Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav peterh » 2022-07-17 08:03

JM skrev:
Knispel skrev:Hej alla som läser tråden. Först vill jag naturligtvis tacka Ingvar för omdömet, det var riktigt kul att få läsa!
Jag skulle vilja passa på och berätta lite mer om mitt högtalarsystem nu när Ingvar tog upp det. 2012 köpte jag på vinst och förlust ett par Volti Vittora med tillhörande passiv subwoofer.
Jag var den andra kunden för Greg Roberts och hans Vittora-horn och jag fick dom till ett bra pris.

Inledningsvis var jag överväldigad av hur lättdrivna de var, jag tyckte att de lät bra och jag tyckte att de var snygga! Allteftersom jag fick möjlighet att höra andras system förstod jag dock att jag hade långt kvar till ett bra ljud.
Jag vill inte göra anspråk på att ha några djupare kunskaper i ämnet hornhögtalare så mina modifieringar får väl inledningsvis tillskrivas envishet, men jag har varit nära att ge upp och byta högtalare många gånger.....

Nu efter 10 år har jag bytt ut och moddat de mesta, jag har lärt mig en hel del och så här ser det ut idag:

Diskant TAD 2001 och Faital Pro LTH100-horn dämpat med gummimassa.
Mellanregister Celestion Axi2050 och Tractrixhorn typ Bruce Edgar med 4 tum tjock adapterplatta (halsen) och egna avrundningar vid munnen.
Hornbasarna är orörda och de drivs av Faital 15PR400. Tyvärr händer ingenting under 90-100Hz, därav subwoofer.

Originalsubwoofern har jag bytt ut mot Ingvars egna 12 tumsdrivare i egenhändigt snickrade tryckkammarlådor. (Syns på Ingvars bild)
Subwoofrarna drivs av Hypexmoduler som är anslutna direkt till förstärkarens högtalarutgångar.

Äntligen kan jag börja njuta av musiken.......(men jag vet att jag förr eller senare kommer skruva på mina delningsfilter igen. Tror jag är uppe i version 90)

Målet med mitt system som helhet är naturligtvis att det ska låta så korrekt som möjligt och för mig är referensen levande akustisk musik i alla varianter. Dit vill jag oavsett teknik. (Gäller väl de flesta antar jag och utmaningarna är ju en del av hobbyn)

Min och Eriks förstärkare är en kommersiell produkt så jag tänker inte säga så mycket om den, jag tycker att andra ska göra den bedömningen :)

Som många vet har den ryska eller kanske närmare bestämt Sovjetiska GM70-trioder från kalla kriget. Jag tror att tillverkningen var igång fram till första halvan av 80-talet i olika fabriker, någon på forumet kanske vet mer exakt.
2015 köpte jag två lådor med GM70, blandat grafit- och kopparanoder, från en säljare i Ukraina. Ryssarna hade precis invaderat Krim och jag kan nu med tillfredsställelse vara nöjd med att jag frågade säljaren
om denne var prorysk eller proukrainsk.

Svaret var att denne ville ha sitt Ukraina ifred och jag köpte av den säljaren. Hur tillgången kommer att vara i framtiden är omöjligt att veta, men jag har bett ukrainska vänner att hålla utkik. Jag kommer aldrig att köpa rör från säljare i Ryssland.....
Min erfarenhet vad det gäller tillgången på rör oavsett modell är att de alltid kommer att finnas, men att priset stiger.

Grattis till en subjektivt bra anläggning. Finns det några objektiva mätfakta? Hur mäter förstärkare resp. högtalare?

JM (mätmaffiamedlem)


Det är kombinationen som låter bra. Att separatmäta komponenterna (som ju påverkar varandra) leder ofta fel.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav JM » 2022-07-17 08:47

peterh skrev:
JM skrev:
Knispel skrev:Hej alla som läser tråden. Först vill jag naturligtvis tacka Ingvar för omdömet, det var riktigt kul att få läsa!
Jag skulle vilja passa på och berätta lite mer om mitt högtalarsystem nu när Ingvar tog upp det. 2012 köpte jag på vinst och förlust ett par Volti Vittora med tillhörande passiv subwoofer.
Jag var den andra kunden för Greg Roberts och hans Vittora-horn och jag fick dom till ett bra pris.

Inledningsvis var jag överväldigad av hur lättdrivna de var, jag tyckte att de lät bra och jag tyckte att de var snygga! Allteftersom jag fick möjlighet att höra andras system förstod jag dock att jag hade långt kvar till ett bra ljud.
Jag vill inte göra anspråk på att ha några djupare kunskaper i ämnet hornhögtalare så mina modifieringar får väl inledningsvis tillskrivas envishet, men jag har varit nära att ge upp och byta högtalare många gånger.....

Nu efter 10 år har jag bytt ut och moddat de mesta, jag har lärt mig en hel del och så här ser det ut idag:

Diskant TAD 2001 och Faital Pro LTH100-horn dämpat med gummimassa.
Mellanregister Celestion Axi2050 och Tractrixhorn typ Bruce Edgar med 4 tum tjock adapterplatta (halsen) och egna avrundningar vid munnen.
Hornbasarna är orörda och de drivs av Faital 15PR400. Tyvärr händer ingenting under 90-100Hz, därav subwoofer.

Originalsubwoofern har jag bytt ut mot Ingvars egna 12 tumsdrivare i egenhändigt snickrade tryckkammarlådor. (Syns på Ingvars bild)
Subwoofrarna drivs av Hypexmoduler som är anslutna direkt till förstärkarens högtalarutgångar.

Äntligen kan jag börja njuta av musiken.......(men jag vet att jag förr eller senare kommer skruva på mina delningsfilter igen. Tror jag är uppe i version 90)

Målet med mitt system som helhet är naturligtvis att det ska låta så korrekt som möjligt och för mig är referensen levande akustisk musik i alla varianter. Dit vill jag oavsett teknik. (Gäller väl de flesta antar jag och utmaningarna är ju en del av hobbyn)

Min och Eriks förstärkare är en kommersiell produkt så jag tänker inte säga så mycket om den, jag tycker att andra ska göra den bedömningen :)

Som många vet har den ryska eller kanske närmare bestämt Sovjetiska GM70-trioder från kalla kriget. Jag tror att tillverkningen var igång fram till första halvan av 80-talet i olika fabriker, någon på forumet kanske vet mer exakt.
2015 köpte jag två lådor med GM70, blandat grafit- och kopparanoder, från en säljare i Ukraina. Ryssarna hade precis invaderat Krim och jag kan nu med tillfredsställelse vara nöjd med att jag frågade säljaren
om denne var prorysk eller proukrainsk.

Svaret var att denne ville ha sitt Ukraina ifred och jag köpte av den säljaren. Hur tillgången kommer att vara i framtiden är omöjligt att veta, men jag har bett ukrainska vänner att hålla utkik. Jag kommer aldrig att köpa rör från säljare i Ryssland.....
Min erfarenhet vad det gäller tillgången på rör oavsett modell är att de alltid kommer att finnas, men att priset stiger.

Grattis till en subjektivt bra anläggning. Finns det några objektiva mätfakta? Hur mäter förstärkare resp. högtalare?

JM (mätmaffiamedlem)


Det är kombinationen som låter bra. Att separatmäta komponenterna (som ju påverkar varandra) leder ofta fel.

Tex distorsionen och brusnivån hos förstärkaren kan aldrig bli bättre av att kombineras med annat. Högtalardistorsionen är viktig då den ofta är framträdande och grovt adderas till övrig distorsion.
Även subjektiva utvärderingar av icke dubbelblindtyp bör alltid ha en entydig fysik där det är möjligt. Så är inte fallet här. Det är vanligt att irrelevanta subjektiva variabler påverkar bedömningen.
Speciellt hornen i högtalarna gör mig misstänksam.

JM (mätmaffiamedlem)
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-18 16:38

Kronkan skrev:
IngOehman skrev:Tack alla snälla välkommenhälsare! Men jag är nog bara på tillfälligt besök. Tror jag.


Der var trevlig läsning och jag har nu läst flera gånger sist om att man börjar med en själv. Fast denna kan man ju inte välja. Det och rummet är ju mer eller mindre givna och blir ju plattformen för val av högtalarna och eventuella justeringar av akustiken och sedan val av förstärkare.

Det var ju även lite målande skrivit om kött och vegetarisk mat. Jag umgås en aning med några grannar som inte är kopior av oss. Hon är en synnerligen intressant matlagare. Det blir mycket vegetarisk och då med bönor och grönsaker och kryddor som bas. Fantastisk mat med textur och smak. Men hon vill inspirera oss och hon har kunskap och hantverk för att kunna göra detta.

Sedan detta med nötkött kan jag tycka är lite mera komplext än att det är nötkött. Kor får leva, äta, transporteras och slaktas under olika förhållanden så det finns nog inget givet och enkelt svar på hur mitt eget köttätande påverkar naturen. Det beror på..... fast jag äter ju både fågel, fisk, skaldjur, lamm, ko till och med gris och en aning vegetariskt.

Ja, komplext är det. Men är det inte nyttigt att prata om det komplexa. Det blir i varje fall inte värre av att få diskuteras.

Du reser intressanta frågor. Jag är kluven, även om man kanske borde ha en mera bestämd uppfattning än jag har, men jag tänker såhär:

1. Att organismer äter varandra är i sig ingenting märkligt.

2. Att vi som specifik organism har förmågan att tänka och med det utveckla en empati som i varje fall i vissa fall är större än den livsnödvändiga, är främst en tillgång, eftersom den medger genomtänkta val och kan användas för att minska lidande.

3. Jag tror alla som äter animalisk föda skulle göra ”snälla val” om de hade den möjligheten. Alltså val som minimerar onödigt lidande.

4. Jag vill tro att människor som arbetar med djur vill den väl, inklusive de som föder upp djur för slakt, men det finns förstås undantag och det är dessutom troligen lätt att bli avtrubbad. Därför är jag säker på att det finns djur som lider i onödan. Detta är problematiskt även med avseende på köttkvaliteten. Stress påverkar smaken negativt.

5. All ”industrialisering” av saker riskerar att gå fel om inte konsumenten har insikt, och när det är omöjligt kan kontrollorgan behövas. Konsumenten KAN inte avkrävas ansvar för sin konsumtion.

6. Det är väldigt lätt att antropomorfisera de levande väsen vi ser runt på oss. Det är då också lätt att i ett första steg tänka att vi inte borde äta kött, då vi tänker att bytet har i sin föreställningsvärld en uppfattning och rädsla för att dö. I ett andra steg är det lätt att börja tycka illa om rovdjur… Det är ingen bra utveckling. I övrigt är det nog bra att vi tänker att djuren är typ som människor, eftersom det gör oss vänligare mot t ex hundar och katter.

7. Men det är också lätt att glömma att de djur vi odlar för att äta (och annat, päls, läder…) finns just av detta skäl. De är djur som finns i jättelika antal på grund av oss. Och att sluta äta kött är måhända att sluta döda, men också att inte låta födas. Vilket förnekar liv mest?

Jag är nog av uppfattningen att Biffel är gott, att bifflar bör beta gräs och att de bör slaktas på slätten, av människor eller andra rovdjur. Allt detta är kanske inte möjligt, men optimalt vore det.

Jag är också av uppfattningen att de politiskt korrekta rörelserna av idag fått det mesta om bakfoten. Miljöaspekter finns knappt för cykliska saker. Med ett möjligt undantag - att vi människor kanske är för många? Myrorna också. Eller för mycket kanske man borde säga när det handlar om kg snarare än om antal.

Men man kan inte förvånande se att nästan alla beslut som tas har en eller flera gemensamma nämnare.

1. De ökar statens intäkter (flyttar konsumtionskraft från medborgare till politikerna),
2. De ökar statens kontroll på enskilda medborgare,
3. De bejakar etatiska system och motverkar det fria ordet.
4. De försvaras av den nya definitionen på demokrati - de rätta åsikterna, inte vad flesta tycker.

Det är ingen bra utveckling. Speciellt inte som det finns så mycket som gått snett och som verkligen behöver tas om hand, och som bara staten kan hantera. En vanvettig stat/media/utbildningaväsende är katastrof, en bra är en fantastisk och nödvändig tillgång.

——

Koldioxid, är det ett problem? Svaret kan vara nej eller ja.

Är svaret nej är många frågor onödiga.

Om svaret är ja så behöver vi släppa ut mindre, och det finns i princip bara ett sätt att åstadkomma det - se över den globala energiproduktionen. 65% av all global el produceras idag från fossila bränslen (kol, olja och gas), och dessa 65% är 9 ggr större än den mängd som konsumeras av fordon med förbränningsmotor.

För att energiproduktionen skall fungera så måste 100% av peak-behovet produceras av reglerbara källor, läs kärnkraft och/eller vattenkraft samt fossil förbränning. Solenergi och vindkraft (lustigt att man ibland säger ”energi” och ibland ”kraft” när man borde tala om effekt, nästan alltid) kan när som helst sluta leverera effekt, och i synnerhet så när effektbehovet är som störst! :cry:

Så om man vill minska utsläppen av koldioxid så är det heltokigt att köra elbil! Det släpper ut mera co² än bensin- eller dieselbilar (räkna på verkningsgraderna själv, lägg ingen vikt vid vad något bara påstår). ”Mer co²” från elbilar bör dock förtydligas: Inte just där man kör dock. Så ur ett egoistiskt perspektiv är elbilar toppen.

Kör i stockholm, andas fritt, låt polacker ta all shitt.

——

Av alla koldioxidutsläpp är fördelningen privatfordon/el 1:9, det vill säga 10 resp 90%.

Idag räknar man med att fossila bränslen kommer att räcka 500 år, minst. Men om man ersätter alla kol-, olje- och gas-kraftverk med vattenkraft (där det går) och kärnkraft på andra ställen, får kan dessa positiva effekter:

1. Koldioxidutsläpp/tid minskar med 90%,

2. Fossila bränslen räcker 10 ggr längre (5000 istället för 500 år),

3. Elpriset blir stabilt, systemet är ju nu dimensionerat för att klara toppbelastning,

4. Bränslepriserna sjunker dramatiskt utan inblandning av ”miljöbränsle” (som är en miljökatastrof!), samtidigt som skogar slipper skördas för att skapa bränsle.

5. Vi får betänketid! De beslut som nu stressas fram med katastrofala följder, kan ges 10 ggr längre betänketid, och förhoppningsvis därmed slipper bli tokfel,

6. Vi kan slutligen börja avverka de lager av restprodukter från hittillsvarande primitivare kärnkraft, med senaste generationens brid-teknik, som använder ”avfallet” som bränsle.

——

Men… idéerna ovan är politiskt omöjliga. De tar ifrån makthavarna den kontroll de vill ha, och de går även emot oljebolagens önskan om ökad produktion! Man får alla emot sig. Så alla med makt lär säga nej, trots att de är varandras motståndare. :?

Så jag har mycket lite hopp. Man ju bara kan byta riktning efter att ha tänkt igenom saken, förstått vad som är sant, och sen erkänt att man varit på helt fel väg… Det gör inte människor med makt.

Och bara för att vara tydlig - trots vissa gliringar i inlägget, detta handlar det om fysik och filosofi. Det jag skriver har ingen politisk ambition eller är i synk med någon existerande politisk uppfattning. Det handlar bara om hur verkligheten är konfigurerad.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Kronkan » 2022-07-19 08:13

Tack för reflektionerna!

Nu hamnat lite långt från ämnet rörförstärkare. Väntar på min nya ihopsatt i England.

Angående kor som betar kan jag inte heller se några problem. Jag äter ju blandat så fisk, vegetariskt, kött inklusive biff med rödvinssås är ju lite återkommande. Genom grannfruns matlagning inser jag numera att vegetariskt faktiskt är spännande. Men jag har en väg att vandra för att själv få till det på hennes nivå. Igår var det turkiskt.

Polen nämns. Polen har ju mycket ambitiösa planer för att både komma ifrån energiberoendet med Ryssland samt minska utsläppen. Grafen nedan är från 2020. Kontrollerade bl a produktionen från solel. Mellan 2020 och 2021 fördubblades den.
Nu verkar det också som man tänker satsa på hygglig utbyggnad av kärnkraft men då beräknad start 2033. Men kanske 6 verk.

Bild

Begreppet kraft var nog lite marknadsföringsbegrepp i början på 1900-talet. Så uppfattar jag det men hur det är hittar jag inget om.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-07-19 09:02

Medger att utsvävningen var vid, men… det var du som började! :wink:

Vill även nämna att rörförstärkare ju glöder, en förlust utöver uteffekten som levereras till högtalarna och som förloras i tomgångsströmmen. Detta kostar lite effektivitet, och det gör behovet av att ett land har en bra effektförsörjning (funktion och pris) viktigare! System som klarar peak-effekt. Sol- och vindeffekt kan räknas bort helt. Hur mycket energi de levererar är ointressant när de gör det när det passar dem. Missförstå mig inte - fyll på med hur mycket ni vill (om ni ställer vindkraftverken så jag slipper se och höra dem) men de ersätter inga pålitliga effektkällor! De senare måste fortfarande ha en kapacitet överstigande 100% en mörk och kall vinter utan blåst.

Ju bättre elsystem i landet, desto mindre viktigt blir det att jaga förstärkare med låg förbrukning! :lol:

Och nog är bra mat* ett självklart komplement till bra musik i hemmet? :wink:


*Kött från betande klövdjur, från frisimmande fisk, och grönsaker som fått en rejäl dos av livsgivande koldioxid! Allt blir bättre i en levande värld! En där man inte skövlar skog för att göra bensin och diesel. En där man inte stänger in djur som skall ätas och även ger dem onaturligt foder. En där man inte försöker locka in folk i vegetarian-träsket genom att skapa fejkkött, istället för att lära de dekadenta västlänningarna hur riktig vegetarisk mat faktiskt kan vara! En värld där man kan njuta av rörglöd, utan att det ger ångest, eller absurda hål i plånboken.

Sådär! Nu är vi på spåret igen!

Fast jag vill lägga till en sak till - nämligen den klassiska idén om sommar- och vinteranläggning! Nu är förvisso konceptet med rörförstärkare som värmer upp på vintern men är en oönskad värmekälla om sommaren inte helt relevant om man har högeffektiva högtalare. En känslighet om uppåt 100 dB för en watt betyder att man klara sig med 5-40 W (jämfört med en normalkänslighet om 87 dB, som med samma ljudnivåönskemål kräver 100-800 W) så även med tomgångsfärluster och glödförluster blir förbrukningen ganska rimlig. Det blir varmt, men inte i närheten så varmt som från en 2x800W halvledar-förstärkare arbetande i klassA.

Men åter till ämnet - man KAN gilla idén att ha en sommaranläggning som genererar väldigt lite värme, och en vinteranläggning som genererar mera, både termisk och med avseende på klangfärgen!
Senast redigerad av IngOehman 2022-07-19 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Kronkan » 2022-07-19 09:24

IngOehman skrev:Medger att utsvävningen var vid, men… det var du som började! :wink:

Vill även nämna att rörförstärkare ju glöder, en förlust utöver uteffekten som levereras till högtalarna och som förloras i tomgångsströmmen. Detta kostar lite effektivitet, och det gör behovet av att ett land har en bra effektförsörjning (funktion och pris) viktigare!

Ju bättre elsystem i landet, desto mindre viktigt blir det att jaga förstärkare med låg förbrukning! :lol:

Och nog är bra mat* ett självklart komplement till bra musik i hemmet? :wink:


*Kött från betande klövdjur, från frisimmande fisk, och grönsaker som fått en rejäl dos av livsgivande koldioxid! Allt blir bättre i en levande värld! En där man inte skövlar skog för att göra bensin och diesel. En där man inte stänger in djur som skall ätas och även ger dem onaturligt foder. En där man inte försöker locka in folk i vegetarian-träsket genom att skapa fejkkött, istället för att lära de dekadenta västlänningarna hur riktig vegetarisk mat faktiskt kan vara! En värld där man kan njuta av rörglöd, utan att det ger ångest, eller absurda hål i plånboken.

Sådär! Nu är vi på spåret igen!


Det kan vara så att den perfekta människan inte använder rörförstärkare med tanke på spillvärmen. Nu har jag inga ambitioner till att vara perfekt. Jag lever det liv som är möjligt för just mig. Men försöker få bort onödig konsumtion och dess kostnader gällande energi och annat. Och dricker vin/öl/drinkar och äter hygglig mat. Glömde tidigare att skriva jag också äter fågel samt äger både transistor och rörförstärkare.

Gällande Polen så presenterar jag IEA:s presskonferens som gjordes i maj i år i en annan tråd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav hifikg » 2022-07-22 12:41

Rensa tråden till att handla om rörförstärkare igen. Erik borde f ö också få en Steindl/Carlsson tråd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-25 09:14

Mitt inlägg gäller inte efter borttagandet av de senaste inläggen.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2022-07-25 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Nattlorden » 2022-07-25 09:24

hifikg skrev:Rensa tråden till att handla om rörförstärkare igen. Erik borde f ö också få en Steindl/Carlsson tråd.


Fixat! // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav IngOehman » 2022-08-16 13:49

Detta är ju om man skall vara noga en Knispel-tråd.

För övrigt är trådrensning lite som bokbränning (talar inte om att elda böcker man själv äger vilket självklart är okej) där samhällen försöker radera kunskap och historien. Ett otyg är vad det är. Trådar bör aldrig rensas! Det är ett övergrepp både mot dem som skrivit/svarat och mot dem som vill läsa det. Den som tycker det är ett övergrepp mot den som INTE vill läsa det att låta det stå kvar, behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 14:05

IngOehman skrev:...behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.


Ja, men hur vet jag att jag inte ville läsa det jag just läste, innan jag läser det? :)
Verkar svårt, men det är klart, inget är svårt när man kan det! :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav galder » 2022-08-16 15:50

IngOehman skrev:Detta är ju om man skall vara noga en Knispel-tråd.

För övrigt är trådrensning lite som bokbränning (talar inte om att elda böcker man själv äger vilket självklart är okej) där samhällen försöker radera kunskap och historien. Ett otyg är vad det är. Trådar bör aldrig rensas! Det är ett övergrepp både mot dem som skrivit/svarat och mot dem som vill läsa det. Den som tycker det är ett övergrepp mot den som INTE vill läsa det att låta det stå kvar, behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.



Håller med! Det är inte svårt alls. Håll er bara till trådämnet så behövs inga rensningar.

Detta inlägg blev ju tvärtemot vad som rekommenderades av mig själv, Ajdå!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav E » 2022-08-16 16:11

Calleberg skrev:
IngOehman skrev:...behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.

Ja, men hur vet jag att jag inte ville läsa det jag just läste, innan jag läser det? :)
Verkar svårt, men det är klart, inget är svårt när man kan det! :)

Du kanske skojar, men jag tycker att det ofta är väldigt tydligt redan av de
första orden i varje stycke huruvida det hör till huvudämnet eller inte,
huruvida det är något jag vill läsa eller inte, osv.

Men det är väl som med onödigt långa citat, det sliter litet extra på scroll-
fingret bara.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 16:43

E skrev:Du kanske skojar....
Mvh E*


Jag gjorde ju i vart fall ett försök, med smaijlisar och allt... :roll: :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav Morello » 2022-09-21 14:25

IngOehman skrev:Detta är ju om man skall vara noga en Knispel-tråd.

För övrigt är trådrensning lite som bokbränning (talar inte om att elda böcker man själv äger vilket självklart är okej) där samhällen försöker radera kunskap och historien. Ett otyg är vad det är. Trådar bör aldrig rensas! Det är ett övergrepp både mot dem som skrivit/svarat och mot dem som vill läsa det. Den som tycker det är ett övergrepp mot den som INTE vill läsa det att låta det stå kvar, behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.


Man kan också tycka att den eller de som har för ovana att kontaminera trådar med ovidkommande bludder bör träna på avhållsamhet från slikt bludder.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav hifikg » 2022-10-30 10:51

IngOehman skrev:Detta är ju om man skall vara noga en Knispel-tråd.

För övrigt är trådrensning lite som bokbränning ...


Inte då, om det görs snyggt är det bara som att flytta en del böcker till en annan hylla.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Erik ”Perka” Andersson inblandad i ny rörförstärkare!

Inläggav RJohan » 2022-10-31 09:54

IngOehman skrev:Detta är ju om man skall vara noga en Knispel-tråd.

För övrigt är trådrensning lite som bokbränning (talar inte om att elda böcker man själv äger vilket självklart är okej) där samhällen försöker radera kunskap och historien. Ett otyg är vad det är. Trådar bör aldrig rensas! Det är ett övergrepp både mot dem som skrivit/svarat och mot dem som vill läsa det. Den som tycker det är ett övergrepp mot den som INTE vill läsa det att låta det stå kvar, behöver träna på att låta bli att läsa det man inte vill läsa. :wink:

Det är inte svårt alls.


Som du säger.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster