Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Morello » 2021-02-07 18:59

peterh skrev:
Morello skrev:Hur definierar du en bra rörstärkare?

Jag formulerar det som en förstärkare jag vill behålla och använda.



Helfestligt, men det ger mig absolut inte någon som helst information.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav distad » 2021-02-07 19:02

Morello skrev:
peterh skrev:
Morello skrev:Hur definierar du en bra rörstärkare?

Jag formulerar det som en förstärkare jag vill behålla och använda.



Helfestligt, men det ger mig absolut inte någon som helst information.

Måste man redogöra på något speciellt sätt vad man tycker låter bra ? Förklara gärna ? :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Morello » 2021-02-07 20:20

Jag menar bara att det finns rörförstärkare med väldigt olika egenskaper. En entaktkopplad triodförstärkare utan regulativ återkoppling kommer att färga programmaterialet avsevärt och det är sannolikt just det den som köper en sådan apparat söker. Om man å andra sidan väljer en Audio Research bättre (läs mindre färgande) modeller kan man kanske misstänka att man söker en återgivning mid liten grad av färgning/distorsion.

Vad som är bra för en person kan vara direkt dåligt för en annan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 20:44

Harryup skrev:
MorganM skrev:Kul med produkter som är framtagna och producerade i Sverige :) .
Dock har jag aldrig lyssnat på någon rörförstärkare.


En bra rörförstärkare låter som en bra transistorförstärkare. Och sen finns det en viss spridning inom respektive sort förstås.
Dåliga rörförstärkare och transistorförstärkare har lite mera olika fel. Dåliga transistorförstärkare kan t.ex. låta hårt och dåliga rörförstärkare kan låta för mjukt och slätstruket. Ofta så kanske man också spelar för högt med rörförstärkarna så att dom komprimerar på grund av effektbrist.

Men rörförstärkare låter inte på ett visst sätt precis som inte alla transistorförstärkare låter på ett visst sätt.

Morello skrev:Hur definierar du en bra rörstärkare?


Jag tror definitionen gavs i Harryups inlägg.

Jag skulle kunna vända på era 2 inlägg där ditt är frågan och Harryups är svaret på din fråga åtminstone Harryups svar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav distad » 2021-02-07 22:12

Morello skrev:Jag menar bara att det finns rörförstärkare med väldigt olika egenskaper. En entaktkopplad triodförstärkare utan regulativ återkoppling kommer att färga programmaterialet avsevärt och det är sannolikt just det den som köper en sådan apparat söker. Om man å andra sidan väljer en Audio Research bättre (läs mindre färgande) modeller kan man kanske misstänka att man söker en återgivning mid liten grad av färgning/distorsion.

Vad som är bra för en person kan vara direkt dåligt för en annan.

Bra förklaring, tack för den.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-12 17:06

Jag brukar beskriva oemotkopplade rörförstärkare på ett lite annat sätt.

——

1. De är (nästan alltid) ovillkorligt stabila, hur svår insignalen än är. De saknar ju just den återkoppling som kan ställa till fasmarginalerna således att det börjar oscillera. Det finns ett gammalt elektroniker-djungelordspråk som lyder: ”Om du försöker konstruera en förstärkare så kommer den ovillkorligt att oscillera, men om du försöker konstruera en oscillator så kommer den att bli ovillkorligt stabil!”

El-Murphy liksom. :lol:
. Det är naturligtvis inte sant att det måste bli så, men sannare än jag tror det flesta vet. Jag har genom åren testat minst 100 (kanske 300?) halvledarförstärkare av olika slag. Och jag tror inte jag underdriver om jag säger att jag bara minns en handfull eller två ovillkorligt stabila förstärkare. Majoriteten är möjliga att provocera fram instabiliteter från. Med val av last och/eller insignal. Oftast så handlar det om spurious-skräp >1 MHz, men det kan ändå påverka det hörbara området. Oscillationer av det slaget är ju oftast amplitudbegränsade av slew rate och därmed blockeras tillgången till full slewrate när dessa spurious skvätter till… Flankklippning = en HF-blockerad förstärkare! Oemotkopplade SE-förstärkare har inga sådana problem.

Däremot…

——

2. SE-förstärkare domesticerar musiksignalerna. Det kan vara en fördel, men det beror på, och det beror på mycket. Men vad är en domesticering?
. Jo, det ÄR en signalpåverkan, eller om man hellre vill kalla det en färgning, en distorsion. Men en som kan ”odistordera upplevelsen”, eller knappt märkas alls, även det beror på. Vad menar jag nu med detta?
Jo ett FFF på konserthuset är ganska högljutt. Typ 105 dB tillhör vanligheten. Det känns helt okej där på konserthuset, men… hemma på kvällen med grannarnas existens i bakhuvudet… Då känns det högt!
Så vad gör man, de allra flesta av oss? Vi spelar svagare än det var i verkligheten. Då har vi inte bara sett till att undslippa grannarnas vrede, vi har även förvrängt musiksignalen!
. Denna förvrängning yttrar sig främst på så vis att vi går miste om upplevelsen av de svaga nyanserna. Musiken låter blodfattig, avslagen. De starka ljuden hörs fortfarande utmärkt bra, men vad hjälper det? När man byter till en SE-förstärkare (som är tillräckligt LITEN, nota bene) så kommer de där svaga ljuden fram, oftast. Vi har nu något som är mera likt det ursprungliga än nyss. Trots att vi färgat musiksignalen. Typiska SE-förstärkare har den önskvärda kombinationen av kvadratiska och kubiska termer för att domesticera signalen så de låter bättre än innan, när den spelas svagare än ursprungsmusiken var.

3. En annan egenskap non-nfb SE-rörförstärkare har är de är mjuka i drivningen. De har inte en utimpedans om 0 ohm utan lite högre 1-3 ohm ligger de flesta SE-förstärkare med trioder på. Och vad spelar då detta för roll? Borde det inte bara leda till klangliga fel? Jo, det borde det, men ändå blir det ofta (påfallande ofta!) tvärtom. Det beror på att så många högtalartillverkare har fel utgångspunkter när de dimensionerar. De optimerar direktljudet, eftersom de tror det de ser när de mäter, med sina gate-utrustningar. När direktljudet har optimerats så finner man typiskt att varje registers (bas, mellan, diskant på en trevägare) nivå för ENERGIKURVAN sjunker i över halvan. Baselement faller över 500 Hz, mellaregisterelement faller över 2000 Hz, diskanter faller över 10000 Hz. Men när nivån sjunker så finner man oftast att impedansen stiger! Så att mjukare drivning ofta låter mera ”öppet” alltså oinstängt, är inte så konstigt. Men man får testa.

Värt att minnas är också att det kan finnas högtalare som är avsiktligt gjorda för mjukare drivning. Så allt handlar inte om oavsiktlig felkonstruktion, men det senare är vanligare än man kanske kan tro. Sen är ju dessutom rum olika, så en högtalare som levererar dominerande direktljud kan leverera dominerande reflekterade ljud i ett annat. Det senare klangigare rummet kan då vinna på den mjukare drivningen. Testa är alltid bäst.

——

Till sist några ord till om det jag skrev om ”tillräckligt liten”. Om man vill avnjuta de domesticerande effekterna (från de kvadratiska och kubiska termerna i harmoni) så behöver man spela på typ 10-80% av förstärkarens kapacitet. En SE non-nf-förstärkare som spelar på 5 % av sin kapacitet eller lägre, kommer att spela extremt rent och ofärgat (om en superfin utgångstrafo används). Så hur stor förstärkare man ”behöver” beror på rummets storlek och på högtalarnas verkningsgrad, eller rättare sagt känslighet.

Säg att man har ett storts hornsystem med en känslighet på 105 dB, alltså 108-111 för ett par en meter framför och 98-101 på dryga tre meters avstånd, 3-6 dB mera med rummets reflexioner. Så 104 dB. Ja då är FFF-styrka sisådär 1,26 W.

Så vill man ha påtaglig domesticering bör förstärkaren ge max 5-10 W. Har man högtalare med lägre känslighet, säg 92 dB (jag vet, det är mycket högt, men inte ovanligt bland dem som gillar SE-förstärkare) ja då är det 25 W som är FFF! Har man ”normalkänsliga” högtalare på säg 86 dB för 2,83 V på en meters avstånd, så behöver vi 100 W för att nå FFF.

Så egentligen borde alla större SE-förstärkare ha en effektomkopplare, så man kan välja t ex full effekt, 1/4, 1/16… Typ 40 W, 10 W, 2,5 W…
Senast redigerad av IngOehman 2022-07-12 18:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-12 17:28

En sak till - jag var igår och lyssnade hos Knispel! Det är även skälet till att jag skriver i tråden.

Sist (två år sedan) skrev jag om förstärkare, att den enligt min bedömning bidrog till en ljudkvalitet i lyssningsrunmet som motsvarar potentialen från högtalare och rum.

Så är det fortfarande, men det låter FANTASTISKT mycket bättre idag.

Det sagt känner jag att jag måste precisera vad högtalare och rum var, och är. Rummet var (och är) ett ganska klangigt, stort och i basen oresonant vardagsrum.

Det är både bra och dåligt, eller rättare sagt, det är bra (baspotentialen) och potentiellt dåligt (den långa efterklangen). Att jag skriver potentiellt dåligt och inte dåligt beror på att det som så mycket annat beror på, och det beror på mycket.

Ett klangigt rum kan vara hopplöst om det är litet. Det är INTE ett litet rum.

Ett klangigt rum kan vara problematiskt om man använder högtalare med mycket spridning i det. Det gör inte Knispel Audio. Tvärtom. Spridningen i de använda högtalarna är under mycket god kontroll.

Men sedan för ett par tre år sedan har mycket hänt, även om det kanske inte ser så ut. Anläggningen har trimmats, omkonfigurerats och trimmats igen, och igen. Integrationen har förbättrats minst en subjektiv dekad! Musiken lever nu i rummet utan att anläggningen försöker överrösta den med sina artefakter.

Sist hade jag fem huvudsakliga invändningar; den översta delningen, den näst översta delningen, den tredje delningen ovanifrån, övre registret från mellanregisterhornet eller undre från diskanten, och slutligen hur basen inte lyckades projicera in sig i ljudbilden. Den lät obestämbar. Bassystemet var för ett par år sedan den ojämförligt sämsta delen i anläggningen. En singulär bas som liksom mest spelade för sig själv. Känslan av basljud långt bort djupt in i ljudbilden uppstod aldrig, oavsett inspelning. Idag gör de det, nästan oavsett inspelning.

Eftersom rummet är så klangigt blev integrationsbristerna högre upp i frekvens väldigt påtagliga, när element motarbetar varandra så tar ju rummet över. Idag när allt integrerar så mycket bättre är dessa problem (som aldrig varit stora, bara klart märkbara, och störande om man är en nittpicker, som… jag :oops: ) verkligen minimala.

Jag rekommenderar alla rör-intresserade att kolla om ni får komma dit och lyssna!
Senast redigerad av IngOehman 2022-07-12 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-12 17:34

Tonkurva på lyssningsplats och själva uppställningen:

EAED70E9-EDE4-4481-9652-154269E7AD7A.png
EAED70E9-EDE4-4481-9652-154269E7AD7A.png (265.68 KiB) Visad 3089 gånger

B1B7FB19-16AC-4FAE-A6C5-6CF3A300D71E.jpeg
B1B7FB19-16AC-4FAE-A6C5-6CF3A300D71E.jpeg (387.19 KiB) Visad 3089 gånger


Bry er inte för mycket om registret över 10 kHz. Det som visas är delvis mätsystemets begränsningar.
Senast redigerad av IngOehman 2022-07-12 18:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav eljulio » 2022-07-12 17:38

Inget i sak att tillföra annat än varmt välkommen åter! :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Kronkan » 2022-07-12 18:39

++

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-12 18:40

petersteindl skrev:
Harryup skrev:
MorganM skrev:Kul med produkter som är framtagna och producerade i Sverige :) .
Dock har jag aldrig lyssnat på någon rörförstärkare.


En bra rörförstärkare låter som en bra transistorförstärkare. Och sen finns det en viss spridning inom respektive sort förstås.
Dåliga rörförstärkare och transistorförstärkare har lite mera olika fel. Dåliga transistorförstärkare kan t.ex. låta hårt och dåliga rörförstärkare kan låta för mjukt och slätstruket. Ofta så kanske man också spelar för högt med rörförstärkarna så att dom komprimerar på grund av effektbrist.

Men rörförstärkare låter inte på ett visst sätt precis som inte alla transistorförstärkare låter på ett visst sätt.

Morello skrev:Hur definierar du en bra rörstärkare?


Jag tror definitionen gavs i Harryups inlägg.

Jag skulle kunna vända på era 2 inlägg där ditt är frågan och Harryups är svaret på din fråga åtminstone Harryups svar.

Mvh
Peter

Jag håller inte med. En rörförstärkare som låter som en bra transistorförstärkare är meningslös.

Rörförstärkare (såeciellt SE, non-fb) har potential att erbjuda egenskaper som är inte bara svåra att åstadkomma med transistorteknik, det är dessutom samma sorts meningslöshet att försöka göra de rörtypiska egenskaperna med transistorer.

Lite som vegetarisk mat kontra riktig mat. :wink:

Man KAN göra mat av vegetabilier och sen kalla resultatet för hamburgare eller köttbullar eller fläskkorv, men det är idioti (om inte syftet är att stävja den stigma som någon kanske tror finns mot vegetabilianerna?), speciellt när det går att göra utmärkt ätbar mat som ÄR helt vegetarisk, och inte låtsas vara något annat än den är.

Vägen till en vettig vegetarisk kost* är… vettig vegetarisk kost! Inte låtsaskött-produkter, som alltid är på alla sätt underlägsna de riktiga.

Önskar att de tokar som köper låtsas-köttprodukter bjöds på riktig vegetarisk mat så de kan sluta dumma sig.

Själv äter jag i princip bara kött, animalt fett och grönsaker, och undviker socker, vegetariska oljor* (som är till motorer!) spannmål och sojabönsextrakt.


*Det finns undantag, kokos- och Oliv-olja t ex.

——

PS. Folk går in på restauranger som serverar kött och fisk, och tycker det är rimligt att fråga om deras vegetariska alternativ, men när jag går in på vegetariska restauranger och frågar om deras animaliska alternativ så tittar de snett på mig. Vad kan det bero på?

Jag tycker ju om djur (menar som planetvänner nu, inte att de är smakliga, just nu) och vill inte exkludera dem i det ekologiska systemet. De har rätt att få finnas, och bli ätna, de också. Utan människor som äter kött blir det en förfärlig massa bifflar, grisar, lamm (i gotländsk betydelse), ankor och höns som inte får finnas.

Ojust att äta matens mat helt enkelt. Att gräs äter vatten, koldioxid, lite bajs, sot och sol, biffeln äter gräset och vi äter biffeln är inte konstigare än att vi äts av fluglarver eller brinner upp blir koldioxid och aska och får gräset att växa. Låt alla vara med!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 19:50

IngOehman skrev:Man KAN göra mat av vegetabilier och sen kalla resultatet för hamburgare eller köttbullar eller fläskkorv, men det är idioti (om inte syftet är att stävja den stigma som någon kanske tror finns mot vegetabilianerna?), speciellt när det går att göra utmärkt ätbar mat som ÄR helt vegetarisk, och inte låtsas vara något annat än den är.

Vägen till en vettig vegetarisk kost* är… vettig vegetarisk kost! Inte låtsaskött-produkter, som alltid är på alla sätt underlägsna de riktiga.


Visst är det märkligt!
Men jag tror det är någon slags moral-grej. Propagandan gör gällande att vegetarisk och vegansk kost "räddar planeten".
Så... trots att man (åtminstone tror att man) avskyr grönsaker, så vill man visa hur "fiiin" planeträddare man är och söker desperat
efter alternativ som efterliknar kött. I så absurda former som vegansk bacon och vegansk sill. För inlagd aubergine (vilket det senare är)
måste ju vara jätteläbbigt.
Samtidigt kan man säkert äta en god pasta med tomatsås utan att ens tänka på att det är vegetarisk kost.

Talar mycket med min dotter, som är utbildad vegankock, om det där.
Hon reagerar som jag. -Vad är det för fel på vegansk/vegetarisk mat?
Hon jobbar på en sån där "fin i kanten" vegansk restaurang, som serverar fantastiska maträtter utan att låtsas att det är något annat än det är.
(OBS - hon är inte ens vegetarian själv - men gillar, och är specialintresserad av vego-käk)
Lagar mat som är tok-god och minst sagt mättande.
Vad sägs om det helveganska alternativet Pommes Frites, t.ex.? :)

Många kanske också tror att det är extra nyttigt med grön-käk, men älskar ko och gris egentligen.
Då marknadsför man vegetariska KÖTT-bullar och vegansk bacon, så blir även dom glada.
Men animalisk blomkål lär dröja...

Stötte på vegansk "parmesanost" nyligen i butiken.
Var tvungen att kolla innehållsförteckningen.
Vatten och kokosolja - men sen ca 13 kemiska ingredienser.
Behöver ju inte vara nåt fel på kemi - men hur smarrigt och nyttigt verkar det? (och fiiint naturligt..?)

Har hela mitt liv ätit massor med vegetarisk kost - men jag har inte ens tänkt på det.
Så jag tror det VIKTIGA är att: Ta ställning! Och gillar man då kött, så lindrar det att låtsas.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav petersteindl » 2022-07-12 20:16

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:
En bra rörförstärkare låter som en bra transistorförstärkare. Och sen finns det en viss spridning inom respektive sort förstås.
Dåliga rörförstärkare och transistorförstärkare har lite mera olika fel. Dåliga transistorförstärkare kan t.ex. låta hårt och dåliga rörförstärkare kan låta för mjukt och slätstruket. Ofta så kanske man också spelar för högt med rörförstärkarna så att dom komprimerar på grund av effektbrist.

Men rörförstärkare låter inte på ett visst sätt precis som inte alla transistorförstärkare låter på ett visst sätt.

Morello skrev:Hur definierar du en bra rörstärkare?


Jag tror definitionen gavs i Harryups inlägg.

Jag skulle kunna vända på era 2 inlägg där ditt är frågan och Harryups är svaret på din fråga åtminstone Harryups svar.

Mvh
Peter

Jag håller inte med. En rörförstärkare som låter som en bra transistorförstärkare är meningslös.

Rörförstärkare (såeciellt SE, non-fb) har potential att erbjuda egenskaper som är inte bara svåra att åstadkomma med transistorteknik, det är dessutom samma sorts meningslöshet att försöka göra de rörtypiska egenskaperna med transistorer.

Lite som vegetarisk mat kontra riktig mat. :wink:

Man KAN göra mat av vegetabilier och sen kalla resultatet för hamburgare eller köttbullar eller fläskkorv, men det är idioti (om inte syftet är att stävja den stigma som någon kanske tror finns mot vegetabilianerna?), speciellt när det går att göra utmärkt ätbar mat som ÄR helt vegetarisk, och inte låtsas vara något annat än den är.

Vägen till en vettig vegetarisk kost* är… vettig vegetarisk kost! Inte låtsaskött-produkter, som alltid är på alla sätt underlägsna de riktiga.

Önskar att de tokar som köper låtsas-köttprodukter bjöds på riktig vegetarisk mat så de kan sluta dumma sig.

Själv äter jag i princip bara kött, animalt fett och grönsaker, och undviker socker, vegetariska oljor* (som är till motorer!) spannmål och sojabönsextrakt.


*Det finns undantag, kokos- och Oliv-olja t ex.

——

PS. Folk går in på restauranger som serverar kött och fisk, och tycker det är rimligt att fråga om deras vegetariska alternativ, men när jag går in på vegetariska restauranger och frågar om deras animaliska alternativ så tittar de snett på mig. Vad kan det bero på?

Jag tycker ju om djur (menar som planetvänner nu, inte att de är smakliga, just nu) och vill inte exkludera dem i det ekologiska systemet. De har rätt att få finnas, och bli ätna, de också. Utan människor som äter kött blir det en förfärlig massa bifflar, grisar, lamm (i gotländsk betydelse), ankor och höns som inte får finnas.

Ojust att äta matens mat helt enkelt. Att gräs äter vatten, koldioxid, lite bajs, sot och sol, biffeln äter gräset och vi äter biffeln är inte konstigare än att vi äts av fluglarver eller brinner upp blir koldioxid och aska och får gräset att växa. Låt alla vara med!


Svarar du verkligen på mitt inlägg? I så fall undrar jag om du förstått mitt svar. Jag har aldrig diskuterat om det är meningslöst eller inte.

Välkommen tillbaka på forumet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav hifikg » 2022-07-12 20:45

Kul att se dig i forat igen IÖ :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Harryup » 2022-07-13 10:55

@IngOehman
Välkommen tillbaka!!


mvh/Harry

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Zappa » 2022-07-13 11:06

Ja, välkommen tillbaka Öhman!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-13 11:58

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:

Jag tror definitionen gavs i Harryups inlägg.

Jag skulle kunna vända på era 2 inlägg där ditt är frågan och Harryups är svaret på din fråga åtminstone Harryups svar.

Mvh
Peter

Jag håller inte med. En rörförstärkare som låter som en bra transistorförstärkare är meningslös.

Rörförstärkare (såeciellt SE, non-fb) har potential att erbjuda egenskaper som är inte bara svåra att åstadkomma med transistorteknik, det är dessutom samma sorts meningslöshet att försöka göra de rörtypiska egenskaperna med transistorer.

Lite som vegetarisk mat kontra riktig mat. :wink:

Man KAN göra mat av vegetabilier och sen kalla resultatet för hamburgare eller köttbullar eller fläskkorv, men det är idioti (om inte syftet är att stävja den stigma som någon kanske tror finns mot vegetabilianerna?), speciellt när det går att göra utmärkt ätbar mat som ÄR helt vegetarisk, och inte låtsas vara något annat än den är.

Vägen till en vettig vegetarisk kost* är… vettig vegetarisk kost! Inte låtsaskött-produkter, som alltid är på alla sätt underlägsna de riktiga.

Önskar att de tokar som köper låtsas-köttprodukter bjöds på riktig vegetarisk mat så de kan sluta dumma sig.

Själv äter jag i princip bara kött, animalt fett och grönsaker, och undviker socker, vegetariska oljor* (som är till motorer!) spannmål och sojabönsextrakt.


*Det finns undantag, kokos- och Oliv-olja t ex.

——

PS. Folk går in på restauranger som serverar kött och fisk, och tycker det är rimligt att fråga om deras vegetariska alternativ, men när jag går in på vegetariska restauranger och frågar om deras animaliska alternativ så tittar de snett på mig. Vad kan det bero på?

Jag tycker ju om djur (menar som planetvänner nu, inte att de är smakliga, just nu) och vill inte exkludera dem i det ekologiska systemet. De har rätt att få finnas, och bli ätna, de också. Utan människor som äter kött blir det en förfärlig massa bifflar, grisar, lamm (i gotländsk betydelse), ankor och höns som inte får finnas.

Ojust att äta matens mat helt enkelt. Att gräs äter vatten, koldioxid, lite bajs, sot och sol, biffeln äter gräset och vi äter biffeln är inte konstigare än att vi äts av fluglarver eller brinner upp blir koldioxid och aska och får gräset att växa. Låt alla vara med!


Svarar du verkligen på mitt inlägg? I så fall undrar jag om du förstått mitt svar. Jag har aldrig diskuterat om det är meningslöst eller inte.

Välkommen tillbaka på forumet.

Mvh
Peter

Jag svarade på det Harryup skrev, som du verkade hänvisa till. Men min kommentar handlar om att min uppfattning skiljer sig från Harryups.

Jag delar inte hans uppfattning. En rörförstärkare som INTE påverkar musiksignalen alls, har ingen funktion, ingen poäng, den blir bara onödigt dyr, den representerar en dum väg till det resultat man vill ha. Rör är (idag) fel verktyg för DET målet.

Precis som vegetariskt basoon-fläsk! Grisen är bättre på’t.

Däremot är det nog så att jag vill hålla med om den mycket luddigare och subjektiva beskrivningen av en bra (rör)förstärkare som jag tror det var PeterH som formulerade: ”…en som jag vill behålla och använda”, och som FBK verkade hålla med om. De har helt rätt!

Frågan ”vad konstituerar en bra förstärkare” är ju heller inte samma som ”vad konstituerar en ackurat återgivning”.

Och bara för att komplicera frågan ytterligare - en länk som i sig är transparent behöver inte vara den som ger den mest transparenta kedjan. Speciellt inte när faktorer som ”vald lyssningsnivå ≉ originalljudnivå”. Så frågan är till sin natur filosofisk. Det finns absolut en poäng i att bygga en kedja med komponenter som var och en är transparenta, eftersom chansen att slumpen skall bjuda kompenserande egenskaper är låg. Men allt är ju inte slump * oändliga byten - förstärkare och högtalare kan konstrueras som en enhet, på samma sätt som högtalare kan konstrueras för att passa en specifik sorts rum. Då gäller nya lagar avseende vad ”transparent” betyder.

Så när frågan är ”vad är en bra förstärkare”, så är PeterH spot on, vill jag hävda. Hans svar är måhända både personligt, luddigt och subjektivt, men det måste det vara, eftersom frågan är så lös. Frågan innehåller ju ingen definition av ”bra”.

——

PS. Om man har ett rum med en förfärlig 1/2-vågsresonans djupledes så får man en betoning i det som oftast inkluderar hela lyssningsfältet. Att i det fallet tillgripa en eq för att trycka ned resonansen tror jag få skulle kalla att ”färga återgivningen”. Man gör det ju för att avfärga! Så en person som vänder sig emot en eq-insats (av det slaget) för att ”de färgar ju signalen” menar jag har gått lite vilse i tankarna. Därmed inte sagt att eq är försvarbart i alla sammanhang. Det är det absolut INTE! Men i det specifika nämnda fallet menar jag nog att det är försvarbart, om man av något skäl inte kan hantera resonansen akustiskt (vilket typiskt är bäst).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-13 13:30

MorganM skrev:Kul med produkter som är framtagna och producerade i Sverige :) .
Dock har jag aldrig lyssnat på någon rörförstärkare.



Synd att de stora rören verkar vara från Ryssland... De kom väl till Sverige innan invasionen av Ukraina?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav goat76 » 2022-07-13 13:41

Jag har inte heller lyssnat på en rörförstärkare, ja förrutom min Fender Princeton gitarrförstärkare där jag älskar det där "rör-skimmret" som får ljudet att låta lite härligt varmt och omslutande. Är det en liknande effekt man upplever med en rörförstärkare för musikåtergivning måntro? :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-13 15:14

Så kan det vara, eller också inte. Troligen inte.

Men… det beror på, och det beror på mycket.

Det beror på vad du menar med skimmer, det beror på hur förstärkaren används, det beror på hur förstärkaren är konstruerad, det beror på…

En rörförstärkare använd som musikinstrumentförstärkare drivs ofta MYCKET hårt, långt över klippnivå. Man kan klippa signalen i ett steg före effektsteget, men många är överens om att riktig effektklippning ”is da shit” för gitarrförstärkare!

Därför gillar många ganska låga effekter där (inte alls, och ibland även beroende på om det skall spelas in eller spelas live…) och även högtalarelement med låg effekttålighet/små talspolar/låg rörlig massa/hög verkningsgrad…

Så nej, en rörförstärkare använd i en musikÅTERGIVNINGanläggning drivs inte i hård klippning, eller i klippning alls, om allt är väl, det vill säga de använda högtalarna har tillräcklig känslighet i förhållande till det spänningssving som förstärkaren mäktar. Det gäller förstås transistorförstärkare också.

Därmed inte sagt att ingen kan tycka att en (specifik) rörförstärkare kan låta på ett sätt som får någon att välja ordet ”skimmer” för att beskriva lyssningsupplevelsen. Men det beror förhoppningsvis inte på att förstärkaren drivs till klippning.

Det kan bero på det relativa framhävandet av svaga signaler som viss grad av grundläggande kvadratiska och kubiska komponenter leder till. Det kan bero på att en lägre dämpfaktor ger en relativ nivåökning för de register där impedansen är högre. Det kan bero på bandbreddsbegränsningar på grund av en undermålig utgångstrafo (sådana är inte jätteovanliga) eller det kan bero på nästan vad som helst, inklusive annan gain som påverkar signalnivån i andre delar av kedjan eller ren inbillning.

Eller en valfri kombination av alla dessa saker och/eller något som jag inte tänkt på att nämna.

——

Alternativt svar - ovetbart.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav goat76 » 2022-07-13 15:31

Men om du själv tillåter dig med ”audiofil-poetiskt” språk beskriva vad du gillar med just den rörförstärkaren Erik ”Perka” Andersson varit inblandad i, hur låter den och hur skiljer den sig ljudmässigt från de mest neutralt låtande förstärkarna?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-13 17:35

Det ”låter olika” (påverkar olika) i olika högtalare/rum, som alla förstärkare med en utimpedans högre än 0,1 ohm eller så, gör. Den påverkar även olika som funktion av avståndet till överstyrning, som alla oemotkopplade förstärkare (och alla högtalare också för den delen!) gör.

Man måste prova helt enkelt. Den låter inte på ett entydigt sätt. Man får prova i den konfiguration man gillar, och som man alla anläggningar för man även jobba med anläggningen/rummet för att få ut det mesta av det hela.

Vill man att den (som enskildhet) skall vara en maximalt transparent länk så spelar man svagt och kopplar den till en rent resistiv högtalare. Men varför skulle man vilja det? De val som jag nämnde kan (behöver inte, men kan) ju i sig göra en transparent ljudande anläggning till en omöjlighet, och vad är då förstärkarens enskilda påverkan av för värde?

Summan är alltid det enda ”återgivningsintressanta” - eftersom det är den enda som man faktiskt kan lyssna på.

Däremot man kan man självklart intressera sig för de enskilda länkarna eftersom det är bra att känna länkarna i den kedja man bygger. Och det finns absolut massor av fall då målet ”transparent länk” är vettigt. Men hur bygger man en anläggning? Det vettigaste sättet att göra det alltså?

Jo bakifrån! 8)

Och vaffödådå, just bakifrån? Jo därför att den första länken bakifrån sett är given - man själv! :D

Man själv är det enda man kan veta säkert vad det är för något! Med reservation för begränsad skälvkännedom självklart. Man även om man inte könner sig själv så vet man att man är den sista länken i kedjan, när man sitter och lyssnar på musik. Eller hur?

Man har sig själv och man har sen också ett rum i vilket man vill återge musik (eller andra ljud), och från det kan man välja vad man kanske vill göra med rummet, och sen välja högtalare: De högtalare som har den spridning och ljudtrycksförmåga som man villhöver. Och visst - karaktärer, om man önskar.

Sen när högtalarna är valda så kan man välja förstärkare, med den effekt som man (givet de som redan är klart - en själv, rummet, högtalarna) villhöver. Och visst - karaktärer om man önskar, igen!

Sen väljer man vilka källor man vill kunna spela, och till sist så väljer man fonogram(/musik) som man vill lyssna på.

Det sistnämnda valet tar aldrig slut. Man gör det ju om och om igen, varenda dag! :)


Konstigare än så är det inte. Fast det finns de i hifi-historien som försökt krångla till det. Det fanns till och en en idé om att man skulle välja länkarna i kedjan i den omvända ordningen! 8O
Senast redigerad av IngOehman 2022-07-13 17:56, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Knispel
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-02-23

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Knispel » 2022-07-13 17:40

Hej alla som läser tråden. Först vill jag naturligtvis tacka Ingvar för omdömet, det var riktigt kul att få läsa!
Jag skulle vilja passa på och berätta lite mer om mitt högtalarsystem nu när Ingvar tog upp det. 2012 köpte jag på vinst och förlust ett par Volti Vittora med tillhörande passiv subwoofer.
Jag var den andra kunden för Greg Roberts och hans Vittora-horn och jag fick dom till ett bra pris.

Inledningsvis var jag överväldigad av hur lättdrivna de var, jag tyckte att de lät bra och jag tyckte att de var snygga! Allteftersom jag fick möjlighet att höra andras system förstod jag dock att jag hade långt kvar till ett bra ljud.
Jag vill inte göra anspråk på att ha några djupare kunskaper i ämnet hornhögtalare så mina modifieringar får väl inledningsvis tillskrivas envishet, men jag har varit nära att ge upp och byta högtalare många gånger.....

Nu efter 10 år har jag bytt ut och moddat de mesta, jag har lärt mig en hel del och så här ser det ut idag:

Diskant TAD 2001 och Faital Pro LTH100-horn dämpat med gummimassa.
Mellanregister Celestion Axi2050 och Tractrixhorn typ Bruce Edgar med 4 tum tjock adapterplatta (halsen) och egna avrundningar vid munnen.
Hornbasarna är orörda och de drivs av Faital 15PR400. Tyvärr händer ingenting under 90-100Hz, därav subwoofer.

Originalsubwoofern har jag bytt ut mot Ingvars egna 12 tumsdrivare i egenhändigt snickrade tryckkammarlådor. (Syns på Ingvars bild)
Subwoofrarna drivs av Hypexmoduler som är anslutna direkt till förstärkarens högtalarutgångar.

Äntligen kan jag börja njuta av musiken.......(men jag vet att jag förr eller senare kommer skruva på mina delningsfilter igen. Tror jag är uppe i version 90)

Målet med mitt system som helhet är naturligtvis att det ska låta så korrekt som möjligt och för mig är referensen levande akustisk musik i alla varianter. Dit vill jag oavsett teknik. (Gäller väl de flesta antar jag och utmaningarna är ju en del av hobbyn)

Min och Eriks förstärkare är en kommersiell produkt så jag tänker inte säga så mycket om den, jag tycker att andra ska göra den bedömningen :)

Som många vet har den ryska eller kanske närmare bestämt Sovjetiska GM70-trioder från kalla kriget. Jag tror att tillverkningen var igång fram till första halvan av 80-talet i olika fabriker, någon på forumet kanske vet mer exakt.
2015 köpte jag två lådor med GM70, blandat grafit- och kopparanoder, från en säljare i Ukraina. Ryssarna hade precis invaderat Krim och jag kan nu med tillfredsställelse vara nöjd med att jag frågade säljaren
om denne var prorysk eller proukrainsk.

Svaret var att denne ville ha sitt Ukraina ifred och jag köpte av den säljaren. Hur tillgången kommer att vara i framtiden är omöjligt att veta, men jag har bett ukrainska vänner att hålla utkik. Jag kommer aldrig att köpa rör från säljare i Ryssland.....
Min erfarenhet vad det gäller tillgången på rör oavsett modell är att de alltid kommer att finnas, men att priset stiger.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Morello » 2022-07-14 10:22

Kul att Ingvar dyker som gubben ur basreflexlådan och dessutom med fickorna fyllda med elektronrör. Numer uppehåller sig forumets mest devota rörtillskyndare i GDS-trådarna:

viewtopic.php?f=3&t=72914

viewtopic.php?f=3&t=72487
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Knuttebaloa » 2022-07-14 11:14

Riktigt trevligt med intressanta och lärorika foruminlägg från herr Öhman ånyo, välkommen tillbaka!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-14 11:18

Tack alla snälla välkommenhälsare! Men jag är nog bara på tillfälligt besök. Tror jag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Calleberg » 2022-07-14 11:43

Nåja, alltid välkommet med besök av en av forumets mest läsvärda filosofer, om än tillfälligt.

Troligen är det ochså så som faktiskt avnjuts bäst, tillfälligt alltså. :)

Välkommen åter närhelst andan faller på.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Kronkan » 2022-07-15 08:15

IngOehman skrev:Tack alla snälla välkommenhälsare! Men jag är nog bara på tillfälligt besök. Tror jag.


Der var trevlig läsning och jag har nu läst flera gånger sist om att man börjar med en själv. Fast denna kan man ju inte välja. Det och rummet är ju mer eller mindre givna och blir ju plattformen för val av högtalarna och eventuella justeringar av akustiken och sedan val av förstärkare.

Det var ju även lite målande skrivit om kött och vegetarisk mat. Jag umgås en aning med några grannar som inte är kopior av oss. Hon är en synnerligen intressant matlagare. Det blir mycket vegetarisk och då med bönor och grönsaker och kryddor som bas. Fantastisk mat med textur och smak. Men hon vill inspirera oss och hon har kunskap och hantverk för att kunna göra detta.

Sedan detta med nötkött kan jag tycka är lite mera komplext än att det är nötkött. Kor får leva, äta, transporteras och slaktas under olika förhållanden så det finns nog inget givet och enkelt svar på hur mitt eget köttätande påverkar naturen. Det beror på..... fast jag äter ju både fågel, fisk, skaldjur, lamm, ko till och med gris och en aning vegetariskt.

Användarvisningsbild
Miper
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2009-05-06

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Miper » 2022-07-15 16:38

IngOehman skrev:Tack alla snälla välkommenhälsare! Men jag är nog bara på tillfälligt besök. Tror jag.


Varför bara tillfälligt? Och välkommen tillbaka :)

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav JM » 2022-07-17 06:24

Knispel skrev:Hej alla som läser tråden. Först vill jag naturligtvis tacka Ingvar för omdömet, det var riktigt kul att få läsa!
Jag skulle vilja passa på och berätta lite mer om mitt högtalarsystem nu när Ingvar tog upp det. 2012 köpte jag på vinst och förlust ett par Volti Vittora med tillhörande passiv subwoofer.
Jag var den andra kunden för Greg Roberts och hans Vittora-horn och jag fick dom till ett bra pris.

Inledningsvis var jag överväldigad av hur lättdrivna de var, jag tyckte att de lät bra och jag tyckte att de var snygga! Allteftersom jag fick möjlighet att höra andras system förstod jag dock att jag hade långt kvar till ett bra ljud.
Jag vill inte göra anspråk på att ha några djupare kunskaper i ämnet hornhögtalare så mina modifieringar får väl inledningsvis tillskrivas envishet, men jag har varit nära att ge upp och byta högtalare många gånger.....

Nu efter 10 år har jag bytt ut och moddat de mesta, jag har lärt mig en hel del och så här ser det ut idag:

Diskant TAD 2001 och Faital Pro LTH100-horn dämpat med gummimassa.
Mellanregister Celestion Axi2050 och Tractrixhorn typ Bruce Edgar med 4 tum tjock adapterplatta (halsen) och egna avrundningar vid munnen.
Hornbasarna är orörda och de drivs av Faital 15PR400. Tyvärr händer ingenting under 90-100Hz, därav subwoofer.

Originalsubwoofern har jag bytt ut mot Ingvars egna 12 tumsdrivare i egenhändigt snickrade tryckkammarlådor. (Syns på Ingvars bild)
Subwoofrarna drivs av Hypexmoduler som är anslutna direkt till förstärkarens högtalarutgångar.

Äntligen kan jag börja njuta av musiken.......(men jag vet att jag förr eller senare kommer skruva på mina delningsfilter igen. Tror jag är uppe i version 90)

Målet med mitt system som helhet är naturligtvis att det ska låta så korrekt som möjligt och för mig är referensen levande akustisk musik i alla varianter. Dit vill jag oavsett teknik. (Gäller väl de flesta antar jag och utmaningarna är ju en del av hobbyn)

Min och Eriks förstärkare är en kommersiell produkt så jag tänker inte säga så mycket om den, jag tycker att andra ska göra den bedömningen :)

Som många vet har den ryska eller kanske närmare bestämt Sovjetiska GM70-trioder från kalla kriget. Jag tror att tillverkningen var igång fram till första halvan av 80-talet i olika fabriker, någon på forumet kanske vet mer exakt.
2015 köpte jag två lådor med GM70, blandat grafit- och kopparanoder, från en säljare i Ukraina. Ryssarna hade precis invaderat Krim och jag kan nu med tillfredsställelse vara nöjd med att jag frågade säljaren
om denne var prorysk eller proukrainsk.

Svaret var att denne ville ha sitt Ukraina ifred och jag köpte av den säljaren. Hur tillgången kommer att vara i framtiden är omöjligt att veta, men jag har bett ukrainska vänner att hålla utkik. Jag kommer aldrig att köpa rör från säljare i Ryssland.....
Min erfarenhet vad det gäller tillgången på rör oavsett modell är att de alltid kommer att finnas, men att priset stiger.

Grattis till en subjektivt bra anläggning. Finns det några objektiva mätfakta? Hur mäter förstärkare resp. högtalare?

JM (mätmaffiamedlem)
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster