Signalomvandlaren i skallen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Signalomvandlaren i skallen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 19:35

Jag har orerat förr om att det fordras dels en avsändare, dels en mottagare, för att en ljudförnimmelse skall uppstå.

Just nu har jag ett blodsockerfall och det låter lite allmänt jobbigt om musiken. Lite gällt, lite smågrötigt, liksom. Inte alls så där realistiskt som konsertmusiken kan låta.
Jag har ju inte ändrat något alls i avsändaren dvs apparatur eller rum.
Det enda som är "ändrat" är i mig själv som mottagare och lyssnare.

Det är såklart inga nya upptäckter detta, men i teknik- och apparatintressets värld så har nog diskussionen och tankarna om kvaliteten hos mottagaren en ganska, nej, väldigt undanskymd plats.
Det får mig hursomhelst att fundera över detta med lyssnarens och hörselsinnets processande för att det överhuvudtaget skall gå att föreställa sig den där stora orkestern bortom högtalarna. Funkar den processen halvdassigt, så låter det också halvdassigt.
Vi får nog acceptera att det ljud som kommer ur även den bästa av anläggningar och det bästa av rum, ändå är väldigt långt från verklighetens ljud.
Det krävs "fantasi" eller processande/bearbetande av det som högtalarna spottar ur sig för att det skall bli ordning på det hela.

Hm, den som är jättebra på att processa ljudet från högtalare och rum kanske tycker att det låter riktigt bra, men den som har en dålig processor kanske har svårare att få till den avsedda illusionen?
Senast redigerad av Strmbrg 2020-02-20 07:33, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Re: Hur mycket påverkar lyssnaren ljudet?

Inläggav Tangband » 2020-02-16 19:55

Humöret och förkylningar påverkar upplevelsen av ljudet. Även förväntningarna tror jag . :)
Jag har lärt mig att aldrig göra några ändringar i stereon om jag är förkyld och hör sämre.
Låter det bra hemma och sämre hos någon annan är det lättare att stå ut med det egna ljudet.
Och tvärtom- låter det sämre hemma och bättre hos andra väcks viljan att uppgradera, ivartfall hos mig.
Kanske en smått pervers vilja att nå det perfekta ljudet 8)
Bättre, eller sämre upplevelse , och vad beror det på ?
Psykoakustik är intressant och där har jag nyss börjat lära mig med egna experiment.
Tack vare egna mätningar och referenser i form av jbl 305 ( frekvenslinjär ) så har jag även lärt mig hur ett neutralt ljud låter . Blir inte så imponerad längre av en hissad diskant.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-16 20:03

Den omedvetna ljudreferensen ( oftast stereon hemma ) spelar väldigt stor roll tror jag, då man lyssnar genom andras anläggningar. Låter det inte som man är van, är det lätt att ibland felaktigt dra slutsatser om ljudåtergivningen.
Det i sig kan vara ett hinder mot förbättrat ljud

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 20:07

Det där med förväntningarna är intressant. Man förväntar sig mer av en stor, dyr anläggning. Man ställer väldigt höga krav på den. Kanske högre än den kan svara upp till?
Den lilla "klockradion" eller enkla bilstereon förväntar man sig inte så mycket av. Det kan innebära att man störs mer av hur dyr-anläggningen presterar än av hur den betydligt mer lågpresterande "klockradion" låter.

Det du skriver om den frekvenslinjära högtalaren:
Hur tänker du då? Ger den ett frekvenslinjärt ljud i ditt lyssningrsum eller i någon mätning i något annat specifikt rum?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-16 23:16

Jag har nämnt detta tidigare, men Enid Lumley, som skrev för tidskriften "the absolute sound" hävdade att vissa förhållanden påverkade människan/lyssnaren, inte apparaturen. Hon menade tex att man inte ska ha elkablar i närheten av lyssningsplatsen och att man helst inte ska större mängder metalldelar i stolen man sitter i. Hon var också mycket kritisk till svindyra kabellyftare när halva tennisbollar med ett spår i var fullt tillräckliga. Hon hade en del skojiga ideer i övrigt, men det jag tycker är intressant är att hon inte bara fokuserade på prylarna vi lyssnar på utan även vad som påverkar oss människor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-02-17 00:09

Var vederbörande god kamrat med Peter Belt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-17 00:21

Alltså ja, placebo, bias o allt det där är en STOR del av hur man uppfattar ljudet. Kommer det en känd überaudiofil som ni ser upp till o säga att den här kabeln som kopplats in är en riktigt bra grej så kommer ni antagligen också höra att den är bättre, o det även om det skulle vara en exakt likadan kabel som var inkopplad innan. Precis samma som att folk som får ett placebopiller av en väldigt vänlig o trevlig doktor kommer må bättre än den som fick samma placebopiller av en redigt otrevlig doktor.
O ja innan du fått i dig ditt morgonkaffe så känns nog inte ACDC på högsta volym som en speciellt trevlig upplevelse, medans en lördagkväll efter några öl så är det betydligt mer välkommet.
Alltså vår egen hjärna har jääättestor inverkan på hur vi tror o tycker det låter. Den kan luras jättemycket beroende på vad det handlar om. T ex har du köpt en apdyr guldplätterad optisk kabel så finns det nån stolthet i en själv som kanske inte kan erkänna för sig själv att man egentligen inte hör nån skillnad, så då hör man kanske ändå nånting trots att det inte finns. O frågar kompisen sen om hur bra den nya kabeln är så är det väl inte så många som skulle våga sig på att säga att sin apdyra investering inte gav ett skit. Så utöver placebo, bias osv så finns en helt vanlig försvarsmekanism av sin egen stolthet också. Jag menar hur många här på forumet klarar av att erkänna när dom har fel? :P

Måste säga också att det ofta förvånar mig att folk inte hat förstått hur mycket den psykologiska biten påverkar, o det inte bara ljud o hifi, utan typ ALLT här i världen. Hjärnan hittar på så otroligt mycket intressant flum :)

Här är ett intressant klipp om hur hjärnan fysiskt kan få en att känna saker som inte egentligen finns. Precis på samma sätt att man kan höra saker som inte finns.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-17 06:51

Lyssnaren är dessutom olika på många olika vis. Kanske trött, pigg, bitter eller nykär. Men också kanske förkyld, vilket är en annan sak. Full eller hög. Men dessutom kanske kunnig eller okunnig, har den ena eller andra erfarenheten med sig om det ena eller andra i det som avspelas. Och måhända genetiskt eller inlärt lagd, eller inte, åt en sorts analys, osv.

Enklast eller mest omedelbart tycker jag att "känsloläget" synes spela roll.

Jag kanske är ovanligt lättpåverkad. I sällskap färgas min upplevelse påtagligt av andras synpunkter.

Det påstås att mycket dumma och mycket intelligenta personer är svårast att hypnotisera. Kanske gäller det, för den som traktar efter illusionen i musiklyssningen, att vara lagom smart?

Psykedelia-entusiaster tenderar att betona "set och setting" minst lika mycket som drogkvalitet och mängd. Det vill säga hur man har det omkring sig (tex ombonat eller utsatt) och hur man känner sig (tex tillfreds eller spänd).

Musiklyssnare tror, verkar det ibland, att upplevelsen är så renodlat kopplat till vad som låter att det kan (ska?) bli samma upplevelse ensam i en fåtölj som i en arena.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-17 07:41

Det jag syftar på handlar inte om huruvida man påverkas att "tro" att det låter bättre eller sämre. Vare sig därför att någon (eller någon produkt) som man ser upp (eller ner) till påstår något, eller för att man själv - på egen hand - fått för sig något.

Så, såhär ser jag på det:

Ibland nämns det där om trädet som faller i skogen utan att någon är där och hör det. Är det inget brak där då?
Jo, menar vissa. Nej, menar jag.
Det är vare sig ett brak, en duns eller ett "swoosh". Det är enbart vibrationer i luften.
Det är inget ljud som skapas i den varelse-tomma skogen.
För att det skall föreligga ett ljud orsakat av trädfallet, så fordras det en mottagare som OMVANDLAR trädfallets orsakade luftvibrationer till en förnimmelse.
Betänk att mottagarens hjärna (processor/omvandlare) lika väl kunde omvandla dessa luftvibrationer till en förnimmelse av något slags ljusfenomen, eller vad sjutton som helst.
Med det resonemanget så finns inga ljud någonstans. Det finns bara luftburna tryckförändringar. Det är ALLDELES TYST i luften. Ljud finns inte. Bara luftburna tryckvågor.
Ljud är enbart en omvandling i en hjärna. En förnimmelse.
En reaktion på de luftburna tryckvågorna.

Så, vad jag syftar på med den här tråden handlar om den komplexa processor, som består av diverse biokemi och pyttesmå elektriska signaler. Hur denna processor behövs för att vi skall förnimma ljud. Hur denna processor lyckas korrigera alla de jättestora skillnader som alltid föreligger mellan tryckvågsmönstren i konsertsalen och tryckvågsmönstren som uppstår i lyssningsrummet hemma, eller i den lilla kavitet som finns mellan hörlursmembranet och trumhinnan.
Hur denna processors kvalitet kan variera beroende på de biokemiska omständigheterna, såsom alltifrån blodsockerfall, trötthet, irritation och en väldig massa annat.
Processorn måste arbeta för att vi skall få för oss att det är en symfoniorkester vi förnimmer. Ty, det är ju ingen symfoniorkester. Det är två tryckvågsgeneratorer i ett litet rum.
Inte fyrtiofem tryckvågsgeneratorer i ett jättestort rum. Det blir såklart massor av fel. Hur stora och hur många kan vi kanske lämna därhän.
Felen korrigerar vi i hjärnan. Med kanske ganska varierande resultat.

Det finns inga ljud där ute i luften.
Ljuden finns bara som förnimmelser orsakade av en processor.
Avsändare och mottagare.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2020-02-19 09:35

Ljud är ju energi, energi behöver ingen varelse eller männinska närvarande för att frigöras / omvandlas - eller hur ?
Så braket av det fallande trädet i skogen existerar oavsett närvaron av levande varelser.
( jag tänker: om du och din totaldöve vän går på promenad i skogen och trädet brakar omkull... hörs det inte i dina öron då efterrsom din vän inte kan höra ljudet alls ? )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-19 10:19

Strmbrg skrev:Det är vare sig ett brak, en duns eller ett "swoosh". Det är enbart vibrationer i luften.
Det är inget ljud som skapas i den varelse-tomma skogen.
För att det skall föreligga ett ljud orsakat av trädfallet, så fordras det en mottagare som OMVANDLAR trädfallets orsakade luftvibrationer till en förnimmelse.
Betänk att mottagarens hjärna (processor/omvandlare) lika väl kunde omvandla dessa luftvibrationer till en förnimmelse av något slags ljusfenomen, eller vad sjutton som helst.
Med det resonemanget så finns inga ljud någonstans. Det finns bara luftburna tryckförändringar. Det är ALLDELES TYST i luften. Ljud finns inte. Bara luftburna tryckvågor.
Ljud är enbart en omvandling i en hjärna. En förnimmelse.
En reaktion på de luftburna tryckvågorna.

Och samma med ljus?

Och vad med infra- och ultraljud? Finns inte det?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 10:25

tordnilsson skrev:Ljud är ju energi, energi behöver ingen varelse eller männinska närvarande för att frigöras / omvandlas - eller hur ?
Så braket av det fallande trädet i skogen existerar oavsett närvaron av levande varelser.
( jag tänker: om du och din totaldöve vän går på promenad i skogen och trädet brakar omkull... hörs det inte i dina öron då efterrsom din vän inte kan höra ljudet alls ? )

Mja, och nej, som jag ser det:
Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.
Något ljud existerar inte dock. Ljud är något som enbart finns i hörande varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs tryckvågens påverkan på trumhinna-hörselsinne) så är det bara en tryckvåg.
Det fordras alltså en konvertering för att det skall bli ett ljud. Konverteringen sker i de varelser som har hörselsinne och utsätts för tryckvågen. Ljud är en reaktion på tryckvåg, ingenting som existerar utan hörselsinne.
Man skulle kunna likna det vid ”rådata”.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-19 10:57

Här är det en definitionsdebatt igen. Tror jag. Allt vi ser/hör/känner/påverkas av är ju i grund och botten energi. Jag skulle nog inte säga att ett träd inte finns för att ingen tittar på det...

För vad ÄR tryckvågor upptill (för människan) ca 20kHz?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 11:01

Mja i förlängningen av resonemanget följer rimligtvis beskaffenheten hos mottagarens egenskaper.
I mottagaren sker omvandlingen av rådata.
Vad innebär det för ljudupplevelsen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-19 11:37

Strmbrg skrev:Mja i förlängningen av resonemanget följer rimligtvis beskaffenheten hos mottagarens egenskaper.
I mottagaren sker omvandlingen av rådata.
Vad innebär det för ljudupplevelsen?

Eftersom vi inte vet hur "ljudet" uppfattas av en enskild individ så är det lätt att prata förbi varandra när vi med ord försöker beskriva våra upplevelser. Att försöka koka ner upplevelsen till ett antal mätdata för att beskriva hur "det egentligen låter" känns ganska meningslöst när vi inte vet hur en individ upplever det hen hör.

Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-19 11:55

Strmbrg skrev:Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.
Något ljud existerar inte dock. Ljud är något som enbart finns i hörande varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs tryckvågens påverkan på trumhinna-hörselsinne) så är det bara en tryckvåg.

Jag skriver om lite:

Elektromagnetiska vågor existerar. De finns där även om ingen är på plats.
Något ljus existerar inte dock. Ljus är något som enbart finns i seende varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs ljuskvantas påverkan på näthinna-synsinne) så är det bara en EM-våg.

Rimligt synsätt? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 13:40

Almen skrev:
Strmbrg skrev:Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.

Jag skriver om lite:

Något ljus existerar inte dock. Ljus är något som enbart finns i seende varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs ljuskvantas påverkan på näthinna-synsinne) så är det bara en EM-våg.

Jag undviker det ofta förekommande ”Du har helt rätt!”, och skriver hellre att det verkar rimligt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-19 13:58

Strmbrg skrev:
Almen skrev:

Jag skriver om lite:

Jag undviker det ofta förekommande ”Du har helt rätt!”, och skriver hellre att det verkar rimligt.

Menar du på allvar att det inte existerar något ljus så länge det inte registreras av en levande varelse?

Eller att du nu måste börja se det så i enlighet med din syn på ljud? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-19 14:29

Det som här diskuteras har jag tagit upp för flera år sedan.

Ljud såsom medveten och varseblivet fenomen är ett fenomen knutet till ett nervsystem.

Inget nervsystem medför inget medvetet varseblivet fenomen d v s inget ljud.

Man kan se det (en process) som en transformation från en domän som består av vibration i materia i form av analog kontinuerlig akustisk vågrörelse som därefter kan transporteras genom densitetsförändringar i ett elastiskt medium i form av analog tidskontinuerlig akustisk vågrörelse i luft där så småningom vågrörelsen når trumhinnor och genomgår olika transfereringar via analog tidskontinuerlig vågrörelse i fast materia via analog tidskontinuerlig vågrörelse i vätska till digital tidsdiskret information i form av aktionspotentialer till transformationen till varsebliven medveten sensorisk upplevelse.

Nu finns ordet LJUD som skall associeras till något fenomen. Frågan är till vilket fenomen? Associeras Ljud till en varsebliven sensorisk upplevelse så kan detta inte uppstå om inte den sista transformationen blir till.
Man kan välja att associera allt i hela processen för ljud. Man kan även välja att kalla den analoga tidskontinuerliga vågrörelsen i luft för ljud. Man kan välja att kalla ursprungsvibrationen för ljud. Beroende på hur man väljer att associera ordet ljud så ges det lite olika betydelse.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 14:35

Almen skrev:Menar du på allvar att det inte existerar något ljus så länge det inte registreras av en levande varelse?

Eller att du nu måste börja se det så i enlighet med din syn på ljud? :)

Ja, så tänker jag. EM-vågor är rådata. Ljus är resultatet av en sinnespåverkan av dessa EM-vågor.
Resultatet av sinnespåverkan kunde teoretiskt lika gärna blivit exempelvis en muskelryckning, en luktförnimmelse eller vad som helst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 16:49

Ja, allt mitt och Peters resonemang här ovan betyder såklart inte alls att "optimering" av apparater, rum etcetera är på något sätt onödigt.
Men, man måste betänka att kedjan av "apparatur" även innefattar det som sker i oss själva.

Tänk hur ofta som jag har slagit på stereon, och det låter inte sådär realistiskt om symfoniorkestern som det brukar.

Tänk då på att ljudvågorna hemma i lyssningsrummet INTE PÅ LÅNGA VÄGAR är identiska med dem som nådde mikrofonerna i konsersalen.
Hjärnan MÅSTE därför alltid "hjälpa till att snygga till det", så att illusionen av symfoniorkestern infinner sig.
Orkar den inte riktigt med det - efter ett blodsockerras och en tröttsam arbetsdag - så låter det heller inget vidare realistiskt.

En parallell:
Titta på ett svartvitt fotografi.
Bilden föreställer en nära bekant. Du ser att det är Hans-Greta på bilden.
Den verkliga Hans-Greta är inte alls sådär liten på det där betraktningsavståndet. Hans-Greta är inte svartvit i verkligheten. Hans-Greta är inte platt i verkligheten. Hans-Greta är inte pixlig i verkligheten. Det brukar inte blänka från en taklampa i Hans-Gretas ansikte, som det råkar göra på det blanka fotopapper du betraktar.
Du måste hjälpa till (felkorrigera, fantisera eller vad man skall kalla det) för att så uppenbart som du ju gör, se att det är Hans-Greta du betraktar.
Det spelar självklart bara en delvis roll att kameran är superbra och optiken är extremskarp.
Betraktaren måste hjälpa till.

Håll gärna fram ett foto på dig själv framför din hund. Fråga sedan vederbörande vad bilden föreställer.
Fixar jycken det, så testa med att rita en streckgubbe. Fråga dock inte vem det förställer. Nöj dig med att fråga vad det föreställer denna gång.

PS
Vi ser ju inte sakerna som vi "ser". Vi reagerar på det ljus som sakerna reflekterar i riktning mot våra ögon.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 18:10

En ytterligare intressant reflexion:
Den röda mulen på Rudolf är inte alls röd.
Den ”är” alla andra färger än just röd. Den röda färgen (de ”röda våglängderna”) har den ju reflekterat iväg från sig. Annars hade vi ju inte sett färgen.
Övriga våglängder som mulen fått strålade mot sig har mulen absorberat.
:-)

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-19 18:26

Mulen har absorberat dom röda våglängder o är därmed röd.
Men alltså, jag förstår inte vad det är du fiskar efter egentligen? Allting här i världen vare sig det är ljud, ljus, lukt, känsel eller känsla osv är ju subjektivt och indivudiellt på olika sätt. Din hjärna är det som tolkar alla dom inputsen, o den gör ju det med hjälp av alla tidigare inputs som har format dig o din personlighet jadda jadda. Är det bara massa filosofiska funderingar du funderar ut högt eller har jag missat hela poängen med tråden? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-19 19:21

Nä, mulen har INTE absoberat röda våglöngder. Hade den snörvlat i sig det röda i ljusspektrum så hade vi ju INTE sett det röda.
Ja, jag tror att du missat poängen. Kanske jag också...

Användarvisningsbild
tordnilsson

Re: Signalomvandlaren i skallen

Inläggav tordnilsson » 2020-02-20 08:44

Hmmm... om bilen tutar trots att ingen är närvarande, visar dB-mätaren noll trots att det tutar ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-20 09:08

tordnilsson skrev:Hmmm... om bilen tutar trots att ingen är närvarande, visar dB-mätaren noll trots att det tutar ?

Nej det gör den inte. dB-mätaren reagerar på trycket hos luftmolekylerna.
Ljud finns inte utanför våra hjärnor. Det finns inget "ljud" där ute i luften. Det finns bara lufttrycksvariationer. Ljud är en förnimmelse.
När dB-mätaren utsätts för tryckvariationerna så renderar det i ett utslag hos dess visare/display.
När du utsätts för dem så renderar det i en ljudförnimmelse.

PS
Det finns ingen tutande bil i en bok heller. Däremot finns det en text i boken. Den som kan tolka texten - så som avsett - kan föreställa sig att en bil tutar.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-02-21 14:14

Hmm. tråden ser ut som någon kollektiv LSD-tripp. Tycker jag. Hoppas ni inte överdosererar, eller hamnar I missbruk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-21 17:13

miaber skrev:Hmm. tråden ser ut som någon kollektiv LSD-tripp. Tycker jag. Hoppas ni inte överdosererar, eller hamnar I missbruk.

Nä, nu jävlar! Skärp dig, detta har ingenting med LSD att göra!

Det handlar om betydligt tyngre grejor.
Eteriska ångor av ormolja.

jansch

Inläggav jansch » 2020-02-21 21:10

Strmbrg - jag gillar denna tråd och tror att jag förstår dels hur du menar och kanske t o m vad du vill "ventilera",

Det finns mycket vi vet om ljud men väldigt lite om hörsel... om hur vi processar ljud.

En fråga - utan förutfattade meningar..... är ljud bara en upplevelse av ett sinne, flera sinnen eller någon form av kreativ reaktion? Hur mycket är inlärning? Varför utlöser t.ex. ett brandlarms pipande kraftig reaktion medans diskmaskinens pipande ingen reaktion alls om man sover?

En tanke... är det så att 25kHz är ljud för en hund men inte för en människa?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-02-22 08:59

Strmbrg skrev:Nä, mulen har INTE absoberat röda våglöngder. Hade den snörvlat i sig det röda i ljusspektrum så hade vi ju INTE sett det röda.
Ja, jag tror att du missat poängen. Kanske jag också...

Jag har inte heller helt lätt att se poängen här. 8)

Ljud är tryckförändringar i luften, ljus är fotoner som far omkring och avklippta tennisbollar är billigare än kabellyftare i unobtainium. Ljudvågorna måste tolkas av nån för att det ska bli en cello inspelad i Bjuvs Kyrka, precis som ett svartvitt foto från 30-talet måste tolkas av nån för att det ska bli farbrorn Hans-Gunnar.

Jahaja... då har vi konstaterat det. Vad är det TS vill att vi ska diskutera? :?:

Ljudåtergivning är en rent teknisk grej! Hur bra är CD-spelaren på att spela upp skivan? Hur bra är förstärkaren på att förstärka signalen utan att lägga till en massa ovidkommande skräp? Hur bra är högtalarna och rummet på att "koppla" inkommande signalen till lyssnaren så att det återigen kan bli ett återskapande av den ursprungliga händelsen? I inget av dessa steg finns det seriöst nån plats för hokus-pokus och hur signalen tolkas av lyssnaren påverkar inte återgivningskvaliteten hos prylarna.

Såna diskussioner om kopplingen återgivningspryl -- lyssnare förekommer nog rätt sällan i bildvärlden.

"- Javisst, BD-spelaren är top notch, projektorn är på topp, duken är av högsta kvalitet och rummet är utformat för bästa bild... men måste vi inte också prata om hur filmtittaren upplever filmen..?" :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi