usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-24 14:24

Tell skrev:
goat76 skrev:Och än en gång för att förtydliga för er som känner er sugna på att såga iden, nej jag menar inte att vi ska få en direkt hum om hur det låter hos Sprudel, nu hansdlar det endast om ifall vi kan detektera en hörbar skillnad mellan kablarna. :)

Bläddra ner en liten bit i följande tråd (femte inlägget på sidan) så kan du höra den jämnförelsen jag gjorde (bör avlyssnas med hörlurar):
viewtopic.php?f=9&t=70142&start=30


Alltså om du ska försöka visa skillnaden mellan en tv på 1080p o en i 4K o du använder en kamera som filmar i 1080p så kommer du inte se nån som helst skillnad. Finns inte bandbredden så går det inte, precis på samma sätt om man försöker använda en mobil-mikrofon för att visa på potentiella skillnader på ett par kablar. O alltså visst, vissa skillnader går ju, som att den där 1080p-kameran kommer kunna fånga eventuell skillnad i kontrast, men beroende på vad man söker efter så kommer jämförelsen inte dyka upp i film eller ljudmaterialet man spelat in.
Så jovisst, sprudel kan ju göra ett försök, för han beskriver ju skillnaden som att en kabel är "ljusare" o den andra är "mörkare" vilket tyder på att det är en frekvenskurveskillnad mellan kablarna. Så ja kaanske att det går, men jag är skeptisk. Iofs mest skeptisk att jag inte tror det är nån ljudlig skillnad mellan kablar (såvida det inte är designat så, där vissa apdyrkablar har nån klump i ena ändan med nån resistor eller nåt i, meh).


Det är ju därför jag är noga med att påpeka att testet inte görs för att man på något vis ska få höra hur det låter, då måste man självklart pallra sig iväg hem till Sprudel och lyssna. Det jag menar med den enkla inspelningen är bara om man kan detektera en skillnad, Sprudel kan hur enkelt som helst göra denna inspelning med musik som extra mycket framhäver den skillnad han hör mellan kablarna och sedan lyssna på dessa inspelningarna i hörlurar.

Om han hör att skillnaden har snappats upp så kan han lägga upp det på Dropbox som bevis att det faktiskt föreligger en skillnad.

Om han däremot själv inte kan höra skillnaden på inspelningen så är det ganska lönlöst att lägga upp det för oss andra att lyssna, MEN det behöver nödvändigtvis inte tolkas som att det inte finns en skillnad, det kanske bara inte var tillräckligt tydligt för att snappas upp av den typen av inspelning. Då är vi tyvärr tillbaka på ruta ett där vi antingen litar eller inte litar på den skillnad han upplever.

Som sagt, det är en väldigt enkel och snabb inspelning att göra som kanske kan bevisa att det faktiskt föreligger en skillnad, detta tar då debatten vidare till att diskutera VARFÖR det är en skillnad istället för OM det är en skillnad.
Jag skulle då tycka det vore enormt uppfriskande om diskussionerna ibland fick ta "nästa" steg istället för att nästan alltid fastna på ruta ett.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-24 14:50

PekkaJohansson skrev:
sprudel skrev:...jag ska försöka lyssna in mig lite mer på de olika kablarna under tiden.


Det är bara att önska lycka till! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Tack.

När jag själv är så övertygad om att jag kan höra/uppleva skillnad så vore det kul om man kunde verifiera det på något sätt via mätning också. Det är som sagt mekigt med osnabba byten för vanlig blindtest. Jag har en ide i alla fall.
Blindtest är svårt hur man än gör för den delen, det är ett ovant sätt att lyssna på, i alla fall för mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-24 14:55

Jag var ju hemma hos lennartj för 7½ år sedan och hjälpte honom med ett test av digitalkabel (SPDIF): Blindtest av digitalkabel hemma hos lennartj

Man klarar inte det helt själv, utan på något sätt måste man ha hjälp. Säg bara till när du är redo. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-24 15:04

Vet inte om jag skrev, men mätt som sagt med två olika kablar -en kort och en mycket lång - FFT-kurvorna hamnade på varandra. Knappast förvånande. Ingen skillnad i störnivå eller THD kunde detekteras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-24 15:10

sprudel skrev:När jag själv är så övertygad om att jag kan höra/uppleva skillnad så vore det kul om man kunde verifiera det på något sätt via mätning också. Det är som sagt mekigt med osnabba byten för vanlig blindtest. Jag har en ide i alla fall.
Blindtest är svårt hur man än gör för den delen, det är ett ovant sätt att lyssna på, i alla fall för mig.


Du har alltså, trots sakargumenten som har framförts i tråden, bestämt dig för att skillnad mellan USB-kablar finns? Då är det särskilt viktigt med blindtest - annars riskerar du bara att bekräfta dina egna förutfattade meningar. Med andra ord är blindtest i det här fallet en förutsättning för att det alls ska vara meningsfullt att jämföra. Jag tycker absolut att du ska tacka ja till Almens erbjudande om hjälp!

Vill du ändå börja testa på egen hand kan du spela in signalen med de respektive kablarna inkopplade och sedan växla mellan spår på en skiva eller filer på en dator. Det ger möjlighet till de snabba växlingar som är nödvändiga. Du kan förstås också köra filerna i MasVis för att se om något skiljer.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-24 15:18

SPrudel, om du vill ha din DAC analyserat med olika kablar, så är det bara skicka dom till mig, så ska jag mäta störnivå, THD etc. :)

I övrigt är Pekkas synpunkter lika relevanta som självklara.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-24 15:30

PekkaJohansson skrev:
sprudel skrev:När jag själv är så övertygad om att jag kan höra/uppleva skillnad så vore det kul om man kunde verifiera det på något sätt via mätning också. Det är som sagt mekigt med osnabba byten för vanlig blindtest. Jag har en ide i alla fall.
Blindtest är svårt hur man än gör för den delen, det är ett ovant sätt att lyssna på, i alla fall för mig.


Du har alltså, trots sakargumenten som har framförts i tråden, bestämt dig för att skillnad mellan USB-kablar finns? Då är det särskilt viktigt med blindtest - annars riskerar du bara att bekräfta dina egna förutfattade meningar. Med andra ord är blindtest i det här fallet en förutsättning för att det alls ska vara meningsfullt att jämföra. Jag tycker absolut att du ska tacka ja till Almens erbjudande om hjälp!

Vill du ändå börja testa på egen hand kan du spela in signalen med de respektive kablarna inkopplade och sedan växla mellan spår på en skiva eller filer på en dator. Det ger möjlighet till de snabba växlingar som är nödvändiga. Du kan förstås också köra filerna i MasVis för att se om något skiljer.

Med vänlig hälsning

Pekka



Käre Pekka :)

Antingen tänker du stolpigt, eller uttrycker dig stolpigt.
Hade jag bestämt mig för hur det är, varför blindtesta alls, eller försöka mäta?
Jag är helt enkelt nyfiken på hur det hela förhåller sig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-24 15:32

Morello skrev:SPrudel, om du vill ha din DAC analyserat med olika kablar, så är det bara skicka dom till mig, så ska jag mäta störnivå, THD etc. :)

I övrigt är Pekkas synpunkter lika relevanta som självklara.


Är du karantänad Gustaf? Ta med grejorna och kom. Nyskördad stenbitsrom i Mollösund just nu. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-24 15:47

Låter pyramidalt trevligt, men jag tror inte du vill bli smittad och förlora doftsinnet. En kompis (åt middag för två veckor sedan tillsammans), en kollega och flickvännen har också förlorat doftsinnet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-24 15:58

Jag vill bara betona att mina små försök med detta gör jag enbart för min egen skull, jag vill veta mer om de skillnader jag tycker mig uppfatta. Det är mig själv jag vill övertyga, ingen annan. Min setup, mitt ljud.
Lite intressant att så många vill övertyga mig om hur det absolut inte är, men ni kan ha rätt, och fel :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-24 16:01

Almen skrev:Jag var ju hemma hos lennartj för 7½ år sedan och hjälpte honom med ett test av digitalkabel (SPDIF): Blindtest av digitalkabel hemma hos lennartj

Man klarar inte det helt själv, utan på något sätt måste man ha hjälp. Säg bara till när du är redo. :)


Alltså det hjälper nog föga till vissa delar, snabba växlingar är svårt, blindtest/analytisk lyssning är svårt.
Randomiserat val av objekt kan man få från en slumpgenerator, men som ev observatör skulle du kunna fylla en roll. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Tell » 2020-03-24 17:01

goat76 skrev:Det är ju därför jag är noga med att påpeka att testet inte görs för att man på något vis ska få höra hur det låter, då måste man självklart pallra sig iväg hem till Sprudel och lyssna. Det jag menar med den enkla inspelningen är bara om man kan detektera en skillnad, Sprudel kan hur enkelt som helst göra denna inspelning med musik som extra mycket framhäver den skillnad han hör mellan kablarna och sedan lyssna på dessa inspelningarna i hörlurar.

Om han hör att skillnaden har snappats upp så kan han lägga upp det på Dropbox som bevis att det faktiskt föreligger en skillnad.

Om han däremot själv inte kan höra skillnaden på inspelningen så är det ganska lönlöst att lägga upp det för oss andra att lyssna, MEN det behöver nödvändigtvis inte tolkas som att det inte finns en skillnad, det kanske bara inte var tillräckligt tydligt för att snappas upp av den typen av inspelning. Då är vi tyvärr tillbaka på ruta ett där vi antingen litar eller inte litar på den skillnad han upplever.

Som sagt, det är en väldigt enkel och snabb inspelning att göra som kanske kan bevisa att det faktiskt föreligger en skillnad, detta tar då debatten vidare till att diskutera VARFÖR det är en skillnad istället för OM det är en skillnad.
Jag skulle då tycka det vore enormt uppfriskande om diskussionerna ibland fick ta "nästa" steg istället för att nästan alltid fastna på ruta ett.

Jag har aldrig påstått nåt om att man ska kunna höra hur exakt det låter hos nån genom en mikrofon, utan jag påstår att dom eventuella skillnader du är ute efter kanske inte går att fånga upp med en mikrofon som den som sitter i en iPhone. Om skillnaden är mindre eller utanför vad iPhonens mick klarar så kommer vi inte kunna höra dom genom den upptagningen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-24 17:30

Tell skrev:
goat76 skrev:Det är ju därför jag är noga med att påpeka att testet inte görs för att man på något vis ska få höra hur det låter, då måste man självklart pallra sig iväg hem till Sprudel och lyssna. Det jag menar med den enkla inspelningen är bara om man kan detektera en skillnad, Sprudel kan hur enkelt som helst göra denna inspelning med musik som extra mycket framhäver den skillnad han hör mellan kablarna och sedan lyssna på dessa inspelningarna i hörlurar.

Om han hör att skillnaden har snappats upp så kan han lägga upp det på Dropbox som bevis att det faktiskt föreligger en skillnad.

Om han däremot själv inte kan höra skillnaden på inspelningen så är det ganska lönlöst att lägga upp det för oss andra att lyssna, MEN det behöver nödvändigtvis inte tolkas som att det inte finns en skillnad, det kanske bara inte var tillräckligt tydligt för att snappas upp av den typen av inspelning. Då är vi tyvärr tillbaka på ruta ett där vi antingen litar eller inte litar på den skillnad han upplever.

Som sagt, det är en väldigt enkel och snabb inspelning att göra som kanske kan bevisa att det faktiskt föreligger en skillnad, detta tar då debatten vidare till att diskutera VARFÖR det är en skillnad istället för OM det är en skillnad.
Jag skulle då tycka det vore enormt uppfriskande om diskussionerna ibland fick ta "nästa" steg istället för att nästan alltid fastna på ruta ett.

Jag har aldrig påstått nåt om att man ska kunna höra hur exakt det låter hos nån genom en mikrofon, utan jag påstår att dom eventuella skillnader du är ute efter kanske inte går att fånga upp med en mikrofon som den som sitter i en iPhone. Om skillnaden är mindre eller utanför vad iPhonens mick klarar så kommer vi inte kunna höra dom genom den upptagningen.


Nej, jag vet att du inte påstod det, jag tyckte mig väl mest se att det fanns potential att någon annan skulle kunna missuppfatta det som så... :)

Om jag bad dig göra ett likadant test, hur länge skulle det ta för dig att utföra testet, sedan lyssna på inspelningen ifall du på den hör en skillnad, och om så var fallet lägga upp det på Dropbox, 10 minuter?

Kan inte du och jag sluta spekulerar om detta och istället övertyga Sprudel att testa en sån inspelning, om skillnaderna är så tydliga så att både han och hans fru hör dem så kanske de går fram i inspelningen. 10 minuter. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-24 18:18

sprudel skrev:
Almen skrev:Jag var ju hemma hos lennartj för 7½ år sedan och hjälpte honom med ett test av digitalkabel (SPDIF): Blindtest av digitalkabel hemma hos lennartj

Man klarar inte det helt själv, utan på något sätt måste man ha hjälp. Säg bara till när du är redo. :)


Alltså det hjälper nog föga till vissa delar, snabba växlingar är svårt, blindtest/analytisk lyssning är svårt.

Ja, snabba växlingar är svårt utan någon sorts digitalswitch. Men som jag förstått så hör du skillnad även vid långsamma byten?

Randomiserat val av objekt kan man få från en slumpgenerator, men som ev observatör skulle du kunna fylla en roll. :)

Man kan ju slå ihop observatör, protokollförare och switch till en funktion. Fast själva observatörandet blir kanske lite nedprioriterat. :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-24 20:43

Morello skrev:Låter pyramidalt trevligt, men jag tror inte du vill bli smittad och förlora doftsinnet. En kompis (åt middag för två veckor sedan tillsammans), en kollega och flickvännen har också förlorat doftsinnet.

Stökigt, hoppas alla tillfrisknar snart!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-24 22:39

sportbilsentusiasten skrev:
Morello skrev:Låter pyramidalt trevligt, men jag tror inte du vill bli smittad och förlora doftsinnet. En kompis (åt middag för två veckor sedan tillsammans), en kollega och flickvännen har också förlorat doftsinnet.

Stökigt, hoppas alla tillfrisknar snart!


Tack, men är nästan helt återställd nu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-25 12:32

Tell skrev:
goat76 skrev:Och än en gång för att förtydliga för er som känner er sugna på att såga iden, nej jag menar inte att vi ska få en direkt hum om hur det låter hos Sprudel, nu hansdlar det endast om ifall vi kan detektera en hörbar skillnad mellan kablarna. :)

Bläddra ner en liten bit i följande tråd (femte inlägget på sidan) så kan du höra den jämnförelsen jag gjorde (bör avlyssnas med hörlurar):
viewtopic.php?f=9&t=70142&start=30


Alltså om du ska försöka visa skillnaden mellan en tv på 1080p o en i 4K o du använder en kamera som filmar i 1080p så kommer du inte se nån som helst skillnad. Finns inte bandbredden så går det inte, precis på samma sätt om man försöker använda en mobil-mikrofon för att visa på potentiella skillnader på ett par kablar. O alltså visst, vissa skillnader går ju, som att den där 1080p-kameran kommer kunna fånga eventuell skillnad i kontrast, men beroende på vad man söker efter så kommer jämförelsen inte dyka upp i film eller ljudmaterialet man spelat in.
Så jovisst, sprudel kan ju göra ett försök, för han beskriver ju skillnaden som att en kabel är "ljusare" o den andra är "mörkare" vilket tyder på att det är en frekvenskurveskillnad mellan kablarna. Så ja kaanske att det går, men jag är skeptisk. Iofs mest skeptisk att jag inte tror det är nån ljudlig skillnad mellan kablar (såvida det inte är designat så, där vissa apdyrkablar har nån klump i ena ändan med nån resistor eller nåt i, meh).


Tell - Att jämföra så blir inte korrekt.
Utan att fördjupa den diskussionen kan man konstatera att bara mikrofonen har den bandbredd som förändringarna sker inom (typ ljusare ljud) kommer det attt registeras av mikrofonen.

Dilemmat är att om störningar i den digitala delen, t.ex kabeln, skall ge "ljusare ljud" måste störningarna ske med en fantastisk precision som är helt ofattbar.
Om vi tar det enklaste exemplet - en enkel sinussignal i diskanten skall bli lite starkare:
Då måste vi "lura" D/A omvandlaren att de minst sinifikanta bit:arna i t.ex CD;ns 16 bit:ar skall systematiskt förändras till ett högre värde under tonens "positiva" del och tvärt om för den negativa delen.
Att fel skulle uppstå så att t.ex de 5 minst signifikanta bit:arna just blir efter ett mönster som följer diskanttonerna och dessutom 44100ggr/sekund är ofattbart. "Felet" skall ju också vara "rätt" så varje gång väljs rätt binära tal....5 st 1:or och 0:r skall bli "rätt" (=fel) oavsett om uppräkning eller nedräkning sker.
Som att hitta rätt sandkorn i öknen.....44100ggr/sekund......

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Harryup » 2020-03-25 13:59

Ingen har ju påstått att felet är digitalt. Bara att det möjligen finns en skillnad mellan kablarna, orsaken om det skulle finnas en skillnad kan ju ligga i analogdelen.
Förstår inte riktigt vad det tillför att konstatera att det inte går innan man vet om Sprudel kan höra en skillnad.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-25 14:31

I sammanhanget är det viktigt att inse att signalen i USB-kabeln är just digital. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-25 15:27

Harryup skrev:Ingen har ju påstått att felet är digitalt. Bara att det möjligen finns en skillnad mellan kablarna, orsaken om det skulle finnas en skillnad kan ju ligga i analogdelen.
Förstår inte riktigt vad det tillför att konstatera att det inte går innan man vet om Sprudel kan höra en skillnad.


Vad menar du är analogt i kabeln?
Eller menar du att kabeln också överför analog signal som adderas till signalen efter D/A omvandling, som tillförs i efterskott (för att kompensera för latency)?
Det behöver ju inte ens finnas någon analog signal innan i kedjan..... förstår tyvärr inte vad du menar...
Förklara gärna

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Harryup » 2020-03-25 18:04

jansch skrev:
Harryup skrev:Ingen har ju påstått att felet är digitalt. Bara att det möjligen finns en skillnad mellan kablarna, orsaken om det skulle finnas en skillnad kan ju ligga i analogdelen.
Förstår inte riktigt vad det tillför att konstatera att det inte går innan man vet om Sprudel kan höra en skillnad.


Vad menar du är analogt i kabeln?
Eller menar du att kabeln också överför analog signal som adderas till signalen efter D/A omvandling, som tillförs i efterskott (för att kompensera för latency)?
Det behöver ju inte ens finnas någon analog signal innan i kedjan..... förstår tyvärr inte vad du menar...
Förklara gärna


Den kan väl fungera som antenn eller vad som helst, eller att Sprudels apparater sitter på olika faser eller nått. Jag tror inte heller att man kan få fram en mätbar skillnad på den digitala signalen men det är ju inte heller den som Sprudel lyssnar på. Han lyssnar på hela sitt system med störningar etc som kan finnas överförda som Peter bl.a. pratat om mellan apparaterna. Letar man bara ibland alla bitar så är det till att börja med ingen poäng då vi inte vet om det faktiskt finns en hörbar skillnad. Men sen får man skall ner det hela och se om kanske en annan dac medför att det plötsligt inte finns någon skillnad mellan kablarna etc.
Ser inte riktigt poängen med att börja leta fel på det stället som man är övertygad om att det inte kan vara fel på. Felet hörs möjligen vid lyssning så det är ju där man börjar och försöker se om det finns något fel.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-25 18:11

Om man har ett system som är så känsligt för störningar att det genererar tydliga hörbara skillnader när man byter en digitalkabel (bortsett från rena datafel etc), så ska man nog inte förutsätta att det låter lika två gånger ens med samma digitalkabel.
-På självvald "semester".

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Tell » 2020-03-25 18:32

jansch skrev:Tell - Att jämföra så blir inte korrekt.
Utan att fördjupa den diskussionen kan man konstatera att bara mikrofonen har den bandbredd som förändringarna sker inom (typ ljusare ljud) kommer det attt registeras av mikrofonen.


Just det jag menar, får skillnaden plats inom bandbredden för micken så går det, om den inte gör det så går det inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Harryup » 2020-03-25 18:44

RogerJoensson skrev:Om man har ett system som är så känsligt för störningar att det genererar tydliga hörbara skillnader när man byter en digitalkabel (bortsett från rena datafel etc), så ska man nog inte förutsätta att det låter lika två gånger ens med samma digitalkabel.


Koppla upp 10 likadana system så kommer du se att de beter sig just, olika. Lättast är ju att se det med t.ex. HDMI. Jag förutsätter inte att digitala hifi-apparater beter sig likadant både individuellt och över tid.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-25 18:54

Tell skrev:
jansch skrev:Tell - Att jämföra så blir inte korrekt.
Utan att fördjupa den diskussionen kan man konstatera att bara mikrofonen har den bandbredd som förändringarna sker inom (typ ljusare ljud) kommer det attt registeras av mikrofonen.


Just det jag menar, får skillnaden plats inom bandbredden för micken så går det, om den inte gör det så går det inte.


Jag tror inte begränsningen ligger i mikrofonen i iPhone, den är rätt bra för vad den är och jag tror inte själva omfånget är speciellt begränsat. Det som mer möjligtvis kommer maskera en annars hörbar skillnad att höra en skillnad är om rumsljudet mikrofonen plockar upp blir alltför dominerande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-25 19:14

Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:Om man har ett system som är så känsligt för störningar att det genererar tydliga hörbara skillnader när man byter en digitalkabel (bortsett från rena datafel etc), så ska man nog inte förutsätta att det låter lika två gånger ens med samma digitalkabel.


Koppla upp 10 likadana system så kommer du se att de beter sig just, olika. Lättast är ju att se det med t.ex. HDMI. Jag förutsätter inte att digitala hifi-apparater beter sig likadant både individuellt och över tid.

Men som sagt, då behöver du ju inte koppla upp flera system. Bara att lyssna på ett och samma flera gånger.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Harryup » 2020-03-25 19:27

Almen skrev:
Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:Om man har ett system som är så känsligt för störningar att det genererar tydliga hörbara skillnader när man byter en digitalkabel (bortsett från rena datafel etc), så ska man nog inte förutsätta att det låter lika två gånger ens med samma digitalkabel.


Koppla upp 10 likadana system så kommer du se att de beter sig just, olika. Lättast är ju att se det med t.ex. HDMI. Jag förutsätter inte att digitala hifi-apparater beter sig likadant både individuellt och över tid.

Men som sagt, då behöver du ju inte koppla upp flera system. Bara att lyssna på ett och samma flera gånger.


Till skillnad mot en del andra så har jag gjort sådana tester. Genom att få i uppdrag att sätta upp 10 identiska anläggningar så märker man att digitalt kan vara skakigt.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav jansch » 2020-03-25 21:01

Harryup skrev:
jansch skrev:
Harryup skrev:Ingen har ju påstått att felet är digitalt. Bara att det möjligen finns en skillnad mellan kablarna, orsaken om det skulle finnas en skillnad kan ju ligga i analogdelen.
Förstår inte riktigt vad det tillför att konstatera att det inte går innan man vet om Sprudel kan höra en skillnad.


Vad menar du är analogt i kabeln?
Eller menar du att kabeln också överför analog signal som adderas till signalen efter D/A omvandling, som tillförs i efterskott (för att kompensera för latency)?
Det behöver ju inte ens finnas någon analog signal innan i kedjan..... förstår tyvärr inte vad du menar...
Förklara gärna


Den kan väl fungera som antenn eller vad som helst, eller att Sprudels apparater sitter på olika faser eller nått. Jag tror inte heller att man kan få fram en mätbar skillnad på den digitala signalen men det är ju inte heller den som Sprudel lyssnar på. Han lyssnar på hela sitt system med störningar etc som kan finnas överförda som Peter bl.a. pratat om mellan apparaterna. Letar man bara ibland alla bitar så är det till att börja med ingen poäng då vi inte vet om det faktiskt finns en hörbar skillnad. Men sen får man skall ner det hela och se om kanske en annan dac medför att det plötsligt inte finns någon skillnad mellan kablarna etc.
Ser inte riktigt poängen med att börja leta fel på det stället som man är övertygad om att det inte kan vara fel på. Felet hörs möjligen vid lyssning så det är ju där man börjar och försöker se om det finns något fel.


Det svåra är ju att få en sådan signifikans vid lyssningstest att man kan verifiera skillnaden. Det är normalt mycket lättare att finna en testmetod med mätutrustning. Inte minst om "ljusare ljud"= går att omsätta till t.ex "mer diskant". Vid all felsökning använder man logik och kuskap för att inringa felen och för att utesluta sådant som är ologiskt eller orimlgt.

När det finns en hörbar förändring finns det också en teknisk förklaring och därmed mätbar. Att mäta felet behöver inte vara svårt men heller inte lätt....

Just nu kan jag inte finna en logisk möjlighet för hur diskanten kan öka av en USB kabel. Dvs hur en störning på kabeln kan gå förbi interface, buffrar och D/A omvandlare och öka diskanten på den analoga signalen.
Det kan ju bero på bristande kunskap hos mej..... men det gör mej frustrerad att inte kunna förklara med fysikens lagar varför det skulle kunna ske en diskanthöjning som beror på kabeln.

Är det NÅGON som har en ide' hur det kan gå till?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-25 21:08

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:
Koppla upp 10 likadana system så kommer du se att de beter sig just, olika. Lättast är ju att se det med t.ex. HDMI. Jag förutsätter inte att digitala hifi-apparater beter sig likadant både individuellt och över tid.

Men som sagt, då behöver du ju inte koppla upp flera system. Bara att lyssna på ett och samma flera gånger.


Till skillnad mot en del andra så har jag gjort sådana tester. Genom att få i uppdrag att sätta upp 10 identiska anläggningar så märker man att digitalt kan vara skakigt.


Nu tycker jag faktiskt att det får räcka med mytspridning. Varken digitala eller analoga system fungerar på det sätt du söker torgföra - de arbetar inte efter stokastiska principer. Därtill är digitala system mer förutsägbara än analoga dito.
Detta är helt generellt skrivet och gäller självklart inte bara musikanläggningar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-26 00:18

Här kommer en länk till Dropbox med inspelningar från mobilen.
Randomvalda intron på två låtar.
1 o 2 är en kabel, 3 o 4 en annan, 5 o 6 en 3e.

https://www.dropbox.com/sh/ctzroiha9xk4 ... ySw1a?dl=0
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akerorj, Bing [Bot] och 11 gäster