Mentalt trött - dags att skaka om hjäncellerna med toner.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Mentalt trött - dags att skaka om hjäncellerna med toner.

Inläggav JM » 2020-03-07 09:02

Mental fatigue is a psychobiological state caused by prolonged periods of demanding cognitive activity which results in slower reaction time and attention deficits. The main aim of the current study was to investigate whether two types of interventions, specifically mindfulness and music/binaural beats, could reduce the negative effects of mental fatigue on subsequent cognitive processing. Recent studies show that individuals practicing mindfulness exhibit enhanced stress-coping and cognitive performance, including improved working memory and sustained attention. There is also evidence suggesting that using binaural beats increases sustained attention. To explore the influence of mindfulness and music on mentally fatigued individuals, four groups were recruited: a novice mindfulness group (n = 22), an experienced mindfulness group (n = 24), a music/binaural beats group (n = 23) and a control group (n = 21). The participants completed 5 phases of testing on the same day. Phase 1 consisted of completion of the BRUMS and a measurement of mind wandering using the SART. Phase 2 consisted of an induced state of mental fatigue using the 90-min AX-CPT. Phase 3 consisted of another BRUMS completion. Subjects were subsequently asked to complete one of the two 12 min. on-the-spot interventions (mindfulness or binaural beats). Phase 5 consisted of another completion of the SART. The results showed that the music group and the experienced mindfulness group were least affected by mental fatigue and its effect on the SART %NoGo success rate, whereas performance of the control group and the novice mindfulness group was reduced by mental fatigue. The findings are discussed in terms of using music/binaural beats to enhance cognitive control, with similar effects as mindfulness.

“On-the-Spot Binaural Beats and Mindfulness Reduces the Effect of Mental Fatigue”.
https://rdcu.be/b0lSd
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
juanth

Re: Mentalt trött - dags att skaka om hjäncellerna med toner

Inläggav juanth » 2020-04-23 23:50

Jag har själv använt mig av detta. Lyssnat på diverse binaural beats och funderar på hur stor betydelse det kan ha för effekten/nyttan om jag gillar det jag hör eller inte. Det jag lyssnat på har verkligen varierad lyssningsbarhet. Ibland stör jag mig på att det finns stycken som helt klart är nischade med ett slags new age sound. Att det verkar framställt för en viss målgrupp...
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-24 06:18

juanth skrev:Ibland stör jag mig på att det finns stycken som helt klart är nischade med ett slags new age sound. Att det verkar framställt för en viss målgrupp...

Inte så konstigt, det är väl den enskilt största gruppen som man kan tänka sig skulle anamma det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-04-24 10:42

Nattlorden skrev:
juanth skrev:Ibland stör jag mig på att det finns stycken som helt klart är nischade med ett slags new age sound. Att det verkar framställt för en viss målgrupp...

Inte så konstigt, det är väl den enskilt största gruppen som man kan tänka sig skulle anamma det.

Damn hippies... :mrgreen:

Jag är ändå nyfiken på om det fungerar oavsett om jag gillar det jag hör eller ej. När det gäller höga ljudnivåer har jag förstått att om man gillar musiken/ljudet så klarar örat högre nivåer utan att fara illa. Eller är det en ljudmyt?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-04-24 11:23

Max vibbar att olika ljud fungerar olika bra för olika personer i dom här sammanhangen. Själv föredrar han mer rytmiskt orienterd musik när hjärnkontoret skall skakas igång eller fås upp på spåret igen. Låt lista:

The Sisters Of Mercy - Temple Of Love (Feat. Ofra Haza)

Laibach - Tanz mit Laibach

The Chemical Brothers - Leave Home

För andra, med mindre sofistikerad smak, så kanske detta inte passar så bra. Posta gärna egna förslag!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-04-24 15:41

Om Binaural beats
Bilagor
E789D546-28D4-4FA6-BE87-B4B411410A40.png
E789D546-28D4-4FA6-BE87-B4B411410A40.png (307.09 KiB) Visad 1488 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-04-24 16:02

Schumann Resonance

https://open.spotify.com/track/1ZOqMN36 ... osxsauq19w

Är det alltså en kombo av tex 307,83 Hz och 300 Hz?

Vore bättre att få riktiga 7,83 Hz, fast det är nog bara att gå ut i naturen i så fall. Det ska ju vara jordklotets frekvens sammantaget sägs det.
Mvh Johan

Återgå till Generellt om hifi