Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-18 20:47

Nu kanske jag blir lynchad eftersom min fundering troligtvis har tagits upp i en och annan tråd.
Men, vad är det som kan påverka ljudet till denna dipp som syns vid ca. 45 hz? 25 dB skillnad mellan 45 och 55 hz :? Och går det att komma till rätta med problemet? Rummet är ca. 6x7 meter med ryggåstak och öppna hallar.
Bilagor
20200218_192827.jpg
20200218_192827.jpg (160.44 KiB) Visad 5176 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-18 21:17

Antagligen en utfasning vid 45 Hz beroende på avstånd till begränsningsytor.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav jonasz » 2020-02-18 21:17

Nån av rumsdimensionerna är runt 3,8m?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav jansch » 2020-02-18 22:03

Hur mäter du? (Mikrofontyp, gating, SPL, mätavstånd,mm)

Är mätningen relevant vid låga frekvenser?
Har du verkligen den frekvensgången vid 20 - 30 Hz

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-18 22:23

RogerGustavsson skrev:Antagligen en utfasning vid 45 Hz beroende på avstånd till begränsningsytor.


Jag trodde inte att ytorna kunde påverka så pass åt det hållet. Tidigare har jag varit med om det motsatta, alltså en pik vid ca. 45 hz (då med betydligt smalare rum).

jonasz skrev:Nån av rumsdimensionerna är runt 3,8m?


Nej, 6,2 meter är nog minsta måttet förutom hall.

jansch skrev:Hur mäter du? (Mikrofontyp, gating, SPL, mätavstånd,mm)

Är mätningen relevant vid låga frekvenser?
Har du verkligen den frekvensgången vid 20 - 30 Hz


Jag har mätt med Audyssey-mikrofon vid lyssningsplats. Vet ej SPL. Kan dock mäta med en annan mikrofon med inbyggt ljukort vid senare tillfälle.
Med tanke på rumsmåtten kan det nog stämma att det blir en ökning vid väldigt låga frekvenser. Högtalarna är ett par pi60s.
Frågan är vad som kan göras åt detta? Förhoppningsvis kan det bli bättre när bs60 kopplas in. Eller kommer jag behöva bygga stora baslådor med avstämning vid 45 hz? :D

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Helmut » 2020-02-19 00:01

Funderar på vad som händer om subbasen är ur fas?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-19 11:13

Helmut skrev:Funderar på vad som händer om subbasen är ur fas?


Mätningen är endast med pi60s.

Bifigar även en bild från höger kanal.
Bilagor
20200219_100045.jpg
20200219_100045.jpg (161.35 KiB) Visad 4972 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-19 17:14

Visa oss hur högtalarna är placerade i rummet, med mått.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-19 19:31

Här kommer en bild. Högtalarna står ungefär där gråa punkterna är. Det är ca. 2,4 meter från bakväggen till lyssningsplats (grått streck).
Bilagor
20200219_181411_copy_907x567.jpg
20200219_181411_copy_907x567.jpg (92.26 KiB) Visad 4859 gånger

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav tomasgbg » 2020-02-19 22:03

Blir det inte bra i efter kurvan med Audyssey?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-19 23:22

tomasgbg skrev:Blir det inte bra i efter kurvan med Audyssey?


Det blir fortfarande en dipp på vänster kanal, men även om det skulle se bra ut efter korrigeringen är jag övertygad om att det inte är klokt med en ökning på 14 dB.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav jonasz » 2020-02-20 00:36

Takhöjd?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav juanth » 2020-02-20 01:12

Längd och bredd på rummet borde snarare ge en höjning kring 45 Hz. Kan det vara ryggåstaket som ställer till det?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav petersteindl » 2020-02-20 01:30

juanth skrev:Längd och bredd på rummet borde snarare ge en höjning kring 45 Hz. Kan det vara ryggåstaket som ställer till det?


Inte alls. Det blir en klar dip där.

Gå in på https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Skriv in rumsdata.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-20 08:56

JonasB skrev:
tomasgbg skrev:Blir det inte bra i efter kurvan med Audyssey?


Det blir fortfarande en dipp på vänster kanal, men även om det skulle se bra ut efter korrigeringen är jag övertygad om att det inte är klokt med en ökning på 14 dB.


Det är oklokt att höja djupa dippar.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-02-20 11:47

petersteindl skrev:
juanth skrev:Längd och bredd på rummet borde snarare ge en höjning kring 45 Hz. Kan det vara ryggåstaket som ställer till det?


Inte alls. Det blir en klar dip där.

Gå in på https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Skriv in rumsdata.

Mvh
Peter


Ja det kanske stavas dip? Dipp är kanske det man har till chips? :D
Tack för länken! Bara att bygga ett nytt hus då 8O
Vad kan jag göra för att minska dip(p)en? Diffusor, omvänd basfälla?

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav tomasgbg » 2020-02-20 11:48

Tror den jobbar med att främst sänka övriga frekvenser för att jämna ut och kanske en mindre höjning i dippen.

Audyssey alltså.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav juanth » 2020-02-20 17:32

petersteindl skrev:
juanth skrev:Längd och bredd på rummet borde snarare ge en höjning kring 45 Hz. Kan det vara ryggåstaket som ställer till det?


Inte alls. Det blir en klar dip där.

Gå in på https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Skriv in rumsdata.

Mvh
Peter


Ja ok. Mitt program ställde in sig på mitt rums mått när jag backade webbläsaren.sorry.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-09 18:29

Ingen som har förslag på vad som brukar göras åt mitt problem? Om jag förstår rätt så är det bakre väggen som "ställer till" det. Basen låter bäst i mitt tycke just en liten bit ifrån bakväggen och antar att kurvan skulle bli mer jämn om jag mäter just där.
Avståndet till stereo/tv blir dock för långt om jag flyttar soffan dit. Dessutom kommer den täcka dörren. Skulle det kunna bli bättre resultat att gå från bs60 och köra Prof. x på fram och bakvägg?

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav sibirien » 2020-03-10 20:13

Är inte ett bra knep för att råda bot på just utsläckning att antingen ändra placering av bas, eller helt enkelt ställa in fler basar. (på olika positioner i rummet) Kanske ett dumt svar då jag inte direkt uppfattat vad du har för högtalare och om du ens har en separat subwoofer.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-11 23:18

sibirien skrev:Är inte ett bra knep för att råda bot på just utsläckning att antingen ändra placering av bas, eller helt enkelt ställa in fler basar. (på olika positioner i rummet) Kanske ett dumt svar då jag inte direkt uppfattat vad du har för högtalare och om du ens har en separat subwoofer.


Jag kommer absolut att prova olika placeringar och har möjlighet att använda Ino audio bs60 som basmoduler och får därmed större placeringsmöjligheter.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-22 20:01

Högtalarnas konstruktör trodde att basmodul(er) mot väggen bakom soffan skulle kunna hjälpa mig med dippen mellan hel- och halvvågs-resonanserna.
Det blir troligtvis pi60s med bs60 (utan högpassfilter) plus en ensam pX mot bakvägg. Alternativt pi60s med pX-3, två fram och en bak.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Tangband » 2020-03-22 21:37

Med trådfrågan är jag lite osäker om du egentligen upplever ett problem med ditt ljud .
Är det mätningen som visar ett tänkbart problem och kan du höra problemet ? Om du inte störs av felet så varför åtgärda det ?

Mätning från lyssningsplats, speciellt med en hemmabioreceiver mikrofon och med programmet audysseus säger absolut ingenting om hur det låter. Det är vanskligt att mäta från lyssningsplats med två högtalare eftersom resultatet sällan stämmer med hur du uppfattar ljudet. Börja med att stänga av ev rumskorrigering helt. Lyssna på musik om du störs av den där dippen vid 45 Hz ?
En enda subwoofer kommer möjligen ge dig ett tillskott vid de låga frekvenserna men allt annat i ljudet kommer bli sämre än subwoofern helt avstängd.
Du behöver två subbasar som helst körs i stereo stående bredvid dina fronthögtalare.
Innan du börjar ställa in subbasar så bör du först hitta den ljudmässigt bästa placeringen av dina huvudhögtalare.
Låter det halvdåligt i basen med frontarna utan subbas pga dålig placering kommer det inte bli bättre med en eller två subwoofers.
Prova att flytta dina högtalare i olika cm intervall dels på bredden, dels med olika avstånd till högtalarväggen. Var låter det bäst ? Har du pi 60 bör du använda den avsedda dämpningen på högtalarväggen.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-23 00:11

Tack för reflektioner!
Jag hör att det saknas energi i låga frekvenser, lite beroende på vilken musik som spelas förstås och det var också anledningen till att jag mätte. Har även mätt med en mer tillförlitlig mik som visar liknande tesultat. Jag använder ingen autokalibrering.
Jag kommer inte använda en "basmodul". Antingen blir det tre eller fem (eftersom pi60s och bs60 också jobbar i samma område)
Jag har ännu inte provat olika placeringar men har inte möjlighet att flytta stora avstånd i djupled, vilket krävs för att påverka detta, tror jag.
Övriga registret låter prima och val av dämpmaterial påverkar nog inte dippen nämnvärt.

Basarna är just nu inkopplade som pX-2 bredvid pi60s och jag upplever samma sak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-23 09:37

Tangband skrev:Med trådfrågan är jag lite osäker om du egentligen upplever ett problem med ditt ljud .
Är det mätningen som visar ett tänkbart problem och kan du höra problemet ? Om du inte störs av felet så varför åtgärda det ?

Mätning från lyssningsplats, speciellt med en hemmabioreceiver mikrofon och med programmet audysseus säger absolut ingenting om hur det låter. Det är vanskligt att mäta från lyssningsplats med två högtalare eftersom resultatet sällan stämmer med hur du uppfattar ljudet. Börja med att stänga av ev rumskorrigering helt. Lyssna på musik om du störs av den där dippen vid 45 Hz ?
En enda subwoofer kommer möjligen ge dig ett tillskott vid de låga frekvenserna men allt annat i ljudet kommer bli sämre än subwoofern helt avstängd.
Du behöver två subbasar som helst körs i stereo stående bredvid dina fronthögtalare.
Innan du börjar ställa in subbasar så bör du först hitta den ljudmässigt bästa placeringen av dina huvudhögtalare.
Låter det halvdåligt i basen med frontarna utan subbas pga dålig placering kommer det inte bli bättre med en eller två subwoofers.
Prova att flytta dina högtalare i olika cm intervall dels på bredden, dels med olika avstånd till högtalarväggen. Var låter det bäst ? Har du pi 60 bör du använda den avsedda dämpningen på högtalarväggen.


Jag tror du förenklar väl mycket. Mätningar kan vara svårtolkade men de säger något i de flesta fall. Att subbasarna ska stå bredvid fronthögtalarna tror jag inte är en grundregel, kanske t.o.m. tvärtom i en del fall. Rådet om att använda en eller flera basar bakom soffan tyder på det.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Kraniet » 2020-03-23 09:51

Ett tips är att verkligen utvärdera om audyssey gör ljudet bättre. I mitt system blir det märkbart sämre att ha det igång. Basen mäter kanske "bättre" men det låter sämre med audyssey på.
Till surroundhögtalarna blir det dock märkbart bättre med audyssey påslaget.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Harryup » 2020-03-23 13:34

Jag skulle vilja påstå att med alla sådana här dsp-insatser är det inte "så här låter det med xxx". Det är så här låter det med xxx inställd så här. Finns inte att en viss dsp så länge man kan justera saker manuellt bara låter på ett visst sätt i ett rum. Kör man med någon form av automatik så låter det som automatiken gör med de fel man har i rummet och anläggningen. Och förmodligen så blir det oftast kanske väl mycket justering. Personligen så har jag aldrig använt de program som funnits i recievers utan kört med lösa dsp-filter som man kan hantera helt manuellt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav Tangband » 2020-03-23 15:37

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Med trådfrågan är jag lite osäker om du egentligen upplever ett problem med ditt ljud .
Är det mätningen som visar ett tänkbart problem och kan du höra problemet ? Om du inte störs av felet så varför åtgärda det ?

Mätning från lyssningsplats, speciellt med en hemmabioreceiver mikrofon och med programmet audysseus säger absolut ingenting om hur det låter. Det är vanskligt att mäta från lyssningsplats med två högtalare eftersom resultatet sällan stämmer med hur du uppfattar ljudet. Börja med att stänga av ev rumskorrigering helt. Lyssna på musik om du störs av den där dippen vid 45 Hz ?
En enda subwoofer kommer möjligen ge dig ett tillskott vid de låga frekvenserna men allt annat i ljudet kommer bli sämre än subwoofern helt avstängd.
Du behöver två subbasar som helst körs i stereo stående bredvid dina fronthögtalare.
Innan du börjar ställa in subbasar så bör du först hitta den ljudmässigt bästa placeringen av dina huvudhögtalare.
Låter det halvdåligt i basen med frontarna utan subbas pga dålig placering kommer det inte bli bättre med en eller två subwoofers.
Prova att flytta dina högtalare i olika cm intervall dels på bredden, dels med olika avstånd till högtalarväggen. Var låter det bäst ? Har du pi 60 bör du använda den avsedda dämpningen på högtalarväggen.


Jag tror du förenklar väl mycket. Mätningar kan vara svårtolkade men de säger något i de flesta fall. Att subbasarna ska stå bredvid fronthögtalarna tror jag inte är en grundregel, kanske t.o.m. tvärtom i en del fall. Rådet om att använda en eller flera basar bakom soffan tyder på det.

Om man har låga krav på ljudet är det som du säger.
Ska man ha subbasar utplacerade i rummet är ett grundkrav individuell delay funktion och udda ordningens filter, akustiskt

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav JonasB » 2020-03-23 15:47

Bara för att förtydliga kör jag inte med någon eq och min plan är att inte göra det heller. Eventuellt skulle jag kunna eq:a ner peaken vid 56 hz beroende på hur slutresultatet blir.

Min känsla av att eq:a upp svackan resulterar i att det blir extrema nivåer på andra ställen än lyssningsplats som i sin tur påverkar ljudet i negativt. Svårt att förklara.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vad är det som påverkar stor dipp i basen?

Inläggav gopnik » 2020-03-23 15:56

Tangband skrev:individuell delay

Då får man lober.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster