Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-25 18:27

I det rummet de spelade på Sweetspot 2019 lät de lite basfattiga och framförallt skrikiga när jag var där. Några år tidigare var Linn där och det lät heller inget vidare... ATC-elementen är häftiga, mellanregistergrunkan är riktigt tung.

atcmid.jpg
atcmid.jpg (1.78 MiB) Visad 3969 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-25 18:35

RogerGustavsson skrev:I det rummet de spelade på Sweetspot 2019 lät de lite basfattiga och framförallt skrikiga när jag var där. Några år tidigare var Linn där och det lät heller inget vidare... ATC-elementen är häftiga, mellanregistergrunkan är riktigt tung.


Får jag fråga, lät även Linn-högtalarna basfattiga då de var där, och minns du vilka högtalare det var?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-25 19:22

Har ju bilder från flera Sweetspot men inte just de åren Linn var med. Är inte så insatt i deras sortiment men det bör ha varit 2012 0ch 2013. Det var stora golvstående modeller med många element i båda fallen. Basfattigt har jag inget minne av, mera att det inte var någon vidare stereo. Det är många år sedan men det var ingen återgivning jag strävar efter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-25 20:10

Mitt intryck stämmer som en del andra tycker; d.v.s. att ATC låter rätt så basfattigt. Jag ser det som dessa problem:
1) Det är slutna lådor vilket ger
2) De går inte så djupt
3) De faller flackt
4) De har inte så stora element så ljudtrycksförmågan blir begränsad (dessutom ger sluten låda stora konutslag).

Mig veterligen har de ändå rätt fina underhängda magnetsystem (oftast), så disten kanske är låg. Men att det fattas bas är det dominerande felet enligt min uppfattning.

Andra saker som påverkar är mellanregisterdomen som inte kan delas så lågt, då blir det för mycket konutslag om man vill spela starkt. Vet någon delningsfrekvensen?

Sedan har de som studiomonitorer väldigt begränsat med inställningsmöjligheter beroende på placering i kontrollrummet för att kompensera för de rumsakustiska förutsättningarna. Här ligger exempelvis Genelec typ 30 år före alla konkurrenter. Inte för att jag är något genelecfreak dock...

Ett tips är inte vara för mycket "materialbög". Det förtäljer nämligen inget om hur det låter.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav hcl » 2020-03-25 20:23

Att bestämma sig för vilka högtalare man tror sig gilla innan man hört dom verkar konstigt. Visst, man kan inte lyssna på allt, men man bör nog lyssna innan man man bestämmer sig för vilka som skall hamna på listan för möjligt köp...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav matssvensson » 2020-03-25 21:13

Johan_Lindroos skrev:Vet någon delningsfrekvensen?

380 och 3,5k Hz enligt produktbladen.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Tangband » 2020-03-25 21:30

goat76 skrev:
matssvensson skrev:Jag har för mig att du gillar Linn Majik 140. Jag har inte lyssnat jättemycket på dem själv men har själv ägt både Linn Kaber, Isobarik och lyssnat en hel del på Akudorik och Akubarik. Jag upplever likheter i presentationen mellan Linn och ATC när jag haft möjlighet att höra ATC. ATC utvecklar sina egna element och de skulle finnas med på min utvärderingslista om jag skulle vara på jakt efter element med de egenskaper de erbjuder. Speciellt mellanregisterkalotten har rykte om sig att vara riktigt välkonstruerad.

mvh, Mats


Det börjar mer och mer verka som om jag har börjat intressera mig för en högtalare som låter nästan precis likadant som den jag redan har, men som möjligen mäter aningen bättre. :D

Båda är 40-literslådor, den ena en 4-vägare och den andra en 3-vägare, ingen av dem går väl speciellt djupt vilket ger en relativt rapp bas, båda verkar ha den där förmågan att spela ganska dynamiskt vilket får folk att prata om live-karaktär. Om ATC SCM40 gör det Majik 140 gör fast ännu bättre och mäter bättre så är det nog min drömhögtalare, iallafall inom ramarna för hur långt min ekonomi sträcker sig.

Frågan är hur, brukar de i karaktären upplevas som ljusa, mörka eller bara balanserade?
Av det jag snappat upp på nätet så kunde den äldre modellen av SCM40 som hade en annan diskant, ibland uppfattas som något överanalytisk, men att det senaste med deras egen-byggda diskant är lite snällare, mer musikalisk för att beskriva det med lite mer hifi-floskler. :)

Elementen ser då rejält byggda ut för en novis som mig.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Goat76- jag tror det allra bästa köpet för dig vore behålla dina högtalare och köpa en majik exaktbox. Alltså dsp-filter med 8 slutsteg som behövs i samma box. Köp en sån begagnad för 25000:- . Då kan du behålla dina högtalare, som i sin tur kommer att låta betydligt bättre , troligen mäta rakare, gå 10 Hz djupare i basen och spelar betydligt starkare utan att låta pressat. Du får då en aktiv högtalare med faskorrigerade element och filter som jag tror, säger tror kommer överträffa alla passiva högtalare oavsett märke, och oavsett pris.
Byt in din akurate dsm med analoga utgångar mot en akurate hub med endast digitala utgångar. Borde inte bli så många slantar emellan . :)

En förnuftig människa ( som du ju är ) skulle förstås även låna hem olika alternativ, tex ATC eller andra märken.

Magnepan 3,7 är en annan passiv högtalare som låter fruktansvärt trovärdigt med akustisk musik. Men du kanske skulle sakna ”draget” med rockmusik.

Edit: k arrayen i majik 140 har vissa fördelar som inte visar sig på enkla frekvensgångsmätningar. En mångvägare gör att varje element behöver spela färre frekvenser.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-25 23:07

hcl skrev:Att bestämma sig för vilka högtalare man tror sig gilla innan man hört dom verkar konstigt. Visst, man kan inte lyssna på allt, men man bör nog lyssna innan man man bestämmer sig för vilka som skall hamna på listan för möjligt köp...


Jag tror att rätt många snappar upp intryck på nätet och läser diverse recensioner vilket sedan leder dem till en eventuell lyssning om de finns tillgängliga. Då man inte bor i eller väldigt nära de större orterna i Sverige så är man begränsad till det utbud som den kanske enda lokala hifi-handlaren råkar ha i sitt sortiment. Så är det för mig vilket kanske kan vara svårt att sätta sig in i för den som bor i Stockholm, där man säkert kan lyssna på de flesta högtalarna på ett eller annat vis.

Buchardt Audio har en ganska intressant affärside. De säljer bara över internet från sitt lager där man som kund har möjlighet att testa högtalaren i upp till 30 dagar, är man inte nöjd kontaktar man dem för en retursedel och returen kostar endast 25euro.
De flesta som har köpt dessa har alltså bestämmt sig för att de tror att de gillar dem, innan de faktiskt hört dem.

Den där hypen med JBL 3677 som skedde på ett annat forum du känner till, där var det nog rätt många som köpte "grisen i säcken" för att de litar på de intryck de fått mest från forumet. Väldigt få hade nog hört dem då den modellen knappast var något som fanns i var och varannan hifi-affär.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-25 23:35

Tangband skrev:
goat76 skrev:
matssvensson skrev:Jag har för mig att du gillar Linn Majik 140. Jag har inte lyssnat jättemycket på dem själv men har själv ägt både Linn Kaber, Isobarik och lyssnat en hel del på Akudorik och Akubarik. Jag upplever likheter i presentationen mellan Linn och ATC när jag haft möjlighet att höra ATC. ATC utvecklar sina egna element och de skulle finnas med på min utvärderingslista om jag skulle vara på jakt efter element med de egenskaper de erbjuder. Speciellt mellanregisterkalotten har rykte om sig att vara riktigt välkonstruerad.

mvh, Mats


Det börjar mer och mer verka som om jag har börjat intressera mig för en högtalare som låter nästan precis likadant som den jag redan har, men som möjligen mäter aningen bättre. :D

Båda är 40-literslådor, den ena en 4-vägare och den andra en 3-vägare, ingen av dem går väl speciellt djupt vilket ger en relativt rapp bas, båda verkar ha den där förmågan att spela ganska dynamiskt vilket får folk att prata om live-karaktär. Om ATC SCM40 gör det Majik 140 gör fast ännu bättre och mäter bättre så är det nog min drömhögtalare, iallafall inom ramarna för hur långt min ekonomi sträcker sig.

Frågan är hur, brukar de i karaktären upplevas som ljusa, mörka eller bara balanserade?
Av det jag snappat upp på nätet så kunde den äldre modellen av SCM40 som hade en annan diskant, ibland uppfattas som något överanalytisk, men att det senaste med deras egen-byggda diskant är lite snällare, mer musikalisk för att beskriva det med lite mer hifi-floskler. :)

Elementen ser då rejält byggda ut för en novis som mig.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Goat76- jag tror det allra bästa köpet för dig vore behålla dina högtalare och köpa en majik exaktbox. Alltså dsp-filter med 8 slutsteg som behövs i samma box. Köp en sån begagnad för 25000:- . Då kan du behålla dina högtalare, som i sin tur kommer att låta betydligt bättre , troligen mäta rakare, gå 10 Hz djupare i basen och spelar betydligt starkare utan att låta pressat. Du får då en aktiv högtalare med faskorrigerade element och filter som jag tror, säger tror kommer överträffa alla passiva högtalare oavsett märke, och oavsett pris.
Byt in din akurate dsm med analoga utgångar mot en akurate hub med endast digitala utgångar. Borde inte bli så många slantar emellan . :)

En förnuftig människa ( som du ju är ) skulle förstås även låna hem olika alternativ, tex ATC eller andra märken.

Magnepan 3,7 är en annan passiv högtalare som låter fruktansvärt trovärdigt med akustisk musik. Men du kanske skulle sakna ”draget” med rockmusik.

Edit: k arrayen i majik 140 har vissa fördelar som inte visar sig på enkla frekvensgångsmätningar. En mångvägare gör att varje element behöver spela färre frekvenser.


Om jag väljer att gå den vägen med mina nuvarande högtalare är det i så fall Akurate Exaktbox-I som gäller, den med Katalyst DAC.

Hemlån av ATC blir svårt, de finns knappt någonstans, enligt prisjakt är det bara 3 butiker i Sverige som har dem så då är det en långresa som gäller för min del.

Jag kan inte ha ett par högtalare som saknar draget med rockmusik, noise rock är min huvudsakliga musikstil vilket inte är någon pudelrock. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-25 23:51

Johan_Lindroos skrev:Mitt intryck stämmer som en del andra tycker; d.v.s. att ATC låter rätt så basfattigt. Jag ser det som dessa problem:
1) Det är slutna lådor vilket ger
2) De går inte så djupt
3) De faller flackt
4) De har inte så stora element så ljudtrycksförmågan blir begränsad (dessutom ger sluten låda stora konutslag).

Mig veterligen har de ändå rätt fina underhängda magnetsystem (oftast), så disten kanske är låg. Men att det fattas bas är det dominerande felet enligt min uppfattning.

Andra saker som påverkar är mellanregisterdomen som inte kan delas så lågt, då blir det för mycket konutslag om man vill spela starkt. Vet någon delningsfrekvensen?

Sedan har de som studiomonitorer väldigt begränsat med inställningsmöjligheter beroende på placering i kontrollrummet för att kompensera för de rumsakustiska förutsättningarna. Här ligger exempelvis Genelec typ 30 år före alla konkurrenter. Inte för att jag är något genelecfreak dock...

Ett tips är inte vara för mycket "materialbög". Det förtäljer nämligen inget om hur det låter.


Jag bor i lägenhet med grannar under, över och vägg i vägg så jag dundrar inte på speciellt hårt. Mina nuvarande högtalare går enligt specs endast ned till 55 Hz vilket jag inte har några problem med, det känns rätt lagomt och passar som sagt min livssituation.
ATC SCM40 går enligt specs ned till 48 Hz, tror du de upplevs klenare i basen p.g.a de slutna lådorna?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Conan » 2020-03-26 07:22

goat76 skrev:Jag bor i lägenhet med grannar under, över och vägg i vägg så jag dundrar inte på speciellt hårt. Mina nuvarande högtalare går enligt specs endast ned till 55 Hz vilket jag inte har några problem med, det känns rätt lagomt och passar som sagt min livssituation.
ATC SCM40 går enligt specs ned till 48 Hz, tror du de upplevs klenare i basen p.g.a de slutna lådorna?


Nu pratar du hertz hit & dit. Var det inte i trådstarten som det stipulerades att frekvenskurva inte var viktigt alls för musikupplevelsen om det var musik och inte testtoner man lyssnade på..? :wink:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Tangband » 2020-03-26 08:06

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Mitt intryck stämmer som en del andra tycker; d.v.s. att ATC låter rätt så basfattigt. Jag ser det som dessa problem:
1) Det är slutna lådor vilket ger
2) De går inte så djupt
3) De faller flackt
4) De har inte så stora element så ljudtrycksförmågan blir begränsad (dessutom ger sluten låda stora konutslag).

Mig veterligen har de ändå rätt fina underhängda magnetsystem (oftast), så disten kanske är låg. Men att det fattas bas är det dominerande felet enligt min uppfattning.

Andra saker som påverkar är mellanregisterdomen som inte kan delas så lågt, då blir det för mycket konutslag om man vill spela starkt. Vet någon delningsfrekvensen?

Sedan har de som studiomonitorer väldigt begränsat med inställningsmöjligheter beroende på placering i kontrollrummet för att kompensera för de rumsakustiska förutsättningarna. Här ligger exempelvis Genelec typ 30 år före alla konkurrenter. Inte för att jag är något genelecfreak dock...

Ett tips är inte vara för mycket "materialbög". Det förtäljer nämligen inget om hur det låter.


Jag bor i lägenhet med grannar under, över och vägg i vägg så jag dundrar inte på speciellt hårt. Mina nuvarande högtalare går enligt specs endast ned till 55 Hz vilket jag inte har några problem med, det känns rätt lagomt och passar som sagt min livssituation.
ATC SCM40 går enligt specs ned till 48 Hz, tror du de upplevs klenare i basen p.g.a de slutna lådorna?


Om basen upplevs klen beror det på många saker. Ofta beror det på att det helt enkel är för låg nivå. I ett normalt bostadsrum går det att göra slutna lådor som räcker till - grupplöptiden blir även den bättre .

ATC har troligen konstruerat sina högtalare att låta med bra balans i ett rum med viss förstärkning, roomgain.
Köper du aktiva högtalare kan du justera basnivån exakt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 08:56

Conan skrev:
goat76 skrev:Jag bor i lägenhet med grannar under, över och vägg i vägg så jag dundrar inte på speciellt hårt. Mina nuvarande högtalare går enligt specs endast ned till 55 Hz vilket jag inte har några problem med, det känns rätt lagomt och passar som sagt min livssituation.
ATC SCM40 går enligt specs ned till 48 Hz, tror du de upplevs klenare i basen p.g.a de slutna lådorna?


Nu pratar du hertz hit & dit. Var det inte i trådstarten som det stipulerades att frekvenskurva inte var viktigt alls för musikupplevelsen om det var musik och inte testtoner man lyssnade på..? :wink:


Det framgår ganska tydligt att du inte är intresserad av att bidra till tråden, det skulle dock vara väldigt uppskattande om du gjorde.

Det är väl en ganska stor skillnad på om en högtalare upplevs direkt basfattig än om det råkar finnas ett antal dippar som inte ens vana recensenter hör vid lyssningstest?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 09:24

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Mitt intryck stämmer som en del andra tycker; d.v.s. att ATC låter rätt så basfattigt. Jag ser det som dessa problem:
1) Det är slutna lådor vilket ger
2) De går inte så djupt
3) De faller flackt
4) De har inte så stora element så ljudtrycksförmågan blir begränsad (dessutom ger sluten låda stora konutslag).

Mig veterligen har de ändå rätt fina underhängda magnetsystem (oftast), så disten kanske är låg. Men att det fattas bas är det dominerande felet enligt min uppfattning.

Andra saker som påverkar är mellanregisterdomen som inte kan delas så lågt, då blir det för mycket konutslag om man vill spela starkt. Vet någon delningsfrekvensen?

Sedan har de som studiomonitorer väldigt begränsat med inställningsmöjligheter beroende på placering i kontrollrummet för att kompensera för de rumsakustiska förutsättningarna. Här ligger exempelvis Genelec typ 30 år före alla konkurrenter. Inte för att jag är något genelecfreak dock...

Ett tips är inte vara för mycket "materialbög". Det förtäljer nämligen inget om hur det låter.


Jag bor i lägenhet med grannar under, över och vägg i vägg så jag dundrar inte på speciellt hårt. Mina nuvarande högtalare går enligt specs endast ned till 55 Hz vilket jag inte har några problem med, det känns rätt lagomt och passar som sagt min livssituation.
ATC SCM40 går enligt specs ned till 48 Hz, tror du de upplevs klenare i basen p.g.a de slutna lådorna?


Om basen upplevs klen beror det på många saker. Ofta beror det på att det helt enkel är för låg nivå. I ett normalt bostadsrum går det att göra slutna lådor som räcker till - grupplöptiden blir även den bättre .

ATC har troligen konstruerat sina högtalare att låta med bra balans i ett rum med viss förstärkning, roomgain.
Köper du aktiva högtalare kan du justera basnivån exakt.


När jag läst runt lite på nätet så har jag inte fått uppfattningen att SCM40 upplevs som basfattig, bara här på Faktiskt vilket får mig att tro att preferenserna här på forumet är lite annorlunda då många här sitter med väldigt stora system med basmoduler och liknande.
Frågan är då om andra som liksom mig nöjer sig med hur ett par medelstora golvare presterar i basen också upplever dessa som basfattiga? Roger hade visserligen den uppfattningen och han kör väl inte med något basstöd hemma hos honom?
Jag måste höra dem själv helt enkelt. :)

Jag vet inte hur Linn mätt upp Majik 140 att de går ner till 55 Hz, SCM40 verkar med sina 48 Hz hyfsat jämlik på den fronten men det beror väl på hur de har mätt upp det.
Om de är tydligt basfattigare än Linn-högtalarna så kan vi väl än en gång konstatera att mätningar kan vara väldigt missvisande, så varför ens lägga någon vikt vid det om det uppfattade ljudet nästan alltid avviker från dessa mätningar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-26 09:49

55 Hz verkar vara en hög gränsfrekvens för en så stor högtalare som Linn Majik 140. Stereophile verkade få runt 40 Hz mätt i lyssningsrum och subjektivt. Hur något låter subjektivt kan vara lite avvikande från vad mätningar säger. När jag ser bilderna av Majik 140 tror jag det var sådana de körde på Sweetspot de två gånger de demade där, i två olika stora rum. Inget av dem verkade passa dem.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 10:03

RogerGustavsson skrev:55 Hz verkar vara en hög gränsfrekvens för en så stor högtalare som Linn Majik 140. Stereophile verkade få runt 40 Hz mätt i lyssningsrum och subjektivt. Hur något låter subjektivt kan vara lite avvikande från vad mätningar säger. När jag ser bilderna av Majik 140 tror jag det var sådana de körde på Sweetspot de två gånger de demade där, i två olika stora rum. Inget av dem verkade passa dem.


Du tror inte det kan ha varit Linn Klimax 350 de demade, det verkar helt enkelt mer trovärdigt att de skulle kört med dem, eller möjligtvis Akurate Akubarik?

Klimax 350
Bild

Akurate Akubarik
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav matssvensson » 2020-03-26 10:28

goat76 skrev:Jag måste höra dem själv helt enkelt. :)

Ja, jag skulle aldrig köpa några så kostsamma högtalare utan att lyssnat ordentligt på dem i en miljö liknande den jag tänkt använda dem i.

Mätningar säger i princip ingenting för andra än konstruktören som gjort dem menar jag. Lyssningsintryck från andra skulle jag inte heller fästa någon större vikt vid. De kan bistå i en tidig urvalsprocess, men inte mer än så och absolut inte som slutbeslut om du inte verkligen är en sån som gillar att chansa hej vilt. Risken ökar för att du sen konstant behöver söka bekräftelse från andra som gjort samma val i blindo för att få känslan att ditt val var bra, inte vad du innerst inne känner själv.

Det är du som ska leva med din stereo och då tycker jag det är viktigt att DU tycker den är bra, inte vad någon mätingenjör eller annan tyckare tycker. Ljudåtergivning är en subjektiv upplevelse.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 11:21

matssvensson skrev:
goat76 skrev:Jag måste höra dem själv helt enkelt. :)

Ja, jag skulle aldrig köpa några så kostsamma högtalare utan att lyssnat ordentligt på dem i en miljö liknande den jag tänkt använda dem i.

Mätningar säger i princip ingenting för andra än konstruktören som gjort dem menar jag. Lyssningsintryck från andra skulle jag inte heller fästa någon större vikt vid. De kan bistå i en tidig urvalsprocess, men inte mer än så och absolut inte som slutbeslut om du inte verkligen är en sån som gillar att chansa hej vilt. Risken ökar för att du sen konstant behöver söka bekräftelse från andra som gjort samma val i blindo för att få känslan att ditt val var bra, inte vad du innerst inne känner själv.

Det är du som ska leva med din stereo och då tycker jag det är viktigt att DU tycker den är bra, inte vad någon mätingenjör eller annan tyckare tycker. Ljudåtergivning är en subjektiv upplevelse.

mvh, mats


Egentligen är ett hemlån det enda rätta, problemet är dock att jag, mig veterligen bor ca 100 mil ifrån närmaste återförsäljare av ATC-högtalare, så även om jag skulle ta en resa neråt landet så kan jag omöjligen veta hur högtalarna presterar i mitt rum. Jag får väl övertyga Takt&Ton att köpa in ett par bara för att jag ska få lyssna på dem.

Jag är väldigt nöjd med mina nuvarande högtalare, men du vet hur det är, när man suttit med ett par högtalare i 8 år så kan det smyga sig på en och annan fundering på om det kan bli ännu bättre, och det kan det naturligtvis bli, tyvärr även mycket sämre trots att ett annat par ser bättre ut på pappret. :)

Du har rätt i att mätningar inte säger så väldigt mycket om hur en högtalare verkligen låter, men här på Faktiskt är det A och O. Det är fantastiskt många här som totalsågar Majik 140 utan att ens ha hört dem. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Bill50x » 2020-03-26 11:40

goat76 skrev:Du har rätt i att mätningar inte säger så väldigt mycket om hur en högtalare verkligen låter, men här på Faktiskt är det A och O. Det är fantastiskt många här som totalsågar Majik 140 utan att ens ha hört dem. :)

Majik 140 är en knepig högtalare. Den kan låta hur-som-helst beroende på miljö. Ur lådan en av de mer prisvärda Linn högtalarna men det finns massor med högtalare som låter bättre för priset. Drivna med Exakt-lådan med separata slutsteg för varje element låter de helt fantastiskt. Vågar påstå att det är få slutsteg/högtalarkombo under 100 tusen som låter bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Morello » 2020-03-26 11:43

Det räcker med att studera frontbaffeln för att se att det inte fungerar. Dessutom svarvade koner som fötter. Dumheterna saknar gränser. 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Bill50x » 2020-03-26 11:49

Morello skrev:Det räcker med att studera frontbaffeln för att se att det inte fungerar. Dessutom svarvade koner som fötter. Dumheterna saknar gränser. 8O

Exakt, dumheterna saknar gränser.
Att tex bedöma något som man inte lyssnat på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 11:54

Morello skrev:Det räcker med att studera frontbaffeln för att se att det inte fungerar. Dessutom svarvade koner som fötter. Dumheterna saknar gränser. 8O


Vad bra, då kan du utförligt beskriva för mig hur ATC SCM40 låter, är de bra eller dåliga?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Morello » 2020-03-26 12:04

goat76 skrev:
Morello skrev:Det räcker med att studera frontbaffeln för att se att det inte fungerar. Dessutom svarvade koner som fötter. Dumheterna saknar gränser. 8O


Vad bra, då kan du utförligt beskriva för mig hur ATC SCM40 låter, är de bra eller dåliga?


Nej, jag syftade på Linn-burkarna ovan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 12:10

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Det räcker med att studera frontbaffeln för att se att det inte fungerar. Dessutom svarvade koner som fötter. Dumheterna saknar gränser. 8O


Vad bra, då kan du utförligt beskriva för mig hur ATC SCM40 låter, är de bra eller dåliga?


Nej, jag syftade på Linn-burkarna ovan.


Men jag frågar dig för att jag vill ha din hjälp, kan du berätta om ATC SCM är en högtalare som låter bra, kommer man höra de eventuella fel du hittar genom att bara titta på högtalaren, dens specifikation samt mätningarna på den?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Perfector » 2020-03-26 13:20

För mig personligen blir en helt rak högtalarkurva lite tunn i basen på låg volym.
Har för mig att det beror på örats brister i det området.
Jag vill gärna ha en högtalare med lite mage i basen från Ca: 150 Hz ner mot 60 Hz på Ca: 3 db stigning för att kompensera för örats brister.
Loudness och tonkontroller använder jag aldrig och jag har inte heller någon DSP att leka med utan föredrar en högtalare som kan ge det jag vill höra utan extra påverkan.
Men, det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Tangband » 2020-03-26 14:18

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Du har rätt i att mätningar inte säger så väldigt mycket om hur en högtalare verkligen låter, men här på Faktiskt är det A och O. Det är fantastiskt många här som totalsågar Majik 140 utan att ens ha hört dem. :)

Majik 140 är en knepig högtalare. Den kan låta hur-som-helst beroende på miljö. Ur lådan en av de mer prisvärda Linn högtalarna men det finns massor med högtalare som låter bättre för priset. Drivna med Exakt-lådan med separata slutsteg för varje element låter de helt fantastiskt. Vågar påstå att det är få slutsteg/högtalarkombo under 100 tusen som låter bättre.

/ B


+1 .

Jo, förbättringen med dsp-filtrena i exaktboxen med tidskorrigerade element lyfter högtalaren enormt mycket.
Om Goat76 vill hålla fast vid Linn så är det en solklar uppgradering.
Linn product har även en digitalbox för subbasområdet för 15000:- för att förbättra integreringen till subbasar . Den används tillsammans med exaktsystemet. Min vän som äger Akudorik har en sådan, på så sätt kan hans 2 rel-subwoofers hoppa över de inbyggda analoga filtrena i subbasarna. Förbättringen är stor jämfört med analoga filter.
Senast redigerad av Tangband 2020-03-26 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Tangband » 2020-03-26 14:23

matssvensson skrev:
goat76 skrev:Jag måste höra dem själv helt enkelt. :)

Ja, jag skulle aldrig köpa några så kostsamma högtalare utan att lyssnat ordentligt på dem i en miljö liknande den jag tänkt använda dem i.

Mätningar säger i princip ingenting för andra än konstruktören som gjort dem menar jag. Lyssningsintryck från andra skulle jag inte heller fästa någon större vikt vid. De kan bistå i en tidig urvalsprocess, men inte mer än så och absolut inte som slutbeslut om du inte verkligen är en sån som gillar att chansa hej vilt. Risken ökar för att du sen konstant behöver söka bekräftelse från andra som gjort samma val i blindo för att få känslan att ditt val var bra, inte vad du innerst inne känner själv.

Det är du som ska leva med din stereo och då tycker jag det är viktigt att DU tycker den är bra, inte vad någon mätingenjör eller annan tyckare tycker. Ljudåtergivning är en subjektiv upplevelse.

mvh, mats


Håller med.
Men du är ju även medveten att om man konstruerar noggrant, så kan man själv konstruera högtalare som låter väldigt bra, och i vissa fall överträffa kommersiella högtalare i normala prisklasser. Gör man konstruktionen själv så kan man optimera den som man vill. Det enda som saknas jämfört med ingenjörer på tex Revel, är kunskap, men är det ett intresse så kan även det utvecklas.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav shifts » 2020-03-26 15:51

Angående ATC på mässor har de oftast demats på för hög nivå, över vad högtalarna klarar av, med följd att det inte låter så trevligt. På mer rimliga nivåer har jag tyckt om dem. Johan Lindroos kommer dock med rimliga påpekanden och faktiska förhållanden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav goat76 » 2020-03-26 17:06

shifts skrev:Angående ATC på mässor har de oftast demats på för hög nivå, över vad högtalarna klarar av, med följd att det inte låter så trevligt. På mer rimliga nivåer har jag tyckt om dem. Johan Lindroos kommer dock med rimliga påpekanden och faktiska förhållanden.


Har du upplevt dem som basfattiga då du hört dem under bättre förhållanden?

I mitt lyssningsrum har jag mina Majik 140 längre ut från väggen än vad jag annars vanligtvis sett andra ha dem, mina står 96 cm ut räknat från frontbaffeln till väggen vilket jag antar gör så att basporten baktill inte får någon direkt stor hjälp av angränsningsytan. Det jag tänker och tror är att ett par slutna ATC SCM40 ganska troligt kommer upplevas hyfsat likt mina nuvarande högtalare i basområdet.

Men som sagt, väldigt svårt att avgöra på distans, har läst att vissa anser att Majik 140 är okontrollerade i basen, andra upplever den som för basig och har modifierat den vilket man kan göra genom att klippa av något invändigt, å andra sidan finns det de som tycker den är basfattig.
Olika lyssningsrum är nog den avgörande faktorn till att folk upplever dem så olika, ett visst rum förstärker medans ett annat inte gör någonting. Hemma hos mig är den tydlig och välbalanserad mot övriga register.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Rille » 2020-03-27 21:24

En rak tonkurva/neutral återgivning är en minimering av fel som tex ett rum bidrar med. Därav kan man tex höra längre in i inspelningen, ornamentering lättare och följa olika stämmor/instrument lättare om tonkurvan är rakare/neutralare. Självklart är det mer än rak tonkurva som spelar in, som efterklag/energi i rummet från olika frekvenser/frekvensområden och även infallsvinklar och tid. Sen vad man uppskattar som lyssnare är en annan fråga. Men att mixa med grejer som inte är neutralt klingande i god akustik är som att gissa ovanpå en gissning, då ljudminnet är väldigt kort. Så i studios bör man välja en neutral återgivning att arbeta utifrån. Så för att svara kort, det gör att man kommer närmre musiken än om den spelas upp genom en anläggning som inte klingar neutralt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster