Service Nad 208

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bedrup
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-12-28

Service Nad 208

Inläggav bedrup » 2020-03-17 10:09

Hej,

Kan ni rekommendera någon firma i Stockholm som kan hjälpa mig med reparation av mitt Nad 208?

// Fredrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Service Nad 208

Inläggav hifikg » 2020-03-17 11:11

Hifiklubben kanske vet vart de skickar sina förstärkare? Tidigare fanns det en bra reparatör i Solna, men de har tyvärr tagit ner skylten :(
Sitter nöjd :)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Service Nad 208

Inläggav pontareee » 2020-03-17 11:26

Jag har lagat ett Proton steg hos https://www.tomi.se/ och blev riktigt nöjd.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service Nad 208

Inläggav Morello » 2020-03-17 11:39

Börjar tyvärr bli ovanligt med reparatörer i dessa slit-och-släng-tider. :(
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bedrup
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-12-28

Re: Service Nad 208

Inläggav bedrup » 2020-03-17 12:16

hifikg skrev:Hifiklubben kanske vet vart de skickar sina förstärkare? Tidigare fanns det en bra reparatör i Solna, men de har tyvärr tagit ner skylten :(

Jag mailade deras kundtjänst och frågade om de kunde hjälpa mig. - Inga problem svarade de. - Lämna in den på valfri butik så skickas den till Danmark för reparation.
Jag lämnade in den i en butik varpå de dagen efter ringer och säger att de inte kan laga den för att den är för gammal och de kan inte garantera hållbarheten... SUCK!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Service Nad 208

Inläggav hifikg » 2020-03-17 12:27

Beskriv felet på ditt exemplar, det brukar generera en massa bra tips o råd! Finns flera trådar om reparation av NAD 208 och säkert flera forumkollegor som har erfarenhet, själv har jag fixat mitt två gånger hos, numera nedlagda, z-hifi.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Service Nad 208

Inläggav Fostex » 2020-03-17 14:49

Nad 208 har en sällsynt välförfattad servicemanual, som är lätt att komma över på nätet. Med den i hand borde en elektronikreparatör värd namnet kunna få fart på den igen.

Jag skulle testa att kontakta Insound på Gästrikegatan, som är en avknoppning av gamla Sontec om jag förstått rätt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Service Nad 208

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-17 15:46

bedrup skrev:
hifikg skrev:Hifiklubben kanske vet vart de skickar sina förstärkare? Tidigare fanns det en bra reparatör i Solna, men de har tyvärr tagit ner skylten :(

Jag mailade deras kundtjänst och frågade om de kunde hjälpa mig. - Inga problem svarade de. - Lämna in den på valfri butik så skickas den till Danmark för reparation.
Jag lämnade in den i en butik varpå de dagen efter ringer och säger att de inte kan laga den för att den är för gammal och de kan inte garantera hållbarheten... SUCK!!


Z-hifi som tidigare lagat allt åt HiFi-klubben håller på att lägga ned verksamheten och har haft utförsäljning sedan några veckor. Men när jag pratade med honom (jag minns inte vad han heter) så sade han att han kommer att fortsätta att laga sådana apparater som är värda att laga (d.v.s. t.ex. en NAD 208) kommer han att ha en mindre verksamhet som han sköter hemifrån. Typ laga high-end-saker. Han menade på att det idag är knapp ingen som lagar billiga saker längre, man byter ut slänger eller köper nytt. Telefonnumret till Z-Hifi finns än så länge kvar på Hitta (08-651 10 70), men då är det hänvisning till hans mobiltelefonnummer!! Kan vara värt att testa. Han har mycket lång erfarenhet av 208:orna och vet precis vad som brukar gå sönder.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Service Nad 208

Inläggav PerStromgren » 2020-03-17 17:52

Påminn mig: vad var det som gör att det inte går att göra en modern klon av 208? Jag har ställt frågan - och fått svar - men glömt svaret...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Service Nad 208

Inläggav hifikg » 2020-03-17 18:00

Johan_Lindroos skrev:
bedrup skrev:
hifikg skrev:Hifiklubben kanske vet vart de skickar sina förstärkare? Tidigare fanns det en bra reparatör i Solna, men de har tyvärr tagit ner skylten :(

Jag mailade deras kundtjänst och frågade om de kunde hjälpa mig. - Inga problem svarade de. - Lämna in den på valfri butik så skickas den till Danmark för reparation.
Jag lämnade in den i en butik varpå de dagen efter ringer och säger att de inte kan laga den för att den är för gammal och de kan inte garantera hållbarheten... SUCK!!


Z-hifi som tidigare lagat allt åt HiFi-klubben håller på att lägga ned verksamheten och har haft utförsäljning sedan några veckor. Men när jag pratade med honom (jag minns inte vad han heter) så sade han att han kommer att fortsätta att laga sådana apparater som är värda att laga (d.v.s. t.ex. en NAD 208) kommer han att ha en mindre verksamhet som han sköter hemifrån. Typ laga high-end-saker. Han menade på att det idag är knapp ingen som lagar billiga saker längre, man byter ut slänger eller köper nytt. Telefonnumret till Z-Hifi finns än så länge kvar på Hitta (08-651 10 70), men då är det hänvisning till hans mobiltelefonnummer!! Kan vara värt att testa. Han har mycket lång erfarenhet av 208:orna och vet precis vad som brukar gå sönder.


Vore kul, till mig sa han eljest, fast då var det S.A.T. ´n jag tänkt lämna (men det hann han inte få reda på).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Service Nad 208

Inläggav Amit » 2020-05-05 16:48

Sidofråga (jagar effektförbrukning): hur mycket drar 208an i "viloläge"?
... och för att hålla tråden på spåret: Vad är det för fel på ditt ex?
/Amit

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: Service Nad 208

Inläggav Wolfie » 2020-05-06 20:41

Morello skrev:Börjar tyvärr bli ovanligt med reparatörer i dessa slit-och-släng-tider. :(


Skriver mäster-208 reparatören :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Service Nad 208

Inläggav DVD-ai » 2020-05-07 17:24

Morello skrev:Börjar tyvärr bli ovanligt med reparatörer i dessa slit-och-släng-tider. :(


Ja det är verkligen en trist utveckling... :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service Nad 208

Inläggav Morello » 2020-05-07 19:45

PerStromgren skrev:Påminn mig: vad var det som gör att det inte går att göra en modern klon av 208? Jag har ställt frågan - och fått svar - men glömt svaret...


Är det någon speciell egenskap som gör att du vill se en klon?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service Nad 208

Inläggav Morello » 2020-05-08 09:21

Fostex skrev:Nad 208 har en sällsynt välförfattad servicemanual, som är lätt att komma över på nätet. Med den i hand borde en elektronikreparatör värd namnet kunna få fart på den igen.



Håller helt med, men nu börjar de bli så ålderstigna att man nog behöver överväga att byta samtliga e-lytar utöver att reparera det som är defekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Service Nad 208

Inläggav bomellberg » 2020-05-08 10:41

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Påminn mig: vad var det som gör att det inte går att göra en modern klon av 208? Jag har ställt frågan - och fått svar - men glömt svaret...


Är det någon speciell egenskap som gör att du vill se en klon?

Bang for the buck är väl det självklara. Fast när jag tänker efter så gäller det ju begagnat. Nypris på 208 var ju $1,649 år 1996. Säg att den gick att få tag i för 20', det motsvarar ju 26' idag.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service Nad 208

Inläggav Morello » 2020-05-08 10:47

Det är inte en jättebillig apparat att producera. Visst, man har gjort mekaniken så billig (och tafflig) man kan tänka sig och man sparar lite på klass G-tekniken, men det är ju också den som begränsar steget till cirka 250 W riktigt fina watt - resten är bonus.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pellen
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-11-06
Ort: Ale

Re: Service Nad 208

Inläggav Pellen » 2020-05-14 21:32

Amit skrev:Sidofråga (jagar effektförbrukning): hur mycket drar 208an i "viloläge"?
... och för att hålla tråden på spåret: Vad är det för fel på ditt ex?
/Amit


ca 90w i "viloläge"
Mätte upp mina tre steg med en enkel mätare från Clas: 88w, 91w och 110w.
(Ser ut som att det är dags för en kontroll på ett av dem..)

Jag är också nyfiken. Bedrup, vad är det för fel på ditt steg?
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Service Nad 208

Inläggav hifikg » 2020-05-14 21:37

bomellberg skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:Påminn mig: vad var det som gör att det inte går att göra en modern klon av 208? Jag har ställt frågan - och fått svar - men glömt svaret...


Är det någon speciell egenskap som gör att du vill se en klon?

Bang for the buck är väl det självklara. Fast när jag tänker efter så gäller det ju begagnat. Nypris på 208 var ju $1,649 år 1996. Säg att den gick att få tag i för 20', det motsvarar ju 26' idag.


Jag gav typ 11.995 för min på den tiden det begav sig. Om jag inte förträngt något. 208:an var nära 40.000 billigare än det slutsteg jag tänkt baxa hem samma dag.

Edit: T o m billigare än så
Bilagor
HiFi-Klubben_NAD208.jpg
HiFi-Klubben_NAD208.jpg (313.77 KiB) Visad 3979 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Service Nad 208

Inläggav Amit » 2020-05-30 19:10

Pellen skrev:
Amit skrev:Sidofråga (jagar effektförbrukning): hur mycket drar 208an i "viloläge"?
... och för att hålla tråden på spåret: Vad är det för fel på ditt ex?
/Amit


ca 90w i "viloläge"
Mätte upp mina tre steg med en enkel mätare från Clas: 88w, 91w och 110w.
(Ser ut som att det är dags för en kontroll på ett av dem..)

Tack för det, Pellen. Funderade över elräkningen efter att ha bytt till fjärrvärme. Ja, du är ju insatt i uppvärmnings- nerkylningssituationen här. :)
Min 208:a står påslagen för det mesta. Jag har fått för mig att steget mår bäst så. Men det kanske blir dyrt, sett över året (... räknar lite ...) kan det bli 1000pix /år?! 8O

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Service Nad 208

Inläggav jansch » 2020-05-30 22:02

Amit skrev:
Pellen skrev:
Amit skrev:Sidofråga (jagar effektförbrukning): hur mycket drar 208an i "viloläge"?
... och för att hålla tråden på spåret: Vad är det för fel på ditt ex?
/Amit


ca 90w i "viloläge"
Mätte upp mina tre steg med en enkel mätare från Clas: 88w, 91w och 110w.
(Ser ut som att det är dags för en kontroll på ett av dem..)

Tack för det, Pellen. Funderade över elräkningen efter att ha bytt till fjärrvärme. Ja, du är ju insatt i uppvärmnings- nerkylningssituationen här. :)
Min 208:a står påslagen för det mesta. Jag har fått för mig att steget mår bäst så. Men det kanske blir dyrt, sett över året (... räknar lite ...) kan det bli 1000pix /år?! 8O


Du har ju fjärrvärme....betalar nog motsvarande direktverkande eluppvärmning.
Slutsteget är ett direktverkande elelement så under 6 månader per år spelar det mindre roll.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Service Nad 208

Inläggav Amit » 2020-05-30 22:13

Jag har bytt från vattenburen värme, där vattnet värmts av ett par elpatroner ( med luft-luftvärmepump som komplement) till fjärrvärme. Man kunde tro att det skulle vara ett nerköp. Men kostnaden blir nu mindre än hälften mot el (lite beroende på hur man räknar). Fjärrvärmen är märkvärdigt billig här, åtminstone i fem år framåt: 60 öre/kW. Strängt taget har - eller hade - du rätt. Mitt NAD 208 var nog ett billigare uppvärmningssystem än den gamla vattenburna värmen. Det systemet hade enorma förluster beroende på hur tappvarmvattnet värmdes upp. Källaren, som är på ca 60 m2 var vintertid varmare än hallen.
Risk för trådurspårning ... men det handlar om NAD 208 i alla fall, som värmekälla. :oops:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Service Nad 208

Inläggav philipbtz » 2020-05-30 22:27

Jag hade starkt övervägt att ta förlusten och investera i ett nytt steg. Som någon annan sa så lär så mycket vara gammalt i steget att risken är att man egentligen borde byta det mesta. Det lär vara dyrt att reparera gång på gång med, med tanke på hur ovanligt det är att folk reparerar saker nu för tiden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Service Nad 208

Inläggav hifikg » 2020-05-31 00:23

Jag håller inte med. Jobba hårt för att hitta en reparatör som kan sitt jobb och berätta sedan vem du rekommenderar. Jag skulle kunna betala lika mycket som steget kostade som nytt för att få det reparerat om det var nödvändigt, ja kanske mer, vad finns det därute som är likvärdigt (bättre!?) och till vilket pris?
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Service Nad 208

Inläggav MacBruce » 2020-05-31 14:41

Morello skrev:Börjar tyvärr bli ovanligt med reparatörer i dessa slit-och-släng-tider. :(


Kan inte "agreea mer". ;-) Också en effekt av, att "folk" inte begriper, att även reparatörer behöver ha en viss utbildning och hela tiden uppdatera den — och dessutom kan de behöva en bit mat emellanåt...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Service Nad 208

Inläggav Griff » 2020-05-31 18:11

Amit skrev:
Pellen skrev:
Amit skrev:Sidofråga (jagar effektförbrukning): hur mycket drar 208an i "viloläge"?
... och för att hålla tråden på spåret: Vad är det för fel på ditt ex?
/Amit


ca 90w i "viloläge"
Mätte upp mina tre steg med en enkel mätare från Clas: 88w, 91w och 110w.
(Ser ut som att det är dags för en kontroll på ett av dem..)

Tack för det, Pellen. Funderade över elräkningen efter att ha bytt till fjärrvärme. Ja, du är ju insatt i uppvärmnings- nerkylningssituationen här. :)
Min 208:a står påslagen för det mesta. Jag har fått för mig att steget mår bäst så. Men det kanske blir dyrt, sett över året (... räknar lite ...) kan det bli 1000pix /år?! 8O

Nej så mycket blir det nog inte, den fasta delen av elkostnaden har du ju oavsett, så om du betalar en femtioöring per kWh hamnar du på på mindre än en femhundring per år.
Vintertid så kommer ju dessutom värmeeffekten från slutsteget boendet till del, så nettokostnaden blir ännu mindre.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Service Nad 208

Inläggav niclas_f » 2020-05-31 21:03

Jag kan köpa den av dig om du vill sälja. Jag har det som en hobby att renovera gamla förstärkare. Senaste jag gjorde var en Yamaha CR-2020 som jag köpte trasig på tradera.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster