Småsaker, debatt och bevis

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Småsaker, debatt och bevis

Inläggav Harryup » 2020-03-16 13:35

hifikg skrev:
Fast nu vill jag uppnå "rörfärgat" ljud, annars behöver jag ingen rörhäck :)
Har någon slags fantasi om att rörljud ska vara mjukt, fluffig o förlåtande så att t o m Billie Eilish kommer framstå som en våt, audiofil, dröm.


Personligen använder jag rörförstärkare men vill inte ha något rörljud alls i den bemärkelsen trött, dåligt dynamik, slätstruket mjukt (med ett visst mått av överdrift). Och jag vill inte ha något transistorljud heller. Personligen så köpte jag mina Audion eftersom jag inte upplevde det som rörljud.

/Harry Up

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Småsaker, debatt och bevis

Inläggav hifikg » 2020-03-16 13:41

Harryup skrev:
hifikg skrev:
Fast nu vill jag uppnå "rörfärgat" ljud, annars behöver jag ingen rörhäck :)
Har någon slags fantasi om att rörljud ska vara mjukt, fluffig o förlåtande så att t o m Billie Eilish kommer framstå som en våt, audiofil, dröm.


Personligen använder jag rörförstärkare men vill inte ha något rörljud alls i den bemärkelsen trött, dåligt dynamik, slätstruket mjukt (med ett visst mått av överdrift). Och jag vill inte ha något transistorljud heller. Personligen så köpte jag mina Audion eftersom jag inte upplevde det som rörljud.

/Harry Up


Så skulle jag också vilja ha det om jag inte hade det perfekta slutsteget redan, vad ska jag med två till? Trött behöver det inte låta om rören, jag har något gammalt ljudminne i bakhuvudet om mjukt (trevligt) ljud, men det kanske bara är en romantisk vrångbild. Rör kanske ska låta så bra som det här gör. Fast någon större skillnad, om ens någon, mot Naden vet jag inte om jag har hittat. Trevligare att se på, helt klart. Kan tänka mig att rören viker ner sig om jag drar på okristligt starkt. Får testa någon dag. Kanske nu...
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster