Fina prylar i knasiga rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Bill50x » 2020-03-09 13:19

Strmbrg skrev:Lite tillspetsat så vill ”dom” nog att det ska se ut som i inredningsmagasinen.
Föreskriver ”modet” kalt och gråskala, så vill ”dom” ha det så. Föreskrivs medaljongtapet så vill ”dom” ha det så.
Eftersom det aldrig föreskrivs något avseende ljud i breda kretsar, så vill ”dom” ingenting beträffande ljud. Några råkar av en ren händelse på en ”ljudexpert” på tex Hifiklubben och låter vederbörande fixa till det.

Ljudkvalitet har ingen prioritet bland de allra flesta människor. Det är viktigare att kuddarna färgmatchar soffan. Jag känner några som faktiskt har en stereo, men där står högtalarna bakom soffan, för dom är så fula... Bland de yngre har man oftast bara en Bluetooth högtalare någonstans och lyssnar bara i mono. 70-talet, då alla skulle ha "en stereo" är sedan länge ett passerat kapitel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-09 13:28

:-D Ja själv tycker jag att kala rum med grått i grått är fult.
Många har inte egna åsikter, utan snappar upp åsikter. Till och med åsikter om fult och snyggt.
(Jag köpte ett par prydliga och tok-omoderna Cavalry-twills-byxor härom året. De är lika snygga oavsett om de är moderna eller ej. Åtminstone ser de likadana ut.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Zappa » 2020-03-09 20:39

petersteindl skrev:
Zappa skrev:
music4ever skrev:Zappa, grymt snygga lampor. Vad får man tag på den golvlampan/läslampan?

Tackar, är jätte nöjd med alla lampor, just golvlampan brukar folk gilla extra mycket! Golvlampan hittar du här: https://www.beliani.se/golvlampa-koppar-staende-lampa-155-cm-dintel.html


Håller med. Jättefina och billigt också. :)

music4ever, pryd ditt fina rum med dessa lampor istället för dina lampskärmar som säkerligen är helt ok men som inte riktigt passar in. Belysning är en del av miljön.

Mvh
Peter


Tackar Peter! Ja, sjysta lampor behöver inte kosta skjortan. Totalt har jag spenderat kring 3000:- på all belysning i vardagsrummet och har många ljuskällor (varav nästan alla har varm färgtemperatur och svagt ljusflöde). Förvisso har jag köpt all belysning på rea men det går ju att hitta ännu billigare på t ex Ikea. Deras lampor är helt ok men det är roligare att sticka ut i varje fall lite grann tycker jag. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Tell » 2020-03-09 22:54

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Lite tillspetsat så vill ”dom” nog att det ska se ut som i inredningsmagasinen.
Föreskriver ”modet” kalt och gråskala, så vill ”dom” ha det så. Föreskrivs medaljongtapet så vill ”dom” ha det så.
Eftersom det aldrig föreskrivs något avseende ljud i breda kretsar, så vill ”dom” ingenting beträffande ljud. Några råkar av en ren händelse på en ”ljudexpert” på tex Hifiklubben och låter vederbörande fixa till det.

Ljudkvalitet har ingen prioritet bland de allra flesta människor. Det är viktigare att kuddarna färgmatchar soffan. Jag känner några som faktiskt har en stereo, men där står högtalarna bakom soffan, för dom är så fula... Bland de yngre har man oftast bara en Bluetooth högtalare någonstans och lyssnar bara i mono. 70-talet, då alla skulle ha "en stereo" är sedan länge ett passerat kapitel.

/ B


Dessutom är det inte många som ens vet hur viktigt akustiken i rummet är för ljudet, inte ens folk som är lite mer ljudintresserade, utan dom flesta tror att det räcker med att köpa en dyr förstärkare med ett par dyra högtalare för att det ska låta bra. Många vet ju inte heller hur mycket akustiken i rummet påverkar vanligt prat, t ex nångång när jag var på middag hos några kompisar så märkte jag att min röst resonerade rätt rejält vid nån frekvens o ingen annan tänkte på det förrens jag påpekade det o genast så blev det tydligt även för dom. Folk märker alltså inte ens felen även om dom är tydliga. Meen skulle folk bli allmänt mer medvetna om hur viktigt akustiken är även för tal så skulle det säkert komma in några fler gardiner iaf :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav hifikg » 2020-03-09 23:06

Gardiner verkar vara ute numera, många av de yngre som flyttar in i vår förening sätter aldrig upp gardiner. Lägenheterna ser obebodda ut. Fast man är väl gammal. O inte har jag några gardiner i lyssningsrummet heller, he he... fast så har jag inga riktiga fönster heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav bassman » 2020-03-10 00:24

Man kan bygga ett Attefallshus som ett ljudrum. Finns faktiskt en som gör sådana. Sen hur det i verkligheten funkar vet jag inte. Alingsås ligger ju bara ett "vargtjut" från Göteborg. Någon som varit dit och lyssnat? :-)

https://www.mangoldinnovation.se
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-10 08:34

Mangold ställde ut på Sweetspot i Jönköping dock inte huset utan visade lite andra prylar.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav MacBruce » 2020-03-11 04:19

Strmbrg skrev:Är det en katt som ligger på golvet? Den ser lite urlakad ut.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kan inte sluta att skratta åt kommentaren! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Kattägare)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 07:23

MacBruce skrev:
Strmbrg skrev:Är det en katt som ligger på golvet? Den ser lite urlakad ut.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kan inte sluta att skratta åt kommentaren! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Kattägare)


Ja då har du förmodligen egna erfarenheter av i vilken mån urlakade strumpor kan se ut som katter... :-D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 07:23

MacBruce skrev:
Strmbrg skrev:Är det en katt som ligger på golvet? Den ser lite urlakad ut.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kan inte sluta att skratta åt kommentaren! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Kattägare)


Ja då har du förmodligen egna erfarenheter av i vilken mån urlakade strumpor kan se ut som katter... :-D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Fina prylar i knasiga rum?

Inläggav hcl » 2020-03-11 21:03

bassman skrev:Man kan bygga ett Attefallshus som ett ljudrum. Finns faktiskt en som gör sådana. Sen hur det i verkligheten funkar vet jag inte. Alingsås ligger ju bara ett "vargtjut" från Göteborg. Någon som varit dit och lyssnat? :-)

https://www.mangoldinnovation.se


För flera år sedan byggde en av delägarna till Peoples & Schmidt i GBG ett lite speciellt Attefallshus med ambitioner att kunna fungera bra för musiklyssning (med hänsyn till dess oregelbundna dimensioner). Jag tror priset hamnade avsevärt högre än mer traditionella Attefallshus, men ganska häftigt var det allt.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/he ... t-du-sett/
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 14 gäster