usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-28 19:19

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Det fetmarkerade är ännu en i raden av egna påhittade saker från din sida, det enda jag sagt är att jag tyckte mig höra en skillnad på inspelningarna OCH att jag ser fram emot när de riktiga testerna ska göras och när fler har lyssnat på plats.

Det är möjligt att du ändrat inställning sedan du skrev (min fetning): "Om inte min hörsel spelar mig ett litet spratt här så måste jag säga att jag är helt förbluffad över att det verkar vara en ljudlig skillnad mellan dessa USB-kablar", men du har även fortsatt käfta mot invändningar vad gäller den testen och tyckt att man inte har i tråden att göra om man har invändningar. Jag har dragit mina slutsatser från det, men jag accepterar den inställning till testen som du visar i sista inlägget. Jag hoppas du kan lägga detta år sidan nu. Låt mig vara, så låter jag tråden vara.
-Ledsen om jag skitade ner tråden ytterligare.


Jag är inte det minsta arg på dig om du tror det. :)

Är det inte lite överdramatiskt att hålla på och lämna tråden så där bara för lite ynka kritik, jag förstår bara inte varför vi ska hålla på och älta det här med vad du tycker om inspelningarna med mobil, varför struntar du inte bara i de inspelningarna och fokuserar på den riktning du önskar att vi tar det hela och tänker framåt?

Jag förstår inte varför det jag sa "Om inte min hörsel spelar mig ett litet spratt här så måste jag säga att jag är helt förbluffad över att det verkar vara en ljudlig skillnad mellan dessa USB-kablar" kan tolkas som att något skulle vara fastställt?

Nu fokuserar vi framåt, det blir intressant när/om några andra hör skillnaden på plats hos Sprudel och om kommande blindtester/mätningar ger oss några svar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-28 19:22

Jag hör ingen skillnad mellan min dyrkabel och Biltemakabel, men det hindrar inte att någon annan gör det, borde jag spela in dem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-28 19:30

hifikg skrev:Jag hör ingen skillnad mellan min dyrkabel och Biltemakabel, men det hindrar inte att någon annan gör det, borde jag spela in dem?


Spela in dom kan du göra med din iPhone. :) Vad är det för typ av kabel?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-28 19:45

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Jag hör ingen skillnad mellan min dyrkabel och Biltemakabel, men det hindrar inte att någon annan gör det, borde jag spela in dem?


Spela in dom kan du göra med din iPhone. :) Vad är det för typ av kabel?


En fin röd med guldiga anslutningar och en ful grå med plastkontakter. Den röda kommer från Audioconcept o har fördelen att jag, av någon anledning, aldrig vänder den fel när jag ska ansluta den. Wireworld heter de väl, deras kablar. O sen har de en massa nivåer på såna som jag aldrig satt mig in i. Priset på den här uppgavs vara runt 1200 för en meter, den från Biltema är tre meter, eller kanske fem?, o kostade en hundring, så den är aningen billigare per meter. Och fulare.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-03-28 19:57

sprudel skrev:@Peter!

Vilket nätfilter rekommendera du? Vilken länk i kedjan anser du vara mest kritisk?


Du frågade Peter, men han gav dej inget konkret svar på produkt...och det tänkte jag göra.... Jag antar att du menar USB filter.

Det filter som verkar vara vanligast är AudioQuest JitterBug och det föreslår jag att du inte skall köpa.
Jag lånade detta filter av en Hifi entusiast då jag hade brus/störningar i mitt ljudkort när jag mätte med min minsta accelerometer (B&K 4374) och samtidigt drev PC:n med nätadapter.
Filtret visade ingen som helst påverkan och jag provade det i olika sammanhang men det fanns inte en tillstymmelse till funktion. Visserligen går inte mitt digitala oscilloskop hur högt som helst (optimerat för ljudmätningar) men det hade ingen som helst verkan på mitt problem...jag fick ingen som helst skillnad MÄTMÄSSIGT, då skall man konstatera att för att erhålla "bitfel" kan jag åtminstone mäta en 1000-del av vad USB kräver för rätt triggning av 1 resp 0 dvs nollgenomgångar.

AudioQuest Jitterbug levereras i en vacker förpackning med en söt liten "sagobok" som man kan läsa för sina barn eller barnbarn.... Prinsen med sin älskade HiFi anläggning fann äntligen lyckan och jitter var som bortblåst, fastare bas och instrumenten framträder mer separerade..Ja lyckan var fullkomlig
Näää, det var inte ett citat men läs bifogat material till produkten eller reklamen och förundras över varför inte Jesus och jävulen är omnämnda i texten.

Ber om ursäkt att raljerar men jag blir förbannad över att människor blir lurade av att betala 600:- för skit.
Nu är ju Jitterbug den enda produkt jag har erfarenhet av men om resten av USB filtren inom "HiFi branschen" är likvärdiga" är det en katastrof!

Om man skall köpa ett USB filter bör det ha galvanisk avskiljning på dataöverföringen (D+ och D-) och åtminstone ett fungerande filter för matningspänningen, OM DEN ANVÄNDS!
Om det finns filter som även galvanisk avskiljer jord och matningsspänning (VCC och GND), som Peter S. förespråkar, vet jag inte...lite komplicerat kanske.
Fast behövs en sådan produkt? skall inte produkter inom EU uppfylla beslutade EMI/EMC krav?

Det finns flera produkter som är specade för vad de åstadkommer och vill man förvissa sig om att man får något för det man betalar bör det nog finnas en spec.
DEN ENDA TILLVERKARE jag har läst om som talar om med spec vad deras produkt är avsedd för och är kapabel att rensa bort störningar är Wurth. https://www.we-online.de/web/enmen/elec ... USB2_0.php
Men som sagt, det finns säkert många andra som inte ägnar sig åt skönlitteratur inom sagovärlden......

Hittade nu ett Youtubeklipp på en test av "Jitterbug" gjord av Hans Beekhuyzen (han refererades till tidigare tråden i ett Youtube klipp om hur USB signal kan störas) https://www.youtube.com/watch?v=rRIt0BYAjTo.
Hur kan man testa ett filter och referera till en nätadapter och visa oscilloskopbilder på nätadapterns utspänning utan att visa om USB filtret har någon påverkan?
Helt oseriöst! Usch!

Ledsen för att jag överreagerar...2 glas Chardonnay till middagen... men någon jävla ordning måste det väl vara....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-28 20:18

jansch skrev:
sprudel skrev:@Peter!

Vilket nätfilter rekommendera du? Vilken länk i kedjan anser du vara mest kritisk?


Du frågade Peter, men han gav dej inget konkret svar på produkt...och det tänkte jag göra.... Jag antar att du menar USB filter.

Det filter som verkar vara vanligast är AudioQuest JitterBug och det föreslår jag att du inte skall köpa.
Jag lånade detta filter av en Hifi entusiast då jag hade brus/störningar i mitt ljudkort när jag mätte med min minsta accelerometer (B&K 4374) och samtidigt drev PC:n med nätadapter.
Filtret visade ingen som helst påverkan och jag provade det i olika sammanhang men det fanns inte en tillstymmelse till funktion. Visserligen går inte mitt digitala oscilloskop hur högt som helst (optimerat för ljudmätningar) men det hade ingen som helst verkan på mitt problem...jag fick ingen som helst skillnad MÄTMÄSSIGT, då skall man konstatera att för att erhålla "bitfel" kan jag åtminstone mäta en 1000-del av vad USB kräver för rätt triggning av 1 resp 0 dvs nollgenomgångar.

AudioQuest Jitterbug levereras i en vacker förpackning med en söt liten "sagobok" som man kan läsa för sina barn eller barnbarn.... Prinsen med sin älskade HiFi anläggning fann äntligen lyckan och jitter var som bortblåst, fastare bas och instrumenten framträder mer separerade..Ja lyckan var fullkomlig
Näää, det var inte ett citat men läs bifogat material till produkten eller reklamen och förundras över varför inte Jesus och jävulen är omnämnda i texten.

Ber om ursäkt att raljerar men jag blir förbannad över att människor blir lurade av att betala 600:- för skit.
Nu är ju Jitterbug den enda produkt jag har erfarenhet av men om resten av USB filtren inom "HiFi branschen" är likvärdiga" är det en katastrof!

Om man skall köpa ett USB filter bör det ha galvanisk avskiljning på dataöverföringen (D+ och D-) och åtminstone ett fungerande filter för matningspänningen, OM DEN ANVÄNDS!
Om det finns filter som även galvanisk avskiljer jord och matningsspänning (VCC och GND), som Peter S. förespråkar, vet jag inte...lite komplicerat kanske.
Fast behövs en sådan produkt? skall inte produkter inom EU uppfylla beslutade EMI/EMC krav?

Det finns flera produkter som är specade för vad de åstadkommer och vill man förvissa sig om att man får något för det man betalar bör det nog finnas en spec.
DEN ENDA TILLVERKARE jag har läst om som talar om med spec vad deras produkt är avsedd för och är kapabel att rensa bort störningar är Wurth. https://www.we-online.de/web/enmen/elec ... USB2_0.php
Men som sagt, det finns säkert många andra som inte ägnar sig åt skönlitteratur inom sagovärlden......

Hittade nu ett Youtubeklipp på en test av "Jitterbug" gjord av Hans Beekhuyzen (han refererades till tidigare tråden i ett Youtube klipp om hur USB signal kan störas) https://www.youtube.com/watch?v=rRIt0BYAjTo.
Hur kan man testa ett filter och referera till en nätadapter och visa oscilloskopbilder på nätadapterns utspänning utan att visa om USB filtret har någon påverkan?
Helt oseriöst! Usch!

Ledsen för att jag överreagerar...2 glas Chardonnay till middagen... men någon jävla ordning måste det väl vara....


Jag förstår inte riktigt frågeställningen. :?:

Antingen frågas det efter nätfilter vilket det ju står att det frågas efter och det är det jag svarat på.

Eller så kan det möjligtvis frågas efter ett USB-filter och sådana vill jag varna för. Varför skall man filtrera USB-signalen?

Eller så kanske det frågas efter en USB-isolator och det är något helt annat. Den separerar jordplan så att jordar inte förbinds med varandra eller i värsta fall att det skapas dubbla skilda jordförbindelser via nätets jord, en så kallad jord-loop.

Det är helt olika fenomen.

Är det USB-isolator som det frågas efter så har jag redan tidigare redogjort för detta.

petersteindl skrev:Den skillnaden som jag kan se som kan uppstå är då olika jordsystem kopplas ihop och då kan ett jordsystem kontaminera ett annat med exempelvis HF.
Om det blir skillnad beroende på kabel låter jag vara osagt men kapacitanser och impedanser lär nog komma in. Det finns dock ganska bra transformatorer för USB överföring som gör att man eliminerar påverkan mellan olika apparater. Dessa är normalt sett framtagna för medicinsk utrustning så att man skall kunna koppla ihop känslig medicinsk utrustning utan att de skall påverkas av annan utrustning.

Jag har köpt en sådan som Lilltroll mest använder då mätningar görs med USB-mätutrustning. Det är ingen tvekan om att mätresultat blir renare, d v s fri från störningar, med sådan mellantransformator. Sedan kan man spekulera i orsaker. Bättre blir det i alla fall.

Skall jag lyssna på musik där koppling med USB ingår så vill jag helst använda denna transformator. Den är tysk och gjord för medicinsk utrustning, som sagt.

Mvh
Peter


petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan du inte länka till en sådan trafo?


Jag googlade lite och jag tror det var detta märke. Jag ser att det kallas isolator. Idag finns den för USB 3.0 också, men jag vet inte om USB-Audio har nytta av det?

https://intona.eu/en/products/ jag tror det var Model 7054-X-DK.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-03-28 22:24

petersteindl skrev:.......................
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. :?:

Antingen frågas det efter nätfilter vilket det ju står att det frågas efter och det är det jag svarat på.

Eller så kan det möjligtvis frågas efter ett USB-filter och sådana vill jag varna för. Varför skall man filtrera USB-signalen?

Eller så kanske det frågas efter en USB-isolator och det är något helt annat. Den separerar jordplan så att jordar inte förbinds med varandra eller i värsta fall att det skapas dubbla skilda jordförbindelser via nätets jord, en så kallad jord-loop.

Det är helt olika fenomen.

Är det USB-isolator som det frågas efter så har jag redan tidigare redogjort för detta.
.................................



Ja......OK........ missförstod jag vad Sprudel var ute efter......... såhär på lördagskvällen....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 10:38

På tal om usb-isolator.
Här är en test från audiosciecereview av 3 olika sådana. Endast Intona verkar göra någon nytta, men inte på från början kvalitetsdacar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.2616/

Bryr mig inte om att prova någon usb-isolator. Väntar istället på mäthjälp. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-04-05 10:43

Sprudel, är det bestämt när denna mäthjälp ska anlända?

Jag började tro att allt detta runnit ut i sanden...

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hcl » 2020-04-05 10:48

sprudel skrev:På tal om usb-isolator.
Här är en test från audiosciecereview av 3 olika sådana. Endast Intona verkar göra någon nytta, men inte på från början kvalitetsdacar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.2616/

Bryr mig inte om att prova någon usb-isolator. Väntar istället på mäthjälp. :)


Hur uppfattades de olika kablarna hos dig? Vilka (från de första inspelningarna) tyckte du bäst resp. minst om?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-04-05 10:56

hcl skrev:
sprudel skrev:På tal om usb-isolator.
Här är en test från audiosciecereview av 3 olika sådana. Endast Intona verkar göra någon nytta, men inte på från början kvalitetsdacar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.2616/

Bryr mig inte om att prova någon usb-isolator. Väntar istället på mäthjälp. :)


Hur uppfattades de olika kablarna hos dig? Vilka (från de första inspelningarna) tyckte du bäst resp. minst om?


Jag är intresserad av att få veta vilka kablar vi fick lyssna på i både det första och det nya testet, och även vilken som föredras vid den riktiga lyssningen av Sprudel himself. :)

Det var dock riktigt trist att inte fler ville vara med på lyssningsleken, Faktiskt kan ibland verka vara lite olika nyanser av brunt.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav idea » 2020-04-05 12:52

Ligger lågt med att erbjuda mäthjälp just nu. Visserligen ute från isoleringen efter Österrikeresan men håller styvt på "socialt avstånd" ett tag framöver för att inte utsätta sig för någon risk. Dessutom har det dragits igång lite andra projekt hemma i form av måla om vardagsrummet o olja golvet mm som tar upp det mesta av tiden.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 14:49

idea skrev:Ligger lågt med att erbjuda mäthjälp just nu. Visserligen ute från isoleringen efter Österrikeresan men håller styvt på "socialt avstånd" ett tag framöver för att inte utsätta sig för någon risk. Dessutom har det dragits igång lite andra projekt hemma i form av måla om vardagsrummet o olja golvet mm som tar upp det mesta av tiden.


Kul med hemmaprojekt! :)

Vi tar detta senare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 14:53

goat76 skrev:
hcl skrev:
sprudel skrev:På tal om usb-isolator.
Här är en test från audiosciecereview av 3 olika sådana. Endast Intona verkar göra någon nytta, men inte på från början kvalitetsdacar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.2616/

Bryr mig inte om att prova någon usb-isolator. Väntar istället på mäthjälp. :)


Hur uppfattades de olika kablarna hos dig? Vilka (från de första inspelningarna) tyckte du bäst resp. minst om?


Jag är intresserad av att få veta vilka kablar vi fick lyssna på i både det första och det nya testet, och även vilken som föredras vid den riktiga lyssningen av Sprudel himself. :)

Det var dock riktigt trist att inte fler ville vara med på lyssningsleken, Faktiskt kan ibland verka vara lite olika nyanser av brunt.


Det var Supra och Oyaide. Oyaide nr 1 på det första insplningarna. Jag upplever Supra som mörkare.
När jag jämför Supra och Nordost så upplever jag att röster på Supra är mer närvarande, och Nordost att det rösten kommer från det inspelade rummet. Lit mer eko i det hela.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hcl » 2020-04-05 14:59

sprudel skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:
Hur uppfattades de olika kablarna hos dig? Vilka (från de första inspelningarna) tyckte du bäst resp. minst om?


Jag är intresserad av att få veta vilka kablar vi fick lyssna på i både det första och det nya testet, och även vilken som föredras vid den riktiga lyssningen av Sprudel himself. :)

Det var dock riktigt trist att inte fler ville vara med på lyssningsleken, Faktiskt kan ibland verka vara lite olika nyanser av brunt.


Det var Supra och Oyaide. Oyaide nr 1 på det första insplningarna. Jag upplever Supra som mörkare.
När jag jämför Supra och Nordost så upplever jag att röster på Supra är mer närvarande, och Nordost att det rösten kommer från det inspelade rummet. Lit mer eko i det hela.

Är följande korrekt:
Kabel 1, Klipp 1,2, Oyade
Kabel 2, Klipp 3,4, Supra
Kabel 3, Klipp 5,6, ???

Det hade varit intressant att höra vad du själv föredrar. Mörkare? Mer närvarande? Eko? Omdömen som är mer av tyck och smak än reell kvalitet.

Med vilken kabel vill du helst spela fler ”skivor”?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-04-05 15:06

sprudel skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:
Hur uppfattades de olika kablarna hos dig? Vilka (från de första inspelningarna) tyckte du bäst resp. minst om?


Jag är intresserad av att få veta vilka kablar vi fick lyssna på i både det första och det nya testet, och även vilken som föredras vid den riktiga lyssningen av Sprudel himself. :)

Det var dock riktigt trist att inte fler ville vara med på lyssningsleken, Faktiskt kan ibland verka vara lite olika nyanser av brunt.


Det var Supra och Oyaide. Oyaide nr 1 på det första insplningarna. Jag upplever Supra som mörkare.
När jag jämför Supra och Nordost så upplever jag att röster på Supra är mer närvarande, och Nordost att det rösten kommer från det inspelade rummet. Lit mer eko i det hela.


Kan du möjligen skriva ner vad som var vad ungefär som följande så får vi som lyssnade ett litet facit på vad som var vad? :)

Test 1
Spår 1 och 2 var:
Spår 3 och 4 var:
Spår 5 och 6 var:

Test 2
Spår 1 var:
Spår 2 var:
Spår 3 var:
Spår 4 var:

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-04-05 19:04

sprudel skrev:På tal om usb-isolator.
Här är en test från audiosciecereview av 3 olika sådana. Endast Intona verkar göra någon nytta, men inte på från början kvalitetsdacar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.2616/

Bryr mig inte om att prova någon usb-isolator. Väntar istället på mäthjälp. :)


Det känns bra att de som lägger ner massa pengar på USB filter åtminstonde slipper hörbara försämringar p g a filtret.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 20:05

goat76 skrev:
sprudel skrev:
goat76 skrev:
Jag är intresserad av att få veta vilka kablar vi fick lyssna på i både det första och det nya testet, och även vilken som föredras vid den riktiga lyssningen av Sprudel himself. :)

Det var dock riktigt trist att inte fler ville vara med på lyssningsleken, Faktiskt kan ibland verka vara lite olika nyanser av brunt.


Det var Supra och Oyaide. Oyaide nr 1 på det första insplningarna. Jag upplever Supra som mörkare.
När jag jämför Supra och Nordost så upplever jag att röster på Supra är mer närvarande, och Nordost att det rösten kommer från det inspelade rummet. Lit mer eko i det hela.


Kan du möjligen skriva ner vad som var vad ungefär som följande så får vi som lyssnade ett litet facit på vad som var vad? :)

Test 1
Spår 1 och 2 var:
Spår 3 och 4 var:
Spår 5 och 6 var:

Test 2
Spår 1 var:
Spår 2 var:
Spår 3 var:
Spår 4 var:


Jag kommer inte ihåg exakt vilken ordning det var och det enda viktiga då var om det gick att höra skillnad alls. Jag tror att de första inspelningarna var följande 1 o 2 Nordost, 3 o4 Oyaide, 5 o 6 Supra, tror alltså
Angående inspelning 2 så är 1 o 2 samma kabel, 3 o 4 samma kabel.
Jag kan köra en ny runda i morgon fm och namnge kablarna.
Den kabel jag lirar mest med nu är Nordost. Ska köra den ett tag, även om det inte blir så mycket lyssnat pga Corona-omständigheter och annat. Albumet som får nu är Anette Askvik ”Liberty”. Spår 8 ”Without Permission” har en skön djupbas-passage som hustrun reagerade på från vardagsrummet och undrade om jag gjort något speciellt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-04-05 20:22

sprudel skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:
Det var Supra och Oyaide. Oyaide nr 1 på det första insplningarna. Jag upplever Supra som mörkare.
När jag jämför Supra och Nordost så upplever jag att röster på Supra är mer närvarande, och Nordost att det rösten kommer från det inspelade rummet. Lit mer eko i det hela.


Kan du möjligen skriva ner vad som var vad ungefär som följande så får vi som lyssnade ett litet facit på vad som var vad? :)

Test 1
Spår 1 och 2 var:
Spår 3 och 4 var:
Spår 5 och 6 var:

Test 2
Spår 1 var:
Spår 2 var:
Spår 3 var:
Spår 4 var:


Jag kommer inte ihåg exakt vilken ordning det var och det enda viktiga då var om det gick att höra skillnad alls. Jag tror att de första inspelningarna var följande 1 o 2 Nordost, 3 o4 Oyaide, 5 o 6 Supra, tror alltså
Angående inspelning 2 så är 1 o 2 samma kabel, 3 o 4 samma kabel.
Jag kan köra en ny runda i morgon fm och namnge kablarna.
Den kabel jag lirar mest med nu är Nordost. Ska köra den ett tag, även om det inte blir så mycket lyssnat pga Corona-omständigheter och annat. Albumet som får nu är Anette Askvik ”Liberty”. Spår 8 ”Without Permission” har en skön djupbas-passage som hustrun reagerade på från vardagsrummet och undrade om jag gjort något speciellt.


Min rangordning i det första testet var att Supra och Nordost lät väldigt lika men att Oyaide lät mer annorlunda än de andra två, upplever du i den riktiga lyssningen att Supra och Nordost låter mer lik varandra och att kabeln från Oyaide avviker mer från de andra två?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Laila » 2020-04-05 20:26

sprudel skrev:......
Albumet som får nu är Anette Askvik ”Liberty”. Spår 8 ”Without Permission” har en skön djupbas-passage som hustrun reagerade på från vardagsrummet och undrade om jag gjort något speciellt.


App app app . . . från köket skareva . . . komma mä sånna nymodiheter . . . typ. 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 20:36

@Goat. Ja, jag upplever att Oyaide är mer annorlunda, en viss hårdhet som jag inte är förtjust i.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-05 20:37

Laila skrev:
sprudel skrev:......
Albumet som får nu är Anette Askvik ”Liberty”. Spår 8 ”Without Permission” har en skön djupbas-passage som hustrun reagerade på från vardagsrummet och undrade om jag gjort något speciellt.


App app app . . . från köket skareva . . . komma mä sånna nymodiheter . . . typ. 8O :wink:


Hon är inte särskilt förtjust i att laga mat, på egen hand, men jobbar gärna ihop med mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-04-05 20:53

sprudel skrev:@Goat. Ja, jag upplever att Oyaide är mer annorlunda, en viss hårdhet som jag inte är förtjust i.


Intressant att jag över mobilinspelningen upplevde det precis så, inte just den hårdhet du upplever i lyssnings-soffan men just det att den lät mest annorlunda jämfört med de andra två. :)

Det här får mig att tro att det faktiskt finns en skillnad, frågan är då vad det beror på om så är fallet?
Det blir intressant att höra vad ni kommer fram till i de riktiga mätningarna.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-04-08 11:27

Här är tre nya inspelningar. Anette Askevik “Without permission”
Nu har jag noterat vilken som är vilken.

Spelade kablar är Supra, Nordost, Oyaide, inte just i den ordningen kanske? Eller? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav goat76 » 2020-04-08 11:50

Glömde du länken månne? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-08 12:04

Är det fortfarande tal om inspelning via mobil? Kan vi inte få några elektriskt inspelade jämförelser?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav sprudel » 2020-04-08 12:10

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav sprudel » 2020-04-08 12:12

För de som tycket det är kul! :)

Väntar på hjälp med andra typer av upptagningar. Ser fram emot det också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav goat76 » 2020-04-08 13:36



Jag sticker väl återigen ut hakan och är först ut, tyvärr är jag nog en av få som vågar uttala mig om vad jag upplever mig höra. I den här låten har jag kocentrerat mig på att lyssna extra fokuserat på hennes röst och jag tycker mig höra skillnader.

I Spår 1 (m4a) låter sången bäst, den låter trots inspelningens natur som relativt fyllig och hel, lätt att följa.

I Spår 2 (2.m4a) låter sången sämst, den låter mer ihålig och trasig, klart svårare att följa än i de andra spåren.

I spår 3 (3.m4a) låter sången rätt likt spår 1 men när det kommer till sångpartiet där det ligger två sångspår (ca 25 sekunder in i klippet) låter det aningen sämre, jag upplever att den basigare rösten inte är riktigt lika fullt separerad från den ljusare rösten.


Så för att summera, jag tycker mig höra skillnader mellan spåren och spår 2 sticker ut som sämst. Vad som verkligen låter bäst vid den riktiga lyssningen behöver nödvändigtvis inte stämma med det jag hört på dessa inspelningar.
Jag har använt ett par riktigt bra hörlurar med noise cancelling, ett par Bose nc700.

Lyssna själva och tyck till, var med och lek tills vi får ta del av de mer utförliga testen och kanske några av blint slag. Släpp prestigen! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav sprudel » 2020-04-08 14:50

Jag tycker som du.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], IngOehman, RogerGustavsson och 8 gäster