usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 11:44

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Nej, med ditt sätt att testa får vi inte reda på om det är någon hörbar skillnad mellan filerna eftersom det inte är slumpat ABX-test. Sorry. :)


Jag har inte lyssnat än eftersom jag har ny dator och måste uppdatera foobar. Så att jag kan testa korrekt med ABX-lyssning. :)


Menar du att jag på förhand skulle ha några preferenser för siffran 1, 2 eller 3 vilket är det enda jag vet om dessa ljudfiler? :)

Nej, det menar jag inte nödvändigtvis. Jag menar att med din metod går det inte att förutsättninglöst kontrollera om det är någon hörbar skillnad på filerna.


Jag avvaktar ditt svar på din jämnförelse, var ärlig och ta dig både tid och försök vara objektiv, försök lämna åt sidan det du på förhand tror. Jag hade inte förväntat mig den skillnad jag tyckte mig höra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 11:51

Det finns ju ett antal ökade felkällor förstås med ett sådant prov men jag tar det mer som en intresseväckare inför kommande test. Jag ser inte att någon hävdar att det är vetenskapligt eller att det är testen "testen". Den kommer ju senare.
Man kan ju t.ex. tänka sig att man hade telefonen liggandes i lite olika riktningar eller olika nivå på störljud etc etc.
Men om det finns skillnader mellan filerna så innebär det ju att det kanske kommer att gå att höra skillnader i blindtesten, om det inte går att höra skillnader på filerna så kan det ju innebära att det kanske kommer att gå att höra skillnader i blindtesten ändå pga. för låg kvalté på dessa filer av någon anledning.

/Harry Up

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-26 11:53

Jag laddar lurarna nu och förbereder mig på ett nytt test under dagen. Lyssnade på filerna i nummerordning, fast ettan sist då, o tyckte inte att det var någon dramatisk skillnad, men jag ska försöka växla snabbare och hålla mig inom de två grupperna för att skärpa sinnet lite extra. Framgår inte, den eventuella, skillnaden om man använder högtalare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 11:58

Harryup skrev:Det finns ju ett antal ökade felkällor förstås med ett sådant prov men jag tar det mer som en intresseväckare inför kommande test. Jag ser inte att någon hävdar att det är vetenskapligt eller att det är testen "testen". Den kommer ju senare.
Man kan ju t.ex. tänka sig att man hade telefonen liggandes i lite olika riktningar eller olika nivå på störljud etc etc.
Men om det finns skillnader mellan filerna så innebär det ju att det kanske kommer att gå att höra skillnader i blindtesten, om det inte går att höra skillnader på filerna så kan det ju innebära att det kanske kommer att gå att höra skillnader i blindtesten ändå pga. för låg kvalté på dessa filer av någon anledning.

/Harry Up


Precis, det enkla verkar låsa sig för vissa här. :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Tell » 2020-03-26 12:00

Lyssnade på sprudels filer nu o nån liten skillnad hör jag ja. I första låten var kabel X "neutralast", Y liite mörkare o Z lite diskantigare. Andra låten var X neutralas, Y mer diskantig i toppen o Z lät lite uppitchat. Så visst, skillnad finns där men den är liiten var inte riktigt koncists, o uppitchningen var riktigt skum men kan såklart vara en illusion av mer av toppen på nåt sätt.
Dock är jag fortsatt skeptisk till att det är kabeln som gör det, utan ställer mig frågandes till exakt hur sprudel gick till väga? Är ALLT samma lika förutom kabel? Alltså ligger mobilen på _exakt_ samma ställe, sitter sprudel på _exakt_ samma ställe etc etc?
Så som det är skriver tidigare i tråden så bör en sån här grej göras tidigare i kedjan, innan högtalare o rum kommer in i kedjan, o med nånting bättre än en iPhone.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 12:02

Grabbar, inse att testet är meningslöst och ovetenskapligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 12:06

Morello skrev:Grabbar, inse att testet är meningslöst och ovetenskapligt.


Precis men den kanske just roar andra ändå. Missunnar du dom det?

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 12:08

:?:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 12:16

Tell skrev:Lyssnade på sprudels filer nu o nån liten skillnad hör jag ja. I första låten var kabel X "neutralast", Y liite mörkare o Z lite diskantigare. Andra låten var X neutralas, Y mer diskantig i toppen o Z lät lite uppitchat. Så visst, skillnad finns där men den är liiten var inte riktigt koncists, o uppitchningen var riktigt skum men kan såklart vara en illusion av mer av toppen på nåt sätt.
Dock är jag fortsatt skeptisk till att det är kabeln som gör det, utan ställer mig frågandes till exakt hur sprudel gick till väga? Är ALLT samma lika förutom kabel? Alltså ligger mobilen på _exakt_ samma ställe, sitter sprudel på _exakt_ samma ställe etc etc?
Så som det är skriver tidigare i tråden så bör en sån här grej göras tidigare i kedjan, innan högtalare o rum kommer in i kedjan, o med nånting bättre än en iPhone.


Kudos för att du provar Tell :)

Håller absolut med om att detta inte är optimalt, men för stunden OK. Jag vill gärna mäta signalen efter dac, och invertera dem mot varandra.
Alternativt lyssna blindt på något sätt. Bara det att när jag slår på analytiska delen vid musiklyssning hör jag inget. :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 12:22

Tell skrev:Lyssnade på sprudels filer nu o nån liten skillnad hör jag ja. I första låten var kabel X "neutralast", Y liite mörkare o Z lite diskantigare. Andra låten var X neutralas, Y mer diskantig i toppen o Z lät lite uppitchat. Så visst, skillnad finns där men den är liiten var inte riktigt koncists, o uppitchningen var riktigt skum men kan såklart vara en illusion av mer av toppen på nåt sätt.
Dock är jag fortsatt skeptisk till att det är kabeln som gör det, utan ställer mig frågandes till exakt hur sprudel gick till väga? Är ALLT samma lika förutom kabel? Alltså ligger mobilen på _exakt_ samma ställe, sitter sprudel på _exakt_ samma ställe etc etc?
Så som det är skriver tidigare i tråden så bör en sån här grej göras tidigare i kedjan, innan högtalare o rum kommer in i kedjan, o med nånting bättre än en iPhone.

Allt samma, telefonen på samma ställe, rumpan i fåtöljen sitter där den sitter osv.
Något slaginstrument som klipper till rejält och markerar takten som finns i 1,2 och 3 återges lite olika i ljudbilden och med olika hårdhet, tycker jag mig uppleva.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav matssvensson » 2020-03-26 12:27

hifikg skrev:
goat76 skrev:Harryup och hifikg, på med hörlurarna nu och lyssna om ni hör skillnad på kablarna i de där inspelningarna Sprudel la upp. :)


1 Låter burkigt
2 Nä, det här går inte, låter telefonburk
3 låter som en burkinspelning
4 Låter eventuellt aningen mindre burkigt
5 låter hemskt till sången kommer, men det blir inte mycket bättre, vojne
6 kanske minst eländig, men är det verkligen någon skillnad?

:lol: :lol: :lol:

Känns som vi har varit igenom denna diskussion ett antal gånger, både här och på andra forum. Jag ifrågasätter verkligen INTE huruvida det finns några skillnader mellan kablar, spikfötter, uppsamplare, jordplan eller vad det än må vara. Jag håller också med om att en mobilinspelning som denna är enkel att utföra, så varför inte?

Men som Almen beskrev lite tidigare här, risken är så uppenbar att denna testdesign introducerar så många andra faktorer som inte har något med det du egentligen är ute efter att undersöka. Och då kan man tyvärr inte använda eventuellt testresultat i någon form av bevisföring eller argumentation i en diskussion med andra. Det kommer bara bli bortviftat med en axelryckning - "tja, kan bero på massa andra saker...". Känns det igen? Det duger inte till något annat än att möjligtvis bidra till din egen trosuppfattning.

Vill vi verkligen undersöka om det föreligger några skillnader med saker som händer i den elektroniska/digitala delen av ljudkedjan tycker jag det finns alternativ som kräver lite mer än en mobil, men som samtidigt eliminerar en mängd möjliga felkällor i en mobilinspelning. Det som Morello föreslår. Orkar någon göra det skulle i alla fall jag bli lite nyfiken på att undersöka om jag upplever några skillnader. Jag har inga problem att uppleva skillnader i mobilinspelningar eller för den sakens skull öppna lyssningar, men jag orkar inte ens börja fundera på orsakerna bakom mina upplevelser för att bygga någon slags argumentation på det som ska övertyga någon annan.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 12:29

Tell skrev:Lyssnade på sprudels filer nu o nån liten skillnad hör jag ja. I första låten var kabel X "neutralast", Y liite mörkare o Z lite diskantigare. Andra låten var X neutralas, Y mer diskantig i toppen o Z lät lite uppitchat. Så visst, skillnad finns där men den är liiten var inte riktigt koncists, o uppitchningen var riktigt skum men kan såklart vara en illusion av mer av toppen på nåt sätt.
Dock är jag fortsatt skeptisk till att det är kabeln som gör det, utan ställer mig frågandes till exakt hur sprudel gick till väga? Är ALLT samma lika förutom kabel? Alltså ligger mobilen på _exakt_ samma ställe, sitter sprudel på _exakt_ samma ställe etc etc?
Så som det är skriver tidigare i tråden så bör en sån här grej göras tidigare i kedjan, innan högtalare o rum kommer in i kedjan, o med nånting bättre än en iPhone.


Kul att du gjorde testet och fantastiskt skönt att du medger att du hör en skillnad, din ärlighet oavsett vad dina förutfattade meningar ska ha en eloge! :)

Jag vill också få det bekräftat av Sprudel att telefonen låg still på exakt samma plats vid alla inspelningarna, det är en förutsättning för att ett sånt här enkelt test inte ska bli missvisande.

Det här är som andra påpekat ett första enklare test som kan ge en hum om det finns en hörbar skillnad, ett testutförande som alla kan göra eftersom alla har tillgång till en mobitelefon som är kapabel att spela in. Nästa steg kan gärna med större precission visa än mer tydligt om det förekommer en skillnad, men bara att ta debatten till nästa steg och frågeställningarna VARFÖR och HUR det kommer sig att det är en skillnad istället för den eviga debatten OM det finns en skillnad är väldigt uppfriskande.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 12:44

Förstår inte herrarna att en leksaksdator med inbyggd mikrofon lider av följande:
1. Begränsad bandbredd
2. Oerhört dåligt SNR (tiopotenser för dåligt)
3. För hög THD

Ett annat problem är att störnivån och störningens sammansättning inte kan antas vara lika från inspelning till inspelning. Därtill finns en person i rummet som inte sitter i samma position.

Dessa tre faktorer gör era tester meningslösa - om ni gör det för att det är kul att "leka"/roa er, så har jag inga synpunkter, men om ni vill lära er något om apparaterna så krävs en helt annan testmetod och framför allt en helt annan inställning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 12:45

Det som jag känner som en intressant reflektion är om Sprudel tycker att han hör ungefär samma skillnader på det inspelade som direkt ur högtalarna.

Att vissa fortfarande tror att andra tror att det här är en vetenskaplig test beror nog på att man inte läst tråden. Kommer inte på någon annan förmildrande förklaring.

Detta är ju mer en cliffhanger ifrån Sprudel inför den riktiga testen.
Jag skulle säga att detta är mera on topic än vad någon tråd lyckats vara mer än någon enstaka sida.


Harry Up

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 13:01

Morello skrev:Förstår inte herrarna att en leksaksdator med inbyggd mikrofon lider av följande:
1. Begränsad bandbredd
2. Oerhört dåligt SNR (tiopotenser för dåligt)
3. För hög THD

Ett annat problem är att störnivån och störningens sammansättning inte kan antas vara lika från inspelning till inspelning. Därtill finns en person i rummet som inte sitter i samma position.

Dessa tre faktorer gör era tester meningslösa - om ni gör det för att det är kul att "leka"/roa er, så har jag inga synpunkter, men om ni vill lära er något om apparaterna så krävs en helt annan testmetod och framför allt en helt annan inställning.


Du glömmer bort det faktum att alla inspelningarna spelas in med samma eventuella tillkortakommanden vad gäller den inbyggda mikrofonen i Sprudels iPhone, om det hörs skillnader mellan inspelningarna så finns det skillnader i ljudet.

Här är mätningar på den inbyggda mikrofonen i tre olika iPhone-modeller, ser rätt okej ut tycker jag.

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Tangband » 2020-03-26 13:05

goat76 skrev:
sprudel skrev:Här kommer en länk till Dropbox med inspelningar från mobilen.
Randomvalda intron på två låtar.
1 o 2 är en kabel, 3 o 4 en annan, 5 o 6 en 3e.

https://www.dropbox.com/sh/ctzroiha9xk4 ... ySw1a?dl=0


Jag tycker mig höra skillnader på dessa inspelningar ganska omgående när jag lyssnar i hörlurar, min första snabba värdering är följande:

Kabel 3 (klipp 5 och 6) uppfattar jag med ganska liten marginal som aningen bättre än Kabel 1 (klipp 1 och 2), Kabel 2 (klipp 3 och 4) låter nästan lite trasig i jämnförelsen med de andra.

1. Kabel 3
2. Kabel 1
3. Kabel 2

Detta alltså efter bara ett par fåtal lyssningar fram och tillbaka, kanske jag ändrar mig om den inbördes ordningen efter mer lyssning. Om inte min hörsel spelar mig ett litet spratt här så måste jag säga att jag är helt förbluffad över att det verkar vara en ljudlig skillnad mellan dessa USB-kablar, jag trodde på förhand att det absolut inte skulle vara det. :o

Det blir intressant att få veta om ni andra hör någon skillnad, glöm inte att lyssna med hörlurar. :)


Lyssning pågår här :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-26 13:23

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:
Menar du att jag på förhand skulle ha några preferenser för siffran 1, 2 eller 3 vilket är det enda jag vet om dessa ljudfiler? :)

Nej, det menar jag inte nödvändigtvis. Jag menar att med din metod går det inte att förutsättninglöst kontrollera om det är någon hörbar skillnad på filerna.


Jag avvaktar ditt svar på din jämnförelse, var ärlig och ta dig både tid och försök vara objektiv, försök lämna åt sidan det du på förhand tror. Jag hade inte förväntat mig den skillnad jag tyckte mig höra.

Ja, precis, "tyckte mig höra". Du kan inte på något sätt säkerställa att den skillnad du upplevde berodde på en skillnad i ljudfilerna (än mindre i kabeln).

Ett lyssningsförfarande som går ut på följande:
1. Vi lyssnar på A.
2. Vi lyssnar på B.
3. Vi utvärderar om vi hörde någon skillnad, och vad det i så fall var.

är helt enkelt fundamentalt fel (om man vill ta reda på något).

Det måste utföras på följande sätt (där X för varje lyssning slumpas fram såsom varande antingen A eller B):
1. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
3. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
4. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
5. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
6. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
7. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
8. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
9. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
10. Vi utvärderar om vi hörde någon skillnad, och vad det i så fall var.

Som jag skrev tidigare, hoppas alla förstår det.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 13:33

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Nej, det menar jag inte nödvändigtvis. Jag menar att med din metod går det inte att förutsättninglöst kontrollera om det är någon hörbar skillnad på filerna.


Jag avvaktar ditt svar på din jämnförelse, var ärlig och ta dig både tid och försök vara objektiv, försök lämna åt sidan det du på förhand tror. Jag hade inte förväntat mig den skillnad jag tyckte mig höra.

Ja, precis, "tyckte mig höra". Du kan inte på något sätt säkerställa att den skillnad du upplevde berodde på en skillnad i ljudfilerna (än mindre i kabeln).

Ett lyssningsförfarande som går ut på följande:
1. Vi lyssnar på A.
2. Vi lyssnar på B.
3. Vi utvärderar om vi hörde någon skillnad, och vad det i så fall var.

är helt enkelt fundamentalt fel (om man vill ta reda på något).

Det måste utföras på följande sätt (där X för varje lyssning slumpas fram såsom varande antingen A eller B):
1. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
3. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
4. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
5. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
6. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
7. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
8. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
9. Vi lyssnar på X och gissar om det är A eller B.
10. Vi utvärderar om vi hörde någon skillnad, och vad det i så fall var.

Som jag skrev tidigare, hoppas alla förstår det.


Gör bara ditt test och kom tillbaka med resultatet. :D

När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs. Vi får se, alla har ju möjlighet att göra om sina tester med än mer fördjupning om så verkar behövas.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-26 13:42

goat76 skrev:
Almen skrev:Som jag skrev tidigare, hoppas alla förstår det.
När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs.

Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 13:48

Är det ens en test?

Ser det som ett prototypförsök som kan gå hur som helst, gjort för skoj skull. Som en del tycker är roligt och en del tror att det skall skrivas ett paper efter "utfallet".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-26 14:00

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Som jag skrev tidigare, hoppas alla förstår det.
När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs.

Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)


Förstår ej - var god repetera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-26 14:05

Morello skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs.

Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)


Förstår ej - var god repetera.


Man får inte REDA på någonting om det man undersöker.

:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 14:07

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Som jag skrev tidigare, hoppas alla förstår det.
När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs.

Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)


Jag förstår ditt argument, men tycker du även samma ABX-testutförande behövs för att säkerställa att en grå bil och en ljusblå bil inte är samma färg?
Det jag försöker påskina är att om skillnaden mellan två testobjekten går över en viss gräns till hyfsat tydlig skillnad så kanske det kan räcka med att bara fråga personerna om de ser skillnaden mellan bilarnas färg. Om en majoritet med till synes stor säkerhet kan säga att de ser en skillnad, så kanske man i ett mer fördjupande senare test som utfört mer vetenskapligt, mer gå på djupet med mer strikta testutföranden.

Jag kanske för egen skull bara vill påskina att jag är aningen osäker på att jag hörde en skillnad endast för att jag vill invänta andras resultat, kanske är jag färgblind eller tondöv som alla de där falsksjungande stackarna som gör bort sig i TV-programmet idol, vem vet men jag hörde nog en relativt stor skillnad mellan Sprudels testfiler om jag ska vara helt ärlig. :)

Hittills är det bara jag och Tell som presenterat våra lyssningsintryck, risken är fortfarande stor statistiskt sett att vi båda är färgblinda, vi måste få mer underlag.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 14:12

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:
Koppla upp 10 likadana system så kommer du se att de beter sig just, olika. Lättast är ju att se det med t.ex. HDMI. Jag förutsätter inte att digitala hifi-apparater beter sig likadant både individuellt och över tid.

Men som sagt, då behöver du ju inte koppla upp flera system. Bara att lyssna på ett och samma flera gånger.


Till skillnad mot en del andra så har jag gjort sådana tester. Genom att få i uppdrag att sätta upp 10 identiska anläggningar så märker man att digitalt kan vara skakigt.

Jo, med HDMIs extremt höga överföringshet är en utmaning för apparaterna och kabeln däremellan. Det kan också finnas små toleranser i apparater och kablar som blir synliga när marginalerna är små. Felen som brukar yttra sig när HDMI fallerar är digitala fel, pixlar fryser eller får helt fel färg. Inte att det blir suddigt, ljusare eller ändrad konstrastkurva. Felen är sådana som brukar generera klick, knäpp, knaster och frasande i ljudsignalen. USB med korta kablar är långt mycket mer stabilt och felen som brukar rapporteras bland de kabelkänsliga lyssnarna brukar dessutom vara något helt annat annat än klick, knäpp och knaster. Jämförelsen mellan HDMI och USB för ljud haltar därför en stor smula. Med det inte sagt att det inte kan uppstå lätt brus, dist och biljud från en apparat som är dåligt konstruerad, men...
Ljudfilerna från telefoninspelningen låter så bedrövligt med kraftig kamfiltereffekt, att jag inte förstår meningen med att lägga energi på dem eftersom jag med tanke på ljudkvalitén har anledning att misstänka att just det jag påpekade innan testen inte har följts vad gäller noggrannhet (att telefonen och/eller person och andra objekt inte har varit exakt likadant placerade vid samtliga tagningar, vilket påverkar bl a kamfiltermönstret och ljudskadan från detta). Ska man testa så måste det till rimlig noggranhet om man det ska vara meningsfullt.

Har Sievert Öholm återupppstått, förresten ? Jag tycker mig höra en skäggig person sittandes i en soffa nämligen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Almen » 2020-03-26 14:20

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:När tillräckligt många har svarat så kan vi börja analysera om vi ser ett mönster och om de flesta upplever en skillnad, eller om de flesta inte gör det. Skillnaden kanske är så pass stor att ett ABX-test inte ens behövs.

Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)


Jag förstår ditt argument...
...men jag hörde nog en relativt stor skillnad mellan Sprudels testfiler om jag ska vara helt ärlig. :)

Hittills är det bara jag och Tell som presenterat våra lyssningsintryck, risken är fortfarande stor statistiskt sett att vi båda är färgblinda, vi måste få mer underlag.

Men om du förstår mitt argument skulle du inte ha skrivit så.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 14:41

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Nej, du förstår fortfarande inte. Att man använder ett större underlag med felaktiga tester gör inte testen mindre fel.

Anledningen till att jag tjatar är att det uppenbarligen fortfarande finns många, som trots att de har varit med i debatten om blindtest/öppen lyssning länge inte förstår att man om man lyssnar enligt det första alternativet i mitt tidigare inlägg INTE FÅR REDA PÅ NÅGONTING OM DET MAN UNDERSÖKER.

Man får inte reda på NÅGONTING om det man undersöker.

Man får INTE reda på någonting om det man undersöker.

Man får inte reda på någonting om DET MAN UNDERSÖKER.

OK? :)


Jag förstår ditt argument...
...men jag hörde nog en relativt stor skillnad mellan Sprudels testfiler om jag ska vara helt ärlig. :)

Hittills är det bara jag och Tell som presenterat våra lyssningsintryck, risken är fortfarande stor statistiskt sett att vi båda är färgblinda, vi måste få mer underlag.

Men om du förstår mitt argument skulle du inte ha skrivit så.


Jo, jag beskriver ju att det kan vara på sin plats med ett mer nogrannt testutförande likt det du beskrive, men att det kan göras när han med hjälp av dig(?) gör ett mer djupgående test. Låt oss i det här skedet bara på ett enkelt sätt se en tendens om det verkar som att flertalet personer tycker sig höra en skillnad eller inte, som ett första trevande steg innan de mer djupgående testen.

Gör ditt ABX-test och presentera sedan ditt resultat, men du kan ju inledningsvis göra testet på enklaste möjliga vis för att höra OM du tror dig höra en skillnad.

När du citerar, ta åtminstone med hela stycket, det blir annars lite för mycket Sigvard Marjasin över det hela. :D

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 15:03

Men igen, har de där skillnaderna med usb-kabeln att göra eller har de uppstått pga testslarv? Den där tendensen är ju poänglös om den egentligen handlar om något annat än det man förutsätter.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 17:00

RogerJoensson skrev:Men igen, har de där skillnaderna med usb-kabeln att göra eller har de uppstått pga testslarv? Den där tendensen är ju poänglös om den egentligen handlar om något annat än det man förutsätter.


Men igen, ingen vet om det har med USB-kabeln att göra eftersom det är en kombination som avlyssnas. Kanske är det dacen som har problem med andra kablar etc. Så att kanske man byter dac och så finns det ingen skillnad. Detta är digitalt och ju högre upplösning som körs och ju högre frekvenser gör att allt kanske inte är så idealt längre.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 17:18

Javisst, men poängen är att ni kanske sitter och bedömer en skillnad som enbart beror på en dålig ljudupptagning.

Det är precis den här låga nivån på tester som gör att folk får för sig saker som inte går att återskapa vid en seriös test. Dock inte sagt att det inte kan finnas en riktig skillnad i det här fallet för det. -Och nog har det med usb-kabeln att göra om byte av den resulterar i en skillnad. Man behöver dock inte beskylla USB-kabeln för att problemet som uppstår (med en ev problematisk DAC eller avsändare).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 17:30

Om jag skulle göra inspelningar med olika USB-kablar så skulle jag försöka spela in efte slutsteget på högtalarutgången. Det är kanske inte det lättaste beroende på hur jordsystem är på slutstegen. Man bör kunna koppla en AD med differentialingångar. På så sätt får man med efterföljande elektronik som i sin tur kan vara olika känsliga för smittade jordplan.

Går inte det får man spela in på slutstegets ingångar d v s förstegets utgångar. Ja, det blir en kombination som kan om möjligt låta olika men det är väl detta som ni vill utröna eller?

Frågeställningen är väl om olika USB-kablar kan förändra ljudet på olika sätt oberoende vilka godtyckliga apparater som ansluts där man lyssnar på kombinationer och där eventuella skillnader om möjligt kan detekteras med hörseln.

Så har jag förstått frågeställningen.

Glöm inte att även koppla in en bra jordavskiljare/isolator så att även sådan förändring finns med i undersökningen, Intona t.ex.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster