YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-03-12 18:43

Yeah, passa på medan bensinen är billig!
Mässan närmar sig också, men att kombinera blir nog svårt, mässan tar sin tid och efteråt är man full av ljud (oljud?) i skallen. Tar någon timma mellan 52:orna innan man är människa igen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-03-12 23:58

Vet inte när detta sker, men hoppas ni har trevligt. :) Och ska du gå på mässa kg ? Minns inte när jag var på det sist, så det måste vara en hel del år sedan sist men de spelar ju bara på de allra dyraste grejerna hela tiden och mässjazz så det känns inte lockande längre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-03-13 01:37

FBK skrev:Vet inte när detta sker, men hoppas ni har trevligt. :) Och ska du gå på mässa kg ? Minns inte när jag var på det sist, så det måste vara en hel del år sedan sist men de spelar ju bara på de allra dyraste grejerna hela tiden och mässjazz så det känns inte lockande längre.


Det är för mässjazzen jag går dit. Ytterst sällan jag känner ett sug efter hårdvara som visas på mässan. Senast var det MBL-riggen i Drottningholmssalen som fick mig att vilja ha, men Sheraton var ovilliga att flytta lokalen till mina trakter så jag lade ner projektet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-03-13 02:29

hifikg skrev:
FBK skrev:Vet inte när detta sker, men hoppas ni har trevligt. :) Och ska du gå på mässa kg ? Minns inte när jag var på det sist, så det måste vara en hel del år sedan sist men de spelar ju bara på de allra dyraste grejerna hela tiden och mässjazz så det känns inte lockande längre.


Det är för mässjazzen jag går dit. Ytterst sällan jag känner ett sug efter hårdvara som visas på mässan. Senast var det MBL-riggen i Drottningholmssalen som fick mig att vilja ha, men Sheraton var ovilliga att flytta lokalen till mina trakter så jag lade ner projektet.

Du har ju massor i burken :o gå på mässa enbart för det, det hade jag aldrig gjort även om det var min favvo musik. Som du säger så är ju hårdvaran ointressant då den oftast är fantasi priser på grejerna numera. När du ändå är där så kolla hur många besökare som är under 30år.... :wink: De allra flesta var 50-60åldern sist jag var på mässa , blandat med lite 40åringar. Så branschen har 25år kvar sedan finns det inga som bryr sig om bra ljud.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-03-13 02:42

Jag har väl också 25 år kvar, max... så när jag lämnar jorden slutar välljudet ljuda, ljuset att lysa och troligen slutar klotet snurra också. Nedräkningen har börjat.

En annan sak som är rolig med mässor är att fnissa åt kabelnasare och försöka lura ut hur de får en publik att fåraktigt hålla med om att det låter bättre ju dyrare kabel som förevisas. Jag misstänker att de utnyttjar ljudstyrkan så att det uppstår små skillnader, som då förklaras med snubbeltrådarna. Fick jag chansen skulle jag utsätta dem för blindtester :)

Kul också att träffa ett o annat, mer eller mindre, bekant ansikte. I år har jag för avsikt att hacka lite (snällt) på en profil inom skivbolagsbranschen.

Sen är det alltid kul att besöka huvudstaden när man är lantis. Det finns så mycket myter om stan här ute på vischan. För att finansiera resan tar jag med en liten fickkniv och skrapar åt mig ett par gram från guldbron, jag har tänkt på allt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-13 09:41

Musik konsumeras inte på samma sätt längre på 60-70-talet. Idag finns musik där hela tiden mer som en beledsagare än att vara i fokus. Vi som har varit med ett tag har ju ränt runt på alla möjliga musiktillställningar, inte bara några entsaka stora festivaler där musiken kanske kom i andra hand, ett sätt att träffas. De ungdomar jag har i min omgivning ränner inte omkring på musiktillställningar, inte ens om de är riktigt musikintresserade. Hemmavid sätter de sig heller inte i sweetspot framför en ljudanläggning. Jag misstänker vi mest är en liten skara gubbar som har denna hobby. Var igår på DIY-mässa i Mölnlycke och där var medelåldern hög men några inte fullt så gamla hade letat sig dit. Sådana träffar är mera snack än lyssning.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav juanth » 2022-03-13 10:14

På varje reaktion kommer en motreaktion…ibland dröjer det men jag tror att yngre snart kommer att börja återupptäcka att två är bättre än en högtalare.
Ysterknök kommer då att ha 10 års kö för medlemskap.. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav juanth » 2022-03-13 10:14

På varje reaktion kommer en motreaktion…ibland dröjer det men jag tror att yngre snart kommer att börja återupptäcka att två är bättre än en högtalare.
Ysterknök kommer då att ha 10 års kö för medlemskap.. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav juanth » 2022-03-13 10:15

Att min post inte blev en utan två måste vara ett tecken… :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-13 10:29

Det kan vi hoppas på men jag är fortsatt tveksam.... Min son är ju uppvuxen med bra ljudåtergivning och är musikintresserad (spelar även tre-fyra instrument) men inte att han gör som jag/vi. Han har visserligen bra hörlurar då det inte var vidare populärt att spela/lyssna på musik i lägenhet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-03-13 22:52

RogerGustavsson skrev:Det kan vi hoppas på men jag är fortsatt tveksam.... Min son är ju uppvuxen med bra ljudåtergivning och är musikintresserad (spelar även tre-fyra instrument) men inte att han gör som jag/vi. Han har visserligen bra hörlurar då det inte var vidare populärt att spela/lyssna på musik i lägenhet.

Alla ljudintresserade som jag lärt känna och umgåtts med sedan denna hobby började 1990 har övergett bra ljud och de flesta kör med en sådan där ljudlimpa under TV:n. (undantaget forumfolk) Finns några som jag inte längre har kontakt med som kanske ännu håller på med Hifi, så återväxten är ur usel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav Ted_B » 2022-03-14 00:25

Min 14-åring tröttnade på sin JBL bluetooth-högtalare och började spela på min stereo istället, oftare och oftare.
Sedan kom det, "Pappa, jag vill ha en egen stereo på mitt rum", som tur var hade jag en uppsättning i garaget som han kunde få.
Den är kopplad via Toslink från hans dator till en Bric-dac in i en liten förstärkare och ett par högtalare som står på databordet.
Skitkul, hoppas intresset håller i sig och även utvecklas :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav music4ever » 2022-03-14 20:37

DVD-ai vs Johan Lindroos låter som "innesnubben" vs "befriaren". :lol:

David vs Johan.jpg
David vs Johan.jpg (1.02 MiB) Visad 2066 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-03-14 21:49

Vaf-n blir det Pioneer nästa gång??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-08-14 00:51

När ska JÄTTARNA drabba samman... ? Det blir väl i höst och det kommer bli något i hästväg för de som kommer sitta jury 8O
Pratade med en Hifi kompis och sa att ett par Carlsson OA50 och 8 basmoduler med 12-tolvor skulle vara något.. kompisen bara skrattade och sa, vill du bli vräkt. :mrgreen: Han vet att jag är lite basnördig.... :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav DVD-ai » 2022-08-14 12:08

Det är mycket som varit svårt sedan vi pratade om detta, jag har varit väldigt mycket sjuk och dessutom stora förändringar på jobbet och med relationer osv...
Så jag har inte haft en tillstymmelse till ork eller lust att dra igång YsterKnök.
Men nu är det bättre och jag hoppas på att batterierna är fulladdade efter sommaren och att vi kan köra detta nu i början på hösten :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-08-14 12:47

Anmäler mig som jurymedlem, inga Carlsson är inblandade så jag bör kunna agera neutral domare :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-08-14 13:07

hifikg skrev:Anmäler mig som jurymedlem, inga Carlsson är inblandade så jag bör kunna agera neutral domare :)

Neutral....Du svek Stig sist.... kommer han aldrig glömma där uppe i himlen. :x :roll: :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-08-14 13:11

FBK skrev:
hifikg skrev:Anmäler mig som jurymedlem, inga Carlsson är inblandade så jag bör kunna agera neutral domare :)

Neutral....Du svek Stig sist.... kommer han aldrig glömma där uppe i himlen. :x :roll: :mrgreen:


Bevisar väl att jag inte är helt enögd/enörad. Det gäller att ha grejorna i trim när man möter DVD-ai och du har ju lyssnat hos Johan, så minsta slarv kan orsaka utslagning. Vet att Juanth håller med, för direkt efter knöken började det låta riktigt bra, efter några enkla tips från åhörarna (läs Johan). Till yttermera visso var det ju inget som Stig konstruerat ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav juanth » 2022-08-14 15:12

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Anmäler mig som jurymedlem, inga Carlsson är inblandade så jag bör kunna agera neutral domare :)

Neutral....Du svek Stig sist.... kommer han aldrig glömma där uppe i himlen. :x :roll: :mrgreen:


Bevisar väl att jag inte är helt enögd/enörad. Det gäller att ha grejorna i trim när man möter DVD-ai och du har ju lyssnat hos Johan, så minsta slarv kan orsaka utslagning. Vet att Juanth håller med, för direkt efter knöken började det låta riktigt bra, efter några enkla tips från åhörarna (läs Johan). Till yttermera visso var det ju inget som Stig konstruerat ;)


Det låter betydligt bättre nu efter ändring av fas i bas och inte minst efter att mina kablar fick sig en översyn och uppgradering samt ett stycke NAD 208.
All heder till hifikg som följde sina öron.
(Men det är förstås kul att pika den största carlssondiggaren i Svea rike FBK. :mrgreen: )
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav DVD-ai » 2022-08-14 15:23

hifikg skrev:Anmäler mig som jurymedlem, inga Carlsson är inblandade så jag bör kunna agera neutral domare :)


Ett datum får vi väll fastställa, eller helst 3st :)
Så gör vi som vanligt att alla som vill vara med som jury anmäler då vilka dagar dom kan och så väljer vi den dagan då alla kan närvara.

Ska höra med Johan hur det ligger till för honom, jag råkar veta att han har byggt klart basar och att han nu höjt delningen till 125Hz.
Och att det låter bra! För jag var ju med :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav juanth » 2022-08-14 17:52

Ja! Kul!
Sätt fart! :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav distad » 2022-08-14 18:33

juanth skrev:(Men det är förstås kul att pika den största carlssondiggaren i Svea rike FBK. :mrgreen: )

Man kan inte svika sin egen övertygelse hur som helst...så det måste ju tas upp, då sådant är viktigt... :o :roll: :mrgreen: :wink: Men man skall alltid ha förståelse och förlåtelse för att alla kan göra misstag...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav DVD-ai » 2022-08-14 19:42

Talade som hastigast med Johan, någon gång i slutet på september eller början på oktober är rimligt.
Mer exakt datum återkommer vi med :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav distad » 2022-08-14 20:19

DVD-ai skrev:Talade som hastigast med Johan, någon gång i slutet på september eller början på oktober är rimligt.
Mer exakt datum återkommer vi med :mrgreen:

Vad tror du DVD-ai om "matchen" ? blir jämnt..... eller känner du dig säker 8) eller viss rädsla att nu kan jag åka på pumpen.... :| :wink: Jag har ju inte lyssnat hos dig, så jag har inte en susning. Men Joahan:s system imponerade mycket på mig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav hifikg » 2022-08-14 20:26

Undvik gärna den 8-9 oktober, då ska jag och frugan vara delaktiga i ett mord.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, när Johan byggt kl

Inläggav hifikg » 2022-08-14 20:34

juanth skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Neutral....Du svek Stig sist.... kommer han aldrig glömma där uppe i himlen. :x :roll: :mrgreen:


Bevisar väl att jag inte är helt enögd/enörad. Det gäller att ha grejorna i trim när man möter DVD-ai och du har ju lyssnat hos Johan, så minsta slarv kan orsaka utslagning. Vet att Juanth håller med, för direkt efter knöken började det låta riktigt bra, efter några enkla tips från åhörarna (läs Johan). Till yttermera visso var det ju inget som Stig konstruerat ;)


Det låter betydligt bättre nu efter ändring av fas i bas och inte minst efter att mina kablar fick sig en översyn och uppgradering samt ett stycke NAD 208.
All heder till hifikg som följde sina öron.
(Men det är förstås kul att pika den största carlssondiggaren i Svea rike FBK. :mrgreen: )


:) så är det o jag tål det, finns f ö säkert någon ännu större diggare. Och alla vet att Carlsson är referensen, den som de seriösa försöker bli lika bra som. Var o hälsade på en av Stockholms största och äldsta hifibutiker ihop med polaren, han jagade en "Dave". De började prata högtalare o jag höll mig passiv. Han frågade något om om jag behövde något, nä, sa jag, jag har redan världens bästa högtalare. Polaren fyllde i med OA52 varpå butikens representant uppgivet sa "jag förstod det" och fortsatte bearbeta polaren istället :)

Det hindrar så klart inte att en batalj mellan två stora Ino-system kan bli riktigt spännande, damfotboll är ju också skoj!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav distad » 2022-08-14 22:44

hifikg skrev:Undvik gärna den 8-9 oktober, då ska jag och frugan vara delaktiga i ett mord.

delaktig i ett mord.... de låter inte bra. :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav hifikg » 2022-08-14 23:28

FBK skrev:
hifikg skrev:Undvik gärna den 8-9 oktober, då ska jag och frugan vara delaktiga i ett mord.

delaktig i ett mord.... de låter inte bra. :(


Planerat sedan länge, nu ska det bli av!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Inläggav Nattlorden » 2022-08-15 08:55

hifikg skrev:Undvik gärna den 8-9 oktober, då ska jag och frugan vara delaktiga i ett mord.


Antar det gäller en mordgåta, annars får jag allt påpeka §5 i policyn. :mrgreen: // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster