamental insight, the analysis led to the formulation of band-assembled XTC filters, whose optimal properties favor their practical use for enhancing the spatial realism of two-loudspeaker playback of standard stereo recordings containing binaural cues.


http://pcfarina.eng.unipr.it/Aurora/crostalk.htm
http://www.princeton.edu/3D3A/Publicati ... alXTC.html

JM


Jag har som sagt hela artikeln, men jag har just nu inte tid över att läsa artikeln. Jag har dock läst just detta som du citerar, men det är ändock tvetydigt.

Ofta då man hänvisar till Binaural Cues så handlar det om binaural recordings. Det är inspelningar gjorda enligt konsthuvudprincipen som på tyska heter Kunstkopfstereofonie. Det är inspelning med mikrofoner i öronen gjord för hörlursåtergivning. Vill man lyssna på sådana inspelningar via högtalare så måste man ta bort det man benämner Binaural Cues. Innan jag kan ge svar angående artikeln så måste jag läsa den.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 10 gäster