Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-03-09 13:55

Tja, billigt är det ju inte. Men det är ju några stycken som skall dela på pengarna. Att jämföra med någon som bara kopierat är kanske ifs inte helt ok. Vad kostar det att bygga en Sybarite för komponentpris utan frakter, tillverkarförtjänst, handlarförtjänst och moms och i detta fall också tull numera? Montering ingår också i priset och den blir ganska omfattande då man byter subchassie.
Man betalar också för ordentlig support på grejorna och 5 års garanti på allt ifrån Linn.
Visst vore det trevligt om allt var billigare men Linns chassie för 8000:- kanske inte är sämre än detta på Ebay och då kommer ju priserna mera nära varandra.

/Harryup

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-09 14:01

Det lär vara brittisk "moms" på ebaychassiet. Säljaren redovisar i alla fall ett VAT-nummer.
Är det kostsamt att tillhandahålla support och garanti på fem år för ett innerchassie? :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-03-09 20:24

RogerJoensson skrev:Det lär vara brittisk "moms" på ebaychassiet. Säljaren redovisar i alla fall ett VAT-nummer.
Är det kostsamt att tillhandahålla support och garanti på fem år för ett innerchassie? :lol:


Jag skulle bli mycket förvånad om varje produkt endast skall betala supportern på just den produkten. Och vilken produkt skall vara med och betala hyror etc. Personligen så är jag nöjd med med att företag överlever. Det är hyfsat många HiFi-företag som inte gör det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-03-09 20:39

Priset är ju det rätta om man säljer det antal som man vill sälja, att det är högt spelar väl ingen roll för dom som inte äger någon LP12 utan bara vill gnälla?
Personligen kan jag se t.ex. kostnaden för matchade komponenter som en kostnad som känns lite underlig. Håller sig delarna inom snäva toleranser så borde det inte finnas så mycket att matcha. Och om det gör det så betyder väl det att man har väl stora toleranser normalt.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-09 22:33

Det som drog igång mig var mest att du försökte försvara det höga priset på tillbehören med höga lönekostnader och materialkostnad. Jag tror helt enkelt inte att det är rimliga förklaringar. Jag tror mer på att dom lyckats bygga upp ett varumärke där dom kan ta mycket betalt och där kunderna (som du) tror att dessa tillbehör är mycket dyrare att framställa än dom faktiskt är och därför är beredda att slanta upp utan att känna sig lurade (vilket jag hade gjort).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-03-10 09:35

Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.

I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-03-10 10:19

RogerJoensson skrev:Det som drog igång mig var mest att du försökte försvara det höga priset på tillbehören med höga lönekostnader och materialkostnad. Jag tror helt enkelt inte att det är rimliga förklaringar. Jag tror mer på att dom lyckats bygga upp ett varumärke där dom kan ta mycket betalt och där kunderna (som du) tror att dessa tillbehör är mycket dyrare att framställa än dom faktiskt är och därför är beredda att slanta upp utan att känna sig lurade (vilket jag hade gjort).


Jag tror absolut att Linn vinstmaximerar med framgång, ändock så har dom varit nära att konka ändå under tider då sortimentet inte motsvarar vad som det tidsmässigt efterfrågas. Sedan många år hävdar även Linn att deras främsta återgivning kommer ifrån nätverksspelare. När det gäller LP12 så finns det något slags hat mot produkten men de flesta som är neggo har inte ens kikat på en senare LP12 än i från 70-80-talet, man bara hakar på ändå. Att dom servar alla LP12 med nytillverkade reservdelar är inte så vanligt, finns en massa dyrare och kanske också bättre skivspelare som görs av små företag med högst osäker framtid. Vi sålde t.ex. OAK, Systemdek, Pink Triangle Thorens och ingen av dessa firmor finns kvar i ursprunglig form och tillgång på reservdelar är begränsad eller obefintlig. Folk har svårt att inte blanda ihop 80-talets demonstrationer av svenska butiker med företaget Linn. Förstås har dom sina mantra än idag men det finns många som har bara en Lp12 eller en DS utan att man har mera prylar i från Linn.
Dessutom vet jag inte om det är ju materialkostnader utan snarare utvecklingskostnader och tillverkningskostnader. Subchassiet tillverkas av SME och tydligen är det ändå ansenligt höga krav på tillverkningen. Att bara göra en kopia utan samma utvecklingsarbete blir förstås billigare fräst hemma i källaren är ju en annan sak.
Personligen så har jag svårare att se t.ex. att matchning av komponenter som ändå måste mätas upp ger ansenliga kostnadsökningar. När det gäller subchassiet så finns det alternativ och det är väl bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-03-10 10:19

Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.

I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.


Med rund nål?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-03-10 10:40

Harryup, om du på fullt allvar tycker att 33 000 SEK för en fräst aludetalj, som är jämförbar med en CNC-fräst front, vad skall då ett komplett slutsteg kosta? 3 miljoner? 30 miljoner?

EN SME30 med en SME V borde ju med denna prissättning kosta minst 300 miljoner.

Det blir helt befängt att tala om utvecklingsarbete - en erfaren mekanik-gubbe ritar ihop kompletta underlag till subchassiet på en halv dag, vilket med dagens tariff gör cirka 4 000 SEK.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav radelius » 2020-03-10 10:50

Tillbaks till huvudfrågan:
Har någon av er jämfört AT33PTG/2 med OC9 ? Ute i stora världen är det många som håller 33:an högre än 9:an. De menar att den ger allt som 9:an ger plus lite till.
Det är ungefär samma prisklass.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav hifikg » 2020-03-10 11:01

Morello skrev:Harryup, om du på fullt allvar tycker att 33 000 SEK för en fräst aludetalj, som är jämförbar med en CNC-fräst front, vad skall då ett komplett slutsteg kosta? 3 miljoner? 30 miljoner?

EN SME30 med en SME V borde ju med denna prissättning kosta minst 300 miljoner.

Det blir helt befängt att tala om utvecklingsarbete - en erfaren mekanik-gubbe ritar ihop kompletta underlag till subchassiet på en halv dag, vilket med dagens tariff gör cirka 4 000 SEK.


Röstar på 30 miljoner!
Sitter nöjd :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-10 11:52

Ja, 30 miljoner blir bra och skänker fin kvalitetskänsla åt köparen.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-10 11:58

Harryup skrev: Att bara göra en kopia utan samma utvecklingsarbete blir förstås billigare fräst hemma i källaren är ju en annan sak.

Det är nog vettigare att gå till en CNC-firma och låta deras maskiner göra jobbet till en rimlig kostnad... Att typ stå och veva fram och fräsa materialet för hand, lär inte vara särskilt effektivt.
Personligen så har jag svårare att se t.ex. att matchning av komponenter som ändå måste mätas upp ger ansenliga kostnadsökningar. När det gäller subchassiet så finns det alternativ och det är väl bra.

Såvida de inte har pissig kvalité på komponenterna, så kan det väl knappast vara en stor kostnadspost.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-03-11 00:48

Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.

I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.


DL-103 vill jag minnas att jag hade på 90-talet. Vet att det finns någon DL-103R version också. Testa den gärna, behöver minst 1 pick-up till då jag har 3 spelare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-03-11 09:35

Var du nöjd på den tiden du hade den?

Dessvärre har den ganska låg utnivå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav xeizo » 2020-03-11 10:37

Jag har DL-103R, den låter brutalt bra, bästa basen jag har hört från vinyl. Jag har haft AT-0C9 mk1, AT-37E, AT-1000 mfl. Haken är som Morello säger den låga utnivån, jag har en extremt påkostad Technics trafo från 80-talet(SH305MC) som har märkvärdigt bra synergi med DL-103R, men det är inte något man direkt går ut och köper var som helst.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-03-11 22:03

Morello skrev:Var du nöjd på den tiden du hade den?

Dessvärre har den ganska låg utnivå.


Vill minnas det.

Fast det fixar väl ett fint phonosteg från Sybarite Audio 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-03-30 08:56

radelius skrev:Tillbaks till huvudfrågan:
Har någon av er jämfört AT33PTG/2 med OC9 ? Ute i stora världen är det många som håller 33:an högre än 9:an. De menar att den ger allt som 9:an ger plus lite till.
Det är ungefär samma prisklass.


Ser ut som den har litet styvare upphängning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-03-30 12:53

En dryg månad och en massa plattor senare, jag är fortfarande väldigt positiv över vilka klara förbättringar som OC9ML gett över OM-40.

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav MartinX » 2020-04-08 22:32

På tal om Axis, jag har en Linn axis, tänk på att det är en gammal maskin nu och den har en motorstyrning inbyggd, elektrolyt kondensatorerna i den börjar bli gamla nu efter cirka 30 år. Det märks ofta på är att den inte vill starta eller inte vill gå upp till 45 varv när man håller inne knappen, då är det dags för lite service, om man låter det gå för långt och fel konding pajar kan man elda motorn vilket är mindre kul. Jag bytte på min det finns en tråd på Hififorum för den som vill kolla.

Annars är det en rätt praktisk spelare med enkelt byte till 45varv med knapptryckning och väl tillslutande lock som håller dammet ute, den delar lager, innertallrik, rem och gångjärn till locket med LP12 så det finns vissa delar att få tag på, Linn själva tillhandahåller inte några reservdelar till motorstyrningen längre men den är byggd med standarddelar och schemat finns på nätet. När Axis introducerades var motorstyrningen i den bättre än de som fanns tillgängliga till LP12 som saknade enkelt byte till 45 varv vilket fick till följd att somliga köpte ett Axis kort som reservdel och byggde in det i en låda och drog sladdar in till sin LP12, Linn handlarna var inte glada.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-11-20 23:55

Conan skrev:Jag spelade tidigare med en AT-OC III men byte av skivspelare med en tyngre tonarm, gjorde att jag också tittade på en ny pickup. Valet föll på den här:
cadenza red 2.jpg


En Ortofon Cadenza Red. Kanske i dyraste laget tycker också jag men jag gjorde en deal i samband med bytet och det vart hanterbart. En del i valet var en test där den visade upp mycket goda mätvärden (varför är det så sällsynt att det faktiskt mäts på pickuper?).

cadenza red 1.JPG


Snygga och sammanhållna mätvärden. En annan pickup i samma test mätte t.ex. så här:

Annan 1.JPG


Hur låter det då? Jo tack bara bra! :) AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.

Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni, :roll: Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...

Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.



Jag kanske läser mätningarna fel men ger inte cadenza red mer distorsion i diskanten?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-11-21 00:11

Senare under vintern blir det köpa en ny pick-up till min Nottingham analogue dais spelare med en MØRCH DP-8 arm.
Verkar fortfarande gå att hitta AT-OC9MK/III på nätet. Men vad är alternativen? Denon DL103? De nya Audio technica pickuperna OC9XSH (med Shibata nål), OCXML (med microlinear nål) och OCXSL (specia line nål)? Nått annat?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-11-21 12:20

Har OC9 Mk3 upphört? :(
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-11-21 15:13

Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-11-21 15:23

Morello skrev:Har OC9 Mk3 upphört? :(


Finns inte med på hemsidan längre. Funderar att köpa en till medans det fortfarande finns NOS på nätet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-22 12:36

Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.


Är det samma Shibata nu som i början av 70-talet?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-11-22 12:42

Man får hoppas att AT gör en motsvarande nålmikrofon - OC9 mk3 vhåller jag som en av de allra finaste nålmikrofoner som sett dagens ljus. Resor bättre än den orimligt upphöjda OM40 tex.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-11-27 02:16

Morello skrev:Man får hoppas att AT gör en motsvarande nålmikrofon - OC9 mk3 vhåller jag som en av de allra finaste nålmikrofoner som sett dagens ljus. Resor bättre än den orimligt upphöjda OM40 tex.


AT-OC9XSL har samma nålslipning och nålrör som OC9/III. Sen vet jag inte hur stor skillnaden är.
https://www.audio-technica.com/en-gb/cartridges/line-series/at-oc9x-series/at-oc9xsl

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Morello » 2020-11-27 11:22

Intressant, undrar om den har lika rak frekvensgång som Mk3.

Mon OC9:a har iofs inte gått mer än kanske 50 timmar så den torde vara som ny.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Harryup » 2020-11-27 13:16

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.


Är det samma Shibata nu som i början av 70-talet?


Ja, det var det jag undrade också för i så fall är den ju helt ointressant. Men lättare att tillverka.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, steven33 och 25 gäster