Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag tror att vissa av oss lyssnar på ganska olika sätt på musiken.
Några här skriver om någon detalj de inte hört tidigare eller om hur någon del av tonområdet i ett musikstycke låter med den eller den högtalaren.
För egen del så är det egentligen bara helheten som jag tar till mig.
Visst, helheten består självklart av enskilda detaljer. På samma sätt som att mat består av enskilda råvaror i olika proportioner med tillsatta smaksättningar i olika mängd et cetera. En del äter med fokus på att urskilja enskildheterna. "Mmm, jag känner att du har en knivs-udd av xxx i såsen!.. Men förra gången du bjöd på detta var det nog inte bintje utan magnum bonum i omeletten..."
Själv analyserar jag nog aldrig sådant utan fokuserar på helheten. Glupar, kanske några analytiker skulle vilja kalla det. Det går utmärkt, i så fall.
När det kommer till musik-spisningen, så handlar det för min del nästan uteslutande om att menyn består av "klassisk musik" (Njä, inte så mycket Mozart och Bach, snarare lite mindre klassisk, klassisk musik. Gärna av kompositörer som jag precis upptäckt av en slump.)
Det är jätteofta som jag råkat scrolla fram någon kompositör, som jag börjar lyssna på, men som jag inte ens minns namnet på, när musiken väl sätter igång... Gillar jag det, så är det därför bra att markera stycket i Tidal-appen så att jag kan alls hitta det igen senare.
Att ett notställ faller några minuter in i andra satsen, eller att man kan höra ett dovt frustande från dirigenten precis innan ett forte hör jag nog förvisso, men viftar liksom bort det för att det inte skall distrahera mig från helheten. Det är inte så intressant. Framförallt inte intressant huruvida det hörs lika tydligt med en högtalare som med en annan.
Däremot är det jätteintressant och angeläget för mig om helheten känns realistisk eller inte. Utan noggrant återgivna detaljer blir det nog inte någon god realism. Samtidigt faller realismen bort om jag - för mycket - försöker analysera de detaljer som skapar den.
Jag är inte så intresserad av hur anläggningen presterar eller mäter. Lika lite som jag är intresserad av vridmomentkurvan hos en bilmotor eller brytningsindexet i de glas som optikern har valt för mina glasögon. Däremot är jag väldigt intresserad av resultatet av den teknik och de val som optikern och andra konstruktörer använt sig av. Med ett lågt brytningsindex på glasen blir glasen tjocka. Blir de tjocka så blir de tunga. Blir de tunga så glider glasögonen ner.
Men det får optikern lösa.
Så, lyssnar du på detaljer eller på helheten?
Är du en såndär som svarar "Både och!"? Ja men svara det då. Fast utveckla gärna.
Nä, nu blir det hotellfrukost i Karlskrona! Glup-glup.
Tangband skrev:Ljudet ska släppa helt från högtalarna, det ska låta som det gör live. Pitchen på tex en kontrabas ska uppfattas som helt ”rätt” och naturligt. Inget bummel eller otydlighet. Jag skulle inte heller stå ut om jag inte visste att högtalarnas frekvensgång är hyfsat rak i olika vinklar. Rakt inom +-1,5 dB ska det vara mellan 400 -20000Hz.
goat76 skrev:Tangband skrev:Ljudet ska släppa helt från högtalarna, det ska låta som det gör live. Pitchen på tex en kontrabas ska uppfattas som helt ”rätt” och naturligt. Inget bummel eller otydlighet. Jag skulle inte heller stå ut om jag inte visste att högtalarnas frekvensgång är hyfsat rak i olika vinklar. Rakt inom +-1,5 dB ska det vara mellan 400 -20000Hz.
Så själva vetskapen av att frekvensgången är hyfsat rak är det viktiga för dig för att stå ut, inte nödvändigtvis om du hör avvikelser eller ej, är det så man ska tolka det du skriver?
Att en kontrabas är bumlig kan lika gärna ligga i inspelningen beroende på mikrofonens avstånd till kontrabasen och hur mycket proximity-effekt som den valda mikrofonen har, kanske har inte ett högpassfilter använts för att få bort icke önskvärd "rumble" som mikrofonen tagit upp p.g.a vibrationer i stativet och som ligger under instrumentets egna frekvensomfång?
Man måste nog ha en bra kännedom om inspelningen innan man med säkerhet kan säga att bummlet och otydligheten inte ska vara där, på just den inspelningen.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Ljudet ska släppa helt från högtalarna, det ska låta som det gör live. Pitchen på tex en kontrabas ska uppfattas som helt ”rätt” och naturligt. Inget bummel eller otydlighet. Jag skulle inte heller stå ut om jag inte visste att högtalarnas frekvensgång är hyfsat rak i olika vinklar. Rakt inom +-1,5 dB ska det vara mellan 400 -20000Hz.
Så själva vetskapen av att frekvensgången är hyfsat rak är det viktiga för dig för att stå ut, inte nödvändigtvis om du hör avvikelser eller ej, är det så man ska tolka det du skriver?
Att en kontrabas är bumlig kan lika gärna ligga i inspelningen beroende på mikrofonens avstånd till kontrabasen och hur mycket proximity-effekt som den valda mikrofonen har, kanske har inte ett högpassfilter använts för att få bort icke önskvärd "rumble" som mikrofonen tagit upp p.g.a vibrationer i stativet och som ligger under instrumentets egna frekvensomfång?
Man måste nog ha en bra kännedom om inspelningen innan man med säkerhet kan säga att bummlet och otydligheten inte ska vara där, på just den inspelningen.
Nej visst. Men du vet liksom jag att uppfattad pitch, percieved pitch, kan diffa rätt mycket med olika anläggningar
Tangband skrev:En flöjt och en fiol ska låta klangligt precis som i verkligheten.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:
Så själva vetskapen av att frekvensgången är hyfsat rak är det viktiga för dig för att stå ut, inte nödvändigtvis om du hör avvikelser eller ej, är det så man ska tolka det du skriver?
Att en kontrabas är bumlig kan lika gärna ligga i inspelningen beroende på mikrofonens avstånd till kontrabasen och hur mycket proximity-effekt som den valda mikrofonen har, kanske har inte ett högpassfilter använts för att få bort icke önskvärd "rumble" som mikrofonen tagit upp p.g.a vibrationer i stativet och som ligger under instrumentets egna frekvensomfång?
Man måste nog ha en bra kännedom om inspelningen innan man med säkerhet kan säga att bummlet och otydligheten inte ska vara där, på just den inspelningen.
Nej visst. Men du vet liksom jag att uppfattad pitch, percieved pitch, kan diffa rätt mycket med olika anläggningar
Jo, det var därför jag inte sa/anmärkte något om pitch.
Strmbrg skrev:Själv vill jag nog inte veta hur ljudet ser ut i avbildad form eller i diskreta siffror.
Jag skulle nog bara bli lite smånojig över att få ta del av den informationen.
Lite intressant skulle det såklart vara, men jag avstår nog ändå.
Förvisso tillspetsat men jag bryr mig nog inte om hur anläggningen presterar - mer än på ett enda sätt:
Nämligen att den hjälper mig att få en god illusion av verklighet.
Det betyder INTE att den kan få bete sig lite hursomhelst.
Men jag ser inte anläggningsprestandan som ett självändamål. Det skulle jag kanske göra om jag konstruerade apparater.
Anläggningen OCH min inbyggda ”förlåtnings- och ifyllnadskrets” tillsammans, ska dock ge mig den där illusionen.
Tangband skrev:
Brukar du jämföra med din egna anläggning hur musiken låter då du tex lyssnar live på en orkester ?
För mig är det en bra jämförelse- jag strävar efter ett liknande ljud hemma som det låter i konsertsalen.
Tangband skrev:Min lilla kina-förstärkare med förstärkaren tpa3116d2 spelar pitchen tydligare och mer naturligt än mitt Crown xli1500 klass A/B för 10 ggr mer pengar, då de driver baselementet i HYBRIDDIST. Detta med identiska inställningar i delningsfiltret och med högtalarna på exakt samma plats. Det blir lättare att ta till sig musiken då förstärkaren artikulerar den inspelade basen på ett tydligare sätt.
Strmbrg skrev:Tangband skrev:
Brukar du jämföra med din egna anläggning hur musiken låter då du tex lyssnar live på en orkester ?
För mig är det en bra jämförelse- jag strävar efter ett liknande ljud hemma som det låter i konsertsalen.
Ja, typ så. Nu var det ett bra tag sedan jag var på konsert. Massor av år sedan sist. Det sägs emellanåt att vi har ett dåligt hörselminne. Det kanske stämmer. Men samtidigt inte. Jag minns ju hur en bekants röst låter när jag tänker på den eller hör den i telefon utan att jag på annat sätt vet vem som talar.
Därför tror jag att öven ganska gamla konsertbesök kan hjälpa mig med en rimlig referens.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Tangband skrev:
Brukar du jämföra med din egna anläggning hur musiken låter då du tex lyssnar live på en orkester ?
För mig är det en bra jämförelse- jag strävar efter ett liknande ljud hemma som det låter i konsertsalen.
Ja, typ så. Nu var det ett bra tag sedan jag var på konsert. Massor av år sedan sist. Det sägs emellanåt att vi har ett dåligt hörselminne. Det kanske stämmer. Men samtidigt inte. Jag minns ju hur en bekants röst låter när jag tänker på den eller hör den i telefon utan att jag på annat sätt vet vem som talar.
Därför tror jag att öven ganska gamla konsertbesök kan hjälpa mig med en rimlig referens.
Jag är hyfsat övertygad om att alla ljud vi hör i vardagen oavsett vad dessa ljud egentligen består utav är till hjälp när vi ska avgöra om våran anläggning avger en naturlig klang eller inte, det finns liksom en naturlig referens till hur vi vet att det ska låta och de allra flesta av oss hör även när det låter naturlig och har en verklighetstrogen klang.
Det egna rummets klang och karaktär är en helt avgörande faktor i hur naturligt och verklighetstroget anläggningen låter, därför är jakten på de mest neutrala komponenterna genom hela uppspelningskedjan inte nödvändigtvis det som ger det bästa och mest naturligt klangliga resultatet rent lyssningsmässigt i just det rummet.
Är det någon av er som någonsin hört två identiska anläggningar låta precis likadant i två olika hem, även om komponenterna är av neutral karaktär och båda rummen har liknande akustikbehandling?
Strmbrg skrev:.......
För egen del så är det egentligen bara helheten som jag tar till mig.
Visst, helheten består självklart av enskilda detaljer. På samma sätt som att mat består av enskilda råvaror i olika proportioner med tillsatta smaksättningar i olika mängd et cetera. En del äter med fokus på att urskilja enskildheterna. "Mmm, jag känner att du har en knivs-udd av xxx i såsen!.. Men förra gången du bjöd på detta var det nog inte bintje utan magnum bonum i omeletten..."
Själv analyserar jag nog aldrig sådant utan fokuserar på helheten. Glupar, kanske några analytiker skulle vilja kalla det. Det går utmärkt, i så fall.
ag är inte så intresserad av hur anläggningen presterar eller mäter. Lika lite som jag är intresserad av vridmomentkurvan hos en bilmotor eller brytningsindexet i de glas som optikern har valt för mina glasögon. Däremot ä
jansch skrev:...
Man kan därför fundera över hur problematiskt det är att lyssna på helheten när hörselsinnet är fokuserat på att uppfatta sådant som exempelvis stör "lugnet".
Hur vi än försöker kommer vi att höra det som vi inte förväntar oss och "sticker ut" även om det vi förväntar oss dominerar...
goat76 skrev:Tangband skrev:Min lilla kina-förstärkare med förstärkaren tpa3116d2 spelar pitchen tydligare och mer naturligt än mitt Crown xli1500 klass A/B för 10 ggr mer pengar, då de driver baselementet i HYBRIDDIST. Detta med identiska inställningar i delningsfiltret och med högtalarna på exakt samma plats. Det blir lättare att ta till sig musiken då förstärkaren artikulerar den inspelade basen på ett tydligare sätt.
Jag väger aldrig in priset på en produkts användar-värde (för mig) så som du gör, det jag inte har råd med eller tycker är värt det satta priset köper jag helt enkelt inte. Jag stirrar mig inte heller blind på vad den aktuella produktens samlade komponenter har för värde, utan är fullt medveten om att det i priset kan ingå flera års utvecklingskostnader och research, och i andra fall kan ett populärt varumärke trissat upp priset.
Många elektronik-företag runt om i världen har gjort det stora misstaget att flytta sin tillverkning till Kina vilket nu möjliggör att alla dessa produkter kan kopieras och säljas mycket billigare, just p.g.a att de inte behöver räkna in någon utvecklingskostnad i det slutgiltiga priset till konsument.
I valet om man som person väljer originalet eller klonen från Kina är lite av en moralisk fråga, om jag personligen skulle ställas inför valet att köpa en förstärkare från Morello för 60.000 kr eller en helt identisk kinesisk klon av hans skapelse för 8.000 kr så hade jag köpt det dyrare originalet.
Jag vill noga påpeka att jag inte dömer dig för de produkter du köper, det är upp till var och en och företagen som flyttat sin tillverkning till Kina och därmed i princip gett bort sina kunskaper får i viss mån skylla sig själva.
(Och kanske är din förstärkare från Kina en produkt framtaget av företaget som säljer den, jag vet inte.)
Förlåt för OT.
goat76 skrev:Tangband skrev:Min lilla kina-förstärkare med förstärkaren tpa3116d2 spelar pitchen tydligare och mer naturligt än mitt Crown xli1500 klass A/B för 10 ggr mer pengar, då de driver baselementet i HYBRIDDIST. Detta med identiska inställningar i delningsfiltret och med högtalarna på exakt samma plats. Det blir lättare att ta till sig musiken då förstärkaren artikulerar den inspelade basen på ett tydligare sätt.
Jag väger aldrig in priset på en produkts användar-värde (för mig) så som du gör, det jag inte har råd med eller tycker är värt det satta priset köper jag helt enkelt inte. Jag stirrar mig inte heller blind på vad den aktuella produktens samlade komponenter har för värde, utan är fullt medveten om att det i priset kan ingå flera års utvecklingskostnader och research, och i andra fall kan ett populärt varumärke trissat upp priset.
Många elektronik-företag runt om i världen har gjort det stora misstaget att flytta sin tillverkning till Kina vilket nu möjliggör att alla dessa produkter kan kopieras och säljas mycket billigare, just p.g.a att de inte behöver räkna in någon utvecklingskostnad i det slutgiltiga priset till konsument.
I valet om man som person väljer originalet eller klonen från Kina är lite av en moralisk fråga, om jag personligen skulle ställas inför valet att köpa en förstärkare från Morello för 60.000 kr eller en helt identisk kinesisk klon av hans skapelse för 8.000 kr så hade jag köpt det dyrare originalet.
Jag vill noga påpeka att jag inte dömer dig för de produkter du köper, det är upp till var och en och företagen som flyttat sin tillverkning till Kina och därmed i princip gett bort sina kunskaper får i viss mån skylla sig själva.
(Och kanske är din förstärkare från Kina en produkt framtaget av företaget som säljer den, jag vet inte.)
Förlåt för OT.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster