Senaste Stereophile?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav ErikAndersson » 2020-04-20 08:55

Att driva ett hifi magasin i Sverige är definitivt ingen dans på rosor. Det gäller här att magasinet har ett så brett innehåll att många smakriktingar samt kunskapsnivåer tillfredsställs. Att jämföra med engelsspåkiga magasin som säljes över hela världen tycker jag är fel. Att H&M fortfarande är vid liv efter c:a 50+ år tycker jag är en prestation av stora mått.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-04-20 09:09

Stereophile är ju en tämligen unik blaska i så motto att den dels bjuder på seriösa och mycket välskrivna mätreportage, dels anekdoter helt utan bäring på vetenskaplighet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-20 19:09

John Atkinson är helt klart en tillgång i branchen.
Ibland läser jag också HiFi News&RecordReview.
Gillar deras analyser av sk HiResnedladdningar. Allt är inte guld som glimmer.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-20 21:01

Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-20 21:21

PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?

Med vänlig hälsning

Pekka


Nja, det finns väl några undantag. Kalman Rubinsson t ex.
Sedan tror jag inte att alla uppskattar en absolut korrekt återgivning.
Det finns många ingångar till musiklyssnandet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-20 21:58

Självklart finns det många ingångar - musiken, tekniken, musikhistorien, teknikhistorien och inte minst skivor från olika perioder. Jag kan själv fascineras av äldre prylar och ägde själv en komplett retroanläggning i toppklass för 25 år sedan. Problemet är att vältrandet i historiska format inte bidrar till att göra vår hobby mer intressant eller begriplig för den som söker de riktigt stora upplevelserna. VInyl och horn och deras brister har funnits i människors hem sedan sent 40-tal medan utmaningen i dag är att visa att hifi kan innebära något fantastiskt. Framför allt finns kunskapen och möjligheterna till skillnad från förr. Då duger det inte att förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör och hörlurar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-20 22:17

PekkaJohansson skrev:Självklart finns det många ingångar - musiken, tekniken, musikhistorien, teknikhistorien och inte minst skivor från olika perioder. Jag kan själv fascineras av äldre prylar och ägde själv en komplett retroanläggning i toppklass för 25 år sedan. Problemet är att vältrandet i historiska format inte bidrar till att göra vår hobby mer intressant eller begriplig för den som söker de riktigt stora upplevelserna. VInyl och horn och deras brister har ju funnits i människors hem sedan sent 40-tal medan utmaningen i dag är att visa att hifi kan innebära något fantastiskt. Framför allt finns ju kunskapen och möjligheterna till skillnad från förr. Då duger det inte att förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör och hörlurar.

Med vänlig hälsning

Pekka


Javisst, jag håller med dig. Men för många är det inte målet tror jag. Du ser vilket uppsving vinylen har. T o m rullbandaren är tillbaks. Min sista rullbandare försvann 1975! Vinylmöjligheten har jag kvar dock.
Sitter på kanske 1000 LP med BRA musik.
Föredrar annars CD, DVD-A och SACD. Samt egna digitala inspelningar av diverse begivenheter.
En bra analog tuner är underskattat.

Men jag har hört bra vinylriggare. Klart lyssningsbara.
Jag har hört bra rörljud. Mycket trevligt, även om jag inte själv skulle implementera det i huvudanläggningen.
Horn har jag aldrig lyssnat på nog för att ha någon uppfattning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Bill50x » 2020-04-20 22:35

Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav hifikg » 2020-04-20 22:41

Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


Kul som omväxling, extra krydda liksom. Min NAD 208 har sällan varit så kall som nu :)
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-20 22:53

Bill50x skrev:Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


En självemotsägelse så god som någon! Bill50x, du hävdar emellanåt att sämre teknologi och mer oljud skulle främja musikupplevelsen. Du får gärna återkomma med sakliga argument - tills så sker är jag benägen att tro att det sitter mer i ditt huvud och i val av fonogram, apparater och lyssningsmiljö. Det är inte alls avsett som en anklagelse utan som ett sätt att försöka hitta en förklaring till våra ofta motsatta erfarenheter. Jag har själv gjort resan från historiska format på både apparat- och fonogramsidan och senare kunnat förkasta dem. Jag har också varit med i sammanhang där dessa apparater, som i Stereophile, återanvänds och hyllas trots sina tillkortakommanden. Med vetskap om vad som faktiskt kan åstadkommas framstår dessa prylars pånyttfödda popularitet som mer än en smula underlig - åtminstone om man är ute efter annat än nostalgitrippen. Ja, alldeles särskilt om man uppskattar väl återgiven musik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-20 23:58

Jag uppskattar i första hand väl inspelad musik.
Självklart med musik/musiker/tonsättare som jag gillar.
Då funkar det med både rör och transistorer. Vinyl lika väl som optiskt media. Mätresultaten har mindre med detta att göra än vad man kan tro.

Jo, jag har en anläggning som mätmässigt är relativt fullgod.
Man kan höra en fluga skita, men det är ju liksom inte hela grejen.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Ted_B » 2020-04-21 00:57

AlbertHall skrev:Jo, jag har en anläggning som mätmässigt är relativt fullgod.
Man kan höra en fluga skita, men det är ju liksom inte hela grejen.


Men det är ju inte speciellt bra. om man säger så, vem har någonsin hört en fluga skita i verkligheten?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav darkg » 2020-04-21 07:13

Att höra en fluga skita är bra, men får man en känsla av vad den åt till frukost?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 07:15

PekkaJohansson skrev:Självklart finns det många ingångar - musiken, tekniken, musikhistorien, teknikhistorien och inte minst skivor från olika perioder. Jag kan själv fascineras av äldre prylar och ägde själv en komplett retroanläggning i toppklass för 25 år sedan. Problemet är att vältrandet i historiska format inte bidrar till att göra vår hobby mer intressant eller begriplig för den som söker de riktigt stora upplevelserna. VInyl och horn och deras brister har funnits i människors hem sedan sent 40-tal medan utmaningen i dag är att visa att hifi kan innebära något fantastiskt. Framför allt finns kunskapen och möjligheterna till skillnad från förr. Då duger det inte att förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör och hörlurar.

Med vänlig hälsning

Pekka


”Förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör eller hörlurar.”

Jag är av den uppfattningen att de som väljer vinyl, eller rör, gör det av anledningen att förbättra sin lyssningsupplevelse, inte förminska.m
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-04-21 08:56

Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


Årets motsägelse - väl återgiven musik tarvar bland annat låg distorsion!

Rörslutsteg är mycket svårt att göra riktigt högpresterande samtidigt som rörförsteg utan svårighet kan göras riktigt bra.

Problemet med rörslutsteg är dels att rören är missanpassade till lasten, dels att den utgångstraf för att induktivt summera bidragen från respektive halva i ett push/pull-steg blir mycket stor och dyr eller presterar dåligt i basregistret. Därtill innebär utgångstrafen svårigheter att åstadkomma tillräckligt stor slingförstärkning/återkoppling och samtidigt tillse hygglig fasmarginal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav hifikg » 2020-04-21 08:58

Ted_B skrev:
AlbertHall skrev:Jo, jag har en anläggning som mätmässigt är relativt fullgod.
Man kan höra en fluga skita, men det är ju liksom inte hela grejen.


Men det är ju inte speciellt bra. om man säger så, vem har någonsin hört en fluga skita i verkligheten?


Va!? har du tappat den delen av hörseln redan?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 10:06

Morello skrev:
Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


Årets motsägelse - väl återgiven musik tarvar bland annat låg distorsion!


Jag är inte så säker på att den uppfattningen är allenarådande. :)
Att det köps så mycket vinylspelare, rörsteg mm beror ju på att man upplever en bättre återgivning än via apparater med låga distorsionssiffror och hård motkoppling. Lyssnare köper knappast apparater som ger sämre ljudupplevelse.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav hifikg » 2020-04-21 10:11

sprudel skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


Årets motsägelse - väl återgiven musik tarvar bland annat låg distorsion!


Jag är inte så säker på att den uppfattningen är allenarådande. :)
Att det köps så mycket vinylspelare, rörsteg mm beror ju på att man upplever en bättre återgivning än via apparater med låga distorsionssiffror och hård motkoppling. Lyssnare köper knappast apparater som ger sämre ljudupplevelse.


Ibland får man skilja på ljudkvalitet och lyssningsupplevelse. Det är sällan en live-konsert har ultimat ljud, men upplevelsen kan vara bedövande och minnet sitta i mycket längre än någon CD-uppspelning någonsin gjort. På samma sätt tycker jag att en del soft vokal jazz kommer väldigt mycket till sin rätt med rör i kedjan, oavsett hur det mäter. Man ska inte vara livrädd för färgningar, bara man vet om dem. Jag använder t o m filter på bilder ibland även om jag alltid behåller originalet också, så klart. Nu när jag har döddämpat mitt lyssningsrum, nåja, så saknar jag livet i många inspelningar, men för stunden är det lite kul att höra musiken på ett alternativt sätt, det kommer att sluta med att jag river bort allt junk o återgår till ett levande lyssningsrum igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 10:36

Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav ErikAndersson » 2020-04-21 11:20

En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav hifikg » 2020-04-21 11:42

sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?


God kvalitet får instrument att låta som instrument och röster som röster, det är ganska enkelt. Dålig kvalitet ger missljud av olika slag som slår igenom när man lyssnar. God kvalitet håller länge, jag vet inte hur länge, men jobbar på att ta reda på det. Dålig kvalitet lägger sig ner o dör efter en tids användning. En Volvo vs en MG kanske. Volvon levererar o är perfekt, kan bli lite tråkig nästan i sin perfektion, men hittar man roliga vägar är det trevligt ändå. MG´n går ibland och då är det riktigt skojsigt. Innan något elakt virus tar livet av en ska man äga en sportbil och en rörförstärkare. Kanske inte samtidigt, för då blir det svårt att välja vad man ska göra av sin tid :)

Just nu har jag börjat sukta efter ett försteg med rör, helt utan anledning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 12:02

hifikg skrev:
sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?


God kvalitet får instrument att låta som instrument och röster som röster, det är ganska enkelt. Dålig kvalitet ger missljud av olika slag som slår igenom när man lyssnar. God kvalitet håller länge, jag vet inte hur länge, men jobbar på att ta reda på det. Dålig kvalitet lägger sig ner o dör efter en tids användning. En Volvo vs en MG kanske. Volvon levererar o är perfekt, kan bli lite tråkig nästan i sin perfektion, men hittar man roliga vägar är det trevligt ändå. MG´n går ibland och då är det riktigt skojsigt. Innan något elakt virus tar livet av en ska man äga en sportbil och en rörförstärkare. Kanske inte samtidigt, för då blir det svårt att välja vad man ska göra av sin tid :)

Just nu har jag börjat sukta efter ett försteg med rör, helt utan anledning.


OK! Så god kvalitet är likställt med bra lyssningsupplevelse då? :)
Så ser jag det i alla fall, en anläggning av god kvalitet ger stor behållning, får jag ingen behållning så är det inte bra kvalitet heller.
Bra är ju ett värdeomdöme i relation till ett mål, och för mig är det målet givet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 12:03

ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)


Haha! Så kan ju göra om man bryr sig. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-04-21 13:25

ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)


Definiera "lilla". :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 14:04

Morello skrev:
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)


Definiera "lilla". :D


Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Tangband » 2020-04-21 15:30

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.

/ B


Kul som omväxling, extra krydda liksom. Min NAD 208 har sällan varit så kall som nu :)


Ni borde även prova nån stärkare med tpa3116 om ni gillar upplevelsemässigt öronvänligt ljud :)

En bra implementering mäter ungefär lika dåligt eller bra som ett bra rörslutsteg ( enligt audiosciencereview )

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-04-21 15:41

Det går itne att jämföra artefakterna från typiska rörslutsteg med klass-D-apparater - det är en absurd förenkling.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-04-21 15:42

sprudel skrev:
Morello skrev:
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)


Definiera "lilla". :D


Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om! :D


Det är inget att vara överens om - jag undrade bara vad Perka menar med "lilla". Det kan ju vara 10%, 1%, 0,1% eller något annat. Typiska enpetare har dock en distorsion som är åtskilliga tiopotenser större än en riktigt fin transistorstärkare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav peterh » 2020-04-21 15:51

hifikg skrev:
sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?


God kvalitet får instrument att låta som instrument och röster som röster, det är ganska enkelt. Dålig kvalitet ger missljud av olika slag som slår igenom när man lyssnar. God kvalitet håller länge, jag vet inte hur länge, men jobbar på att ta reda på det. Dålig kvalitet lägger sig ner o dör efter en tids användning. En Volvo vs en MG kanske. Volvon levererar o är perfekt, kan bli lite tråkig nästan i sin perfektion, men hittar man roliga vägar är det trevligt ändå. MG´n går ibland och då är det riktigt skojsigt. Innan något elakt virus tar livet av en ska man äga en sportbil och en rörförstärkare. Kanske inte samtidigt, för då blir det svårt att välja vad man ska göra av sin tid :)

Just nu har jag börjat sukta efter ett försteg med rör, helt utan anledning.

Håller helt med.
Kan tillägga att ljudtrötthet uteblir, man bara fortsätter att lägga på skivor ..
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav sprudel » 2020-04-21 16:57

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Definiera "lilla". :D


Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om! :D


Det är inget att vara överens om - jag undrade bara vad Perka menar med "lilla". Det kan ju vara 10%, 1%, 0,1% eller något annat. Typiska enpetare har dock en distorsion som är åtskilliga tiopotenser större än en riktigt fin transistorstärkare.


Jag menar förstås vikten av minimal distorsion, kontra andra faktorer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster