Vem har bäst ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Vem har bäst ljud?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-27 18:10

Här kommer en liten tävling med tanke på USB-kabeltråden :wink: (viewtopic.php?f=9&t=70138)

Vem har "bäst" ljud?! 8) :mrgreen:

Regler:
1) Stereoanläggningens ljud SKALL spelas in med en telefon.
2) Låten SKALL vara Dire Straits - Money for nothing (förmodligen tidernas mäss/butiksdemolåt nr 1(?))
3) Mikrofon(er) SKALL vara vara telefonens inbyggda
4) Ljudet SKALL spelas in på normal lyssningsplats (närfält är inte tillåtet)
5) Det inspelade ljudet FÅR EJ manipuleras eller redigeras vare sig i telefonen eller i senare skede
6) Eventuella tonkontroller på FÅR EJ användas vare sig på ljudanläggningen eller i telefonen
7) Låten SKALL spelas upp i stereo
8 ) VALFRI utgåva av låten får användas
9) Man får använda vilken telefon man vill
10) Hela låten skall spelas in och publiceras genom nedladdningsbar länk eller dylikt i denna tråd enligt valfri metod. Eventuellt upphovsrättsbrott får enskild ta ansvar för
11) Det är valfritt att spela in snålkodat eller linjär PCM.
12) Inga specialprogram får användas i telefonen där man kan ställa in nivåer eller annat. Principen är att man i stort sett bara trycker på REC och låter telefonen spela in ljudet med dessa egen automatik.
13) Utvärdering sker genom att var och en lyssnar på inspelningarna och tycker precis vad man vill. Kan vi kanske enas om en vinnare? :wink: 8)
14) Olika inspelningarna kommer säkerligen att rendera olika nivåer, då får man ta hänsyn till det vid den egna utvärderingen så att man kan t.ex. kompensera med volymratten så att inte den inspelning som låter starkast är den man subjektivt föredrar. Här tänkte jag att vi behöver inte vara alltför noga utan det får ske på lite känsla.

Bara att sätta igång och lycka till! :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav hifikg » 2020-03-27 18:15

Ha, ha, vore jobbigt med stort deltagande. Synd att spela sönder en av tidernas trudelutter! Skulle kunna tänka mig att spela in de första 30 sekunderna, men först får ni andra leka en stund. Vill ju inte förstöra kalaset på en gång liksom :)

Och nej, jag har inte byggt om enligt servetten :) Men ibland hänger jag upp en matta.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav sprudel » 2020-03-27 19:23

Vad hette låten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Kribban » 2020-03-27 19:44

Johan_Lindroos skrev:6) Eventuella tonkontroller på FÅR EJ användas vare sig på ljudanläggningen eller i telefonen


Så ställa förstärkaren i "Pure Direct" är det som gäller? Jag gillar ju att färga låten med extra bas :lol:

Kan man bifoga en ljudfil med "lägg till bilaga" funktionen i forumet?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav goat76 » 2020-03-27 20:01

Borde inte trådskaparen gå ut hårt och lägga upp sitt bidrag först? :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav mrGaskill » 2020-03-27 20:06

Jag har risigt ljud. Det låter inte alls Dire Straits. Men det distar.

https://youtu.be/S7wntm7QVXQ
Senast redigerad av mrGaskill 2020-03-27 21:06, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav sprudel » 2020-03-27 20:15

goat76 skrev:Borde inte trådskaparen gå ut hårt och lägga upp sitt bidrag först? :)


Bra tanke, föregå med gott exempel Johan! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav matssvensson » 2020-03-27 21:02

Här är mitt bidrag, direkt från telefonen.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav sprudel » 2020-03-27 21:15

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-27 21:17

sprudel skrev:
goat76 skrev:Borde inte trådskaparen gå ut hårt och lägga upp sitt bidrag först? :)


Bra tanke, föregå med gott exempel Johan! :D


Höst höst! :lol:

Det blir utmaning för mig att lyckas. Jag har inget drpååbåx el.dyl. Hur gör man? Eller kan jag skicka filen och någon annan lägger upp?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Rille » 2020-03-27 21:43

Kul tråd. Synd jag inte vet hur man lägger upp en så stor fil här. Jag tänker dock inte försöka då jag vet att det finns bättre än hos mig. Jag har blivit mest imponerad hos dig Johan. Ingen annan stans har rummet trollats bort från ljudbilden så effektivt som hos dig. När en orkester presenteras i sin helhet i ett vardagsrum som låter som ett konserthus, då är det bra. Hos mig stör sidoreflexerna och bakväggen för mycket för den upplevelsen. Så jag tar av hatten och lägger min röst på Johan/trådskaparens rum.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav JM » 2020-03-27 22:04

Jag ser fram emot när Johan jämför inspelade musiken i hans lyssningsplats med det ljud han upplever i lyssningsplatsen.
Johan är inte dum så hans slutsats torde vara ännu intressantare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav sprudel » 2020-03-27 22:05

JM skrev:Jag ser fram emot när Johan jämför inspelade musiken i hans lyssningsplats med det ljud han upplever i lyssningsplatsen.
Johan är inte dum så hans slutsats torde vara ännu intressantare.

JM


Hur vet du att Johan inte är dum?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav JM » 2020-03-27 22:30

Jag är övertygad att Johan inte bara kunnig inom området utan även erfaren.
Möjligen har framtiden ett eller flera svar?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Tangband » 2020-03-27 22:47

Jag har självklart bäst ljud :P .
Folk gråter då de lyssnar på min stereo.
Det är så bra ljudkvalitet att jag inte behöver spela in det.
Jag är även den som är mest ödmjuk på forumet :)
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-27 23:42

sprudel skrev:
JM skrev:Jag ser fram emot när Johan jämför inspelade musiken i hans lyssningsplats med det ljud han upplever i lyssningsplatsen.
Johan är inte dum så hans slutsats torde vara ännu intressantare.

JM


Hur vet du att Johan inte är dum?


Han var inte så bra på att stava i alla fall!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav goat76 » 2020-03-28 00:21

Jag har lite svårt att avgöra om den här tråden är skapad för att få igång en liten rolig lek, eller om den bara är skapad för att göra sig lustig över de inspelningstester vi pysslat med i USB-kabeltråden? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Tangband » 2020-03-28 00:23

sprudel skrev:
JM skrev:Jag ser fram emot när Johan jämför inspelade musiken i hans lyssningsplats med det ljud han upplever i lyssningsplatsen.
Johan är inte dum så hans slutsats torde vara ännu intressantare.

JM


Hur vet du att Johan inte är dum?


Jag har hört att han kanske är snäll ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Bill50x » 2020-03-28 00:29

matssvensson skrev:Här är mitt bidrag, direkt från telefonen.
[ YouTube ]

Bättre exempel
https://listen.tidal.com/album/621765

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav petersteindl » 2020-03-28 00:32

goat76 skrev:Jag har lite svårt att avgöra om den här tråden är skapad för att få igång en liten rolig lek, eller om den bara är skapad för att göra sig lustig över de inspelningstester vi pysslat med i USB-kabeltråden? :)


Den är skapad för att få igång en liten rolig lek för att vara ett lustigt komplement till de inspelningstester ni pysslat med i USB-kabeltråden? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav hifikg » 2020-03-28 00:37

Nu när Stockholm är en no go zon kan det här vara ett alternativ till olika gökar, ett alternativ där avstånden inte spelar någon roll heller. Alla kan vinna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav hifikg » 2020-03-28 00:38

Tangband skrev:Jag har självklart bäst ljud :P .
Folk gråter då de lyssnar på min stereo.
Det är så bra ljudkvalitet att jag inte behöver spela in det.
Jag är även den som är mest ödmjuk på forumet :)
:mrgreen:


Lirar du också på OA52.2? Grattis! Har du mattorna på golvet eller helt uppåt väggarna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav goat76 » 2020-03-28 00:42

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Jag har lite svårt att avgöra om den här tråden är skapad för att få igång en liten rolig lek, eller om den bara är skapad för att göra sig lustig över de inspelningstester vi pysslat med i USB-kabeltråden? :)


Den är skapad för att få igång en liten rolig lek för att vara ett lustigt komplement till de inspelningstester ni pysslat med i USB-kabeltråden? :)


Så kan det ju förstås vara. :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav matssvensson » 2020-03-28 01:02

Bill50x skrev:
matssvensson skrev:Här är mitt bidrag, direkt från telefonen.
[ YouTube ]

Bättre exempel
https://listen.tidal.com/album/621765

/ B

Shiiit! Jag spelade in fel låt :oops:. Här kommer rätt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-03-28 08:12

hifikg skrev:Nu när Stockholm är en no go zon kan det här vara ett alternativ till olika gökar, ett alternativ där avstånden inte spelar någon roll heller. Alla kan vinna!

Nja, en sittgök kräver ju ett ganska kort avstånd. Eller ett ganska långt påstånd...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav sprudel » 2020-03-28 08:29

Kort svar: KG!

Oavsett vad han lirar på, så är det världsmästarljud! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav hifikg » 2020-03-28 10:20

sprudel skrev:Kort svar: KG!

Oavsett vad han lirar på, så är det världsmästarljud! :D


Det tror jag att de flesta på forat upplever att de har och de tillfällen man direkt kan jämföra med polarens anläggning är sällsynta. Har förmånen att relativt ofta få lyssna på ett MBL-system. Varje gång jag kliver in i hallen möts jag av ett otroligt bra ljud och ofta mycket trevlig musik och sedan spisas det, timma ut och timma in, ofta utan att diskutera själva ljudkvaliteten, den bara är där och gör musiken intressant. När jag sjunker ner i min egen lyssningsfåtölj (förflyttningen tar minst 20 minuter) saknar jag ändå ingenting och har vi upptäckt något nytt i musiken så finns det när jag lyssnar hemma också.

Samma med mässor. På någon slags intellektuell nivå förstår jag att den där jätteriggen för flera miljoner "borde" låta bättre än min humbla uppställning, men de tillfällen som jag verkligen tycker det är sällsynta och snabbt övergående. Samtidigt har jag, efter att ha haft flera olika hifi-intresserade besökare i mitt lyssningsrum förstått att min anläggning inte alls ger alla den kick som den ger mig. Än har ingen lagt pannan mot golvet och tackat sin skapare för att ha fått uppleva den :P

De besökare som inte är hifi-intresserade, dvs nästan alla, kommenterar inte ljudet alls särskilt ofta. När det händer är det oftast musiken det talas om. Ibland brukar pojkvänner (alltid pojkvänner) uttrycka något om att det är en häftig anläggning, de ser ESL 63 stå på B2-70 och är helt säkra på att det handlar om någon slags esoterisk högtalare och att det är de som låter. Oftast är det "bara" OA52, dolda av bakgrundspapper som spelar. Jag har slutat rätta dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Harryup » 2020-03-28 11:32

HenrikTornquist skrev:
hifikg skrev:Nu när Stockholm är en no go zon kan det här vara ett alternativ till olika gökar, ett alternativ där avstånden inte spelar någon roll heller. Alla kan vinna!

Nja, en sittgök kräver ju ett ganska kort avstånd. Eller ett ganska långt påstånd...


Kan nog tycka att i dessa tider kan en kaffegök vara ett bra alternativ..

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav PerStromgren » 2020-03-28 11:38

Fegisar, är det ingen som vågar får väl jag visa upp mig i all min skröplighet!

http://www.pulpeten.se/faktiskt/Ljudins ... -56-36.wav

Jag har brutit mot regel 10, låten fejdas ut. Det låter förfärligt, men det var väntat med tanke på tekniken.

Telefon: Sony Xperia XZ Compact (G8441)
App: Audio Recorder 2.01.42
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav goat76 » 2020-03-28 13:04

Resultatet för denna lilla tävling är egentligen redan skrivet, vi vet bara inte namnet på själva vinnaren. :)

Den som har det mest överdämpade rummet i kombination med den närmaste närfälts-lyssningen vinner, det nästan oavsett hur dåligt eller bra anläggningen än må låta på plats.

Att det inte går att dra några paralleller mellan vilken ljudsystem/lyssningsrum-kombination som verkligen låter bäst kontra vilket som skulle vinna denna lilla tävling, utesluter inte att det inte går att höra eventuella tonala skillnader mellan två enkla inspelningar likt de jämnförelser som gjorts i USB-kabeltråden.

Förlåt om jag just förstörde den lilla leken, jag känner mig nu som en riktig party pooper! :D


P.S. hifikg, det är ingen idé att du ställer upp i tävlingen, det har av flera forummedlemmar redan påpekats att du har en ganska lång efterklang i ditt lyssningsrum, du kommer inte vinna tävlingen. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 14 gäster