Conan skrev:Eftersom alla älskar en god analogi kanske man kan fundera på följande om det hade handlat om bildåtergivning istället:
”Vad gör en korrekt färgåtergivning egentligen för själva filmen?”
Nu känns frågan lite mer än lovligt tossig va?
Det är väl ingen som skulle säga att en korrekt injusterad TV/projektor skulle förta något av filmens värde, oavsett om man tittar på Casablanca, Sunes Jul eller Bladerunner?
Men nu måste jag skjuta ner den här bild vs ljud analogin än en gång! (Du ger dig aldrig!)
Färgåtergivningen skulle behöva ha extrema avvikelser för att någon av oss ens skulle reagera eftersom det inom film används färgfilter för att lägga en viss "känsla" över scenen eller hela filmen, exempelvis det grågröna skimret över zombie- och apokalyps-filmer/serier som Walking Dead, The Road och The Book of Eli eller det gula öken-skimret över Breaking Bad/Better Call Saul.
Tack vare det så skulle inte många reagera speciellt mycket eller ens märka om bildskärmen har relativt kraftiga avvikelser från satt standard-kalibrering och därmed är det inte heller många som skulle uppmärksamma om skärmen var perfekt kalibrerad.
Motsatt till det så är det många här som betonar vikten av att deras högtalare måste ha en rak frekvensgång, de skulle märka direkt om avvikelser skulle förekomma, men hur ligger det egentligen till med programmaterialet när det kommer till musik. Det jag vill påstå i denna tråd är att musikproduktioner spretar åt alla möjliga håll och avviker nog väldigt ofta från det "neutrala", se bara hur frekvensgången ser ut på en högtalare som länge var normen i de flesta av världens alla musikstudios, Yamaha NS-10.
Yamaha NS-10 frekvenskurva:
Tydligt basfattig långt upp i registret, en stor topp i mellanregistret och en ganska ojämn diskant som många uppfattade som vass, det fanns de som t.o.m försökte tämja diskanten med att placera näsdukspapper över diskanten.
Om vi antar att det allmänna ljud-idealet är en hyfsat rak frekvenskurva och en studio-ingenjör använder EQ för att uppnå det lyssnandes på NS-10, så kan man misstänka att han skulle kompensera upp 0-1000 Hz med 4-6 dB, minska energin mellan 1000-2000 Hz med upp till 6 dB och eftersom många tyckte diskanten var något vass så hade de antagligen sänkt det området med ett par dB.
Vad gör då dessa kompensationer vid lyssningen på ett nästintill spikrakt "neutralt" ljudsystem?
Baspartiet och upp till 1000 Hz kommer vara 4-6 dB starkare än vad ingenjören ville ha det, det borde vara en kraftig sänkning i området 1000-2000 Hz och ett något dovt diskant-område.
Yamaha NS-10 är en dålig högtalare så jag påstår inte att alla ska ha dessa i sitt hem, men kanske är den mest "neutrala" anläggningen en som rätt så likt avspeglar dens frekvensgång, ifall man mestadels lyssnar på så kallad populärmusik som pop, rock och annan "hit-musik".
-------------------------------------------------------------------
Personligen är jag inte speciellt övertygad om vikten av en så rak och "neutral" lyssning är så viktig som många tror, de flest skulle nog upptäcka andra aspekter som mer avgörande för hur de upplever det låta.
- En rak kurv, ett rakt streck är något alla kan relatera till, en enkel bekräftelse att det är "rätt", en trygghet och ett facit som gör att man kan luta sig tillbaka och sluta grubbla om det egna ljudsystemet verkligen är bra. Det är vad många behöver, det visuellt raka strecket är lättare att bedömma än själva ljudet som når öronen.
Följande är en bra beskrivning som pekar på andra viktigare parametrar, den råkar komma från en artikel som ifrågasätter och beskriver just NS-10.
"- Why have I included a frequency-response curve here? I mentioned earlier that the frequency-response curves in a sales brochure are typically meaningless in terms of providing information that's useful to an end user. Actually, though, I'd go further than that, and suggest that in many respects making any judgment about the worth or likely value of a monitor by examining its frequency-response curve is not far short of pointless. I often read opinions on the SOS Forum arguing that to be of any value monitors require a 'flat frequency response', but numerous recordings made during what many would consider the golden age for musical sound quality (the '60s and '70s) were monitored on speakers that were all over the place in terms of frequency response — and I don't know why recording engineers seem to believe so strongly that a monitor should be anechoically 'flat' when so much end-product evidence suggests that this isn't particularly important.
A frequency-response curve appears to tell you if a monitor is going to reproduce different elements of the audible bandwidth at the same level, which intuitively seems vitally important. But a simple frequency-response curve tells you no such thing, and the psychoacoustics of human hearing is more about the time domain than the frequency domain.
When we measure a monitor's frequency response in an anechoic chamber, the microphone 'hears' the output at just one position in space. However, when we listen to a monitor in a room we hear a combination of the monitor and its interaction with the room boundaries (and big items of furniture). Reflections from the walls, floor and ceiling are integrated over time by the brain, to create a composite tonal balance. When I design a typical 'box speaker', I've learned through experience (and reading Dr Floyd Toole's work on the subject) that a frequency-response curve taken at between 20 and 30 degrees horizontally off-axis is likely to be most representative of an appropriate target tonal balance. For a speaker tonally voiced for domestic free-space mounting (not up against a wall or sat on a meter bridge), this off-axis anechoic curve should be reasonably flat up to around 2kHz and then fall slowly at around 3dB per octave for the rest of the range. This is a long, long way from 'flat', but it will sound neutrally balanced in a typical domestic room at average playback levels.
And speaking of 'average playback levels', in addition to the room effects that influence our perception of tonal balance, listening level plays a significant part too. The brain's perception of tonal balance is level dependent. At low levels we're far more sensitive to mid-range than bass and treble — hence the 'loudness' button beloved of '80s Japanese hi-fi amps. So, again, expecting a frequency-response curve measured at one position in space and at a single arbitrary level to reveal the full story on the worth of a monitor is to simplify reality to the point of nonsense.
Moving swiftly on to the second assertion I made a couple of paragraphs ago, we humans have evolved to respond more to the transient than to the tonal elements of sound. Try a little experiment: find a sample of something like a clarinet and a flute, each playing the same continuous note, drop them onto two tracks in your DAW and listen to them in turn. It's very easy to tell which is which. Chop the first, say, 500ms from the front of each so that the characteristic beginnings of the notes are suppressed, and listen again. They'll sound much more similar: the brain uses the characteristic transients to differentiate the instruments, and without them it struggles. Now, go back to the un-edited samples and apply the same severe EQ to each and listen again: despite the EQ, you can still differentiate them. A similar illustration of the use the brain makes of transient rather than tonal information is that a familiar voice remains familiar in wildly different acoustic environments — environments that imprint different tonal characters on the sound. So, concentrating on the 'flatness' of frequency response is to miss a hugely important point: if a monitor handles transients accurately, its frequency response is much less important than you probably think." https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story