usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav sprudel » 2020-04-23 20:53

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först.

Precis, exakt, på pricken, ackurat, alldeles riktigt, helt korrekt (så borde man göra)!

-Fundera gärna på det, innan det gapas håll käften igen.


Ajaj! Manners please!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav goat76 » 2020-04-23 20:58

Rydberg skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:
Tack, då utesluter vi jitter.

Har du ett svar på den andra frågan jag ställde?

Jitter kan ALDRIG uteslutas när det gäller omvandlingskedjor från analog till digital signal och/eller omvänt. Jag är vore synnerligen intresserad om någon kunde peka på ett transitionsgränssnitt som inte har någon form av läckage mellan resp. signaldomän. Om Jittret är signifikant eller hörbart är en anna fråga, men att det alltid existerar (i dessa sammanhang) är nog att betrakta som ett faktum.

Jitter är tidsfel, om transmissionen inte bär någon tidsinformation får du inte jitter. En asynkron USB-överföring introducerar alltså inte jitter men jitter kan naturligtvis införas i efterföljande steg (en svajig klocka exempelvis). Men nu snackar vi om USB-kablar och i den delen av kedjan, givet en asynkron överföring, kan inget jitter introduceras.


Du har så klart rätt Rydberg, jag var först inte riktigt på det klara med var i kedjan jitter introduceras, det sker vid D/A-omvandlingen vilket såklart kommer efter USB-kabeln i kedjan. Spelare - USB - DAC. :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav jansch » 2020-04-23 21:10

Harryup skrev:
jansch skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att det är fulretorik att jämföra helt digitala system mot ett system som har digital lagring och analog användning.
Utgångspunkten är att sprudel uppfattar en skillnad när han byter kablar, och därmed undrar vad orsaken kan vara.
sprudel har inte påstått någon orsak eller pekat ut någon del som skyldig till möjlig förändring av lyssningsintrycket som han uppfattar det när han lyssnar.
Om det inte finns någon påvisad skillnad så skulle jag inte gå längre än så.
Skulle jag se på detta problem med ISO13485 ögon så skulle jag förstås först testa om det faktiskt finns en skillnad som är upprepbar. Både av andra lyssnare och i andra anläggningar eller med delvis annan utrustning.

/Harry Up


Precis!
Därför måste man dela upp problembilden som jag skrev i digitalt, D/A omvandling och analogt.

När du testar enligt ISO bygger det på logik och slutledning och mätbarhet.
Du kollar inte om det går ström i en optisk kabel eller om plasthantaget ökar hjärtfrekvensen på en patient.


Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först. Inte börja med att dela upp saker i olika delar när man inte ens har verifierat att det finns ett fel.


Dilemmat är ju att att Sprudel HAR JU IDENTIFIERAT ETT "FEL" genom att prova olika kablar och dom låter då olika i form av "ljusare" eller mer bas etc.
Det stora problemet är då att mäta och verifiera ett fel som inte går att förklara logiskt eller fysikaliskt. Det går helt enkelt inte att hitta ett rimligt skäl till att en viss kabel låter mörkare eller ljusare. Det finns ingen som helst koppling mellan analoga och digitala brister ur ett hörselperspektiv.
Det är lika svårt att förklara som när någon påstår att man ser färger mer korrekt om man har leriga jympaskor på sig eller att sätesvärmen i bilen blir sämre om man kör på E85.....eller att mormors väckarklocka drar sig om försäljningen av julskinkor ökar i närmaste ICA butik, dock inte om den ökar på Coop.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav goat76 » 2020-04-23 21:22

jansch skrev:
Harryup skrev:
jansch skrev:
Precis!
Därför måste man dela upp problembilden som jag skrev i digitalt, D/A omvandling och analogt.

När du testar enligt ISO bygger det på logik och slutledning och mätbarhet.
Du kollar inte om det går ström i en optisk kabel eller om plasthantaget ökar hjärtfrekvensen på en patient.


Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först. Inte börja med att dela upp saker i olika delar när man inte ens har verifierat att det finns ett fel.


Dilemmat är ju att att Sprudel HAR JU IDENTIFIERAT ETT "FEL" genom att prova olika kablar och dom låter då olika i form av "ljusare" eller mer bas etc.
Det stora problemet är då att mäta och verifiera ett fel som inte går att förklara logiskt eller fysikaliskt. Det går helt enkelt inte att hitta ett rimligt skäl till att en viss kabel låter mörkare eller ljusare. Det finns ingen som helst koppling mellan analoga och digitala brister ur ett hörselperspektiv.
Det är lika svårt att förklara som när någon påstår att man ser färger mer korrekt om man har leriga jympaskor på sig eller att sätesvärmen i bilen blir sämre om man kör på E85.....eller att mormors väckarklocka drar sig om försäljningen av julskinkor ökar i närmaste ICA butik, dock inte om den ökar på Coop.


Men är det inte lite misstänksamt att det ändå kan finnas en ljudlig skillnad då Sprudel hör det, hans fru vet när han bytt eller inte bytt kabel i ett blindtest samt att jag prickade in den sämre låtande kabeln i båda testen Sprudel la upp?

Har vi alla lika leriga jympaskor när vi sätter oss på det halvkalla bilsätet på väg mot ICA för att köpa julskinka mitt i natten p.g.a att mormors väckarklocka har dragit sig? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav Harryup » 2020-04-23 21:34

Skillnad kan ju finnas på grund av någon skada på kabeln eller kontakter eller att den är monterat lite tveksamt. Så för att identifiera att den inte bara är ett exemplar som låter just så skall man ju helst testa flera av samma sort om det är möjligt. Sen vill man ju kontrollera om kablarna beter sig likadant i en annan anläggning. Sen kan man börja testa om skorna påverkar ljudet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav sprudel » 2020-04-23 22:07

jansch skrev:
Harryup skrev:
jansch skrev:
Precis!
Därför måste man dela upp problembilden som jag skrev i digitalt, D/A omvandling och analogt.

När du testar enligt ISO bygger det på logik och slutledning och mätbarhet.
Du kollar inte om det går ström i en optisk kabel eller om plasthantaget ökar hjärtfrekvensen på en patient.


Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först. Inte börja med att dela upp saker i olika delar när man inte ens har verifierat att det finns ett fel.


Dilemmat är ju att att Sprudel HAR JU IDENTIFIERAT ETT "FEL" genom att prova olika kablar och dom låter då olika i form av "ljusare" eller mer bas etc.
Det stora problemet är då att mäta och verifiera ett fel som inte går att förklara logiskt eller fysikaliskt. Det går helt enkelt inte att hitta ett rimligt skäl till att en viss kabel låter mörkare eller ljusare. Det finns ingen som helst koppling mellan analoga och digitala brister ur ett hörselperspektiv.
Det är lika svårt att förklara som när någon påstår att man ser färger mer korrekt om man har leriga jympaskor på sig eller att sätesvärmen i bilen blir sämre om man kör på E85.....eller att mormors väckarklocka drar sig om försäljningen av julskinkor ökar i närmaste ICA butik, dock inte om den ökar på Coop.


Apapap! Jag tycker mig uppfatta skillnader, men det är inte detsamma som att det ÄR en verklig skillnad.
Jag vill ha detta konfirmerat via blindtest och mätningar först. Jag har dock verkligen gjort en ansträngning med ”oblind” lyssning som förberedelse för ett blindtest! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-23 22:56

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först.

Precis, exakt, på pricken, ackurat, alldeles riktigt, helt korrekt (så borde man göra)!

-Fundera gärna på det, innan det gapas håll käften igen.


Ajaj! Manners please!

Ok. Släpp fantasierna fria.
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav jansch » 2020-04-23 23:15

sprudel skrev:
jansch skrev:
Harryup skrev:
Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först. Inte börja med att dela upp saker i olika delar när man inte ens har verifierat att det finns ett fel.


Dilemmat är ju att att Sprudel HAR JU IDENTIFIERAT ETT "FEL" genom att prova olika kablar och dom låter då olika i form av "ljusare" eller mer bas etc.
Det stora problemet är då att mäta och verifiera ett fel som inte går att förklara logiskt eller fysikaliskt. Det går helt enkelt inte att hitta ett rimligt skäl till att en viss kabel låter mörkare eller ljusare. Det finns ingen som helst koppling mellan analoga och digitala brister ur ett hörselperspektiv.
Det är lika svårt att förklara som när någon påstår att man ser färger mer korrekt om man har leriga jympaskor på sig eller att sätesvärmen i bilen blir sämre om man kör på E85.....eller att mormors väckarklocka drar sig om försäljningen av julskinkor ökar i närmaste ICA butik, dock inte om den ökar på Coop.


Apapap! Jag tycker mig uppfatta skillnader, men det är inte detsamma som att det ÄR en verklig skillnad.
Jag vill ha detta konfirmerat via blindtest och mätningar först. Jag har dock verkligen gjort en ansträngning med ”oblind” lyssning som förberedelse för ett blindtest! :)



Jag hängde nog upp mej på att du skriver: "När jag själv är så övertygad om att jag kan höra/uppleva skillnad......"
Dock, du har rätt. I de flesa inlägg använder du "uppfatta" och liknade uttryck.
Så jag borde inte ha skrivit " identifierat".....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav Rydberg » 2020-04-24 10:25

goat76 skrev:
Rydberg skrev:
hcl skrev:Jitter kan ALDRIG uteslutas när det gäller omvandlingskedjor från analog till digital signal och/eller omvänt. Jag är vore synnerligen intresserad om någon kunde peka på ett transitionsgränssnitt som inte har någon form av läckage mellan resp. signaldomän. Om Jittret är signifikant eller hörbart är en anna fråga, men att det alltid existerar (i dessa sammanhang) är nog att betrakta som ett faktum.

Jitter är tidsfel, om transmissionen inte bär någon tidsinformation får du inte jitter. En asynkron USB-överföring introducerar alltså inte jitter men jitter kan naturligtvis införas i efterföljande steg (en svajig klocka exempelvis). Men nu snackar vi om USB-kablar och i den delen av kedjan, givet en asynkron överföring, kan inget jitter introduceras.


Du har så klart rätt Rydberg, jag var först inte riktigt på det klara med var i kedjan jitter introduceras, det sker vid D/A-omvandlingen vilket såklart kommer efter USB-kabeln i kedjan. Spelare - USB - DAC. :)

Nja, jitter kan introduceras även i kablar men i fallet asynkron överföring som vi talar om här så uppstår inte det jitter som skulle påverka omvandlingen i själva transmissionen. Att man kan få jitter i en synkron överföring är känt av alla som sysslar med digital överföring och detta löses ofta med en PLL.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav Morello » 2020-04-24 10:28

Förkortas FLS på svenska. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav jansch » 2020-04-24 18:35

Morello skrev:Förkortas FLS på svenska. :D


Det har jag aldrig hört..... En översättning som känns lite krystad....

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav jansch » 2020-04-24 18:41

Rydberg - menar du att en USBkabel ( 5 meter) kan generera jitter som skulle kunna vara hörbar? Alltså, synkron överföring med stabil klocka på sändarsidan...
Är det beroende på att "triggerpunkterna" (nollgenomgångarna) inte är stabila?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 31 gäster