Jag tänker då främst på de fall då ett vardags- eller allrum även hyser en ljudanläggning av kanske ganska kostbar sort som placerats i ett rum, som ser ut att vara inrett utifrån idéer tagna ur exklusiva inredningsmagasin. Det vill säga: Någon annan verkar har styrt hur det ska se ut. Inte de som bor där.
Ungefär som med klädmode alltså. Vad är populärt just nu? Hur "ska" jag göra för att vara "rätt"?
Bifogar en exempel-bild och citerar ur en annan tråd.
goat76 skrev:Vissa gånger när man får se lite bilder av folks anläggningar så blir jag förvånad över att se så många kala rum och att högtalarna mer ser ut att ha placerats där de passar in rent möblerings-mässigt än bästa ljudmässiga placering, men kanske har jag fel, det är bara som det verkar på de bilder jag sett.
Hur som helst, det jag vill komma till är att om man nu ska få ut något av en fin ljudanläggning så bör man fixa rummets akustik så gott det går och hitta den ultimata placeringen för sina högtalare, annars har man troligtvis en onödigt bra ljudanläggning som inte kommer till sin fulla kapacitet och det är knappast någon större idé till vidare uppgraderingar.
Ja, det där har jag också reagerat på. Alltså helt utifrån bilder och helt utan att ha varit på plats och lyssnat. Men likafullt:
1 Stort rum
2 Inga eller tunna gardiner
3 Inte mycket på väggarna
4 Kalt golv
5 Kanske mer designat utifrån aktuellt inredningsmode än utifrån "mysighet" oc h akustik
6 Ibland ser rummet ut att ha möblerats med just stereon i fokus, då den verkar dominera rummet, men likafullt det där kala och tillsynes olämpliga arrangemanget rent akustiskt.
Detta kryddat med mina kanske förutfattade och dömande meningar om ljudet får mig ofta att undra.