usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

usb-kablar mina intryck

Inläggav sprudel » 2020-03-15 09:52

Lyssnade på en intervju med Gordon Ranking där han diskuterar bland annat orsaken till att usb-kablar kan påverka ljudet.
Han besitter tämligen stor erfarenhet i ämnet.


https://m.youtube.com/watch?feature=you ... Jka6WKeDxQ
Senast redigerad av sprudel 2020-04-22 08:13, redigerad totalt 3 gånger.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 10:35

Hade jag gjort intervjun så hade jag kunnat ställa en del meningsfulla följdfrågor som naturligtvis inte ställdes. Det finns en del hål i resonemangen och inget om att det rimligen går att lösa.
Hör man signifikant stora skillnader mellan normallånga USB-kablar som inte är klick och annat beroende på att data saknas och inte lyckats ta sig fram, så har DAC-konstruktionen grava problem. Kanske har han inte lyckats lösa dem, trots tämligen höga priser på DAC:arna som företaget marknadsför, men det betyder inte att de inte går att lösa.
Jag skulle vilja höra ljudklipp av det där "significantly different", för att veta vad han ev. pratar om, men det är sådant som i princip aldrig demonstreras. Av en anledning...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 10:53

Blindtest?
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Tell » 2020-03-15 11:37

Inga blindtest nä, utan det är ytterligare en gubbe som säljer apparater för uppåt 100kkr som också vill sälja dyra kablar. Fast han har en del rätt ändå rätt i det han säger en gång i början o en gång i slutet, o det är att "pops and clicks" är nåt som påverkar. Alltså inte att det popsen o klicken gör att ljudet blir annorlunda direkt, utan att man hör störande pops o klicks. Det är ju just det som data-fel gör med ljudet o ingen magi som att "basspelarens fingrande har mer luft i diskanten" eller liknande.
Dessutom ska man ta det mesta som John Darko lägger upp, han är inte sällan inne på ormoljespåret.

Men vill du ha mer ifrån honom när han interjuvar experter om USB-kablar kan du ju lyssna på det här:
https://soundcloud.com/johnhdarko/exper ... ul-mcgowan
Han interjuvar en annan gubbe som också säljer dyyra produkter, nämligen Paul McGowan på PS Audio. En otroligt trevlig herre som pratar en del strunt (han är ju säljare trots allt). Men eftersom han är otroligt trevlig så litar folk på honom även om hans fakta är lite sidodär.
O samtidigt som du lyssnar kan du skrolla ner halvvägs på den här sidan för att läsa Archimagos sågande av interjuvn, bara för lite vettigare perspektiv på det hela :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 11:44

Jag tror att det alltid kan vara en fördel att ha som utgångspunkt att det alltid finns nya upptäckter att göra.

Det betyder såklart inte att vad som helst är sant.
Men en nyfiken skepsis tror jag kan vara en förutsättning för att komma vidare - i vad det än vara månde.

Dock:
Ofta tycks intresset fokuseras på de där riktigt små sakerna. Som att det kanske går att höra skillnad på olika USB-överföringar.
Eller annorlunda uttryckt:
"De stora upptäckterna och förbättringarna är alla redan gjorda. Nu återstår bara (myriader) av småsaker."
Så små, att det blir ändlösa debatter om relevansen i dem, eller till och med huruvida de existerar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 11:53

När jag ser "seriösa" leverantörer erbjuda den typen av produkter tappar jag snabbt förtroendet för dem. Vill de blåsa mig med en dyr kabel är säkert deras slutsteg/DAC/CD whatever mest fylld med skräp och inte värt att ha på wanted-listan (som för min del ändå är ultrakort)
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-15 12:07

Vilken tur att bristerna i USB kabeln/överföringen bara finns när man lyssnar på HiFi!

Tänk om bristerna funnits när man betalar räkningar vi internet.
- 49 riksdaler för vägtullsavgift blir kanske 48,50......
- kontonummer xxxxxxxx88 blir xxxxxxxx77..... ( nu slapp jag betala!)
- Man lyckas ta ut 200.000:- och någon annan får pröjsa då bankens USB kablar är kassa...

Samhället och hela världen ska vara glada över att USB problem bara drabbar HiFi världen!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 12:20

O allt det bortförklarar ormoljenissarna med att det handlar om timing, musik är något heeeeelt annat än dataflöden. Jovisst, men inte innan den återigen är analog.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 12:35

Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-15 12:37

hifikg skrev:O allt det bortförklarar ormoljenissarna med att det handlar om timing, musik är något heeeeelt annat än dataflöden. Jovisst, men inte innan den återigen är analog.


Har inte "ormoljenissarna" hört talas om fifo-buffrar och klockor?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 12:48

sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?

Dom som påstår får gärna visa upp exempel så att man vet vad man ska utgå ifrån och leta efter. -Känner ingen anledning att bränna tid på att leta efter något som jag inte vet vad det är. Nej, jag har ännu inte hört tydliga skillnader mellan USB-kablar och jag vet inte hur de kan låta, annat än när bitarna inte kommer fram och det börjar klicka och spraka. Dåliga USB-DACar (orelaterat priset) kan säkert ge lite ökat brus och störningar om de inte förmår att hantera skitiga jordströmmar och liknande, men är det verkligen det gubben i videon pratar om?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 13:14

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?

Dom som påstår får gärna visa upp exempel så att man vet vad man ska utgå ifrån och leta efter. -Känner ingen anledning att bränna tid på att leta efter något som jag inte vet vad det är. Nej, jag har ännu inte hört tydliga skillnader mellan USB-kablar och jag vet inte hur de kan låta, annat än när bitarna inte kommer fram och det börjar klicka och spraka. Dåliga USB-DACar (orelaterat priset) kan säkert ge lite ökat brus och störningar om de inte förmår att hantera skitiga jordströmmar och liknande, men är det verkligen det gubben i videon pratar om?


Nej, gubben i videon pratar om noice av olika slag och att påverkar ljudet. Tror gubben i videon är en av upphovsmännen till asynkronisk överföring. Han är säkert värdelös och okunnig. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 13:16

hifikg skrev:Blindtest?


Det är en intervju. Bara att lyssna, ingen blindtestövning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-15 13:24

sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?


Sprudel - jag vet inte vad du har för baskunskap inom digital och analog teknik och därför är det svårt att veta på vilken teknisk nivå du vill ha diskussionen. Jag är definitivt ingen expert utan har en helt vanlig högskoleutbildning inom elektronik och från den tiden digitaltekniken byggde på TTL.

Det är egentligen en konstig fråga om det kan skilja ljudmässigt på olika USB kablar då kabeln överför digital signal mellan 2 gränssnitt.

Det svåraste blir "bevisföringen" då det är gränssnitten och det protokoll som används som styr hur bra det blir, inte kabeln. Därutöver hur stora buffrar man har till förfogande.
Nu är ju kraven på hastighet (bps) när det gäller ljud löjligt låga jämfört med vad USB standarden föreskriver. Redan USB 1.0 är som att använda en F1 bil för förflytta sig inom stockholmstrafiken (dålig liknelse).
Vad jag menar är att omsändningar av felaktig data kan göras nästan obegränsat. Kabeln kan vara väldigt kass innan gränssnitten/protokollet "ger upp", bufferten är tömd, och det låter då inte som sämre ljud utan som "drop outs" eller liknande. (ungefär som när du har dålig mottagning i mobiltelefon.)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Tell » 2020-03-15 13:29

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?

Dom som påstår får gärna visa upp exempel så att man vet vad man ska utgå ifrån och leta efter. -Känner ingen anledning att bränna tid på att leta efter något som jag inte vet vad det är. Nej, jag har ännu inte hört tydliga skillnader mellan USB-kablar och jag vet inte hur de kan låta, annat än när bitarna inte kommer fram och det börjar klicka och spraka. Dåliga USB-DACar (orelaterat priset) kan säkert ge lite ökat brus och störningar om de inte förmår att hantera skitiga jordströmmar och liknande, men är det verkligen det gubben i videon pratar om?


Nej, gubben i videon pratar om noice av olika slag och att påverkar ljudet. Tror gubben i videon är en av upphovsmännen till asynkronisk överföring. Han är säkert värdelös och okunnig. :D


Han fick ju frågan i början om han var upphovsmannen till asynkron överföring och han sa "nej" på den. Dessutom är det inte ovanligt att kunniga människor säger saker som inte riktigt stämmer (Paul McGowan är ett bra exempel på det), eller så säger dom saker som stämmer rent tekniskt men överdriver rejält hur mycket det faktiskt påverkar i praktiken. Den sistnämnda är inte alls ovanlig när det gäller folk som dessutom säljer extremt dyra produkter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 13:33

jansch skrev:
sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?


Sprudel - jag vet inte vad du har för baskunskap inom digital och analog teknik och därför är det svårt att veta på vilken teknisk nivå du vill ha diskussionen. Jag är definitivt ingen expert utan har en helt vanlig högskoleutbildning inom elektronik och från den tiden digitaltekniken byggde på TTL.

Det är egentligen en konstig fråga om det kan skilja ljudmässigt på olika USB kablar då kabeln överför digital signal mellan 2 gränssnitt.

Det svåraste blir "bevisföringen" då det är gränssnitten och det protokoll som används som styr hur bra det blir. Därutöver hur stora buffrar man har till förfogande.
Nu är ju kraven på hastighet (bps) när det gäller ljud löjligt låga jämfört med vad USB standarden föreskriver. Redan USB 1.0 är som att använda en F1 bil för förflytta sig inom stockholmstrafiken (dålig liknelse).
Vad jag menar är att omsändningar av felaktig data kan göras nästan obegränsat. Kabeln kan vara väldigt kass innan gränssnitten/protokollet "ger upp", bufferten är tömd, och det låter då inte som sämre ljud utan som "drop outs" eller liknande. (ungefär som när du har dålig mottagning i mobiltelefon.)


Digital och analog signalbehandling är inte min disciplin, i alla fall inte på den nivå där jag ger mig in i djupgående diskussioner med någon auktoritet. Jag har matten med mig i alla fall och en av mina vänner doktorerade just på digital signalbehandling och vi har väl pratat. :) Helt okomplicerat är det ju inte.
Jag närmar mig fenomenet från ett annat håll, nämligen lyssning istället så får någon annan, om de har lust, försöka hitta orsaksförklaringar. Har just nu jättekul med ett gäng olika kablar som jag lånat plus min egen huskabel, Supra.
Tänket köra blindtest nästa helg när jag lyssnat in mig mer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Harryup » 2020-03-15 13:48

Om det finns skillnader så kan det vara apparatberoende i olika kombinationer. Enklast är ju att testa och sen får man utreda varför det blev som det blev efter det. Personligen så skulle jag inte fundera på och söka förklaringar till varför det inte kan bli en skillnad innan test.

/Harry Up

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-15 14:37

sprudel skrev:
jansch skrev:
sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?


Sprudel - jag vet inte vad du har för baskunskap inom digital och analog teknik och därför är det svårt att veta på vilken teknisk nivå du vill ha diskussionen. Jag är definitivt ingen expert utan har en helt vanlig högskoleutbildning inom elektronik och från den tiden digitaltekniken byggde på TTL.

Det är egentligen en konstig fråga om det kan skilja ljudmässigt på olika USB kablar då kabeln överför digital signal mellan 2 gränssnitt.

Det svåraste blir "bevisföringen" då det är gränssnitten och det protokoll som används som styr hur bra det blir. Därutöver hur stora buffrar man har till förfogande.
Nu är ju kraven på hastighet (bps) när det gäller ljud löjligt låga jämfört med vad USB standarden föreskriver. Redan USB 1.0 är som att använda en F1 bil för förflytta sig inom stockholmstrafiken (dålig liknelse).
Vad jag menar är att omsändningar av felaktig data kan göras nästan obegränsat. Kabeln kan vara väldigt kass innan gränssnitten/protokollet "ger upp", bufferten är tömd, och det låter då inte som sämre ljud utan som "drop outs" eller liknande. (ungefär som när du har dålig mottagning i mobiltelefon.)


Digital och analog signalbehandling är inte min disciplin, i alla fall inte på den nivå där jag ger mig in i djupgående diskussioner med någon auktoritet. Jag har matten med mig i alla fall och en av mina vänner doktorerade just på digital signalbehandling och vi har väl pratat. :) Helt okomplicerat är det ju inte.
Jag närmar mig fenomenet från ett annat håll, nämligen lyssning istället så får någon annan, om de har lust, försöka hitta orsaksförklaringar. Har just nu jättekul med ett gäng olika kablar som jag lånat plus min egen huskabel, Supra.
Tänket köra blindtest nästa helg när jag lyssnat in mig mer.


Kul med blindtest!
Tänkte bara komplettera med en sak som sällan framkommer i "digitala diskussioner"
I den digitala världen finns det ju bara ettor och nollor......eller....
Med t.ex. gammal TTL teknik är allt mellan 0,8 och 2,0 volt varken 1 eller 0. D v s det finns alltid en risk för felläsningar om en kabel är väldigt lång elle skadat etc. Alla digitala kretsar har ett osäkerhetsområde där tolkningen kan bli fel, därför gör man verifieringar av att översänd data är korrekt (typiskt CRC check).

Alltså, kan t.ex. en dålig kabel göra så att "bit:sen" blir dåliga i andra ändan INNE i t.ex D/A omvandlaren?
Svaret är ett enkelt NEJ!
För varje logiksteg nyskapas pulsen. Har kretsen väl tolkat t.ex en "etta" kommer pulsens "kvalitet" ut från den kretsen motsvara vad just den kretsen skapar. Spelar ingen roll hur många tusen kretsar som ligger i serie. Alltså det spelar ingen roll hur risiga pulserna är bara att tolkning har skett korrekt och då nyskapats pulserna alltid till en och samma form.

Enkelt uttryckt....
När pulsen väl når själva DA omvandlaren i DAC:n har den nyskapats utan att påverkas av kabelns taskiga "puls" femtioelva gånger.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 15:30

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?

Dom som påstår får gärna visa upp exempel så att man vet vad man ska utgå ifrån och leta efter. -Känner ingen anledning att bränna tid på att leta efter något som jag inte vet vad det är. Nej, jag har ännu inte hört tydliga skillnader mellan USB-kablar och jag vet inte hur de kan låta, annat än när bitarna inte kommer fram och det börjar klicka och spraka. Dåliga USB-DACar (orelaterat priset) kan säkert ge lite ökat brus och störningar om de inte förmår att hantera skitiga jordströmmar och liknande, men är det verkligen det gubben i videon pratar om?


Nej, gubben i videon pratar om noice av olika slag och att påverkar ljudet. Tror gubben i videon är en av upphovsmännen till asynkronisk överföring. Han är säkert värdelös och okunnig. :D

Ja, men hur yttrar sig dessa brusstörningar, som han ju verkar har så svårt att hantera och som sägs ge stora skillnader i ljudet? -För inte yttrar det sig som bakgrundsbrus, eftersom det vanligen är så lågt numera att det inte är något problem som kan påstår ge stora skillnader.

Så, hur låter det, hur hörbara är de där påstått stora skillnaderna egentligen?
-Många påstår saker (inte sällan de som vill kränga saker), men sällan demonstreras det som påstås så att man själv kan lyssna, undersöka och jämföra. -Jag tror det är ett svar på frågan...
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-03-15 15:32, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 15:31

Får jag kasta in en av mina standardfrågor? Jag tycker att den passar så bra just här nämligen.

Vad bra, tack!

Varför är det så fascinerande att ägna sig åt småsaker?
Om det nu skulle gå, att verkligen bevisa att det faktiskt finns hörbara skillnader mellan olika datakablar - vad har det för betydelse?
Vad är syftet med undersökningen?
Eftersom skillnaden som kunnat bevisas är så liten att den måste just bevisas föreligga, så kan man väl lika gärna strunta i alltsammans från början.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-15 15:35

Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 15:37

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:Dom som påstår får gärna visa upp exempel så att man vet vad man ska utgå ifrån och leta efter. -Känner ingen anledning att bränna tid på att leta efter något som jag inte vet vad det är. Nej, jag har ännu inte hört tydliga skillnader mellan USB-kablar och jag vet inte hur de kan låta, annat än när bitarna inte kommer fram och det börjar klicka och spraka. Dåliga USB-DACar (orelaterat priset) kan säkert ge lite ökat brus och störningar om de inte förmår att hantera skitiga jordströmmar och liknande, men är det verkligen det gubben i videon pratar om?


Nej, gubben i videon pratar om noice av olika slag och att påverkar ljudet. Tror gubben i videon är en av upphovsmännen till asynkronisk överföring. Han är säkert värdelös och okunnig. :D

Ja, men hur yttrar sig dessa brusstörningar, som han ju verkar har så svårt att hantera och som sägs ge stora skillnader i ljudet? -För inte yttrar det sig som bakgrundsbrus, eftersom det vanligen är så lågt numera att det inte är något problem som kan påstår ge stora skillnader.

Så, hur låter det, hur hörbara är de där påstått stora skillnaderna egentligen?
-Många påstår saker (inte sällan de som vill kränga saker), men sällan demonstreras det som påstås så att man själv kan lyssna, undersöka och jämföra. -Jag tror det är ett svar på frågan...


Vet inte hur det ska höras, tyvärr.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 15:38

Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"


Men, du förstår uppenbarligen vad som avses? :)
Men vill du ha hypotesform så blir det istället

”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”
Senast redigerad av sprudel 2020-03-15 15:42, redigerad totalt 2 gånger.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 15:39

@Jansch: Kan jag tolka ditt inlägg att det inte finns hörbara skillnader mellan usb-kablar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hcl » 2020-03-15 15:42

sprudel skrev:Då tar vi en följdfråga. :)
Kan det skilja ljudmässigt mellan usb-kablar? Vad tror du, och givetvis har du lyssnat själv, eller diskuterar du utan erfarenhet?

Jag har deltagit vid en demo av DAC-ar, där även olika USB-kablar testades och ja jag uppfattade hyggligt tydliga skillnader mellan de olika varianter som demonstrerades. Om samtliga skillnader kan förklaras med undermåliga konstruktioner i det här fallet låter jag vara osagt, men min erfarenhet är att man generellt och ofta kan uppfatta skillnader mellan tillsynes ovidkommande förändringar.

För egen del använder jag ingen DAC matad med USB så jag kan inte säga att frågeställningen känns så värst relevant för just mig. I studiosammanhang har jag stött på några olika varianter, Firewire, Thunderbolt (och något USB-kopplat interface för länge sedan). Samtliga dessa skulle mycket väl kunna vara påverkade av själva anslutningen mellan dator och interface (DAC), men det är svårt att säga eftersom konstruktionerna vanligen jämförs med varandra i sin helhet, (dator,) kabel och interface. Vid ”finlyssning” (i hemmet) använder jag en manick som hämtar musikdata när den själv bestämmer att det behövs, d.v.s. klockan är fri från extern inblandning utöver ev. störningar i konstruktionen (det är en nätverksspelare kopplad till NAS via trådat nätverk). Den lösningen förefaller f.n. ljudmässigt överlägsen även om de bättre interfacen också spelar musik som medger bra behållning därav.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 15:43

Jag har råkat ut för en del konstigheter under min långa period med bitar som källa, men vad det beror på vete tusan, en omstart har alltid löst problemen, sen har jag inte ägnat mer tid åt dem. De yttrar sig t ex som att ett fonogram stoppar o spelas om o om igen från en punkt, som ett hack i en gammal LP alltså. Utan att jag aktiverat någon form av repeat. Skumt va? Ibland uppstår ett brus som får en att vakna om man så vore död, mycket sällsynt, men jäklar vad rädd jag blir att högtalarna ska få någon slags överdos. Ibland vill inte mitt program "Bit Perfect" leka, men det brukar reda ut sig efter en omstart. Nyss upptäckte jag att musik som jag köpt av Apple inte går att spela upp via min normala kedja längre. Otroligt konstigt och störande, inte för att jag köpt så mycket den vägen, men det är väl 30-40 fonogram åtminstone. Går att spela, men kräver lite handpåläggning som inte krävts tidigare. Något är skumt med Corona, eh, Catalina menar jag. Tror inte det beror på kablarna, jag varierar mellan snordyr röd guldkabel och extremt billig långkabel från Biltema.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-15 15:46

Strmbrg skrev:Får jag kasta in en av mina standardfrågor? Jag tycker att den passar så bra just här nämligen.

Vad bra, tack!

Varför är det så fascinerande att ägna sig åt småsaker?
Om det nu skulle gå, att verkligen bevisa att det faktiskt finns hörbara skillnader mellan olika datakablar - vad har det för betydelse?
Vad är syftet med undersökningen?
Eftersom skillnaden som kunnat bevisas är så liten att den måste just bevisas föreligga, så kan man väl lika gärna strunta i alltsammans från början.


Jag tycker mig höra skillnader, orsaken till skillnaderna är tämligen dyra. Igår hörde jag mer än i förmiddags när jag är lite tät i bihålorna. Fortfarande skramlar det på några ställen i rummet med en kabel vilket inte händer med de andra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 15:51

sprudel skrev:
Strmbrg skrev:Får jag kasta in en av mina standardfrågor? Jag tycker att den passar så bra just här nämligen.

Vad bra, tack!

Varför är det så fascinerande att ägna sig åt småsaker?
Om det nu skulle gå, att verkligen bevisa att det faktiskt finns hörbara skillnader mellan olika datakablar - vad har det för betydelse?
Vad är syftet med undersökningen?
Eftersom skillnaden som kunnat bevisas är så liten att den måste just bevisas föreligga, så kan man väl lika gärna strunta i alltsammans från början.


Jag tycker mig höra skillnader, orsaken till skillnaderna är tämligen dyra. Igår hörde jag mer än i förmiddags när jag är lite tät i bihålorna. Fortfarande skramlar det på några ställen i rummet med en kabel vilket inte händer med de andra.


Och jag tycker än idag att Lill-Babs med "Så Klart" låter bättre med min dyra USB-kabel än annars, men det är också den enda låten som gör det och varför det är så har jag förklarat i min presentationstråd. Självklart skulle jag inte höra någon skillnad vid blind lyssning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-15 15:57

Får ni olika utskriftskvalitet i skrivaren när ni byter kabel?
Blir det olika resultat när ni kopierar PDF-filer mellan hårddiskar vid kabelbyte?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 15:58

Morello skrev:Får ni olika utskriftskvalitet i skrivaren när ni byter kabel?
Blir det olika resultat när ni kopierar PDF-filer mellan hårddiskar vid kabelbyte?


Det där förklarar kabelnasarna med att musik inte är som annan data, för att det ska uppstå ljuv musik krävs en helt annan timing och precision. Fattaruväl!
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster