Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det är vare sig ett brak, en duns eller ett "swoosh". Det är enbart vibrationer i luften.
Det är inget ljud som skapas i den varelse-tomma skogen.
För att det skall föreligga ett ljud orsakat av trädfallet, så fordras det en mottagare som OMVANDLAR trädfallets orsakade luftvibrationer till en förnimmelse.
Betänk att mottagarens hjärna (processor/omvandlare) lika väl kunde omvandla dessa luftvibrationer till en förnimmelse av något slags ljusfenomen, eller vad sjutton som helst.
Med det resonemanget så finns inga ljud någonstans. Det finns bara luftburna tryckförändringar. Det är ALLDELES TYST i luften. Ljud finns inte. Bara luftburna tryckvågor.
Ljud är enbart en omvandling i en hjärna. En förnimmelse.
En reaktion på de luftburna tryckvågorna.
tordnilsson skrev:Ljud är ju energi, energi behöver ingen varelse eller männinska närvarande för att frigöras / omvandlas - eller hur ?
Så braket av det fallande trädet i skogen existerar oavsett närvaron av levande varelser.
( jag tänker: om du och din totaldöve vän går på promenad i skogen och trädet brakar omkull... hörs det inte i dina öron då efterrsom din vän inte kan höra ljudet alls ? )
Strmbrg skrev:Mja i förlängningen av resonemanget följer rimligtvis beskaffenheten hos mottagarens egenskaper.
I mottagaren sker omvandlingen av rådata.
Vad innebär det för ljudupplevelsen?
Strmbrg skrev:Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.
Något ljud existerar inte dock. Ljud är något som enbart finns i hörande varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs tryckvågens påverkan på trumhinna-hörselsinne) så är det bara en tryckvåg.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.
Något ljud existerar inte dock. Ljud är något som enbart finns i hörande varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs tryckvågens påverkan på trumhinna-hörselsinne) så är det bara en tryckvåg.
Jag skriver om lite:
Elektromagnetiska vågor existerar. De finns där även om ingen är på plats.
Något ljus existerar inte dock. Ljus är något som enbart finns i seende varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs ljuskvantas påverkan på näthinna-synsinne) så är det bara en EM-våg.
Rimligt synsätt?
Strmbrg skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Tryckvågorna existerar. De finns där även om ingen är på plats vid trädfallet.
Jag skriver om lite:
Elektromagnetiska vågor existerar. De finns där även om ingen är på plats.
Något ljus existerar inte dock. Ljus är något som enbart finns i seende varelsers förnimmelse.
Utan förnimmelse (dvs ljuskvantas påverkan på näthinna-synsinne) så är det bara en EM-våg.
Rimligt synsätt?
Jag undviker det ofta förekommande ”Du har helt rätt!”, och skriver hellre att det verkar rimligt.
Almen skrev:Menar du på allvar att det inte existerar något ljus så länge det inte registreras av en levande varelse?
Eller att du nu måste börja se det så i enlighet med din syn på ljud?
tordnilsson skrev:Hmmm... om bilen tutar trots att ingen är närvarande, visar dB-mätaren noll trots att det tutar ?
miaber skrev:Hmm. tråden ser ut som någon kollektiv LSD-tripp. Tycker jag. Hoppas ni inte överdosererar, eller hamnar I missbruk.
Strmbrg skrev:Nä, mulen har INTE absoberat röda våglöngder. Hade den snörvlat i sig det röda i ljusspektrum så hade vi ju INTE sett det röda.
Ja, jag tror att du missat poängen. Kanske jag också...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster