usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-27 10:29

sprudel skrev:Vem har påstått att det här lilla försöket är strictly scientific?
Släpp den grejen, snälla. :)

Jag tror att både strictly och scientific är att ta i, men ok då. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 10:43

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:Vem har påstått att det här lilla försöket är strictly scientific?
Släpp den grejen, snälla. :)

Jag tror att både strictly och scientific är att ta i, men ok då. :)

:)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 10:44

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 10:51

D11AA0BE-845B-491E-9EAF-79969925FFCC.jpeg
D11AA0BE-845B-491E-9EAF-79969925FFCC.jpeg (1.23 MiB) Visad 3221 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 10:57

Varför spelar du inte in elektriskt?

Jag förstår faktiskt inte varför alla relevanta sakinvändningar som anförts helt negligeras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-27 11:03

Morello skrev:Varför spelar du inte in elektriskt?

Jag förstår faktiskt inte varför alla relevanta sakinvändningar som anförts helt negligeras.


Lyssnar Sprudel elektriskt också?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 11:05

Harryup skrev:
Morello skrev:Varför spelar du inte in elektriskt?

Jag förstår faktiskt inte varför alla relevanta sakinvändningar som anförts helt negligeras.


Lyssnar Sprudel elektriskt också?


Kul och genomtänkt inlägg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 11:31

sprudel skrev:OK! 4 filer här, en låt.

https://www.dropbox.com/sh/ctzroiha9xk4 ... ySw1a?dl=0


Jag tycker det är svårare den här gången att höra skillnad, jag tror det var det andra låt-valet i det förra testet som jag fann de större ljudliga skillnaderna på i jämnförelsen mellan filerna.

Här föredrar jag "Ny inspelning.m4a" där baskaggen och virveln låter lika framhävda.

Jag tycker mig höra likheter mellan 3.m4a och 4.m4a.

Inspelning 2.m4a är jag osäker på vad jag ska säga om, men som sagt, det var svårare i det här testet och kanske spelar hörselsinnet mig bara ett litet spratt. Jag fortsätter vara öppen inför detta. :)


Nåväl, dessa tester har iallafall fått mig att fundera i banorna att det faktiskt möjligen finns en ljudlig skillnad som antagligen beror ganska mycket på DACen, det blir intressant att höra om andras lyssningsintryck som besöker Sprudel samt de mer ingående mätningarna som förhoppningsvis kommer utföras.
Personligen hoppas jag innerst inne att det är Sprudels DAC som är "överkänslig" och att det i de allra flesta andra situationer inte spelar så stor roll vilken USB-kabel som används, jobbigt om man ska behöva bötja tänka på sånt, det är nog med de analoga delarnas skillnader. :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav matssvensson » 2020-03-27 11:35

matssvensson skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:Harryup och hifikg, på med hörlurarna nu och lyssna om ni hör skillnad på kablarna i de där inspelningarna Sprudel la upp. :)


1 Låter burkigt
2 Nä, det här går inte, låter telefonburk
3 låter som en burkinspelning
4 Låter eventuellt aningen mindre burkigt
5 låter hemskt till sången kommer, men det blir inte mycket bättre, vojne
6 kanske minst eländig, men är det verkligen någon skillnad?

:lol: :lol: :lol:

Nu har jag lyssnat! Erkänner att det delvis var för att äntligen ta mig tid att kolla hur jag får ut ljud från datorn till anläggningen så jag lyssna till Fashings virtuella livekoncert med Amanda Ginsberg ikväll https://www.fasching.se/stockholm-jazz-stream-amanda-ginsburg/#2020-03-27T20-00

1. Låter burkigt!
2. Låter lika burkigt!
3. Låter lika burkigt!
4. Låter lika burkigt!

Jag hade verkligen ärligt velat kunna säga att jag upplevde någon märkbar skillnad, men nej - alla exempel lät lika och lika illa. I det exempel som Goat76 la upp tidigare med olika eq gick det att höra skillnad.

Efter min utvärdering kom min bättre hälft in och tackade för att jag stängt av oljudet som lät som "någon arbetade i fastigheten" :D. Så brukar hon inte uttrycka sig om stereon, även om hon med jämna mellanrum har synpunkter på musikvalet 8).

Med enklast möjliga medel - är det någon som testat om det går att spela in till en iPhone via en lämplig minijack adapter? Det vill säga att försöka använda mic-ingången för en elektrisk signal direkt från förstärkaren. Jag tänker att eftersom vi verkar vilja använda enkla hjälpmedel som de flesta av oss har tillgång till, så skulle det kunna vara ett sätt att lyckas hoppa över det förstörande steget högtalare-rum-mikrofon.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-27 11:38

Har visat tråden för en av våra medicinelektroningenjörer och han har rätt roligt åt den "vetenskapliga delen".
Vi jobbar under ISO-13485 för aktiva implantat. Här har vi alltså en människa (Sprudel möjligen också Sprudel2 om sprudels sambo har kunnat höra samma sak) som kan ha uppfattat med sin hörsel något som har ändrats.
Och så föreslås en massa helt andra mätuppställningar som att vara mera vetenskapliga när det gäller att ta reda på om det finns en hörbar skillnad för en person.
Tror knappt han har slutat skratta ännu. Allt sådant här kommer in mycket senare i en undersökning. Andreas har den vettiga synpukten tyckte han.
Sen är föreslagna metoder inte fel ur strikta mätmässiga förhållande för att leta efter ursprunget till ett tänkbart fel som en del. Fast vi vet ju inte om de skillnader man kommer hitta med dessa metoder är det som hörs förstås så varför leta under lampan nu. Han åsikt var ju förstås testa blint med en helst flera personer eftersom det är det som har uppfattats som ha haft en skillnad. Hade vi fått göra det så hade vi fått testat med massor med personer och i olika uppställningar för att verifiera att det alltid är samma skillnader mellanhur kablarna påverkar det hörbara osv osv. Sen när vi kan utesluta Casa Sprudel som påverkan på utslaget så går vi vidare med alla specifika undersökningar. Att han underkänner iphoneuppställningen som vetenskaplig är en helt annan sak eftersom han inte heller i detta läge godkänner något annat av förslagen i tråden som vetenskapligt korrekt hantering av den möjliga hörselsskillnaden. Men som sprudel har sagt och vissa av oss sagt att som typ kuriosa/rolig test så får man se på det resultatet som något som testar både iphone, uppställningen, folks datorer, hörlurar etc också. Typ allt utom vad sprudel hör.

/Harry Up

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:48

Det finns inga ovetenskapliga testmetoder. Bara ovetenskapliga slutsatsdraganden. Vetenskaplighet handlar om vilka slutsatser man kan/får dra.

Däremot finns det gott om meningslösa testmetoder. Men det gör dem inte otillåtna. Bara just meningslösa. Slöseri på tid. Ibland vet man dock inte det förrän efter det att man testat.

Morello skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Varför spelar du inte in elektriskt?

Jag förstår faktiskt inte varför alla relevanta sakinvändningar som anförts helt negligeras.


Lyssnar Sprudel elektriskt också?


Kul och genomtänkt inlägg.

Jag tror kanske att din syra beror på att du missat att upprinnelsen till det hela är i rummet hörda påverkanseffekter som påverkar sådant som Linninister menar hörs i alla tänkbara sammanhang, till och med bättre när musikens närhet decimeras.

Du kanske har hört att de ibland rekommenderar att man går ut ur rummet och utvärderar ljudkvaliteten från ett angränsande rum?

Kort sagt - om den tesen skall undersökas så finns inget skäl att spela in på annat sätt än akustiskt och i mono, och gärna med mobilen!

- - -

Som alltid när man skall undersöka någonting så är det klokt att man börjar med att göra frågan klar för sig.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-03-27 11:56, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 11:53

:?:

Tråden handlar om påstådda skillnader i återgivning mellan tvenne olika USB-kablar - har du läst tråden ordentligt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav matssvensson » 2020-03-27 11:54

Harryup skrev:Men som sprudel har sagt och vissa av oss sagt att som typ kuriosa/rolig test så får man se på det resultatet som något som testar både iphone, uppställningen, folks datorer, hörlurar etc också. Typ allt utom vad sprudel hör.

Tack för anekdoten! :lol:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 11:55

Harryup skrev:Har visat tråden för en av våra medicinelektroningenjörer och han har rätt roligt åt den "vetenskapliga delen".
Vi jobbar under ISO-13485 för aktiva implantat. Här har vi alltså en människa (Sprudel möjligen också Sprudel2 om sprudels sambo har kunnat höra samma sak) som kan ha uppfattat med sin hörsel något som har ändrats.
Och så föreslås en massa helt andra mätuppställningar som att vara mera vetenskapliga när det gäller att ta reda på om det finns en hörbar skillnad för en person.
Tror knappt han har slutat skratta ännu. Allt sådant här kommer in mycket senare i en undersökning. Andreas har den vettiga synpukten tyckte han.
Sen är föreslagna metoder inte fel ur strikta mätmässiga förhållande för att leta efter ursprunget till ett tänkbart fel som en del. Fast vi vet ju inte om de skillnader man kommer hitta med dessa metoder är det som hörs förstås så varför leta under lampan nu. Han åsikt var ju förstås testa blint med en helst flera personer eftersom det är det som har uppfattats som ha haft en skillnad. Hade vi fått göra det så hade vi fått testat med massor med personer och i olika uppställningar för att verifiera att det alltid är samma skillnader mellanhur kablarna påverkar det hörbara osv osv. Sen när vi kan utesluta Casa Sprudel som påverkan på utslaget så går vi vidare med alla specifika undersökningar. Att han underkänner iphoneuppställningen som vetenskaplig är en helt annan sak eftersom han inte heller i detta läge godkänner något annat av förslagen i tråden som vetenskapligt korrekt hantering av den möjliga hörselsskillnaden. Men som sprudel har sagt och vissa av oss sagt att som typ kuriosa/rolig test så får man se på det resultatet som något som testar både iphone, uppställningen, folks datorer, hörlurar etc också. Typ allt utom vad sprudel hör.

/Harry Up


Tumme upp!

Kan inte några av er i Göteborg samlas (förutsatt att ni ör friska) hos Sprudel och lyssna ifall även ni hör de skillnader som han och hans fru hör? Det är egentligen det enda riktiga första steget som kan ta oss vidare i frågeställningen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 12:03

Morello skrev::?:

Tråden handlar om påstådda skillnader i återgivning mellan tvenne olika USB-kablar - har du läst tråden ordentligt?

OM du tittar tillbaka i tråden så ser du att goat76 föreslagit en inspelning av ungefär det slag som gjordes.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 12:07

IngOehman skrev:
Morello skrev::?:

Tråden handlar om påstådda skillnader i återgivning mellan tvenne olika USB-kablar - har du läst tråden ordentligt?

OM du tittar tillbaka i tråden så ser du att goat76 föreslagit en inspelning av ungefär det slag som gjordes.


Vh, iö


Hej Ingvar, det här är goat76 som nu skriver detta inlägg.

Hur vet DU vad JAG skrivit eller inte skrivit i denna tråd? :)
Senast redigerad av goat76 2020-03-27 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 12:11

goat76 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det vore mer givande om en av filerna var en annan usb kabel, men ytterligare en fil var samma kabel igen bara med en ny upptagning. Utan att berätta vilken fil som är vilken. Jag är nämligen helt övertygad om att skillnaderna skulle vara lika stora då det är fel i mätmetoden som hörs och inte olika kablar.


Jag finner det är helt otroligt att folk här är ”helt övertygade” om att det inte skulle gå att höra tonala skillnader med denna typ av inspelning, det enda det handlar om är om skillnaden är tillräckligt stor för att en sådan enkel inspelning ska snappa upp skillnaden, hör man dock en skillnad på inspelningen så ÄR det en skillnad. OM det inte förekommer en skillnad så kommer man inte heller höra en skillnad oavsett hur många inspelningar man än gör, förutsatt att mikrofonen inte rubbats från sin position.

Varför i all sin dar litar ni isåfall på era mätningar av högtalare, tror ni mätkurvan skulle se olika ut vid samma identiska återupprepade mätning där varken inspelningsutrustningen ändrats eller att mikrofonen flyttats från sin position.
Om ni inte tror att en inspelning som denna fungerar så kan ni lika gärna sluta mäta på högtalare, en mätning är även den en ljudinspelning.

Du har helt rätt - självklart kan man höra tonala skillnader (om de finns) med den beskrivna metoden.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 12:12

IngOehman skrev:
Morello skrev::?:

Tråden handlar om påstådda skillnader i återgivning mellan tvenne olika USB-kablar - har du läst tråden ordentligt?

OM du tittar tillbaka i tråden så ser du att goat76 föreslagit en inspelning av ungefär det slag som gjordes.


Vh, iö


Det känner jag till - en mkt dålig idé när Sprudel söker höra skillnad på olika USB-kablar. Inspelningen borde givetvis göras med en högklassig AD-omvandlare ansluten till DA-omvandlarens utgång - ungefär som LTS arbetar idag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 12:14

IngOehman skrev:
Du har helt rätt - självklart kan man höra tonala skillnader (om de finns) med den beskrivna metoden.


Vh, iö


Du har inte läst tråden ordentligt - eller tror du på fullt allvar att olika USB-kablar medför "tonala skillnader"? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-27 12:25

Harryup skrev:Har visat tråden för en av våra medicinelektroningenjörer och han har rätt roligt åt den "vetenskapliga delen".
Vi jobbar under ISO-13485 för aktiva implantat. Här har vi alltså en människa (Sprudel möjligen också Sprudel2 om sprudels sambo har kunnat höra samma sak) som kan ha uppfattat med sin hörsel något som har ändrats.
Och så föreslås en massa helt andra mätuppställningar som att vara mera vetenskapliga när det gäller att ta reda på om det finns en hörbar skillnad för en person.
Tror knappt han har slutat skratta ännu. Allt sådant här kommer in mycket senare i en undersökning. Andreas har den vettiga synpukten tyckte han.
Sen är föreslagna metoder inte fel ur strikta mätmässiga förhållande för att leta efter ursprunget till ett tänkbart fel som en del. Fast vi vet ju inte om de skillnader man kommer hitta med dessa metoder är det som hörs förstås så varför leta under lampan nu. Han åsikt var ju förstås testa blint med en helst flera personer eftersom det är det som har uppfattats som ha haft en skillnad. Hade vi fått göra det så hade vi fått testat med massor med personer och i olika uppställningar för att verifiera att det alltid är samma skillnader mellanhur kablarna påverkar det hörbara osv osv. Sen när vi kan utesluta Casa Sprudel som påverkan på utslaget så går vi vidare med alla specifika undersökningar. Att han underkänner iphoneuppställningen som vetenskaplig är en helt annan sak eftersom han inte heller i detta läge godkänner något annat av förslagen i tråden som vetenskapligt korrekt hantering av den möjliga hörselsskillnaden. Men som sprudel har sagt och vissa av oss sagt att som typ kuriosa/rolig test så får man se på det resultatet som något som testar både iphone, uppställningen, folks datorer, hörlurar etc också. Typ allt utom vad sprudel hör.

/Harry Up


Ja, låt honom skratta, men jag har lyssnat på bilar t ex via mobiltelefon och då kan jag tydligt höra om motorn går eller om motorn inte går (andra som är bättre på bilar kan höra mer delikata skillnader än så, jag lovar) så om det är en stor och tydlig skillnad bör den går fram, t o m med en mobilinspelning. Är skillnaden mycket liten, nästan obefintlig, kanske t o m obefintlig, kommer en mobiltelefon ha svårt att snappa upp skillnaden. Och det tror jag den har i det här fallet, men så tror jag inte att någon skillnad finns heller, så jag kan vara påverkad redan där.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 12:26

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Du har helt rätt - självklart kan man höra tonala skillnader (om de finns) med den beskrivna metoden.


Vh, iö


Du har inte läst tråden ordentligt - eller tror du på fullt allvar att olika USB-kablar medför "tonala skillnader"? 8O


Det är dina förutfattade meningar som är den stora bromsklossen, du vill nog med alla medel helst hitta tester som stärker din tes snarare än att försöka vara helt öppen för uppgiften.
Kanske vill du helst att alla lägger ner hela projektet eftersom du redan ”vet” att det omöjligen kan finnas en skillnad (mina spekulationer).
Senast redigerad av goat76 2020-03-27 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 12:27

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-27 12:32

goat76 skrev:
Morello skrev:Du har inte läst tråden ordentligt - eller tror du på fullt allvar att olika USB-kablar medför "tonala skillnader"? 8O

Det är dina förutfattade meningar som är den stora bromsklossen, du vill nog med alla medel helst hitta tester som stärker din tes snarare än att försöka vara helt öppen för uppgiften.

Du (och andra) menar alltså att det inte är något konstigt om det uppstår tonala skillnader vid byte av USB-kabel?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 12:39

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Du har inte läst tråden ordentligt - eller tror du på fullt allvar att olika USB-kablar medför "tonala skillnader"? 8O

Det är dina förutfattade meningar som är den stora bromsklossen, du vill nog med alla medel helst hitta tester som stärker din tes snarare än att försöka vara helt öppen för uppgiften.

Du (och andra) menar alltså att det inte är något konstigt om det uppstår tonala skillnader vid byte av USB-kabel?


Jag tycker det är otroligt konstigt och faller inte i linje med vad jag ursprungligen tror. Det jag ser som den allra största motsättande uppgiften mot vad jag tror är att även Sprudels fru hörde förändringarna varje gång, därför ställer jag mig öppen för möjligheten att det jag trott inte stämmer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-27 13:49

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Du har inte läst tråden ordentligt - eller tror du på fullt allvar att olika USB-kablar medför "tonala skillnader"? 8O

Det är dina förutfattade meningar som är den stora bromsklossen, du vill nog med alla medel helst hitta tester som stärker din tes snarare än att försöka vara helt öppen för uppgiften.

Du (och andra) menar alltså att det inte är något konstigt om det uppstår tonala skillnader vid byte av USB-kabel?


Det är typ synd att det gör det om det gör det. För då kommer sprudel vara sömnlös ett tag framöver. Konstigt, nja konstiga saker händer vissa. Andra kan tycka att det inte är konstigt att det skulle vara skillnad. Ju mer man håller på med digitala streamers ju mer luttrad blir man. För sprudel gäller t.ex. om nu skillnaden finns, testa att byta dac kanske skillnaden finns med just den dac han har men inte med nästa. etc. etc. Inget behöver vara "trasigt" kanske bara en uppgradering av programvara behövs.
MIn Volvo var inne på service med en kärvande baklucka, den öppnade sig mindre och mindre i synnerhet om man parkerar i lite lutning. Trodde det kunde vara en kärvande mekanik för det kändes "logiskt". Mecken sa att det är nog programvara. Ok så den skulle "tröttna"? Det var programvara, med en uppgradering så öppnar luckan utan problem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 14:00

Jag skulle nog uppskatta om jag kommer fram till att det inte är någon skillnad. Då har jag lärt mig något.
Än så länge tycker jag mig uppfatta skillnader, i alla fall på vissa inspelningar.
Jag ska till botten med det här, med olika metoder. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-27 14:08

Harryup skrev:MIn Volvo var inne på service med en kärvande baklucka, den öppnade sig mindre och mindre i synnerhet om man parkerar i lite lutning. Trodde det kunde vara en kärvande mekanik för det kändes "logiskt". Mecken sa att det är nog programvara. Ok så den skulle "tröttna"? Det var programvara, med en uppgradering så öppnar luckan utan problem.

Jag köper inte den liknelsen över huvud taget. Skulle det alltså finnas mjukvara (eller något annat) i DAC:en som får för sig att ändra tonkurvan vid byte av usb-kabel? Sannolikheten för det och att det skulle vara ett generellt problem som kan uppkomma lite varstans vid byte av kablar... -Eh... Nej, detta placerar jag i samma struntfack som avmagetisering av cd-skivor, kabellyftare och liknande som också uppgetts ge stora klangliga skillnader. -Tills dess någon kan uppvisa rimligt säkra bevis för att det är något annat än just strunt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-27 14:24

Bara för att det låter som en tonkurveförändring så betyder det inte att det är en förändrad frekvensgång. Speciellt inte i ett olinjärt system där input inte är brus utan en spektral harmonisk fördelning av diskreta frekvenser som varierar i amplitud och i frekvens under en viss tid.

Två frågor.

1.) Har mikrofonen/mobilen ändrat positionen mellan de olika upptagningarna?
Det räcker med 1 cm skillnad för att det skall anses som att mikrofonen ändrat position. Det räcker med att man tar upp mobilen och trycker på knappar/display och lägger tillbaka mobilen för att man inte skall kunna anse att den på mm eller cm har samma placering och vinkel.

2.) Har något annat i rummet ändrat position mellan de olika upptagningarna, t.ex. människors placering i lyssningsrummet?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-27 14:26

Peter, har du kikat på den bild jag laddade upp igår?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-27 14:36

Harryup skrev:...
MIn Volvo var inne på service med en kärvande baklucka, den öppnade sig mindre och mindre i synnerhet om man parkerar i lite lutning. Trodde det kunde vara en kärvande mekanik för det kändes "logiskt". Mecken sa att det är nog programvara. Ok så den skulle "tröttna"? Det var programvara, med en uppgradering så öppnar luckan utan problem.


Medan du fikade gav han luckan en dusch silikonolja o sen drev han med dig. Gammalt knep. Vi klämde dit det lösa minnet i datorn, svingade en svart katt motsols fyra varv och läste några latinska ramsor (hemliga), startade datorn och inkasserade en massa häpna blickar. Och cash.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster