YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 15:12

Men de här två låtarna som Marantz själva tipsar om hur är kvalitén på dem?

https://www.marantz.com/sv-se/blog/blog ... ynamics-se
Senast redigerad av Baffel 2020-12-03 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 15:12

dubblett

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav juanth » 2020-12-03 15:21

Morello skrev:Ser jag som ganska ointressant - skräp skall låta skräp.


Det vore intressant om iö ville kommentera detta. Han valde nog den låt som hade sämst ljudkvalité enligt honom själv, och motiverade det med ungefär: Det kan vara rätt användbart att välja något som inte låter så värst bra när man ska bedöma en anläggning. Ungefär så.

Exakt vad och hur han sa det får han beskriva själv.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 15:36

IngOehman skrev:Två var ruggigt dåliga ljudkvalitetsmässigt (vilket kan vara bra val i sådana här sammanhang). Några var lite mainstream, gamla klassiker. Men bara en á två var typ radio-låt.

Vad hade du föredragit för musik? Gillade du verkligen inte något av det som spelades?


Morello och I-or . Här är vad IÖ anser om kvalitén på det som lirades.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav music4ever » 2020-12-03 15:49

Självklart så ska man använda musik som man lyssnar på. Vad är poängen att använda musik man inte lyssnar på? 8O

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Morello » 2020-12-03 15:58

FBK skrev:
Tycker man det bör man nog byta sport

.


Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Zappa » 2020-12-03 16:00

juanth skrev:
Morello skrev:Ser jag som ganska ointressant - skräp skall låta skräp.


Det vore intressant om iö ville kommentera detta. Han valde nog den låt som hade sämst ljudkvalité enligt honom själv, och motiverade det med ungefär: Det kan vara rätt användbart att välja något som inte låter så värst bra när man ska bedöma en anläggning. Ungefär så.

Exakt vad och hur han sa det får han beskriva själv.


Jag tycker låten Öhman valde är mycket bra för att avslöja rumsresonanser i basen samt om högtalarna har problem med artikulationen i basen. Därmed inte sagt att ljudkvaliteten är särskilt hög. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav distad » 2020-12-03 16:22

Morello skrev:
FBK skrev:
Tycker man det bör man nog byta sport

.


Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)

Okej, trodde att du verkligen menade det :) Ska lyssna på hela de där låtarna även om det inte är min musiksmak på allt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav I-or » 2020-12-03 16:22

Baffel skrev:Men de här två låtarna som Marantz själva tipsar om hur är kvalitén på dem?

https://www.marantz.com/sv-se/blog/blog ... ynamics-se


Låt 16: Jack Sparrow ("Pirates of the Carribbean: Dead Man's Chest") Från CD: Royal Philharmonic Orchestra – The Greatest Film Classics - Överkomprimerad (klassisk musik ska inte komprimeras alls), dessutom bara en hygglig inspelning överlag, det finns mängder av inspelningar med storskalig orkestermusik från t.ex. Telarc och Reference Recordings som är långt mycket bättre.

Låt 1: The Moon Is A Harsh Mistress SACD: Radka Toneff: Fairytales - Överkomprimerad och närmikad med lite småfula s-ljud ibland. Sammantaget ganska bra ljudkvalitet. (Gäller CD-versionen som också rekommenderas.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-03 17:40

music4ever skrev:Självklart så ska man använda musik som man lyssnar på. Vad är poängen att använda musik man inte lyssnar på? 8O


Nej, man skall göra som dom har gjort här, välja ganska dålig musik. Det är ett ljudtest, inte musiklyssning.
Tar man bra musik som man normalt lyssnar på är risken stor att hela testen urartar till en rock-afton och deltagarna drabbas av head-banger-nacke som sitter i i 3 långa dagar.

Lyssna på riktig musik får man göra någon annan gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav sprudel » 2020-12-03 17:50

Morello skrev:
FBK skrev:
Tycker man det bör man nog byta sport

.


Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)


Det är lugnt FBK. Gustav och jag har en relation. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-03 18:18

I-or skrev:
Baffel skrev:Men de här två låtarna som Marantz själva tipsar om hur är kvalitén på dem?

https://www.marantz.com/sv-se/blog/blog ... ynamics-se


Låt 16: Jack Sparrow ("Pirates of the Carribbean: Dead Man's Chest") Från CD: Royal Philharmonic Orchestra – The Greatest Film Classics - Överkomprimerad (klassisk musik ska inte komprimeras alls), dessutom bara en hygglig inspelning överlag, det finns mängder av inspelningar med storskalig orkestermusik från t.ex. Telarc och Reference Recordings som är långt mycket bättre.

Låt 1: The Moon Is A Harsh Mistress SACD: Radka Toneff: Fairytales - Överkomprimerad och närmikad med lite småfula s-ljud ibland. Sammantaget ganska bra ljudkvalitet. (Gäller CD-versionen som också rekommenderas.)



Blev faktiskt lite tagen av Radka Toneff och lyssnade på hela albumet. Körde båda i Mas Vis:

Jack Sparrow From Pirates of the Carribbean Dead Man's Chest.gif
Jack Sparrow From Pirates of the Carribbean Dead Man's Chest.gif (29.72 KiB) Visad 1931 gånger


Radka Toneff Fairytales.gif
Radka Toneff Fairytales.gif (28.58 KiB) Visad 1931 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 18:22

Tackar RogerGustavsson och I-or. :)

Radka Toneff var en ny bekantskap. Riktigt bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-03 18:39

Tyvärr är det albumet det sista hon gjorde (tror jag), hon tog sitt liv samma år.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav I-or » 2020-12-03 19:33

Det verkar som att SACD-versionen av Fairytales, vilken jag antar är källan för MasVis-analysen, är betydligt mindre komprimerad än CD-versionen som jag lyssnade på. SACD:n bör alltså låta ganska mycket bättre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 19:41

I-or skrev:
Baffel skrev:Men de här två låtarna som Marantz själva tipsar om hur är kvalitén på dem?

https://www.marantz.com/sv-se/blog/blog ... ynamics-se


Låt 16: Jack Sparrow ("Pirates of the Carribbean: Dead Man's Chest") Från CD: Royal Philharmonic Orchestra – The Greatest Film Classics - Överkomprimerad (klassisk musik ska inte komprimeras alls), dessutom bara en hygglig inspelning överlag, det finns mängder av inspelningar med storskalig orkestermusik från t.ex. Telarc och Reference Recordings som är långt mycket bättre.

Låt 1: The Moon Is A Harsh Mistress SACD: Radka Toneff: Fairytales - Överkomprimerad och närmikad med lite småfula s-ljud ibland. Sammantaget ganska bra ljudkvalitet. (Gäller CD-versionen som också rekommenderas.)


s-ljuden har alltid varit accentuerade, även på LP. Trevlig inspelning annars.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav distad » 2020-12-03 19:56

sprudel skrev:
Morello skrev:
FBK skrev:.


Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)


Det är lugnt FBK. Gustav och jag har en relation. :D

Hoppas ni är lyckliga! :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 19:59

Kärlek i dessa trista coronatider, så ska det vara . :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav sprudel » 2020-12-03 21:31

FBK skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)


Det är lugnt FBK. Gustav och jag har en relation. :D

Hoppas ni är lyckliga! :D


:mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav jonasp » 2020-12-03 21:34

sprudel skrev:
Morello skrev:
FBK skrev:.


Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)


Det är lugnt FBK. Gustav och jag har en relation. :D


:mrgreen: Jag garvade iallafall! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Baffel » 2020-12-03 21:38

Bra jobbat Sprudel och FBK. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav distad » 2020-12-03 22:28

jonasp skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Om du tagit med fortsättningen: "- för att travestera Sprudel", så hade det varit uppenbart att jag skojade. :)


Det är lugnt FBK. Gustav och jag har en relation. :D


:mrgreen: Jag garvade iallafall! :)

Vi behöver lite sådant i dessa tider då det mest är tråkiga grejer som händer därför formulerade jag mig som jag gjorde då jag visste vad Sprudel egentligen menade. :)
Ett gott skratt kan förgylla vardagen ibland.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav music4ever » 2020-12-03 23:38

Max_Headroom skrev:
music4ever skrev:Självklart så ska man använda musik som man lyssnar på. Vad är poängen att använda musik man inte lyssnar på? 8O


Nej, man skall göra som dom har gjort här, välja ganska dålig musik. Det är ett ljudtest, inte musiklyssning.
Tar man bra musik som man normalt lyssnar på är risken stor att hela testen urartar till en rock-afton och deltagarna drabbas av head-banger-nacke som sitter i i 3 långa dagar.

Lyssna på riktig musik får man göra någon annan gång.


Visst, man kan använda olika musik som är bra på att provocera fram problem i systemet, högtalarna, rummet. Men det utgår ju från vad man lyssnar på. Annars kan man ju lika gärna lyssna på sinustoner.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-03 23:40

music4ever skrev:
Max_Headroom skrev:
music4ever skrev:Självklart så ska man använda musik som man lyssnar på. Vad är poängen att använda musik man inte lyssnar på? 8O


Nej, man skall göra som dom har gjort här, välja ganska dålig musik. Det är ett ljudtest, inte musiklyssning.
Tar man bra musik som man normalt lyssnar på är risken stor att hela testen urartar till en rock-afton och deltagarna drabbas av head-banger-nacke som sitter i i 3 långa dagar.

Lyssna på riktig musik får man göra någon annan gång.


Visst, man kan använda olika musik som är bra på att provocera fram problem i systemet, högtalarna, rummet. Men det utgår ju från vad man lyssnar på. Annars kan man ju lika gärna lyssna på sinustoner.


Á-peziis! Var det inte Svante som så klokt sa: "Musik är kanske trevligt, men inget går upp mot ett äkta sinus-svep!"?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 23:50

Max_Headroom skrev:
music4ever skrev:
Max_Headroom skrev:
Nej, man skall göra som dom har gjort här, välja ganska dålig musik. Det är ett ljudtest, inte musiklyssning.
Tar man bra musik som man normalt lyssnar på är risken stor att hela testen urartar till en rock-afton och deltagarna drabbas av head-banger-nacke som sitter i i 3 långa dagar.

Lyssna på riktig musik får man göra någon annan gång.


Visst, man kan använda olika musik som är bra på att provocera fram problem i systemet, högtalarna, rummet. Men det utgår ju från vad man lyssnar på. Annars kan man ju lika gärna lyssna på sinustoner.


Á-peziis! Var det inte Svante som så klokt sa: "Musik är kanske trevligt, men inget går upp mot ett äkta sinus-svep!"?


Ett äkta sinus-svep är väl två sejdlar Guinnes och en tolva whisky.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav hifikg » 2020-12-04 00:26

Jag fick leta lite innan jag hittade Törnqvist-låten, men den fanns i min samling sedan urminnes tider och jag förstår varför den inte hamnat på någon av mina spellistor. Lyssnade med intresse på IÖ-låten, för många gånger har just Ingvar introducerat musik som jag gillat, men här kom undantaget som bekräftade regeln. Nedslagen av de två låtarna vet jag inte om det är värt att botanisera i resten av musiken. Funderar på vilka låtar jag skulle förorda på ett knök, även om världens bästa högtalare måste ställa upp utom tävlan 8)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav music4ever » 2020-12-04 00:51

En testlista utan Blomman är inte värt vatten! :P
blomman2.jpg
blomman2.jpg (355.59 KiB) Visad 1727 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-04 11:13

music4ever skrev:En testlista utan Blomman är inte värt vatten! :P
blomman2.jpg


Underbart skivomslag! På 70-talet så var ju skivkonvolut en konstform i sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-04 11:45

I-or skrev:Det verkar som att SACD-versionen av Fairytales, vilken jag antar är källan för MasVis-analysen, är betydligt mindre komprimerad än CD-versionen som jag lyssnade på. SACD:n bör alltså låta ganska mycket bättre.


Den är tagen från Tidal och 16/44.1. Låter trevligt i mina öron och framförallt kan damen sjunga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-04 12:39

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Det verkar som att SACD-versionen av Fairytales, vilken jag antar är källan för MasVis-analysen, är betydligt mindre komprimerad än CD-versionen som jag lyssnade på. SACD:n bör alltså låta ganska mycket bättre.


Den är tagen från Tidal och 16/44.1. Låter trevligt i mina öron och framförallt kan damen sjunga.


Med tanke på maximala nivån, är det då månne så att datat du har extraherat på ett eller annat vis, är loudnessnormaliserat? Jag föreställer mig att Jack Sparrow... kan tänkas nå närmare taket hos CD-utgåvan. Likaså Fairytales kanske har blivit albumnormaliserad till denna låga medelnivå.

Skulle du kunna redogöra för din kedja och dess inställningar när det gäller loudness?
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster