Nya BNC-kablar - fasen vad gällt det låter!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Nya BNC-kablar - fasen vad gällt det låter!

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 13:09

Jag anslöt nyss nya BNC-kablar mellan ormlådan och orm-Dacen.
När jag skulle spela en snutt för att konstatera om jag hade kopplat rätt (det är två BNC-ut till en 3,5mm trepolig in), så dummade sig först Tidal.
Sedan la wifin ner.
Efter det så ville Tidal att jag skulle logga in på nytt.
Då kom jag inte på mitt password...
Efter att ha krånglat klart (och fått en viss längtan tillbaka till kassettband eller vad sjutton som helst) så kom då tillslut första satsen i Roussels tredje symfoni ut ur högtalarna.

Fy fasen vad gällt det lät!
Detta kan inte vara sant!
Jodå, båda ormoljelådorna indikerade högsta samplingfrekvens och att allt var som det skall.

Efter ett tag så insåg jag att jag hade fått lock för öronen.

Både avsändare och mottagare avgör resultatet.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Nya BNC-kablar - fasen vad gällt det låter!

Inläggav hcl » 2020-03-21 09:35

Strmbrg skrev:Jag anslöt nyss nya BNC-kablar mellan ormlådan och orm-Dacen.
När jag skulle spela en snutt för att konstatera om jag hade kopplat rätt (det är två BNC-ut till en 3,5mm trepolig in), så dummade sig först Tidal.
Sedan la wifin ner.
Efter det så ville Tidal att jag skulle logga in på nytt.
Då kom jag inte på mitt password...
Efter att ha krånglat klart (och fått en viss längtan tillbaka till kassettband eller vad sjutton som helst) så kom då tillslut första satsen i Roussels tredje symfoni ut ur högtalarna.

Fy fasen vad gällt det lät!
Detta kan inte vara sant!
Jodå, båda ormoljelådorna indikerade högsta samplingfrekvens och att allt var som det skall.

Efter ett tag så insåg jag att jag hade fått lock för öronen.

Både avsändare och mottagare avgör resultatet.
:)


:)

Jag har noterat att ”stress” kan påverka hur man uppfattar ljudkaraktären hos ljud. Det verkar som att ökat stresspåslag gör just att det låter mer ljust, hårt och påstridigt. Jag tror det beror på muskelspänning som på något direkt sätt även påverkar hörseln. Det kan vara helt fel, men något jag noterat vid ett flertal tillfällen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nya BNC-kablar - fasen vad gällt det låter!

Inläggav petersteindl » 2020-03-21 15:13

Strmbrg skrev:Jag anslöt nyss nya BNC-kablar mellan ormlådan och orm-Dacen.
När jag skulle spela en snutt för att konstatera om jag hade kopplat rätt (det är två BNC-ut till en 3,5mm trepolig in), så dummade sig först Tidal.
Sedan la wifin ner.
Efter det så ville Tidal att jag skulle logga in på nytt.
Då kom jag inte på mitt password...
Efter att ha krånglat klart (och fått en viss längtan tillbaka till kassettband eller vad sjutton som helst) så kom då tillslut första satsen i Roussels tredje symfoni ut ur högtalarna.

Fy fasen vad gällt det lät!
Detta kan inte vara sant!
Jodå, båda ormoljelådorna indikerade högsta samplingfrekvens och att allt var som det skall.

Efter ett tag så insåg jag att jag hade fått lock för öronen.

Både avsändare och mottagare avgör resultatet.
:)


Intressant att det för dig låter gällt om du har lock för öronen. Vad jag minns så låter det dovt i mina öron då jag får lock för öronen men jag minns också att även basen blir lidande så lyssningsresultatet kanske även är beroende på vad som man lyssnar på?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mcrj och 10 gäster