usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 21:33

Sprudel, jag har två frågor. :)

Har du i inställningarna i iPhone ändrat så att appen Röstmemon är inställd på Förlustfri ljudkvalitet?

Tycker du att det i ljudfilerna dina hörs de skillnader som du upplever mellan kablarna, gick det fram i inspelningarna?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-26 21:37

I mitten av 1970-talet hände det vid ett par tillfällen att jag och kompisarna i 9-10-årsåldern spelade in ljudet från en Luxor- eller Skantic-anläggning med leksaksmikrofon som sattes framför högtalarna och kopplades till en bärbar kassettbandspelare. Det är kanske dags att återuppta och exploatera principen nu när både vinyl och kassett är tillbaka och det åter spelas in högtalarljud i rum. Slutprodukten kan sedan krängas i flera versioner för jämförelse hos entusiasterna! :D

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2020-03-26 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 21:44

Bra där Pekka!

Så, för att verkligen få perfekt resultat har jag nu spelat upp de olika låtarna och spelat in dessa ånyo med en akustisk inspelningsapparatur så man slipper få tårta på tårta med eländigt digitaltjafs. Man måste gå till botten och då blir det självklara valet av inspelningsutrustning det som pionjärerna använde. Inte heller något elektroniskt tjafs som kan påverkas av en massa kringsmetande HF.

Så här ser inspelningsutrustningen ut.

Bild

Då fås direktgravering på cylinder utan en massa elektroniskt skräp runtomkring.

Sedan lyssningsjämför man de olika gravercylindrarna. Det raka ljudet blir ju naturligtvis om man har samma akustiska transformatorhögtalare som transformatormikrofon vid inspelningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 21:51

sprudel skrev:
Morello skrev:Läste in två spår och tittade på vågformen. Grabbar - avvikelserna är på en nivå att om man summerar i motfas sjunker nivån med 15 dB ungefär. Man ser även på vågformen att avvikelserna är stora. Lägg ned det här nu.

Dessutom är ju materialet snålkodat - vilket är ytterligare ett i raden av metodfel.

Det finns inte en vettig DAC som tillför den här typen av knas. (än mindre än kabel)


Gör en likadan på spår 3 och 5, enligt etiketteringen i Dropbox. Den vore kul.


Mja, det överlåter jag till någon annan. Detta är som sagt meningslösa experiment. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 21:55

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Läste in två spår och tittade på vågformen. Grabbar - avvikelserna är på en nivå att om man summerar i motfas sjunker nivån med 15 dB ungefär. Man ser även på vågformen att avvikelserna är stora. Lägg ned det här nu.

Dessutom är ju materialet snålkodat - vilket är ytterligare ett i raden av metodfel.

Det finns inte en vettig DAC som tillför den här typen av knas. (än mindre än kabel)


Gör en likadan på spår 3 och 5, enligt etiketteringen i Dropbox. Den vore kul.


Mja, det överlåter jag till någon annan. Detta är som sagt meningslösa experiment. 8)


Du har tyvärr gjort antaganden baserat på din egen okunskap om inspelningar med mikrofon, och sedan dragit slutsatser på det. Du är ute och cyklar. :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-03-26 22:00

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad [min fetning] medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)


Goat76 - Jag är nog den som mest ifrågasatt i denna tråd att en USB kabel kan påverka ljudet, framförallt typ " ett ljusare ljud " och liknande analoga värderingar.
Du får gärna citera mej om du tycker att jag inte har lämnat utrymme för andra tankar. Dock, "fulcitera" inte. Har jag t.ex i början skrivit digital signal så menar jag det.

Jag anser att man bör dela upp frågeställningen i 3 frågor :
- Kan den digitala överföringen påverkas av olika kablar. Dvs kan bitfel uppstå som påverkar ljudkvaliteten
Om så är fallet, kan det resultera i "analoga" iaktagelser såsom "ljusare ljud" och liknande.

- Kan kabeln påverkas så att analoga störningar uppstår, i analoga delen av ljudkedjan som påverkar återgivningskvaliteten.
Om så är fallet, kan dessa resultera i analoga iaktagelser såsom "ljusare ljud och liknande

- Kan kabeln påverkas av analoga störningar så att ljudet av "knäppar" , brum och annat hörs som inte är kopplat till den återgivna musiken.

Allmän fråga: finns det någon annan form av störning som kan uppstå?

Synpunkt, personligen av mej!
Om analog störning uppstår sker den rimligen på matningsspänning (VCC och GND). Störning på dataledning är osannolik (D+ och D-) då dessa är diffade ("balanserade").
Enligt EU regler skall apparater vara skyddade mot störningar samt att det är "basic" för en konstruktör att skydda sina konstruktioner i enlighet med EMI etc. kan man tycka....

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-03-26 22:21

sprudel skrev:Hur många har brytt sig om att lyssna? :D
Tell, Goat, KG, och Tangband håller på.


Sprudel - jag försöker sätta upp en testmiljö då jag tror (?) att fysiskt mäta en ev. avvikelse är så mycket säkrare.
Har dock inte all tid i världen.

Åtminstone vet jag att min hörsel är ganska lättlurad så för mej blir det fel att lyssna om det inte är dubbel blindt - hörseln följer överlevnadsinstinkten......

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 22:25

jansch skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)


Goat76 - Jag är nog den som mest ifrågasatt i denna tråd att en USB kabel kan påverka ljudet, framförallt typ " ett ljusare ljud " och liknande analoga värderingar.
Du får gärna citera mej om du tycker att jag inte har lämnat utrymme för andra tankar. Dock, "fulcitera" inte. Har jag t.ex i början skrivit digital signal så menar jag det.

Jag anser att man bör dela upp frågeställningen i 3 frågor :
- Kan den digitala överföringen påverkas av olika kablar. Dvs kan bitfel uppstå som påverkar ljudkvaliteten
Om så är fallet, kan det resultera i "analoga" iaktagelser såsom "ljusare ljud" och liknande.

- Kan kabeln påverkas så att analoga störningar uppstår, i analoga delen av ljudkedjan som påverkar återgivningskvaliteten.
Om så är fallet, kan dessa resultera i analoga iaktagelser såsom "ljusare ljud och liknande

- Kan kabeln påverkas av analoga störningar så att ljudet av "knäppar" , brum och annat hörs som inte är kopplat till den återgivna musiken.

Allmän fråga: finns det någon annan form av störning som kan uppstå?

Synpunkt, personligen av mej!
Om analog störning uppstår sker den rimligen på matningsspänning (VCC och GND). Störning på dataledning är osannolik (D+ och D-) då dessa är diffade ("balanserade").
Enligt EU regler skall apparater vara skyddade mot störningar samt att det är "basic" för en konstruktör att skydda sina konstruktioner i enlighet med EMI etc. kan man tycka....


Nej, jag släppte det där sidospåret för att inte svärta ner tråden, så jag kommer inte citera någon vad gäller den biten. :)

Dina funderingar är intressanta, jag hoppas den här tråden kommer komma till ett svar, dock är det några här som i vanlig ordning vill skjuta ner allt och motarbetar den startade processen som faktiskt kan leda till något för en gångs skull. Du med goda kunskaper om mikrofoner, har du möjligen erfarenhet av inspelning av högtalar-baserade inspelningar som exempelvis gitarrförstärkare, så skulle jag vara tacksam om du kan berätta för Morello att han just nu håller på att basera slutsatser på något han verkar tro fungera precis som en inspelning av en direktsignal.

Jag har gjort väldigt många inspelningar med hjälp av re-amping och vet att två olika tagningar av exakt samma signal ALDRIG går att lägga i fas, trots att de i en lyssnings-jämnförelse låter helt identiska, detta p.g.a att högtalarkonen aldrig rör sig exakt likadant trots att det alltså spelas upp exakt samma signal och låter helt identiskt.
Inspelningarna går alltså att jämnföra vid lyssning men går aldrig att spelas i fas utan tydliga avvikelser.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 22:27

petersteindl skrev:Jordavskiljaren från streamer/dator till DAC behövs för att separera jordsystemen dem emellan om jordströmmar skulle visa sig vara boven.

Jo, men jag trodde poängen var att vi skulle få höra de skillnader som sägs uppstå i det för tråden aktuella fallet...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 22:32

Påminner:

Morello skrev:Läste in två spår och tittade på vågformen. Grabbar - avvikelserna är på en nivå att om man summerar i motfas sjunker nivån med 15 dB ungefär. Man ser även på vågformen att avvikelserna är stora. Lägg ned det här nu.

Dessutom är ju materialet snålkodat - vilket är ytterligare ett i raden av metodfel.

Det finns inte en vettig DAC som tillför den här typen av knas. (än mindre än kabel)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 22:34

goat76 skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:
Gör en likadan på spår 3 och 5, enligt etiketteringen i Dropbox. Den vore kul.


Mja, det överlåter jag till någon annan. Detta är som sagt meningslösa experiment. 8)


Du har tyvärr gjort antaganden baserat på din egen okunskap om inspelningar med mikrofon, och sedan dragit slutsatser på det. Du är ute och cyklar. :)


Baserat på det du hittills anfört i tråden kan man konstatera att du inte förstått de sakinvändingar som anförts och därför inte har en aning om vad jag har tagit eller ej. Inte heller har du demonstrerat att du besitter kompetensen att avgöra vem som cyklar eller ej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 22:46

Personligen så spelar det mig ingen roll om att någon annan är Sprudel kan höra ljudskillnader, dvs ifrån Sprudels högtalare precis som han hävdat att han noterat.
Sprudel har ju aldrig hävdat att det är inspelningen som gjort att han märkt skillanden.
Så det är väl bara att någon händig gbg:are hjälper honom att göra en riktigt blindtest istället för att spekulera om felaktigheter i inspelningen.
Sen om skillnaden finns så kan man ju börja leta efter orsak, men finns det ingen skillnad så kanske man inte hittar något oavsett metod.
Om det skall krånglas i evigheter här så rinner det säkert ut i sanden.
Så vem kan hjälpa Sprudel med en blind lyssningstest är kanske snarare det som man kan spara tid om man gör?

/Harry Up

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav idea » 2020-03-26 23:11

När jag kommer ur hemkarantänen så har jag lovat att försöka spela in analogsignalen från systemet. Så någon gång i nästa vecka kanske vi kan göra ett försök.
Sedan är jag väldigt fascinerad över hur flera försöker hitta på allt mer fantastiska förklaringar till varför det blir en skillnad med olika USB-kablar. Trots att väldigt få har gjort några egna experiment.
Jag räknar då att lyssna på telefoninspelningar som en helt meningslös och kanske till och med gravt vilseledande aktivitet eftersom felkällorna är så gigantiska jämfört med de påstådda skillnader som kan finnas.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 23:18

goat76 skrev:Sprudel, jag har två frågor. :)

Har du i inställningarna i iPhone ändrat så att appen Röstmemon är inställd på Förlustfri ljudkvalitet?

Tycker du att det i ljudfilerna dina hörs de skillnader som du upplever mellan kablarna, gick det fram i inspelningarna?


Nej, det upptäckte jag nu när du säger det. Fixat nu.
Gör om inspelningen i morgon, förlustfri.

Har inte lyssnat så noga på det inspelade, har ju det hela live här hemma. Samma musik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav hifikg » 2020-03-26 23:20

petersteindl skrev:
Alexi skrev:
sprudel skrev:Fel där! :)

Ögnade igenom tråden nu, har du spelat in ljudet ur högtalarna med telefonen, för att vi sen ska avgöra om vi hör skillnad?


Japp, det är det senaste. Senaste modet. Hifikg valde mobiltelefon för inspelning och det råkade av någon outgrundlig händelse bli iPhone.


Skulle jag spela in något med en mobiltelefon så känner jag bara till iPhone, men för tydlighetens skull har jag inte spelat in något av det som finns i den här tråden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 23:23

sprudel skrev:
goat76 skrev:Sprudel, jag har två frågor. :)

Har du i inställningarna i iPhone ändrat så att appen Röstmemon är inställd på Förlustfri ljudkvalitet?

Tycker du att det i ljudfilerna dina hörs de skillnader som du upplever mellan kablarna, gick det fram i inspelningarna?


Nej, det upptäckte jag nu när du säger det. Fixat nu.
Gör om inspelningen i morgon, förlustfri.

Har inte lyssnat så noga på det inspelade, har ju det hela live här hemma. Samma musik.


Sprudel, det felet är försumbart jämfört med alla andra fel. Varför denna extrema envishet - metoden är inadekvat och därtill. Släpp detta. :)

Om du har en bärbar dator kan koppla du ju spela in analogt från DAC och på så vis eliminera i alla fall de mest allvarliga bristerna i metoden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 23:29

Sprudel, lyssna inte på Morello.

Han har inte förstått det enkla faktum att när samma inspelnings-apparatur har använts vid alla inspelningarna så har inspelnings-apparaturens eventuella brister påverkat alla inspelningsspåren likartat, att inspelningarna därefter låter olika kan endast ha att göra med att det som spelats upp helt enkelt inte låtit likadant, vilket är orsaken till att denna tråd ursprungligen startades.
Att han sen sitter och jämför två skilda mikrofonupptagningar och tror att dessa ska "fasa-ut" varandra likt en direkt inspelad rå signal visar bara på hans bristande kunskap om mikrofoninspelningar där en högtalarkon är en del i ekvationen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 23:38

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav jansch » 2020-03-26 23:39

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:
Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)


Goat76 - Jag är nog den som mest ifrågasatt i denna tråd att en USB kabel kan påverka ljudet, framförallt typ " ett ljusare ljud " och liknande analoga värderingar.
Du får gärna citera mej om du tycker att jag inte har lämnat utrymme för andra tankar. Dock, "fulcitera" inte. Har jag t.ex i början skrivit digital signal så menar jag det.

Jag anser att man bör dela upp frågeställningen i 3 frågor :
- Kan den digitala överföringen påverkas av olika kablar. Dvs kan bitfel uppstå som påverkar ljudkvaliteten
Om så är fallet, kan det resultera i "analoga" iaktagelser såsom "ljusare ljud" och liknande.

- Kan kabeln påverkas så att analoga störningar uppstår, i analoga delen av ljudkedjan som påverkar återgivningskvaliteten.
Om så är fallet, kan dessa resultera i analoga iaktagelser såsom "ljusare ljud och liknande

- Kan kabeln påverkas av analoga störningar så att ljudet av "knäppar" , brum och annat hörs som inte är kopplat till den återgivna musiken.

Allmän fråga: finns det någon annan form av störning som kan uppstå?

Synpunkt, personligen av mej!
Om analog störning uppstår sker den rimligen på matningsspänning (VCC och GND). Störning på dataledning är osannolik (D+ och D-) då dessa är diffade ("balanserade").
Enligt EU regler skall apparater vara skyddade mot störningar samt att det är "basic" för en konstruktör att skydda sina konstruktioner i enlighet med EMI etc. kan man tycka....


Nej, jag släppte det där sidospåret för att inte svärta ner tråden, så jag kommer inte citera någon vad gäller den biten. :)

Dina funderingar är intressanta, jag hoppas den här tråden kommer komma till ett svar, dock är det några här som i vanlig ordning vill skjuta ner allt och motarbetar den startade processen som faktiskt kan leda till något för en gångs skull. Du med goda kunskaper om mikrofoner, har du möjligen erfarenhet av inspelning av högtalar-baserade inspelningar som exempelvis gitarrförstärkare, så skulle jag vara tacksam om du kan berätta för Morello att han just nu håller på att basera slutsatser på något han verkar tro fungera precis som en inspelning av en direktsignal.

Jag har gjort väldigt många inspelningar med hjälp av re-amping och vet att två olika tagningar av exakt samma signal ALDRIG går att lägga i fas, trots att de i en lyssnings-jämnförelse låter helt identiska, detta p.g.a att högtalarkonen aldrig rör sig exakt likadant trots att det alltså spelas upp exakt samma signal och låter helt identiskt.
Inspelningarna går alltså att jämnföra vid lyssning men går aldrig att spelas i fas utan tydliga avvikelser.


Ja, det är hopplöst att försöka fasvända en mikrofonsignal och sedan summera dessa med mål att resultatet skall verifiera en avvikelse (jag tror det är det du menar).
T o m när man mäter med sinus är det svårt under ca 40Hz men framförallt över 2-3kHz om man mäter med 1/2 tums mikrofon (1/4 tums mic är lite lättare). Framförallt fasproblem men även kompression och annat skit gör det komplext
Jag tror dock Morello har tvärkoll på det.

Du säger att inspelningarna kan låta identiska - så är det. Ibland hör vi löjligt dåligt kan man tycka. Fasvänd t.ex en av kablarna till hörlurar och konstatera hur "förlåtande" hörseln är. (Kör mono och förvånas)
Vi hör ju det som är viktigt (var viktigt!) för överlevnad, inte vad som gör ljudtergivning till HiFi!
Vi har en fantastisk förmåga att tillverka/komplettera ljud i hjärnan - lägg t.ex ett brant högpassfilter vid 100-120 Hz och spela elbas..... vi hör alla toner ner till 41,2Hz... även om det låter tunt. Av övertonerna "förstår" hörseln vilken grundton som gäller. Man måste skilja på vad som är exakt förnimmelse och vad som är bra att höra.
Vilken tur att hörseln "hittar på" och konstruerar toner annars hade det varit hopplöst att lyssna på elbas eller kontrabas i små högtalare!!!
Det finns många exempel på att hörseln är väldigt komplex i många avseenden....
Därför mäter jag om det är möjligt

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Laila » 2020-03-27 01:10

Morello skrev::mrgreen:

Det händer inte så ofta, men i detta fall, ett stort + 1 . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav petersteindl » 2020-03-27 03:32

Jag återkommer än en gång till mitt första inlägg i tråden.
petersteindl skrev:Den skillnaden som jag kan se som kan uppstå är då olika jordsystem kopplas ihop och då kan ett jordsystem kontaminera ett annat med exempelvis HF.
Om det blir skillnad beroende på kabel låter jag vara osagt men kapacitanser och impedanser lär nog komma in. Det finns dock ganska bra transformatorer för USB överföring som gör att man eliminerar påverkan mellan olika apparater. Dessa är normalt sett framtagna för medicinsk utrustning så att man skall kunna koppla ihop känslig medicinsk utrustning utan att de skall påverkas av annan utrustning.

Jag har köpt en sådan som Lilltroll mest använder då mätningar görs med USB-mätutrustning. Det är ingen tvekan om att mätresultat blir renare, d v s fri från störningar, med sådan mellantransformator. Sedan kan man spekulera i orsaker. Bättre blir det i alla fall.

Skall jag lyssna på musik där koppling med USB ingår så vill jag helst använda denna transformator. Den är tysk och gjord för medicinsk utrustning, som sagt.

Mvh
Peter


petersteindl skrev:. . . det kallas isolator. Idag finns den för USB 3.0 också, men jag vet inte om USB-Audio har nytta av det?

https://intona.eu/en/products/ jag tror det var Model 7054-X-DK.

Mvh
Peter


petersteindl skrev:Jag har tidigare skrivit angående USB och en form av handskakning mellan transmitter och receiver som ger högt jitter runt 1 kHz eller om det var 8 kHz. Jag minns inte. Jag vet heller inte om man kommit runt den problematiken idag. Jag kör i vart fall asynkront och med reclocking av data samt med usb isolator.

Mvh
Peter


petersteindl skrev: Det är då klockan sitter i DAC som man kan använda sig av denna klocka för att låta den styra ny klockning av data så sent som möjligt i processen innan omvandling sker till analog signal. Vanlig känd teknik.

Vad gäller problem med USB kring 1 kHz respektive 8 kHz så beror det på antalet paket data som överförs. Det är inte vid handskakningen. Det är 1000 paket per sekund som överförs på en typ av USB och 8000 paket per sekund på annan typ av USB. Det får till följd att man får jordströmmar med just skräp + övertoner kring 1 kHz respektive kring 8 kHz. Dessa syns som skräp på analogsidan om man inte åtgärdar jordströmmar. Det syns mer som skräp än som jitter men kan öven smitta av sig till jitter om man inte ser upp.

Mvh
Peter


jansch skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Nu får man hålla isär saker. Det finns ett antal fall där man kan använda sig av ethernetkabel för något annat. Vad än annat är så i princip går det aldrig Tcp/ip i den sladden då och man kanske inte alls har kontakterna konfigurerade som när man kör nätverk i dom. T.ex. så använder Linn twisted pair ethernetkabel som kabeln mellan försteg och aktiva högtalare drivna med digital signal. Men man använder alltså bara sladden som en som är billig (normalt sätt) och går att hitta överallt. Linn rekommenderar Cat 5e eller 6. Sen vet att jag det finns tillverkare som använder kabeln mellan olika delar i sina digitaldelar typ mellan uppsamplare dac och drivverk.


Öhh, nu börjar det likna kakafoni. :) Menar du verkligen att Linn använder ethernetkabel mellan apparater utan att använda nätverksprotokoll TCP/IP?? :o Det är ju i så fall helkorkat?? Eller?

Finns det fördelar med detta i jämförelse med att verkligen utnyttja TCP/IP? Jag frågar eftersom jag själv skall ta beslut gällande vilka gränssnitt Bremen skall jobba inom. Det är ju under förutsättning att det blir några framtida produkter. Jag har själv sett fördelar med TCP/IP och nätverk om man nyttjar det på rätt sätt. Därför såg jag Linns val som klokt. Men om det inte är nätverksprotokoll så ser jag deras val snarast som humbug.

Mvh
Peter


Bang Olufsen använder också ethernetkablar (RJ45 twisted pair) till s.k. Powerlink anslutningar.


Jag har efter detta inlägg tagit reda på mer information gällande nätverk LAN och standarder. Det funkar inte som jag trott. Det är betydligt mer komplicerat. Däremot finns det bra lösningar för Audio/Video. Återkommer gällande dessa lösningar.

Harryup skrev:
jansch skrev:Bang Olufsen använder också ethernetkablar (RJ45 twisted pair) till s.k. Powerlink anslutningar.


Använder någon leverantör ens Tcp/ip? Tror man vill bort ifrån allt vad vanligt nätverk heter mellan apparater och verkligen inte dela nätverk med diskmaskiner, dimmers, garagedörrar, surfande etc. Däremot kan man ju då jämföra Sonos som kopplar ihop sina apparater med hjälp av appar men deras "försteg" är ju inbyggda i respektive apparat. Så Sonos är ju att jämföra med nätverksspelare och Linn har ju också Ethernet in i förstegen för att kunna streama, men inget Tcp/ip mellan försteg och slutsteg. Dessutom så måste du kryptera upplösningar högre än 24/44. Sånä, jag tror nog det är väl underbyggt att man kör Tcp/ip in till apparater men mellan apparater något annat protokoll som inte är lika pratigt som ett nätverksprotokoll. Enklast att se om det är Tcp/ip eller inte är väl om man måste dra en sladd ifrån apparat 1 till apparat 2 utan att koppla in sig på befintligt nätverk. Det är ju däremot vanligt att man kan synkronisera streamers över nätverket men det är ju inte så att man kör ett försteg och många slutsteg över nätverk.

mvh/Harry Up


Precis, TCP/IP funkar inte för audio i realtid i sitt LAN efter man börjat ladda ner ljudfiler. Man måste i så fall buffra en hel del om man vill undvika interrupts och man kan glömma att spela i realtid och att kunna få någon relevans i sync mellan kanalerna. Det finns dock faktiskt andra fullt användbara protokoll för musiklyssning via LAN.

Det lilla jag lärt mig är att om man väljer standard protokoll som är gjorda för realtid exempelvis transport layer UDP User Datagram Protocol så är detta lager inte bit-to-bit korrekt. Att sådant existerar på LAN hade jag ingen aning om.

Wiki skrev:Voice and video traffic is generally transmitted using UDP. Real-time video and audio streaming protocols are designed to handle occasional lost packets, so only slight degradation in quality occurs, rather than large delays if lost packets were retransmitted. Because both TCP and UDP run over the same network, many businesses are finding that a recent increase in UDP traffic from these real-time applications is hindering the performance of applications using TCP, such as point of sale, accounting, and database systems. When TCP detects packet loss, it will throttle back its data rate usage. Since both real-time and business applications are important to businesses, developing quality of service solutions is seen as crucial by some.


Vad slight degradations innebär vet jag inte, men vid tidigare debatt gällande nätverk och bit-to-bit correctness så såg i vart fall inte jag att någon på faktiskt var medveten om att bit-to-bit correctness inte är fallet då man använder LAN i realtid. Där vill jag ge en brasklapp till alla inklusive mig själv. Jag tror de flesta utgår från helt fel förutsättningar då man tar för givet att allt via LAN skulle vara bitkorrekt. Så är definitivt inte fallet. Då måste man se från fall till fall och veta vilka protokoll och lager som används i just den valda applikationen. Hursomhelst, är överföringen inte bit-to-bit korrekt så är det helt ointressant för min del.

Det finns även andra överföringar via LAN som inte är bit-to-bit korrekta. Men de fungerar i realtid. TCP/IP fungerar dock inte i realtid, men är bit-to-bit korrekt. Så, om man drar ner ljudfiler via internet och TCP/IP så kommer de fram till streamern bit-to-bit korrekt. Slussas de ut via spdif så bibehålls detta med största sannolikhet men det finns andra problem. Om man istället använder USB-Audio och bästa drivrutiner så kan man förmoda att det är en bit-to-bit korrekt överföring, men det kan finnas andra problem som jag redan skrivit om.

Men det finns andra varianter inom LAN som verkar vara fullt användbara och betydligt bättre än allt annat. Vill man ha optimalt för bästa ljudfilsöverföring så finns det något som heter Audio Video bridging AVB. Då väljer man det som är The data link layer, d v s layer 2.
Wiki skrev:Audio Video Bridging (AVB) is a common name for the set of technical standards which provide improved synchronization, low-latency, and reliability for switched Ethernet networks. AVB embodies the following technologies and standards:


Jag skulle kunna gå in på en hel drös av olika definitioner och fakta men det hör inte hemma i denna tråd. Det man dock kan framhäva är några intressanta data.
Latency d v s total tidsfördröjning kan hållas till 0,25 ms vilket är väldigt bra och ger ingen osynk gällande läppsynk.
Den andra infon som kanske är den mest intressanta är att max osync mellan kanaler är 500 nanosekunder, d v s 0,5 mikrosekund. Det är väldigt bra och fullt tillräckligt.
Systemet är helt och hållet bit-to-bit korrekt.
Maximum sample rate är 192 kHz.
Maximum bit depth är 32 bitar floating point.
Det är som gjort för min smak d v s fungerar för kommande produkter för Bremen.

Dock finns det krav!! För bästa kvalitet gäller Gigabit eller högre Ethernet data rate. Det är viktig info, eftersom man direkt kan utesluta vissa fabrikanters streamers som skryter om deras Ethernetlösningar och det är streamers som kostar 100-tusen kr och uppåt. Tänker inte nämna några fabrikanter.
Det var därför jag tidigare reagerade gällande vissa lösningar, dock trodde jag att Ethernet var samma sak som TCP/IP, vilket var fullständigt felaktigt. Nu vet jag i alla fall lite bättre.

Det jag känner mig säker på är att man faktiskt kan använda Ethernet och LAN för absolut högsta kvalitet på digital musiköverföring även om standardlager och standardprotokoll används.

Man använder något som heter Stream Control Transmission Protocol SCTP istället för TCP eller UDP. Dess kapacitet kallas multi-streaming.
Man måste inkorporera allt det yppersta för att åstadkomma en användbar nätverksstandard för att överföra musik och video i realtid med full kvalitet. Det är väl ok.
Skulle dock tippa att om man håller på att lyssna på musik via sitt LAN och vill printa under tiden så kommer printningen troligtvis ta lite längre tid eftersom musiken allokerar hela nätverket med första prioritering.
Därför vill i alla fall inte jag jämföra printning med att spisa musik.

Tråden gäller USB-Audio och om det går att höra skillnader på totalljudet i sin anläggning med olika USB-kablar? Mitt råd, skaffa en usb-isolator som skiljer jordsystemen åt. Det är mitt tips då den typen av test skall utföras. Skulle själv aldrig engagera mig i att lyssna på olika USB-kablar innan jag provat en sådan.

Lycka till med testandet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 07:24

Morello skrev:
sprudel skrev:
goat76 skrev:Sprudel, jag har två frågor. :)

Har du i inställningarna i iPhone ändrat så att appen Röstmemon är inställd på Förlustfri ljudkvalitet?

Tycker du att det i ljudfilerna dina hörs de skillnader som du upplever mellan kablarna, gick det fram i inspelningarna?


Nej, det upptäckte jag nu när du säger det. Fixat nu.
Gör om inspelningen i morgon, förlustfri.

Har inte lyssnat så noga på det inspelade, har ju det hela live här hemma. Samma musik.


Sprudel, det felet är försumbart jämfört med alla andra fel. Varför denna extrema envishet - metoden är inadekvat och därtill. Släpp detta. :)

Om du har en bärbar dator kan koppla du ju spela in analogt från DAC och på så vis eliminera i alla fall de mest allvarliga bristerna i metoden.


Har aldrig förstått mig på de som demar sin fina anläggning på Youtube och ber andra lyssna hur det låter, men så på Goats initiativ så var det någon som gjorde en inspelning av sin anläggning med två olika inställningar och det hördes tydligen via telefonupptagningen. Tonala skillnader bör ju kunna uppfattas.
Se det här som en förövning som utgångspunkt för att gå vidare. Jag är verkligen intresserad av att veta om jag kan höra skillnad, om det finns skillnad, då jag tycker mig uppfatta skillnad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-03-27 08:34

Jag tycker det vore mer givande om en av filerna var en annan usb kabel, men ytterligare en fil var samma kabel igen bara med en ny upptagning. Utan att berätta vilken fil som är vilken. Jag är nämligen helt övertygad om att skillnaderna skulle vara lika stora då det är fel i mätmetoden som hörs och inte olika kablar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 08:58

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det vore mer givande om en av filerna var en annan usb kabel, men ytterligare en fil var samma kabel igen bara med en ny upptagning. Utan att berätta vilken fil som är vilken. Jag är nämligen helt övertygad om att skillnaderna skulle vara lika stora då det är fel i mätmetoden som hörs och inte olika kablar.


Jag finner det är helt otroligt att folk här är ”helt övertygade” om att det inte skulle gå att höra tonala skillnader med denna typ av inspelning, det enda det handlar om är om skillnaden är tillräckligt stor för att en sådan enkel inspelning ska snappa upp skillnaden, hör man dock en skillnad på inspelningen så ÄR det en skillnad. OM det inte förekommer en skillnad så kommer man inte heller höra en skillnad oavsett hur många inspelningar man än gör, förutsatt att mikrofonen inte rubbats från sin position.

Varför i all sin dar litar ni isåfall på era mätningar av högtalare, tror ni mätkurvan skulle se olika ut vid samma identiska återupprepade mätning där varken inspelningsutrustningen ändrats eller att mikrofonen flyttats från sin position.
Om ni inte tror att en inspelning som denna fungerar så kan ni lika gärna sluta mäta på högtalare, en mätning är även den en ljudinspelning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-03-27 09:08

Ok
1) Ja det blir lite olika resultat var gång man mäter en högtalare. Även om en sinus är betydligt lättare än ett mer komplext musikstycke.
2) De eventuella fel som en annan usb kabel kan ge är så väldigt små att de totalt drunknar i de nya fel som introduceras med denna "metod".
3) Hör ni en skillnad med denna metod så betyder det bara att ni hör en skillnad på denna metod. Inte att det är en skillnad mellan olika usb-kablar. Det minsta man kan begära om man har som ambition att veta sanningen är att ha med en kontrollmätning.
4) Mer givande vore att bara mäta elektriskt på signalen ut ifrån DAC:en.

Du får självklart göra som du vill. Jag försöker bara hjälpa till att ge insikt i problemen.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-27 09:20

@Goat76
Ja, förutsatt att miken inte rubbats från sin position eller att personer eller annat i rummet flyttats. Förutsatt... Det förutsattes visst att snålkodningen var avstäng den också. Det är liksom grejen, att man behöver veta saker, inte förutsätta och göra ev mätningar noggrant.
Metodslarv kryddat med bias kan "bevisa" lite allt möjligt, som att virvlat vatten har magiska egenskaper (fast bara så länge testmetoden haltar)...

Sannolikheten att man skulle se tydlig skillnad mellan olika USB-kablar genom högtalarmätning i rum är inte särskilt sannolik heller, eftersom skillnaden även där förmodligen drunknar i felen. Därför är det mycket bättre att inte ha högtalarna och mätmobiltelefonen inblandade, då det skalar av ett fett lager med dimma. Det blir annars som att mäta ljudkortsdist genom distpedal. Det gör ingen, väl?
-Men visst, ingen förbjuder er att göra svårt meningslösa tester, trots att bättre metoder inte är så mycket svårare att få till. -Som att istället spela in signalen som kommer ur slutsteget (så att hela anläggningen finns med, vilket kanske någon har behov av).

Kanske uppstår en hörbar skillnad av något slag, men det är tveksamt om det är den som visar sig i den här testen (som inte resulterar i vetskap).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 09:59

OM vi ska komma någon vart med allt detta så måste var och en sätta sina förutfattade meningar åt sidan.

INGEN har sagt att inspelningar med en mobiltelefon är ett högst vetenskapligt test, däremot så KAN det på en sådan inspelning vara möjligt att höra tonala skillnader OM dessa är tillräckligt stora.

Eftersom de flesta av oss sitter på distans och inte i person kan närvara vid en lyssning hemma hos Sprudel, så KAN en enkel inspelning som denna visa på tonala skillnader, hör man det så är det också sannolikt att det faktiskt förekommer just tonala skillnader. Jag finner det högst osannolikt att två identiska inspelningar skulle låta tydligt olika trots att det är en mobiltelefon som använts, kvaliten på dessa komponenter är i dagens läge väldigt bra vilket man även kan se vid mätningar på exempelvis den DAC som iPhone har.
OM fler hör en skillnad på dessa enkla skillnaderna så kommer det vara fler som öppnar upp sina förutfattade meningar OM en USB-kabel KAN ge tillräckligt stora avvikelser som i sin tur skapar skillnader i de analoga delarna i ljudsystemet som ger en hörbar skillnad. Ju fler som undersöker saken, desto fler undersökningar kommer göras.

Jag misstänker att väldigt få av oss tror att en USB-kabel mot en annan USB-kabel vid en enskild mätning av just endast kabeln i sig skulle visa på speciellt stora avvikelser, frågan tycker jag mer handlar om, HUR SMÅ skillnader/avvikelser RÄCKER för att en kanske känslig DAC "reagerar" så att relativt stora skillnader uppstår i de analoga delarna i ljudanläggningen som i sin tur ger tydligt hörbara skillnader?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 10:06

Vem har påstått att det här lilla försöket är strictly scientific?
Släpp den grejen, snälla. :) Det är väl för alla genuint uppenbart.
För övrigt är antalet studier relaterade till HiFi som svarar upp mot vetenskapliga kriterier av rang sannolikt sällsynta i nivå med tänkvärda uttalande av Donald Trump!
Konstruktiva kommentarer som Andreas tas tacksamt emot. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-27 10:07

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det vore mer givande om en av filerna var en annan usb kabel, men ytterligare en fil var samma kabel igen bara med en ny upptagning. Utan att berätta vilken fil som är vilken. Jag är nämligen helt övertygad om att skillnaderna skulle vara lika stora då det är fel i mätmetoden som hörs och inte olika kablar.


Bra initiativ. :)

Varför har vi ingen thumbs up?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-27 10:16

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det vore mer givande om en av filerna var en annan usb kabel, men ytterligare en fil var samma kabel igen bara med en ny upptagning. Utan att berätta vilken fil som är vilken. Jag är nämligen helt övertygad om att skillnaderna skulle vara lika stora då det är fel i mätmetoden som hörs och inte olika kablar.


Bra initiativ. :)

Varför har vi ingen thumbs up?


Jag tycker också att det var en bra ide för då får vi se om vi tycker det förekommer en skillnad p.g.a inspelningssättet. Tumme upp! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster