Hur sorterar Tidal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kralle

Hur sorterar Tidal?

Inläggav Kralle » 2020-02-16 13:29

Söker man på t ex "shostakovich 5" i sökrutan hos Tidal så listas ett antal album. Begriper inte sorteringskriterierna. Är det popularitet? Spotify verkar ha andra sorteringskriterier eftersom det blir ett helt annat resultat.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Hur sorterar Tidal?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 13:39

Vet inte hur de sorterar.
En märklighet är att i vissa album är spåren sorterade huller om buller. Om det exempelvis består av två Shosta-symfonier så kan första spåret vara sats 2 i den ena symfonin och nästa spår är sats 3 ur den andra symfonin.

Jag brukar leta på annat håll först. Exempelvis så söker jag ofta på ett favoritskivbolags hemsida och försöker därefter hitta plattan på Tidal. Det går ju inte att söka på skivbolag.
En annan variant är att jag söker på någon klassisk-musik-sajt för att hitta inspelningar som fått bra omdöme.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-16 13:43

Tidal har tyvärr marknadens sämsta sökmotor, den är så känslig att det räcker med en bokstav fel i sökfrasen så går det dåligt. Sorteringen fungerar nog lika kasst misstänker jag, kanske är den baserad på väderlek eller annat oklart? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-16 15:17

Lite lustigt att jag sökte just "shostakovich 5" igår (min fru hörde stycket i Leipzig i veckan och var entusiastisk). Nu blir det lite problematiskt när ett ryskt namn översätts från det Kyrillska alfabetet. Problem blir det även med symfoni, symphonie, symphony etc.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-16 21:23

RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att jag sökte just "shostakovich 5" igår (min fru hörde stycket i Leipzig i veckan och var entusiastisk).

Du får ta med henne till Vara konserthus nu på fredag 21/2, för jämförelse (GSO). Jag ska själv dit.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-16 22:02

Hur Tidal sorterar? Lite som en full apa i riksarkivet, skulle jag säga.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-16 22:28

Tidal-apan tyckte att detta var den bästa versionen av Sjostakovitj femma
Screenshot_20200216-211352_TIDAL.jpg
Screenshot_20200216-211352_TIDAL.jpg (35.06 KiB) Visad 4419 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 22:40

Kralle skrev:Tidal-apan tyckte att detta var den bästa versionen av Sjostakovitj femma
Screenshot_20200216-211352_TIDAL.jpg

Menar du att den kom upp som "Toppresultat"?
Jag får upp den överst under "Låtar".
Under "Album" ligger LSO med Maxim Shostakovich överst.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-16 22:44

Du har rätt. Hade lite bråttom där.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 22:52

Kralle skrev:Du har rätt. Hade lite bråttom där.

Men alltså, vad är det som säger att den platta som ligger överst är den främst rekommenderade?
Och, inte sjutton sitter det någon "jury" och lyssnar sig igenom all musik som läggs upp på Tidal och sedan poängsätter och rankar.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-02-16 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-16 23:05

Tycker det vore ologiskt om det vore på något annat sätt

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 23:07

Kralle skrev:Tycker det vore ologiskt om det vore på något annat sätt

Se mitt kompletterade inlägg ovan. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-17 15:31

Kralle skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att jag sökte just "shostakovich 5" igår (min fru hörde stycket i Leipzig i veckan och var entusiastisk).

Du får ta med henne till Vara konserthus nu på fredag 21/2, för jämförelse (GSO). Jag ska själv dit.

Nja, Gewandhausorkester med Gideon Kremer är ju inte vardagsmat och publiken är kräsen i en stad där Bach, Mendelsohn, Wagner m.fl. har verkat. Inte minst är Herbert Blomstedt väldigt populär där.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-17 16:32

RogerGustavsson skrev:Nja, Gewandhausorkester med Gideon Kremer är ju inte vardagsmat

Det blir nog svårslaget

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-02-17 23:37

Tycker att det generellt är svårt att söka på klassisk musik. Ska man välja kompositör, solist, album eller orkester? Betydligt lättare inom tex jazz där det stan alltid är artist som gäller.
Det gäller även Spotify tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 09:03

Håller med. Verkar vara svårt att lösa när inte minst stavningen av såväl kompositörer, musikstycken, artister etc. kan variera med språk. Nu är räcker det i regel med att ett enkelt stavfel och sökningen ballar ur.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-18 09:49

Jag tycker inte att just kompositörssökningen är så svår. Är man osäker på stavningen kan man ju får reda på den genom en Google-sökning, där ju en hyfsad rättstavnings-funktion frågar "Menade du Flofzhtachovidj?" när man felaktigt skrivit Shostakovich.

Den stora utmaningen vad gäller klassiskt på Tidal är ju att hitta den "rätta" inspelningen. Jag brukar fastna i ett envetet provlyssnande av diverse inspelningar som listas. Jag vill hitta en inspelning som låter jättebra, men det är inte så lätt att få överblick över alla orkestrar, dirigenter, solister och skivbolag. Tiden framför stereon kan emellanåt gå åt till detta letande snarare än att sjunka in i musiken i en viss inspelning.

Listningsordningen har inget värde i sig, tror jag. Tidal har ingen "jury" som sitter och bedömer de 47 inspelningarna av Flofzhtachovidj 12:a.

Ibland använder jag https://www.classicstoday.com/ där man kan få lite tips om inspelningar. De betygsätter både framförande och ljud. Det är inte alltid jag håller med dem dock. Det är inte heller alltid inspelningen finns på Tidal. Dessutom har de självklart inte recenserat alla inspelningar som finns.

Jag har fastnat för Chandos generellt. Jag tilltalas av det klara ljudet de ganska ofta har i sina inspelningar och den stora rumsligheten som även den ofta föreligger.
Därför söker jag numera ofta efter inspelningar på https://www.chandos.net/ De listar även många andra skivetiketter, tex BIS, Onyx, Hänssler.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 12:25

Jovisst kan man hitta olika stavningar på Internet men det borde Tidal's sökmotor fixa. Trist att de inte går att klistra in något i sökfönstret utan man måste skriva in.

Så här blir det på olika språk:

Sjostakovitj (svenska), 4 träffar
Shostakovich (engelska), oöverskådligt antal träffar
Schostakowitsch (tyska), 34 träffar
Chostakovitch (franska), strax över 160 träffar
Šostakovič (italienska), 3 träffar

Överhuvudtaget tillåts inga felstavningar och sökningar på mera frekvent förekommande artister inom andra musikgenrer kan ge en helt felaktig bild av vad som finns med dem. På något vis verkar sökmotorn inte på djupet i någon vidare utsträckning. Tycker dt blir som du skrivit, ett evigt bläddrande och provlyssnande innan man hittat den för en själv mest tilltalande tolkningen/inspelningen. Många inspelningar låter uruselt, tunna och blodfattiga, inte minst i operagenren. Populärmusiken (dit räknar jag rock av olika slag) är oftast loudnessade även med Tidal's normalisering påslagen. Har man en lista med blandad musik går det inte att lämna volymkontrollen utom räckhåll!

coab

Inläggav coab » 2020-02-18 14:11

contr+v

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 14:37

Tack! Bökigt eftersom det kräver tangentbord.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-18 14:54

Nu tycker jag att det verkar lite gnälligt här.
:D
Tänk ändå hur mycket musik i utmärkt kvalitet man får för en spottstyver per månad.
Minns förr, då man fick krångla sig in i en skivaffär och kanske hitta något som man åtminstone var lite intresserad av.
Jättebilligt var det ju inte heller...

Hur många CD med Krånglakovitchs sjua kunde man hoppas hitta i den lokala skivbutiken?..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 15:02

Har inte handlat i butik på många år. Här finns nog ingen alls och det jag har köpt har varit på nätbutiker eller direkt från artisten.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-18 15:03

Strmbrg skrev:Nu tycker jag att det verkar lite gnälligt här.
:D
Tänk ändå hur mycket musik i utmärkt kvalitet man får för en spottstyver per månad.
Minns förr, då man fick krångla sig in i en skivaffär och kanske hitta något som man åtminstone var lite intresserad av.
Jättebilligt var det ju inte heller...

Hur många CD med Krånglakovitchs sjua kunde man hoppas hitta i den lokala skivbutiken?..

Du har helt rätt såklart, bekvämligheten sätter nya gränser att klaga på. :)

Allt man hittar som man vill lyssna på igen lägger man i favoriter så är de lätt att komma åt nästa gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 15:06

Vad skiljer t.ex. sökmotorerna hos Google och Tidal åt? Söker man på "sjostakovitj symfoni 5" på Google får man betydligt fler träffar än på Tidal. Jovisst, även jag sparar jag en massa favoriter på Tidal men det försvinner hela tiden några när albumen fått en ny utgåva. En del försvinner för alltid och andra är utgråade och icke spelbara.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-18 15:43

På Tidal kan du såklart bara få träffar på det som är upplagt på Tidal. Eller missförstår jag dig nu?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 18:48

Lite. Google klarar att söka på "nästan rätt inmatning". Tidal gör det inte. Det finns ju många begrepp att söka på när det gäller klassisk musik och de flesta borde klaras av sökfunktionen kan man tycka.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-18 19:15

Verkligen. En eller flera bra gissningar borde dyka upp om man skrivit nästan rätt. Kompositörer borde ha alla namnvarianter inlagda. Lättförväxlade borde kunna böra dyka upp som alternativ även när man skriver exakt rätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-18 19:43

Frågan är kanske - delvis - hur mycket Tidal egentligen ids engagera sig i klassisk-musik-lyssnarna.
P2 har någon procent av radiolyssnarna.
-Hur ser det ut för den krångliga och krävande och svårsorterade musiken på Tidal?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-02-19 00:24

Det är inte bara den klassiska musiken som det är problem att söka efter på Tidal, uppenbarligen är deras sökmotor ganska kass.
Spotify är mycket bättre på det viset.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-04-21 07:20

Hej! Vill inte starta en ny tråd för min lilla fråga.
När jag gjort en sökning på en artist och gått in på topplåtar syns inte skivomslagen i miniatyr till vänster som jag är van vid med andra streamingtjänster (via mobilen). Går detta att fixa med en inställning? För mig blir det mycket svårare att hitta när inte omslagen syns eftersom jag har kasst namnminne.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi