Några här skriver om någon detalj de inte hört tidigare eller om hur någon del av tonområdet i ett musikstycke låter med den eller den högtalaren.
För egen del så är det egentligen bara helheten som jag tar till mig.
Visst, helheten består självklart av enskilda detaljer. På samma sätt som att mat består av enskilda råvaror i olika proportioner med tillsatta smaksättningar i olika mängd et cetera. En del äter med fokus på att urskilja enskildheterna. "Mmm, jag känner att du har en knivs-udd av xxx i såsen!.. Men förra gången du bjöd på detta var det nog inte bintje utan magnum bonum i omeletten..."
Själv analyserar jag nog aldrig sådant utan fokuserar på helheten. Glupar, kanske några analytiker skulle vilja kalla det. Det går utmärkt, i så fall.

När det kommer till musik-spisningen, så handlar det för min del nästan uteslutande om att menyn består av "klassisk musik" (Njä, inte så mycket Mozart och Bach, snarare lite mindre klassisk, klassisk musik. Gärna av kompositörer som jag precis upptäckt av en slump.)
Det är jätteofta som jag råkat scrolla fram någon kompositör, som jag börjar lyssna på, men som jag inte ens minns namnet på, när musiken väl sätter igång... Gillar jag det, så är det därför bra att markera stycket i Tidal-appen så att jag kan alls hitta det igen senare.
Att ett notställ faller några minuter in i andra satsen, eller att man kan höra ett dovt frustande från dirigenten precis innan ett forte hör jag nog förvisso, men viftar liksom bort det för att det inte skall distrahera mig från helheten. Det är inte så intressant. Framförallt inte intressant huruvida det hörs lika tydligt med en högtalare som med en annan.
Däremot är det jätteintressant och angeläget för mig om helheten känns realistisk eller inte. Utan noggrant återgivna detaljer blir det nog inte någon god realism. Samtidigt faller realismen bort om jag - för mycket - försöker analysera de detaljer som skapar den.
Jag är inte så intresserad av hur anläggningen presterar eller mäter. Lika lite som jag är intresserad av vridmomentkurvan hos en bilmotor eller brytningsindexet i de glas som optikern har valt för mina glasögon. Däremot är jag väldigt intresserad av resultatet av den teknik och de val som optikern och andra konstruktörer använt sig av. Med ett lågt brytningsindex på glasen blir glasen tjocka. Blir de tjocka så blir de tunga. Blir de tunga så glider glasögonen ner.
Men det får optikern lösa.
Så, lyssnar du på detaljer eller på helheten?
Är du en såndär som svarar "Både och!"? Ja men svara det då. Fast utveckla gärna.

Nä, nu blir det hotellfrukost i Karlskrona! Glup-glup.