Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 15:31

Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning.

Exakt!
Onödigt bra finns inte, oavsett område


Frack med hög hatt när man ska på lunch med kollegorna är inte overkill eller onödigt bra? Att farmor Agda äger en Ferrari F40 enbart för att köra 200 meter till Ica för att handla är inte alls onödigt? Ett PA-system med tio 18" hornbasar och tillhörande toppsystem när man bor i en etta på 15 kvadrat är fullt rimligt?

Rimligt?
Var inte det diskussionen handlade om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Nattlorden » 2020-03-08 16:13

Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

/ B


Gräva brunn i frack är inte för välklätt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Tell » 2020-03-08 16:17

Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

sportbilsentusiasten skrev:Rimligt?
Var inte det diskussionen handlade om.

Jo? Onödigt bra, overkill, lagom, rimligt. Det är bara lite olika ord på samma skala imo. Du kan inte kommentera allt det andra jag skrev o inte bara sista ordet?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 16:49

Tell skrev:Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

sportbilsentusiasten skrev:Rimligt?
Var inte det diskussionen handlade om.

Jo? Onödigt bra, overkill, lagom, rimligt. Det är bara lite olika ord på samma skala imo. Du kan inte kommentera allt det andra jag skrev o inte bara sista ordet?

För att du diskuterar en helt annan sak.
"Onödigt bra" för dig verkar vara samma sak som onödigt många...onödigt dyra...då det är sådana exempel du tar upp. Och den diskussionen är en helt annan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 19:45

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

Gräva brunn i frack är inte för välklätt?

Nä, det är felklätt :-)
Precis som högklackat är fel om man ska klättra i berg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav goat76 » 2020-03-08 19:51

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

Gräva brunn i frack är inte för välklätt?

Nä, det är felklätt :-)
Precis som högklackat är fel om man ska klättra i berg.

/ B

...En tvångströja är ännu sämre för ändamålet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 20:12

Tell skrev:Frack med hög hatt när man ska på lunch med kollegorna är inte overkill eller onödigt bra?


Absolut inte. Du har väl hen som lunchkollega.
Bild

Det man själv bör beakta är att den höga hatten inte får vara högre än att man kan gå raklång genom dörren till lunchstället. Det vore en onödig prestigeförlust om man i onödan måste buga sig. Sånt är aldrig bra.
Ha Champagnen på kylning.

Guten Appetit!
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav hifikg » 2020-03-08 20:24

petersteindl skrev:Har farmor Agda bara en Ferrari. :( Hon borde ha 7 olika Ferraris i olika färger som matchar hennes handväskor då hon skall åka och handla. Onödighet är ju behovsrelaterat. Har man olika handväskor så har man.


Pensionerna har blivit alldeles för urholkade om det finns så tragiska fall. Jag tror det är uppdiktat. Så illa är det inte i konungariket.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Tell » 2020-03-08 20:31

sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

sportbilsentusiasten skrev:Rimligt?
Var inte det diskussionen handlade om.

Jo? Onödigt bra, overkill, lagom, rimligt. Det är bara lite olika ord på samma skala imo. Du kan inte kommentera allt det andra jag skrev o inte bara sista ordet?

För att du diskuterar en helt annan sak.
"Onödigt bra" för dig verkar vara samma sak som onödigt många...onödigt dyra...då det är sådana exempel du tar upp. Och den diskussionen är en helt annan.


Det var Peter som började blanda in mängder, o pris har jag inte heller dragit några exempel på. Mitt exempel var en <insert random snabb bil> som är overkill för att köra 200 meter för att handla med, eller att stort PA-systemet i en liten ett lägenhet är lite för bra för att det ska vara sunt alls. Det finns en balans för allt, så att säga att "onödigt bra finns inte" är ju inte sunt det heller.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Perfector » 2020-03-08 20:46

Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 20:51

Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?


Admin.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav dewpo » 2020-03-08 22:07

8O Jag gillar onödigt bra!

Titta här hur trevlig miljö det kunde bli om allt var onödigt bra.

Chess.jpg
Väl snidade pjäser!
Chess.jpg (90.28 KiB) Visad 4672 gånger


Borste.jpg
Hårborste som inte går av för hackor!
Borste.jpg (84.48 KiB) Visad 4672 gånger


Maestro_White_34.jpg
Onödigt bra högtalare!
Maestro_White_34.jpg (190 KiB) Visad 4672 gånger


7810_023260_190_eleventy_001_06.1578062077.jpg
Premium bomberjacka!
7810_023260_190_eleventy_001_06.1578062077.jpg (658.68 KiB) Visad 4672 gånger


orangeri_amanda_00.jpg
Välgjort växthus!
orangeri_amanda_00.jpg (343.45 KiB) Visad 4672 gånger


PK05193-ZZZ_Pelikan-Toledo-M900-Fountain-Pen-Gold-Cap_P1.jpg
Utsmyckad penna!
PK05193-ZZZ_Pelikan-Toledo-M900-Fountain-Pen-Gold-Cap_P1.jpg (87.77 KiB) Visad 4672 gånger


MB.jpg
Läderinbunden guldinfattad bok!
MB.jpg (435.43 KiB) Visad 4672 gånger


Varför nöja sig med mindre än onödigt bra?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 22:32

Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?

Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Tell » 2020-03-08 23:01

Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?

Bra fråga, jag vet inte svaret iaf. Hela den här topicen är väl ändå mer åt det filosofiska hållet så några raka o direkta svar finns nog inte heller.
sportbilsentusiasten skrev:
Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?

Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 23:16

En sådan här för artonhundra. onödigt bra? Eller bara onödigt dyr?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 23:18

Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?

Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Lägg ned påhoppen nu Tell.
Den som HAR kan ju rimligen inte anse att det är onödigt bra då denne skaffat Hifi-systemet.
Återstår sålunda den som INTE har. Och de bitter&avundsjuka hetsar upp sig mest.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Tell » 2020-03-08 23:40

sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Lägg ned påhoppen nu Tell.
Den som HAR kan ju rimligen inte anse att det är onödigt bra då denne skaffat Hifi-systemet.
Återstår sålunda den som INTE har. Och de bitter&avundsjuka hetsar upp sig mest.

Ja du kör ju med ett lite mer subtilt påhopp du, för det var precis vad jag kände att den kommentar var.
Att tro att det handlar om random bitterhet o avundsjuka kan man ju göra, men jag ser det lite djupare än så. Har förklarat mitt tänk lite tidigare i tråden och iofs i andra trådar ibland. I grund o botten är det slösari av jordens resurser, så att köra på o overkilla överallt hela tiden som du verkar tycka man ska göra är både ineffektivt o själviskt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav dewpo » 2020-03-08 23:41

Bill50x skrev:En sådan här för artonhundra. onödigt bra? Eller bara onödigt dyr?

[ Bild ]

/ B

Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Jag har handlat läder produkter från https://www.maleraslader.com som jag blivit nöjd med!

Dock ej förkläden
https://www.maleraslader.com/product.html/svenskt-skinnforklade?category_id=78
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 23:49

dewpo skrev:Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Inte den blekaste aning, bara en illustration vad som kan anses som "onödigt". Den enda som kan avgöra detta är väl den som köpt produkten ifråga, oavsett om det handlar ett förkläde för 1800 kronor eller en pickup för 45 tusen.

Hela frågeställningen om något är "overkill" är egentligen en fel ställd fråga. Att i ett rum på 20 kvadratmeter ha 12 baslådor med varsin 12:a och några tusen watt att driva det hela - är det overkill? För mig kanske men inte för grannen. Behöver jag 500 hästar i min bil? Njae, knappast för att transportera mig och några matvaror till landet, men kanske för att det är kul att gasa på ibland.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav dewpo » 2020-03-09 00:05

Bill50x skrev:
dewpo skrev:Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Inte den blekaste aning, bara en illustration vad som kan anses som "onödigt". Den enda som kan avgöra detta är väl den som köpt produkten ifråga, oavsett om det handlar ett förkläde för 1800 kronor eller en pickup för 45 tusen.

Hela frågeställningen om något är "overkill" är egentligen en fel ställd fråga. Att i ett rum på 20 kvadratmeter ha 12 baslådor med varsin 12:a och några tusen watt att driva det hela - är det overkill? För mig kanske men inte för grannen. Behöver jag 500 hästar i min bil? Njae, knappast för att transportera mig och några matvaror till landet, men kanske för att det är kul att gasa på ibland.

/ B

Men problemet i västvärlden är ju inte att saker görs för noggrant och omständligt,
Utan att vi nästan drunknar i massproducerad skit :evil:

Prispressen i dagens samhälle har ju ledet till att saker har så kortlivslängd att man knappt hinner få hem dem innan de havererar.

Tyvärr så har ju ofta inte de lite dyrare produkterna heller kvalité som motsvarar priset utan är överprissatta, Men det är ju en annan fråga :|

Jag skulle gissa att 1800 för ett förkläde i högkvalité som håller länge om det sköts väl är rimligt.
Men att vartannat förkläde i den prisklassen inte har kvalité som rättfärdigar prislappen!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-10 21:47

Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:
Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Lägg ned påhoppen nu Tell.
Den som HAR kan ju rimligen inte anse att det är onödigt bra då denne skaffat Hifi-systemet.
Återstår sålunda den som INTE har. Och de bitter&avundsjuka hetsar upp sig mest.

Ja du kör ju med ett lite mer subtilt påhopp du, för det var precis vad jag kände att den kommentar var.
Att tro att det handlar om random bitterhet o avundsjuka kan man ju göra, men jag ser det lite djupare än så. Har förklarat mitt tänk lite tidigare i tråden och iofs i andra trådar ibland. I grund o botten är det slösari av jordens resurser, så att köra på o overkilla överallt hela tiden som du verkar tycka man ska göra är både ineffektivt o själviskt.

Att du kände dig kränkt av vad jag anser, var inte min mening. Men tycker du inte att du drar det för långt?
Svaret på frågan kan ju rimligen inte vara ett annat eller hur? I alla andra fall bryr personen sig ju inte om frågan overkill eller inte.

Att något är overkill är ofta det bästa för naturen. Förr tillverkades redskap, möbler mm för att hålla flera generationer. Det är ju kanon. Järfört med dagens IKEA som uppmanar till köp nya möbler o släng de gamla.

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav AlbertHall » 2020-03-11 00:14

Att något skulle vara sk "onödigt" bra är verkligen inget problem. Det finns inget som är onödigt bra.
Blanda inte ihop onödigt bra med onödigt högt pris vilket så klart är en realitet.

Däremot produceras det massor av prylar som är onödigt dåliga oavsett pris. Det är däremot ett problem. T ex.

1. Smartphones
2. Bärbara PC:s
3. Diskmaskiner
4. Många bilar
5. Skor i de flesta fall
6. Surfplattor
7. Bläckstråleskrivare

Osv, bara att fylla på listan. Det finns hur mycket som helst.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav dewpo » 2020-03-11 16:30

Jag surfade efter schack bräden :|
När jag plötsligt insåg att onödigt bra existerar,
Det är inte vanligt förekommande :evil:
Men det existerar :oops:
OVERKILLCHESSSET.jpg
OVERKILLCHESSSET.jpg (257.47 KiB) Visad 4492 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 20:10

Onödigt knasigt kanske?

Eller:
Jo, jag vet att jag aldrig kommer att kräma på för fullt. Men bara känslan av att veta att jag kan göra det...
Jo, jag vet att jag inte spelar sådan musik som innehåller påtagliga ljud under 10Hz. Men bara känslan av att veta att den klarar det...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Perfector » 2020-03-11 22:27

Strmbrg skrev:Onödigt knasigt kanske?

Eller:
Jo, jag vet att jag aldrig kommer att kräma på för fullt. Men bara känslan av att veta att jag kan göra det...
Jo, jag vet att jag inte spelar sådan musik som innehåller påtagliga ljud under 10Hz. Men bara känslan av att veta att den klarar det...

Får mig att tänka på en trimmad bil.
Massor med effekt man aldrig använder.
Det brukar innebära mjukare gång vid smygkörning.
Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 22:47

Perfector skrev:Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.


Kanske det. Å andra sidan om man spelar långt under max så borde det ju vara så med ett slutsteg på 50 Watt såväl som ett mycket kraftigare.

Jag hade ett engelskt stereoslutsteg som heter Exposure 3010 eller nåt ditåt. 100 Watt i 8 Ohm eller så.
Flux hux fick jag för mig att jag skulle skaffa ett Rotel RB 1590 på 350 Watt istället. Orsaken var nog inte så genomtänkt, det vill säga jag kunde nog ha kört vidare med Exposuren. Jag spelar ju aldrig särskilt högt. Jag har inte ens fått för mig att "testa vad den klarar" eller blivit nyfiken på hur högt det låter på max.
Jag vill inte, jag är inte intresserad av det även om det bara är att hålla nere plusknappen på fjärren några sekunder.
Jag spelar aldrig musik i syfte att "höra hur anläggningen klarar av den". Aldrig utmanande lågbas eller något annat som jag inte av rent musikaliska skäl vill lyssna på.

Annat var det i tjugoårsåldern. Då brydde jag mig nästan bara om ljudet och nästan inte alls om musiken.
Jag var fanimej inte intresserad av musik. Jag var bara intresserad av utrustningen. :D
Lite som att fotografera mest för att se vad kameran och objektiven klarar. Trista men svåra motiv. Ströljus, skärpa, färgavvikelser, blir raka linjer raka på bild? Hur är kantskärpan på största bländare? Jättekul...
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Perfector » 2020-03-11 23:09

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.


Kanske det. Å andra sidan om man spelar långt under max så borde det ju vara så med ett slutsteg på 50 Watt såväl som ett mycket kraftigare.

Jag hade ett engelskt stereoslutsteg som heter Exposure 3010 eller nåt ditåt. 100 Watt i 8 Ohm eller så.
Flux hux fick jag för mig att jag skulle skaffa ett Rotel RB 1590 på 350 Watt istället. Orsaken var nog inte så genomtänkt, det vill säga jag kunde nog ha kört vidare med Exposuren. Jag spelar ju aldrig särskilt högt. Jag har inte ens fått för mig att "testa vad den klarar" eller blivit nyfiken på hur högt det låter på max.
Jag vill inte, jag är inte intresserad av det även om det bara är att hålla nere plusknappen på fjärren några sekunder.
Jag spelar aldrig musik i syfte att "höra hur anläggningen klarar av den". Aldrig utmanande lågbas eller något annat som jag inte av rent musikaliska skäl vill lyssna på.

Annat var det i tjugoårsåldern. Då brydde jag mig nästan bara om ljudet och nästan inte alls om musiken.
Jag var fanimej inte intresserad av musik. Jag var bara intresserad av utrustningen. :D
Lite som att fotografera mest för att se vad kameran och objektiven klarar. Trista men svåra motiv. Ströljus, skärpa, färgavvikelser, blir raka linjer raka på bild? Hur är kantskärpan på största bländare? Jättekul...
:?

Min förstärkare har samma trissor i slutsteget som HK PM660, dvs 2 st. 350 W, en positiv och en negativ. Trots att den bara lämnar 2x200W i 8 Ohm.
Det gör att den kan trycka på med massor av ström utan problem vilket ger klart och rent transparent ljud på låga nivåer.
Mycket effekt kan kanske vara en fördel om man vill dra nytta av egenskaperna som följer med den höga effekten, även om man inte använder dom ens till hälften.
Men det kan man ju alltid fundera över en stund.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav MacBruce » 2020-03-12 14:18

Prylarna, oavsett av vad för slag, skall ju helst inte vara bättre än att man kan pilla med egna – verkliga eller inbillade – förbättringar.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-12 14:31

Perfector skrev:Får mig att tänka på en trimmad bil.

Ja, igår kväll fick jag möjlighet att provköra min svägerskas dagsfärska Tesla 3 Dual Motor - och jag gjorde precis den här reflektionen. Verkligen onödigt stark motor! Men förstås en fantastisk bil på många sätt.
Så visst finns det onödig overkill inom många områden och såklart även inom HiFi. I Sverige ska väl ändå lagom vara bäst! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-12 14:34

OT, så är vårvädret just nu onödigt dåligt i Gbg - med stormbyar, snedregn och snöflingor stora som handflator (förvisso barnhänder, men ändå...)!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny, Kraniet och 20 gäster