Nimbus Records, den råa verkligheten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-27 02:00

@Torrowitz -Jag har mig veterligen inte bett dig fara och flyga och försöker verkligen hålla mig till sak.
Av någon anledning tar du varje invändning som angrepp på dig som person, verkar det, men jag har inte angripit varken din smak eller ditt verk på ett sätt som rimligen borde kunna leda till detta utbrott. Jag vet varken vem du är, din historik eller vad du producerat och det spelar ingen större roll för mig i det jag diskuterat. Det är argument, principer, tillvägagångssätt, resultat osv som jag är intresserad av. Inte person. Det jag har kritiserat dig för är att du skrivit nedlåtande om andra som inte delar din smak och dina preferenser när du kallat dom okunniga och menat att dom inte har rätt att tycka något. Om jag missförstått dig, så har du haft många inlägg på dig att förklara att du menat något annat, men du har avstått från detta. Trots att jag försökt öppna för den möjligheten.
Jag vet inte vad det är du menar att jag saknar argument kring och inte kan motivera, så det är inte lätt att diskutera och svara av den anledningen. Din bergsäkerhet om vad som är det enda rätta gjorde att jag inte kände det värt besväret att gå in diskussionen om inspelningsteknik. Jag har dessutom undvikit att säga emot dig i ett par andra frågor för att undvika bråk. -Inte för att jag saknar argument.

Om du verkligen vill veta något så är du fortfarande välkommen att fråga efter mina argument. Vill du det så jag lovar svara så gott jag kan. Vill du inte så går det också bra och då avslutar vi här.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-27 18:07

Vilken stämning det blev här då. Kanske ska skriva i gnälltråden istället?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav hifikg » 2020-03-27 18:11

Nu ska jag gå till min andra källarlokal o leta efter mina Nimbus-skivor. Hittar jag dem ska jag baske mig dra igång svarven för andra gången 2020, men det kanske är svarvens år i år? O så har jag ett ärende till Ica Bill50x...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav hifikg » 2020-03-27 20:01

Nu har jag letat, men inte hittat. Än. Har någon flyttkartong som står illa till. Den kan innehålla skivor. Många av mina skivor har klibbat ihop efter översvämningen. Konvoluten sargade och skivorna skulle behöva en rejäl tvätt, men det är nog bara ett fåtal av dem som är värda en sådan omsorg. Och LP skivor med trasiga omslag är inte skoj.

Hittade ett album som är helt vitt, omslaget alltså, skivan inuti är i blå, genomskinlig, vinyl. Prince "Black" framgår av en liten etikett. Ingen text på eller i konvolutet och skivan är helt utan identifikation. Bootleg?
Sitter nöjd :)

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav BosseS » 2020-03-27 20:49

Torrowitz skrev:Så jag önskar att administratören tar bort Torrowitz och även Amorina

Om du läser RJ's inlägg i andra trådar så ser du att han absolut inte är något skäl till att lämna forumet.
Jag uppskattar dina inlägg och önskar att du stannar kvar.
Man får helt enkelt blunda för medlemmar som man inte kan diskutera med, så är det på alla forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav petersteindl » 2020-03-30 00:48

Tänkte jag skulle fråga Torrowitz och RogerJoensson; för mig som är utomstående och tittade in nyss undrar jag vad det är ni diskuterar??? Jag får inte riktigt ihop ekvationen men jag förmodar att det kanske har något med trådtiteln Nimbus Records att göra?? Å andra sidan kanske diskussionen har med den råa verkligheten att göra?? Ju råare desto mer Nimbus, eller?

Mvh
En som undrar
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-30 01:13

För min del så kom det att handla om att man bör få föredra/gilla vad man vill utan att bli dumförklarad. Resten släppte jag eftersom jag märkte att det var på väg bära åt skogen. Jag kan ha gjort ett misstag då jag vid ett tillfälle uttryckte mig ironiskt utan att förklara det där och då (dock senare).
Nu efteråt så ser jag att det hade varit bättre om jag hade dragit mig tillbaka på ett tidigt stadium och låtit bli att hävda åsiktsfriheten. För det var vad det kom att handla om för min del. Jag är inte säker på om det uppfattades, trots upprepningarna.

Jag har inte satt mig ner och lyssnat på Nimbusinspelningarna noggrant så jag vill inte säga så mycket om det, men jag hade den där föreslagna Beethoven-samligen igång i verkstaden en eftermiddag och tyckte att det var en aning mycket höger-vänster-känsla och att biltrafiken hördes lite väl mycket i ett par av de tystare partierna, men i det stora hela så var det trevligt att lyssna på under arbetet.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nimbus Records, den råa verkligheten?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-20 13:53

Det verkar som att de - som många andra - får te’at iblann å iblann’ente.
Den här med BBC-orkestern är hyfsat klar samtidigt som perspektivet känns verklighets-likt.
För den ”effektsökande” kan sista satsen i ettan rekommenderas.
https://tidal.com/album/59655970
A7EE45C7-9001-4A0A-B406-C5622F3AA974.jpeg
A7EE45C7-9001-4A0A-B406-C5622F3AA974.jpeg (23.34 KiB) Visad 982 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster