Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Håller väl också med, även fast det som sagt oftast krävs mycket mer än en mobilmic för att kunna åstakomma nåt sånt.
Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Strmbrg skrev:Håller med om vad?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
sprudel skrev:My God, You are a believer!
Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
Det här, som skrivs strax här ovan:
”det ska låta bra även i tidsdomänen mellan bas, mellan och diskant”
Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Tangband skrev:sprudel skrev:My God, You are a believer!
Well... it takes one to know one
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
Det här, som skrivs strax här ovan:
”det ska låta bra även i tidsdomänen mellan bas, mellan och diskant”
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Jag förstår inte sambandet mellan det du skriver och det jag skriver.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Jag förstår inte sambandet mellan det du skriver och det jag skriver.
Du skriver "Strmbrg skrev:
Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. "
Det är ju inte så att en transient av en ton bara kommer ifrån ett element. Beroende på ton eller ackord så kommer du ha transienter i alla elementen samtidigt. Och jag håller med om att det är rejäl skillnad på när det är korrekt timing och när det bara är en aning fel. Personligen så har jag lite svårt för flera subbar på olika avstånd i från lyssnaren om dessa bevisligen inte är kompenserade på korrekt sätt. Man kan trycksätta rummet med jämn frekvensgång om man placerar ut subbarna efter frekvensgångsmätning men man kommer blanda gammal och nytt ljud för att få det rakt. DVD-ai tror jag hör samma saker som jag. Som jag uppfattar det så har han i vart fall haft ett "livligare" ljud än hos andra med likartade system som jag hört.
/Harry Up
IngOehman skrev:Det är det inte!
Pratet om att religiösa taktstampnings/medsjungnings-dogmer är överkurs(!) på detta forum är som när flat earth:are hänvisar till sin världsbild spm en som bygger på vetenskap...
Den sortens dravel, eller om man skall kalla det religiösa övertygelser är inte överkurs någonstans, det är måhända rimligt att kalla det esoterika, men det finns skäl att en viss otillgänglighet infaller för dem som vet och förstår för mycket. Den som Inte gör det kan dock se påhitten som något stort, högt och viktigt. Problemet är den blindhet som råder från den sidan.
Så - nej jorden är inte platt, hur svårt de som är övertygade om att den är det, än har att förstå varför deras argument faller när man förstår och ser helheten.
Vh, iö
Tangband skrev:Strmbrg, en mikrofon vid inspelning fungerar inte som hörseln/hjärnan. Ett lyssningsrum där det spelas upp musik med två högtalare är inte detsamma som inspelningstillfället. Jag tycker många på forumet blandar ihop detta, möjligen beroende på en finsk artikel JM länkade till.
Man bör inte heller eftersträva ett lyssningsrum som är lika stort som konsertsalen där inspelningen ägde rum, vilket du kanske inte påstod.
Strmbrg skrev:Nä, vad jag har reagerat emot vid några tillfällen är hävdandet (gärna tvärsäkert) att dipoler skapar ett konstgjort djup eller en konstgjord efterklang, som kan upplevas som något liknande klangen i en stor lokal.
Jag gissar att det hävdandet inte baseras på eget lyssnande utan på att man fått för sig detta baserat på högtalartypens dubbelriktade ljudspridning samt baserat på att man dragit en slutsats som är felaktig.
Själv vet jag att det inte skapas ett konstgjort djup, eftersom jag är en (av ganska få) som lyssnar via dipoler.
Strmbrg skrev:Tangband skrev:Strmbrg, en mikrofon vid inspelning fungerar inte som hörseln/hjärnan. Ett lyssningsrum där det spelas upp musik med två högtalare är inte detsamma som inspelningstillfället. Jag tycker många på forumet blandar ihop detta, möjligen beroende på en finsk artikel JM länkade till.
Man bör inte heller eftersträva ett lyssningsrum som är lika stort som konsertsalen där inspelningen ägde rum, vilket du kanske inte påstod.
Nä, vad jag har reagerat emot vid några tillfällen är hävdandet (gärna tvärsäkert) att dipoler skapar ett konstgjort djup eller en konstgjord efterklang, som kan upplevas som något liknande klangen i en stor lokal.
Jag gissar att det hävdandet inte baseras på eget lyssnande utan på att man fått för sig detta baserat på högtalartypens dubbelriktade ljudspridning samt baserat på att man dragit en slutsats som är felaktig.
Själv vet jag att det inte skapas ett konstgjort djup, eftersom jag är en (av ganska få) som lyssnar via dipoler.
Användare som besöker denna kategori: MikeBiker, nuffe, tamburinifan och 10 gäster