Parafon, kan det vara något?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-03-22 18:00

Upptäckte just att jag har tillgång till en bunt skivor märke Parafon. Ser ut som Rockwool med ytor, ena är helt vit o den andra lite gråare om jag såg rätt i den halvskumma belysningen. Lite trevligare att hantera än ren rockwool tänker jag. Googlade o ser att det kan användas i tak t ex. Så kom jag att tänka på min väggmatta, skulle en vägg med sådant material kunna göra något bättre? Och riskerar jag att förstöra ljudet med OA52 om jag börjar madrassera väggarna? Funderar på om jag skulle sätta upp sådana skivor i hörnen och ha mattan, eller om det går att bygga en mobil konstruktion med plattor, kvar för de stunder jag lirar Apogee eller Quad. Skivorna är väl omkring 1000x500 mm och 50 mm tjocka.

Leker också med tanken på att göra ett lyssningsutrymme till, ett där jag går all in o madrasserar totalt, så det inte finns det minsta lilla egenljud från rummet kvar (det är rätt många skivor jag hittat). Kan bygga ett minilyssningsrum på 10-15 kvm med en sådan lösning, fast nu blev jag mest trött bara av att tänka på det och sätter på lite skön musik istället. Var får jag allt ifrån!?

Koncentrerar frågan till: Är Parafon något man använder i lyssningsrum, eller hör det hemma i studiomiljö? Jag tror att det tidigare har använts/tänkt att användas i en inspelnings-/närradiostudio nämligen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-22 19:30

Vad nu, har du fångat in något nytt virus? Parafon är Paroc's undertaksskivor, vilka ofta används i offentliga miljöer för att reducera buller. Det är inte bara att börja rigga upp en massa sådana hur som helst, man vill ju ha ett visst resultat. Det är akustiker som brukar kunna tala om hur det ska göras. Du har väl det där förslaget från Johan Lindroos på en servett? Fast nu var väl det mera genomgripande än att bara rigga lite tunna dämpplattor...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-03-22 19:43

RogerGustavsson skrev:Vad nu, har du fångat in något nytt virus? Parafon är Paroc's undertaksskivor, vilka ofta används i offentliga miljöer för att reducera buller. Det är inte bara att börja rigga upp en massa sådana hur som helst, man vill ju ha ett visst resultat. Det är akustiker som brukar kunna tala om hur det ska göras. Du har väl det där förslaget från Johan Lindroos på en servett? Fast nu var väl det mera genomgripande än att bara rigga lite tunna dämpplattor...


Jo, det e ju därför jag inte gör något överhuvudtaget som inte lätt går att återställa. Hänga upp en matta är okej, den går att ta ner. Just nu ligger den på golvet istället, Carlsson regerar. Men tänkte man kunde snickra ihop någon ram som var lätt att flytta runt efter "behov" kanske sätta den på hjul t o m, alltså som en (eller flera) mobil "matta". Annars är tanken att de där plattorna ska åka i en container, vilket kanske är synd.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav Kraniet » 2020-03-23 09:53

Dämpning under ca 1m höjd är väl ok med Carlsson?

Du kan ju tex imitera heltäckningsmatta genom att dämpa väggarna.

Här är tråden med förslaget från Naqref
viewtopic.php?f=9&t=26967
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 00:47

Nu har jag byggt upp en, högst tillfällig, vägg, motsvarande mattan, men väggen går från golv till tak och lämnar ett par meter i överkant istället för att mattan lämnade en bit i nederkant. Och gissa vad som hände med ljudet?
Bilagor
3448_rockwool.jpg
3448_rockwool.jpg (77.71 KiB) Visad 2938 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 01:04

Kraniet skrev:Dämpning under ca 1m höjd är väl ok med Carlsson?

Du kan ju tex imitera heltäckningsmatta genom att dämpa väggarna.

Här är tråden med förslaget från Naqref
viewtopic.php?f=9&t=26967


Skulle kunna bygga en "sarg" runt hela lyssningsrummet med såna där skivor om jag vill, men... njae... Högtalarna behöver inget sådant.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 01:04

Jäklar vad det kliar på armarna...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-11 10:56

Dämpningen borde nog inte placeras mellan högtalarna mera åt hörnen. Dessutom kan en luftspalt mellan dämpningen och väggen vara en fördel om man inte bara vill dämpa högre frekvenser. Möjligen inte alla skivorna i samma plan heller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 11:04

Befarade att de skulle rasa under natten och utlösa larmet, men de står kvar än ser jag i övervakningskamerorna, har inte masat mig ner till lyssningsrummet än. Första intrycket igår var att det lät väldigt instängt. Mycket stor skillnad, till det sämre, som jag uppfattar det, trots en så liten åtgärd. Skulle inte förvåna mig om en del Rockwoolfans tycker att det låter bättre. Hann bara lira något dussin låtar och ibland kunde jag tycka att sången var mer distinkt och att somliga instrument höll sig mer på sin plats så att säga. Kan inte sätta skivorna rakt bakom Duettorna, där står ju Högtalarna. Ställde några skivor i hörnen, bakom subbarna, men det syns inte i bild.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav juanth » 2020-04-11 11:42

Prova att göra elefantöron till 52. Alltså dämp ovan och innanför. Mittemellan högtalarna gör det nog inte lika stor nytta.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 11:46

juanth skrev:Prova att göra elefantöron till 52. Alltså dämp ovan och innanför. Mittemellan högtalarna gör det nog inte lika stor nytta.


Innanför och mittemellan är samma för mig, antar att du menar att öronen ska byggas mot hörnen, dvs utanför. Fast om Högtalarna ska ha öron hade Stig försett dem med öron. Dämpövningarna handlar uteslutande om Duettorna. Skulle, högst tillfälligt, kunna parkera Högtalarna någonstans för att kunna prova dämpning bakom Apogee. Får se om jag orkar, handskar o långärmat krävs. Kliar bara jag tänker på det, he he.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 14:56

Rev ner eländet och släppte musiken fri igen, men bara för en stund. Snart kommer en ny variant att testas. Håll andan i stugorna. Det gör jag, inte bra att andas in Rockwool o inte läge att åka till vårdcentralen o be att få låna en mask.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav darkg » 2020-04-12 17:41

hifikg skrev:
juanth skrev:Prova att göra elefantöron till 52. Alltså dämp ovan och innanför. Mittemellan högtalarna gör det nog inte lika stor nytta.


Innanför och mittemellan är samma för mig, antar att du menar att öronen ska byggas mot hörnen, dvs utanför. Fast om Högtalarna ska ha öron hade Stig försett dem med öron. Dämpövningarna handlar uteslutande om Duettorna. Skulle, högst tillfälligt, kunna parkera Högtalarna någonstans för att kunna prova dämpning bakom Apogee. Får se om jag orkar, handskar o långärmat krävs. Kliar bara jag tänker på det, he he.


Nej, innanför men inte mitt emellan. Inget-högtalare-dämp-inget-dämp-högtalare-inget.

Glasull är unikt på det viset att det kliar i fingrarna både före och efter bygget ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 18:05

Okej, men det är inte aktuellt när det gäller Högtalarna, men jag ska testa Rogers tanke om dämp rakt bakom Duettorna, fast jag tror inte de heller behöver sånt. Det behöver nog bara lådor, om de inte är psykoakustiskt anpassade som mina TM200 var, de ställde man också bara på golvet o lirade, trots att det var lådhögtalare.

Så egentligen borde jag inte hålla på alls, men lite fascinerande är det ändå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-12 18:25

KG, det är bra skit men du sätter grejorna på fel ställe!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-12 18:42

Det är många kubikmeter i det rummet och hur mycket den livliga akustiken kan åtgärdas med de medlen är väl osäkert. Fäster man de skivor på väggen är verkan långt mindre än att ha dem en bit ut. Hade några hårt pressade stenullskivor ca 2x60x180 cm som jag bagsade runt i mitt förra boende. Använde dem typ halvvägs mellan mina Tympani och väggen bakom. Blev bäst när de fick ta bakåtstrålningen från mellan- och diskantregister. Ditt rum är väl egentligen i största laget för såväl Apogee som Carlsson?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 19:17

Det är väl som ett någorlunda normalt vardagsrum, bara högt i tak och lite möbler mitt i rummet, men det står en del längs sidorna.

Har gjort en ny lösning nu och det förändrade ånyo ljudet, fast nu tror jag att jag gått över gränsen, det låter nästan otrevligt. Monterade Parafon-skivorna på en frigolitskiva. Frigoliten räknas liksom inte har jag fått lära mig, så den kan väl tjäna som distans från väggen. Med plattorna monterade på en sådan skiva blir det ganska lätt att flytta på dämpningen. Min dubbehäftande tejp tog slut, så jag kunde bara göra en skiva idag. Den står i mitten nu. Tänka sig. Lite pyssel kan ändra så mycket. Och nu längtar jag hem igen!

Redan detta, mitt ganska enkla pyssel, har inkräktat kraftigt på dagens musiklyssnande, så jag avstår nog från att gå vidare och lutar mig, nöjd, tillbaka. Så snart skivan är borttagen o allt är normalt igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 19:19

Johan_Lindroos skrev:KG, det är bra skit men du sätter grejorna på fel ställe!


Jag kanske skulle bygga den där väggen bakom mig? Men det förde med sig så mycket mer o till slut blev det ett för stort projekt. All in eller inget alls, så då väljer jag inget alls ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-12 20:00

hifikg skrev:Det är väl som ett någorlunda normalt vardagsrum, bara högt i tak och lite möbler mitt i rummet, men det står en del längs sidorna.


Fast det är ju det som är en stor skillnad, den där takhöjden. Är det inte tänkt att Carlsson ska utnyttja taket i sin totalutstrålning? Då borde väl taket inte vara hur långt bort som helst? Sänkte inte Stig ett tak hemma hos eller hur var det? Dessutom har du bra mycket större rumsvolym att fylla med ljud än vad flertalet av oss har. Även de med stora rum ligger nog en bra bit under den volym du har. De flesta vardagsrum har väl ungefär 60-80 kubikmeter (25-33 kvadratmeter)?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 20:12

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Det är väl som ett någorlunda normalt vardagsrum, bara högt i tak och lite möbler mitt i rummet, men det står en del längs sidorna.


Fast det är ju det som är en stor skillnad, den där takhöjden. Är det inte tänkt att Carlsson ska utnyttja taket i sin totalutstrålning? Då borde väl taket inte vara hur långt bort som helst? Sänkte inte Stig ett tak hemma hos eller hur var det? Dessutom har du bra mycket större rumsvolym att fylla med ljud än vad flertalet av oss har. Även de med stora rum ligger nog en bra bit under den volym du har. De flesta vardagsrum har väl ungefär 60-80 kubikmeter (25-33 kvadratmeter)?


Nä, Högtalarna har inget emot rejäl takhöjd. Den gången OA52 överglänste allt annat, i KAK huset, var takhöjden rejält större än den jag har.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster