Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Det lär vara brittisk "moms" på ebaychassiet. Säljaren redovisar i alla fall ett VAT-nummer.
Är det kostsamt att tillhandahålla support och garanti på fem år för ett innerchassie?
RogerJoensson skrev:Det som drog igång mig var mest att du försökte försvara det höga priset på tillbehören med höga lönekostnader och materialkostnad. Jag tror helt enkelt inte att det är rimliga förklaringar. Jag tror mer på att dom lyckats bygga upp ett varumärke där dom kan ta mycket betalt och där kunderna (som du) tror att dessa tillbehör är mycket dyrare att framställa än dom faktiskt är och därför är beredda att slanta upp utan att känna sig lurade (vilket jag hade gjort).
Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.
I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.
Morello skrev:Harryup, om du på fullt allvar tycker att 33 000 SEK för en fräst aludetalj, som är jämförbar med en CNC-fräst front, vad skall då ett komplett slutsteg kosta? 3 miljoner? 30 miljoner?
EN SME30 med en SME V borde ju med denna prissättning kosta minst 300 miljoner.
Det blir helt befängt att tala om utvecklingsarbete - en erfaren mekanik-gubbe ritar ihop kompletta underlag till subchassiet på en halv dag, vilket med dagens tariff gör cirka 4 000 SEK.
Harryup skrev: Att bara göra en kopia utan samma utvecklingsarbete blir förstås billigare fräst hemma i källaren är ju en annan sak.
Personligen så har jag svårare att se t.ex. att matchning av komponenter som ändå måste mätas upp ger ansenliga kostnadsökningar. När det gäller subchassiet så finns det alternativ och det är väl bra.
Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.
I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.
Morello skrev:Var du nöjd på den tiden du hade den?
Dessvärre har den ganska låg utnivå.
radelius skrev:Tillbaks till huvudfrågan:
Har någon av er jämfört AT33PTG/2 med OC9 ? Ute i stora världen är det många som håller 33:an högre än 9:an. De menar att den ger allt som 9:an ger plus lite till.
Det är ungefär samma prisklass.
Conan skrev:Jag spelade tidigare med en AT-OC III men byte av skivspelare med en tyngre tonarm, gjorde att jag också tittade på en ny pickup. Valet föll på den här:
En Ortofon Cadenza Red. Kanske i dyraste laget tycker också jag men jag gjorde en deal i samband med bytet och det vart hanterbart. En del i valet var en test där den visade upp mycket goda mätvärden (varför är det så sällsynt att det faktiskt mäts på pickuper?).
Snygga och sammanhållna mätvärden. En annan pickup i samma test mätte t.ex. så här:
Hur låter det då? Jo tack bara bra! AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni, Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
Morello skrev:Har OC9 Mk3 upphört?
Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.
Morello skrev:Man får hoppas att AT gör en motsvarande nålmikrofon - OC9 mk3 vhåller jag som en av de allra finaste nålmikrofoner som sett dagens ljus. Resor bättre än den orimligt upphöjda OM40 tex.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.
Är det samma Shibata nu som i början av 70-talet?