Problem lägre ljudnivå på R bakre surround denon avr 3312

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Problem lägre ljudnivå på R bakre surround denon avr 3312

Inläggav hifirocker » 2020-03-23 11:01

Hej,

Har precis börjat koppla in alla apparater i nytt biorum som snart skall invigas, stötte dessvärre på problem.

Upptäckte igår vid nivåkaliberering av högtalarna (vid lyssning till det brusljud som används vid kalibereringen) att min DENON AVR 3312 ger betydligt lägre ljudnivå ut till höger (R) bakre surround. Provade först att byta surroundhögalare (ino a2) men fortfarande samma problem efter högtalarbyte, dvs. inget högtalarfel.

Jag har inte använt surroundkanalarna sedan 2015, men har använt förstärkaren frekvent i 2-kanalsläge (stereo) de senaste åren och där har det aldrig varit några problem med ljudnivån.

Jag har kontrollerat, kopplat in/ur högtalarkabeln till bakre höger surround, men allt är inkopplat korrekt.

Kan steget till bakre höger surround gått sönder? Något annat som kan tänkas orsaka detta fel?

Tacksam för input/tips/idéer.

/Daniel

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Problem lägre ljudnivå på R bakre surround denon avr 331

Inläggav goat76 » 2020-03-23 11:41

Har du testat att göra en fabriksåterställning, kanske är det någon gammal rumskalibrering eller liknande som ligger kvar och spökar, eller annan mjukvarubugg?

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Re: Problem lägre ljudnivå på R bakre surround denon avr 331

Inläggav hifirocker » 2020-03-23 11:50

Har du testat att göra en fabriksåterställning, kanske är det någon gammal rumskalibrering eller liknande som ligger kvar och spökar, eller annan mjukvarubugg?


Jag gjorde en s.k. "resetting the microprocessor" som verkar jämförbart med en fabriksåterställning, tyvärr inget som löste problemet. Men jag ska dubbelkolla om en mer övergripande fakbriksåterställning också kan göras någonstans och prova det, tack!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster