Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Harryup » 2020-03-23 16:06

gopnik skrev:
Tangband skrev:individuell delay

Då får man lober.


Man får rätta fel med fel tills man tycker att man har mindre eller färre eller i vart fall mindre störande fel enligt personlig tycke och smak.
Har kört med digitala filter med delay och kört så i 20 år. Personligen tycker jag att det är otänkbart att inte använda delay så att man får alla elementen att spela i takt.
Att man får lober är säkert sant och att det blir bäst på enbart en position är säkert sant men man får ju justera in med måtta så att man inte får en återgivning som man inte gillar. Så personligen så ser jag det som ett mycket större problem att fylla ut dippar med gammalt ljud eller för tidigt ljud om vissa basar står väldigt nära lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-23 16:34

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Med trådfrågan är jag lite osäker om du egentligen upplever ett problem med ditt ljud .
Är det mätningen som visar ett tänkbart problem och kan du höra problemet ? Om du inte störs av felet så varför åtgärda det ?

Mätning från lyssningsplats, speciellt med en hemmabioreceiver mikrofon och med programmet audysseus säger absolut ingenting om hur det låter. Det är vanskligt att mäta från lyssningsplats med två högtalare eftersom resultatet sällan stämmer med hur du uppfattar ljudet. Börja med att stänga av ev rumskorrigering helt. Lyssna på musik om du störs av den där dippen vid 45 Hz ?
En enda subwoofer kommer möjligen ge dig ett tillskott vid de låga frekvenserna men allt annat i ljudet kommer bli sämre än subwoofern helt avstängd.
Du behöver två subbasar som helst körs i stereo stående bredvid dina fronthögtalare.
Innan du börjar ställa in subbasar så bör du först hitta den ljudmässigt bästa placeringen av dina huvudhögtalare.
Låter det halvdåligt i basen med frontarna utan subbas pga dålig placering kommer det inte bli bättre med en eller två subwoofers.
Prova att flytta dina högtalare i olika cm intervall dels på bredden, dels med olika avstånd till högtalarväggen. Var låter det bäst ? Har du pi 60 bör du använda den avsedda dämpningen på högtalarväggen.


Jag tror du förenklar väl mycket. Mätningar kan vara svårtolkade men de säger något i de flesta fall. Att subbasarna ska stå bredvid fronthögtalarna tror jag inte är en grundregel, kanske t.o.m. tvärtom i en del fall. Rådet om att använda en eller flera basar bakom soffan tyder på det.


Om man har låga krav på ljudet är det som du säger.
Ska man ha subbasar utplacerade i rummet är ett grundkrav individuell delay funktion och udda ordningens filter, akustiskt


Jag tror inte IÖ har direkt låga krav...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Tangband » 2020-03-23 17:23

IÖ förespråkar väl 18/30 dB/okt branthet-filter vid delning till basmoduler vid seriös 2-kanalsåtergivning ?
Som blir 30/30 akustiskt.

Problemet med hemmabioapparater är thx standarden som säger 12/24 branthet. Det duger inte vid seriös musiklyssning om subbasarna står långt från frontarna.
Men till bio går det förstås.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Tangband » 2020-03-24 08:08

Harryup skrev:
gopnik skrev:
Tangband skrev:individuell delay

Då får man lober.


Man får rätta fel med fel tills man tycker att man har mindre eller färre eller i vart fall mindre störande fel enligt personlig tycke och smak.
Har kört med digitala filter med delay och kört så i 20 år. Personligen tycker jag att det är otänkbart att inte använda delay så att man får alla elementen att spela i takt.
Att man får lober är säkert sant och att det blir bäst på enbart en position är säkert sant men man får ju justera in med måtta så att man inte får en återgivning som man inte gillar. Så personligen så ser jag det som ett mycket större problem att fylla ut dippar med gammalt ljud eller för tidigt ljud om vissa basar står väldigt nära lyssningsplatsen.


Ja, det är hörbar skillnad till det bättre med rätt delay.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-24 22:00

Tangband skrev:IÖ förespråkar väl 18/30 dB/okt branthet-filter vid delning till basmoduler vid seriös 2-kanalsåtergivning ?
Som blir 30/30 akustiskt.

Problemet med hemmabioapparater är thx standarden som säger 12/24 branthet. Det duger inte vid seriös musiklyssning om subbasarna står långt från frontarna.
Men till bio går det förstås.


Bara inte bion spelar musik så :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, HakanC och 24 gäster