Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
Behöver jag ändå blindtesta skiten?
Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
petersteindl skrev:All musik man lyssnar på måste ovillkorligen ske i form av blindtest och det måste vara dubbelblindtest eller helst trippelblindtest. Det är väl självklarheter. Varför skulle man annars lyssna på musik?
petersteindl skrev:All musik man lyssnar på måste ovillkorligen ske i form av blindtest och det måste vara dubbelblindtest eller helst trippelblindtest. Det är väl självklarheter. Varför skulle man annars lyssna på musik?
Frisk skrev:Jag kan också tycka det är intressant att göra om det kan finnas skillnad, man tycker sig höra stor skillnad men ändå är skeptisk till om det faktiskt är någon skillnad.
Var tre stycken som lyssnade en del via kvalitativ dac(med inbyggt försteg) och efter en stund lyssning kopplade in ett försteg, samtliga upplevde en markant skillnad. Hade gärna testat det blint, hur mycket skillnad, om någon, det faktiskt var. Det var nog ingen av oss som förväntade sig någon skillnad.
sprudel skrev:Kanske när skillnaderna mellan det man utvärderar är så små att man är osäker men i det läget konstaterar jag bara att det antagligen inte spelar någon roll.
En del människor har fastnat i detta med blindtest, andra skulle verkligen behöva blindtesta sina tweaks. Lite utbyte där kanske.
Det finns massor av andra synpunkter man kan ha på blindtest.
hifikg skrev:Jag kände att jag bara var tvungen att begå ett blindtest den gången jag började inbilla mig att min strömkabel verkligen påverkade ljudet. Helt galet, jag vet, men jag kom till sans efter genomfört test, puh! Mer finns att läsa i min presentation.
De som är tvärsäkra säger ofta, jag kan ha sagt det själv i något sammanhang, att blindtest är överflödigt. Kanske är de verkligen så säkra, eller så törs de inte sätta sin säkerhet på spel. Somliga står inte ut med att ha fel.
Strmbrg skrev:När, skulle ni säga, är det meningsfullt att genomföra ett blindtest i syfte att säkerställa att skillnad mellan tex två apparater föreligger?
Frågan har nog inget bra och samtidigt definitivt svar, men man kanske kan resonera om det ändå.
Alltså - behöver jag tillämpa ett seriöst genomfört blindtest för att säkerställa om ljudskillnad föreligger mellan tex ett par Krelldrivna Wilson-högtalare och en Clas Ohlson-klockradio?
Eller om alternativen är en Luxor Dirigent 2000 och en Luxor Dirigent 3000?
Eller går gränsen där två eller fler personer har olika uppfattning om ifall det kan höras en skillnad eller inte?
Eller går gränsen där man själv är tveksam?
Slipper i så fall den som är tvärsäker på att skillnad föreligger utföra ett blindtest?
Eller är det ”ju ganska så givet” när och när det inte behövs?
Det vill säga att själva testförfarandet skall utföras strikt och rigoröst men behovet bedöms mer godtyckligt.
Den som inte har något bra att komma med kanske istället kan fundera över om frågeställningen i sig är dum.
matssvensson skrev:Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
Om din övertygelse bara är för ditt eget nöjes skull behövs naturligtvis inget blindtest.
rajapruk skrev:Ett blindtest gör resultatet mer användbart för andra.
Om någon random person skriver ett subjektivt lyssningsintryck på ett forum, så är det i princip helt oanvändbart för mig.
Om det gjordes blint kan jag faktiskt beakta det, lite.
dewpo skrev:Jag tycker att du borde bjuda in en granne som hört din anläggning tidigare,
Men som inte hört den senaste förbättringen!
Visa apparaten. För att sen starta uppspelningen i "bypass" läge![]()
Och fråga om det inte låter fantastiskt mycket bättre än senast han var där?
Om han håller med om att din senaste uppgradering gjort stor skillnad![]()
Ja då vet du att det är läge för ett blind test
dewpo skrev:Jag tycker att du borde bjuda in en granne som hört din anläggning tidigare,
Men som inte hört den senaste förbättringen!
Visa apparaten. För att sen starta uppspelningen i "bypass" läge![]()
Och fråga om det inte låter fantastiskt mycket bättre än senast han var där?
Om han håller med om att din senaste uppgradering gjort stor skillnad![]()
Ja då vet du att det är läge för ett blind test
Perfector skrev:Lite funderar jag om blindtester är bra som fritidssysselsättning.
Eftersom örat inte har något minne i den egentliga betydelsen så blir ju en anläggning alltid den egna referensen.
Man rättar in sig i ledet tills man sitter och lyssnar i detalj på flera olika optioner samtidigt, då kan man hitta skillnader.
Men jag har svårt att tänka mig att man skulle sitta och lida hemma efteråt när man lyssnar på sitt eget ljud.
Men, det är jag det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster